Η νέα ταινία του Netflix, «Στα Βάθη του Σηκουάνα» (Under Paris), φαίνεται ότι τράβηξε το κοινό αμέσως, αφού σημείωσε επιτυχία και απέσπασε θετικές κριτικές από τον Τύπο.
Η υπόθεση της νέας γαλλικής ταινίας του Netflix έχει ως εξής, όπως διαβάζουμε στην πλατφόρμα: Για να σώσει το Παρίσι από ένα λουτρό αίματος, μια επιστήμονας καλείται να αντιμετωπίσει το τραγικό παρελθόν της, όταν ένας γιγάντιος καρχαρίας εμφανίζεται στον Σηκουάνα.
Τεράστια επιτυχία στο Netflix το «Στα Βάθη του Σηκουάνα»
Το «Under Paris» έχει σκαρφαλώσει στην κορυφή, καθώς πάρα πολύς κόσμος το παρακολούθησε για να δει το μακελειό στα δόντια του καρχαρία.
Στο ελληνικό Netflix, έφτασε στην πρώτη θέση της λίστας των 10 πιο δημοφιλών ταινιών της πλατφόρμας -ενώ αργότερα πήγε στη δεύτερη, όταν εκθρονίστηκε από το «Ticket to Paradise» (Εισιτήριο για τον Παράδεισο).
Βέβαια, το κοινό δεν ήξερε ακριβώς τι να περιμένει, αφού, συνήθως, οι ταινίες αυτού του στιλ είναι «του κιλού» και δεν έχουν να προσφέρουν κάτι, πέρα από σκηνές βίαιης δράσης.
Ενώ οι ταινίες δράσης δυσκολεύονται, ο καρχαρίας του «Under Paris» δείχνει τον δρόμο, παρόλο που... σκοντάφτει
Ενδιαφέρον έχει πως η ταινία του Netflix έχει κατακτήσει την κορυφή της πλατφόρμας όσο στους κινηματογράφους παίζει το Furiosa: A Mad Max Saga, το οποίο δεν έχει καταφέρει να προσεγγίσει μεγάλο αριθμό θεατών στις αίθουσες, παρά το πρεστίζ του (ανήκει σε δημοφιλές, κλασικό φραντσάιζ και παίζουν αστέρια του Χόλιγουντ).
Σε μια εποχή που οι ταινίες δράσης βασίζονται όλο και περισσότερο στα μεγάλα ονόματα, στα εντυπωσιακά ψηφιακά εφέ και σε «σύμπαντα», σε κόσμους που χτίζονται μακροχρόνια, έρχεται το «Under Paris» και δείχνει ότι η δράση μπορεί να είναι αλλιώς, χωρίς να χάσει το κοινό της.
Παίρνοντας μαθήματα από παλιότερες εποχές του είδους και όχι από τη σημερινή, η ταινία του Netflix φτιάχνει ένα σενάριο με περισσότερο βάθος απ’ ό,τι περιμένεις, με ένα επιβλητικό τέρας που καταφέρνει να ξεπεράσει τους περιορισμούς του χαμηλότερου μπάτζετ και με χαρακτήρες που έχουν επαρκή προσωπικότητα.
Δεν πρόκειται για «άμυαλη» δράση τύπου Kong εναντίον Godzilla, αλλά για μια ταινία με ενδιαφέρουσα ιδέα: δεν είναι σενάριο που θα σας συγκλονίσει, έχει γίνει, όμως, μια προσπάθεια για το χτίσιμο υποβάθρου με ενδιαφέρον, για το στήσιμο ενός «κάδρου» που μπορεί να υποστηρίξει τη δράση.
Γιατί, όπως γνωρίζουν οι δημιουργοί των καλύτερων ταινιών του είδους, και όπως απέδειξε το εξαιρετικό «Godzilla Minus One», δεν αρκεί η εντυπωσιακή δράση για να κρατήσει το ενδιαφέρον του κοινού· χρειάζεται μια γερή βάση στην πλοκή, με καλογραμμένους χαρακτήρες που αναπτύσσονται και με ένα συναρπαστικό υπόβαθρο.
Στα μαθήματα αυτά το «Under Paris» παίρνει καλό βαθμό. Οι σεναριογράφοι μάς δίνουν χαρακτήρες με επαρκώς ανεπτυγμένο παρελθόν, οι ηθοποιοί τούς ερμηνεύουν αξιόλογα και η αφήγηση έχει συμβολισμούς και ανατροπές, ενώ προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην υπερβολή και τον ρεαλισμό (όχι ιδιαίτερα επιτυχώς).
Η υπόθεση της νέας ταινίας του Netflix, «Στα Βάθη του Σηκουάνα»
Η υπόθεση, λοιπόν, είναι αυτή: μια επιστήμονας βάζει πομπούς σε καρχαρίες και τους παρακολουθεί, για να δει πώς επηρεάζονται από τη μόλυνση του περιβάλλοντος.
