Ενεργή συμμετοχή στη μάθηση και συνεχής στήριξη χαρακτηρίζουν την προσέγγιση του Πανεπιστημίου Frederick στην Κύπρο.
«Τα τμήματα είναι μικρά και είχαμε πιο άμεση επαφή με τον καθηγητή. Μπορούσε να μας αφιερώσει χρόνο, ενώ στην αίθουσα το κλίμα είναι ανάλαφρο, μαθαίνοντας φυσικά όσα πρέπει να μάθουμε. Δεν ήταν ένα χάος από φοιτητές και φοιτήτριες, όπου ο Καθηγητής δεν έχει χρόνο για κανέναν και απλά μιλά μόνος του. Υπήρχε επικοινωνία και συζήτηση που είναι χρήσιμη..». Ο Κωνσταντίνος Τσέκος,από την Αθήνα, που μόλις αποφοίτησε από το πρόγραμμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Frederick στην Κύπρο, περιγράφει την εμπειρία των σπουδών σε ένα φοιτητοκεντρικού χαρακτήρα Πανεπιστήμιο. Στο συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο, η αναλογία φοιτητών/τριών ανά διδάσκοντα/ουσα είναι πολύ χαμηλή, κάτι το οποίο θεωρείται πολύ σημαντικό πλεονέκτημα τόσο για την ποιότητα της εκπαίδευσης όσο και για τη φοιτητική εμπειρία. Σε ένα τμήμα με μικρό αριθμό φοιτητών και φοιτητριών, η δυναμική που αναπτύσσεται είναι πολύ πιο οικεία. Μικρά τμήματα σημαίνει μεγαλύτερη αλληλεπίδραση με το διδακτικό προσωπικό. Οι φοιτητές/τριες έχουν στενή επαφή με το διδακτικό προσωπικό και νιώθουν άνετα να εκφραστούν και να λύσουν τις απορίες τους.
Η προσέγγιση αυτή εξασφαλίζει συνεχή στήριξη και καθοδήγηση από τους διδάσκοντες και τις διδάσκουσες. «Με τους καθηγητές η σχέση ήταν άψογη. Ο καθένας είναι εξειδικευμένος σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο και το ξέρει απίστευτα καλά, είναι υπερβολικά καλός. Και όλοι πάντα βοηθούσανε. Πάντα ήξερα ότι αν είχα απορία θα πήγαινα στον καθηγητή και θα με βοηθούσε. Υπήρχε πάντα κατανόηση και στήριξη που δεν υπάρχει σε πολλές άλλες χώρες» λέει ο Παύλος Βλαζάκης, επίσης από την Αθήνα, απόφοιτος του προγράμματος Μηχανολόγος Μηχανικός.
«Ανέπτυξα μια πολύ καλή σχέση με τους καθηγητές και τις καθηγήτριές μου, οι οποίοι ήταν δίπλα μου και με συμβούλευαν σε οτιδήποτε χρειαζόμουν. Η συνεχής προσπάθεια μου, με τη δική τους συμβολή, οδήγησαν στη σημερινή αποφοίτησή μου» ανέφερε η Άλκηστις Μιχαήλ, από τη Λάρισα, τη μέρα της αποφοίτησής της από το πρόγραμμα Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό το στοιχείο που κάνει ένα Πανεπιστήμιο φοιτητοκεντρικό. Εδώ και χρόνια, στο Πανεπιστήμιο Frederick έχουν αναπτυχθεί υπηρεσίες που στηρίζουν τους φοιτητές και τις φοιτήτριες πριν, κατά τη διάρκεια, ακόμα και μετά τις σπουδές τους. Αρχικά, για κάθε φοιτητή/τρια ορίζεται Ακαδημαϊκός/ή Σύμβουλος για ακαδημαϊκή καθοδήγηση και στήριξη σε προσωπικό επίπεδο, ενώ λειτουργεί και το Κέντρο Φροντιστηριακής Στήριξης (Peer Tutoring Center) όπου φοιτητές και φοιτήτριες με άριστη ακαδημαϊκή επίδοση εργοδοτούνται από το Πανεπιστήμιο για να προσφέρουν δωρεάν ακαδημαϊκή στήριξη στους συμφοιτητές και τις συμφοιτήτριές τους. Το Πανεπιστήμιο διαθέτει Κέντρο Συμβουλευτικής και Ευεξίας, στελεχωμένο από επαγγελματίες ψυχικής υγείας, και προσφέρει δραστηριότητες που προάγουν την ψυχική υγεία και την ευεξία, αλλά και συμβουλευτική και ψυχολογική στήριξη. Επιπλέον, το Γραφείο Σταδιοδρομίας του Πανεπιστημίου συνδέει φοιτητές/τριες και απόφοιτους/ες με εργοδότες από όλους τους τομείς.
Η προώθηση της κοινωνικοποίησης των φοιτητών/τριών είναι επίσης κάτι που προσφέρει στη φοιτητική εμπειρία. Γι’ αυτό, πέρα από τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται, λειτουργούν φοιτητικοί όμιλοι και αθλητικές ομάδες. Οι φοιτητές/τριες έχουν επίσης την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικά ταξίδια τόσο εντός Κύπρου όσο και στο εξωτερικό. Όλα αυτά τους/τις βοηθούν να αναπτύξουν και κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, πνεύμα ομαδικότητας και άλλες δεξιότητες.