Καθώς παρακολουθεί έναν θηλυκό καρχαρία, τη Λίλιθ, διαπιστώνει πως, πράγματι, η συμπεριφορά τους αλλάζει δραματικά, σε μια προσπάθεια να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στο περιβάλλον.
Βλέπουμε, στην εισαγωγική σκηνή, την επιφάνεια του ωκεανού καλυμμένη με ένα παχύ στρώμα σκουπιδιών, και από κάτω τη Λίλιθ, η οποία έχει μεγαλώσει πάρα πολύ, σε ανεξήγητο βαθμό, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Ο καρχαρίας γίνεται τεράστιος και, όπως διαπιστώνεται αργότερα, αφού πρώτα επιτίθεται στην ομάδα με των επιστημόνων -με ολέθριες συνέπειες-, φεύγει για τον Σηκουάνα.
Εξωφρενική ιδέα, υπερβολικό σενάριο, συναρπαστική δράση
Είναι αμέσως κατανοητό: η βασική ιδέα είναι εξωφρενική (αν και υπάρχουν στοιχεία για αλλαγή συμπεριφοράς καρχαριών, στον πραγματικό κόσμο, λόγω της κλιματικής αλλαγής).
Και γίνεται ακόμα περισσότερο εξωφρενική, όταν στην εξίσωση μπαίνει ένας μεγάλος αγώνας κολύμβησης στον Σηκουάνα, στο πλαίσιο του τριάθλου που έχει διοργανώσει το Παρίσι. Αμέσως καταλαβαίνουμε ότι ο καρχαρίας θα βρεθεί στον ποταμό μαζί με πολύ κόσμο που κολυμπά και… καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό.
Το σενάριο είναι υπερβολικό, οι επεξηγήσεις που δίνονται (όταν δίνονται) ξεφεύγουν από τη λογική, πού και πού η υπερβολή είναι τόσο έντονη που μπορεί να φανεί αστείο το αποτέλεσμα, αλλά, σε γενικές γραμμές, πρόκειται για καλή προσπάθεια και, χωρίς αμφιβολία, η ύπαρξη πλοκής είναι προτιμότερη από την απλή, σκέτη δράση.
Η πρωταγωνίστρια έχει τραγικό παρελθόν και, σε συνδυασμό με την αξιόλογη ερμηνεία της ηθοποιού, αυτό είναι αρκετό για να μας κάνει να νοιαστούμε για το πώς θα καταλήξει, άρα και αρκετό για να μας βάλει μέσα στη δράση, να μας προκαλέσει αγωνία στις έντονες σκηνές.
Καταστροφές, μακελειό, σε μια ταινία που «βάζει τα γυαλιά» σε πολύ μεγαλύτερες παραγωγές
Καλή επιλογή είναι η συνειδητή απόκρυψη του καρχαρία, ο οποίος εμφανίζεται σπάνια, σε λίγες σκηνές, και στις υπόλοιπες υπάρχει απλώς ως μια υποβρύχια απειλή κάτω από το Παρίσι.
Οι σκηνές στις οποίες εμφανίζεται το πλάσμα είναι εξαιρετικά σκηνοθετημένες, σε σκοτεινές κατακόμβες κάτω από τη γαλλική πρωτεύουσα αλλά και σε κοινή θέα, στο ποτάμι δίπλα από τα κτίρια.
Η αστυνομία και ο στρατός αντιμετωπίζουν την απειλή με διάφορους τρόπους και η δράση γίνεται εκρηκτική, αλλά και τρομακτική ταυτόχρονα. Κτίρια πέφτουν, εκρήξεις διαλύουν το έδαφος, ο καρχαρίας καραδοκεί σαν σκιά στο σκοτάδι και με τέτοιους τρόπους οι δημιουργοί καταφέρνουν να ξεπερνούν τους περιορισμούς του μπάτζετ, αφού δεν χρειάζεται να δείχνουν συνεχώς οπτικά εφέ -τα οποία, ομολογουμένως, δεν είναι πολύ εντυπωσιακά, στις σκηνές που αξιοποιούνται.
Σε γενικές γραμμές, μπορεί να μην πρόκειται για ταινία που να φτάνει τον θρύλο «Τα Σαγόνια του Καρχαρία», αλλά είναι μια καλή προσπάθεια, μια διασκεδαστική ταινία δράσης που ξέρει τι ακριβώς πρέπει να κάνει για να μας διατηρήσει το ενδιαφέρον αμείωτο και για να πει στο Χόλιγουντ, μαζί με τον Γκοτζίλα της ιαπωνικής ταινίας Minus One, «κοιτάξτε πώς γίνεται», όσο οι αμερικανικές ταινίες αναλώνονται στις άνευρες εμφανίσεις ηρώων από κόμικ.