Ενεργή μάθηση
Διαλέξεις σε τεράστια αμφιθέατρα, με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να ακούνε παθητικά και να προσπαθούν να συγκεντρωθούν, δεν είναι κάτι που θα βρείτε στο Πανεπιστήμιο Frederick. Αντίθετα, το Πανεπιστήμιο προσπαθεί να εμπλέκει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες περισσότερο στη μάθηση, μέσα από σύγχρονες, καινοτόμες μεθόδους. Προωθεί την αυτονομία των φοιτητών/ριών χρησιμοποιώντας διαφορετικούς τρόπους παράδοσης της ύλης.
Για παράδειγμα, το Frederick University Living Lab (FULL) είναι μια παιδαγωγική προσέγγιση που συνδυάζει τη συμμετοχική και βιωματική μάθηση μέσα από πρότζεκτ που υλοποιούνται στο πλαίσιο των μαθημάτων, σε συνεργασία με την κοινωνία και τις επιχειρήσεις. Οι φοιτητές και φοιτήτριες έρχονται σε επαφή με μια εταιρεία ή ένα οργανισμό και καλούνται να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους για να δώσουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα. Έτσι, εξοικειώνονται με τις πραγματικές συνθήκες εργασίας, εκφράζονται δημιουργικά, αναπτύσσουν χρήσιμες δεξιότητες και αυξάνουν την αυτοπεποίθησή τους αφού βλέπουν ένα πραγματικό πρότζεκτ να υλοποιείται με τη δική τους συμβολή.
Επίσης, το Πανεπιστήμιο Frederick ανέπτυξε τα τελευταία χρόνια μια σειρά από συν-διδακτικές δραστηριότητες (co-curricular activities) μέσα από τη δημιουργία Ειδικών Μονάδων που προωθούν την εμπλοκή των φοιτητών/τριών σε νέες μαθησιακές εμπειρίες, εκτός μαθημάτων. Ένα παράδειγμα συνδιδακτικής δραστηριότητας είναι η FUF Racing Team, η ομάδα φόρμουλα του Πανεπιστημίου, τα μέλη της οποίας κατασκευάζουν κάθε χρόνο από το μηδέν ένα μονοθέσιο αγωνιστικό αυτοκίνητο τύπου Formula και συμμετέχουν σε διεθνή διαγωνισμό στην Ιταλία.
«Το Πανεπιστήμιο Frederick με βοήθησε όχι μόνο να προσανατολιστώ σωστά αλλά και να προσαρμοστώ πλήρως. Τα μέσα και η τεχνολογία που διαθέτει είναι σε προχωρημένο επίπεδο. Αυτό σημαίνει ότι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να δοκιμαστούν σε ρεαλιστικές συνθήκες, έτσι όπως πρόκειται να εργάζονται στο μέλλον» αναφέρει ο Εμμανουήλ Τσαγκαράκης, τριτοετής φοιτητής του προγράμματος Αρχιτέκτονας Μηχανικός, από την Κρήτη.
Οι μέθοδοι αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων έχουν κι αυτές στο επίκεντρο τον φοιτητή. «Ο τρόπος αξιολόγησης στο Πανεπιστήμιο ήταν δίκαιος γιατί κρινόσουν από τη συνολική σου παρουσία, είχες συνεχή αξιολόγηση, και όχι μόνο στις τελικές εξετάσεις», αναφέρει ο Νίκος Λίτσας, απόφοιτος του προγράμματος Νομικής του Πανεπιστημίου, από την Αθήνα.
Σύγχρονες υποδομές
Οι υποδομές του Πανεπιστημίου -ψηφιακές και μη- αναβαθμίζονται συνεχώς ώστε να εξυπηρετούν απόλυτα τις φοιτητοκεντρικές μεθόδους διδασκαλίας. Οι ομαδικές εργασίες και οι δημιουργικές συζητήσεις είναι κι αυτά μέρος των μαθημάτων. Γι’ αυτό και οι αίθουσες διδασκαλίας του Πανεπιστημίου είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να λειτουργούν ως active learning spaces και να προάγουν την ομαδικότητα. Τα θρανία μπορούν να είναι ατομικά αλλά και να μετακινηθούν εύκολα δημιουργώντας ομαδικούς χώρους συνεργασίας και αλληλεπίδρασης, δίνοντας στους φοιτητές και τις φοιτήτριες τη δυνατότητα να αποτελούν ενεργό μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Επίσης το νέο διαδραστικό σύστημα μάθησης του Πανεπιστημίου αξιοποιεί όλο το εύρος των αιθουσών διδασκαλίας, μεταμορφώνοντάς τις σε χώρους άπειρων δυνατοτήτων για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες. Διαδραστικοί πίνακες καλύπτουν και τους τέσσερις τοίχους της αίθουσας ενώ το μάθημα προβάλλεται ακόμα και στα θρανία που μετατρέπονται σε νέα πεδία διαδραστικής και εξατομικευμένης μάθησης.
Το Πανεπιστήμιο Frederick δέχεται αιτήσεις εγγραφής για τον νέο κύκλο σπουδών, που αρχίζει στις 30 Σεπτεμβρίου 2024.
Οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να επικοινωνήσουν με το Γραφείο Διασύνδεσης του Πανεπιστημίου στην Ελλάδα (Πανεπιστημίου 57, Στοά Μάντακα, Αθήνα), που είναι στελεχωμένο από εξειδικευμένους/ες λειτουργούς για παροχή αναλυτικής ενημέρωσης για τα προγράμματα σπουδών, τις υπηρεσίες, τα δίδακτρα και τις υποτροφίες του Πανεπιστημίου.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλέσετε στο τηλέφωνο 210 3311288, να στείλετε email στο adminfo@frederick.ac.cy ή να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.frederick.ac.cy.