Ο Σερζ Γκενσμπούργκ, το «κακό παιδί» της γαλλικής ποπ, άφησε εποχή ως ένα απρόσμενο λόγω της μη κολακευτικής εμφάνισής του «sex symbol”.
Μανιώδης καπνιστής με ροπή στον αλκοολισμό και συχνά ατημέλητη εμφάνιση ο Γκενσμπούργκ είδε τη φήμη του ως αθεράπευτου γυναικά να αποκρυσταλλώνεται μετά την ερμηνεία του με την Βρετανίδα ηθοποιό και ερωμένη του Τζέιν Μπίρκιν στο “ Je t’aime . . . Moi non plus”, που σκαρφάλωσε στην κορυφή των charts το 1969 κι έγινε έμβλημα μιας νέας εποχής σεξουαλικής απελευθέρωσης, αν και απαγορεύτηκε σε πολλές χώρες, περιλαμβανομένης της Βρετανίας.
Αν και ήταν γνωστό το ενδιαφέρον του Γκενσμπούργκ για νεότερες γυναίκες η ιντελιγκέντσια στο Παρίσι, γοητευμένη από το συνθετικό και στιχουργικό του ταλέντο, πάντα συγχωρούσε τα παραστρατήματά του, βλέποντας στο πρόσωπό του ένα δημιουργικό πνεύμα, μια μεταπολεμική εκδοχή του ποιητή του 19ου αι. Σαρλ Μπωντλέρ, που ξεπερνούσε τις συμβατότητες.
Αλλά τώρα, στην εποχή του #Me Too, σχεδόν τριάντα χρόνια μετά το θάνατό του από καρδιακή προσβολή το 1991, μια πρώην συνεργάτιδά του συνέκρινε προ ημερών τον Γκεσμπούργκ με τον ξεπεσμένο παραγωγό του Χόλιγουντ, Χάρβεϊ Γουάινσταϊν, που εκτίει ποινή κάθειρξης 23 ετών για βιασμό. «Μη μου μιλάτε για τον Γκενσμπούργκ, που ήταν απλώς ένας σεξουαλικός θηρευτής», είπε η 58χρονη βελγο-πορτογαλίδα καλλιτέχνιδα Lio – μεγάλο αστέρι στη Γαλλία – σε ραδιοφωνική της συνέντευξη στο Arte Radio. Ο Γκένσμπουργκ, συνέχισε, δεν ήταν «κουλ με τα κορίτσια. Ήταν ένας Γουάινσταϊν των τραγουδιών. Έγινε αριστοκράτης της γαλλικής μουσικής, αλλά εγώ δεν θα του αποτίσω φόρο τιμής. Έχω βιώσει προσωπικά τη συμπεριφορά του».
Τα λόγια της σόκαραν τη Γαλλία, αλλά κανένα μέλος της οικογένειάς του -ούτε κι η κόρη του Σαρλότ, που απέκτησε με τη Τζέιν Μπίρκιν – θέλησαν να προβούν σε σχόλια, ή να υπερασπιστούν την υστεροφημία του.
Οι αμφίσημοι στίχοι των τραγουδιών του Γκενσμπούργκ
Η Lio θύμισε στη συνέντευξή της ορισμένους από τους αμφίσημους στίχους των τραγουδιών του Γκενσμπούργκ, όπως το “Les Sucettes” («Τα Γλυφιτζούρια») που είχε γράψει και συνθέσει για την Φρανς Γκαλ, ένα τραγούδι με έντονα σεξουαλικά υπονοούμενα, που όμως δεν αντιλήφθηκε η τότε 19χρονη τραγουδίστρια, αλλά όπως είπε χρόνια αργότερα «ένιωσε ταπεινωμένη», όταν κατάλαβε περί τίνος επρόκειτο και «άλλαξε τη σχέση της με τα αγόρια».
Αμφίσημοι ήταν και οι στίχοι του “Banana Split”, που ερμήνευσε η Lio σε ηλικία 16 ετών, και τους οποίους είχε γράψει ο Ζακ Ντιβάλ, με τη διαφορά ότι ο τελευταίος ποτέ δεν την παρενόχλησε σεξουαλικά, όπως η ίδια είπε.
Η αλήθεια είναι ότι ουδέποτε ασκήθηκε ποινική δίωξη στον Γκενσμπούργκ για βιασμό ή σεξουαλική επίθεση. Αλλά, όπως είπε πριν από ένα χρόνο η κόρη του, Σαρλότ, στον Guardian, ο πατέρας της θα είχε μπει σήμερα στο σταυρόνημα του Νόμου για πολλές ενέργειές του, από την απόπειρα να φιλήσει διά της βίας την ηθοποιό Κατρίν Ντενέβ και το τραγούδι “Lemon Incest” (που παρέπεμπε σε αιμομειξία και το οποίο ερμήνευσε με την 12χρονη τότε κόρη του σ’ ένα κρεβάτι μέχρι τις σεξιστικές προσβολές στη Γαλλίδα τραγουδίστρια Κατρίν Ρανζέ και τα ανάρμοστά σχόλιά του προς την Γουίτνεϊ Χιούστον, στην οποία είχε πει ότι ήθελε να ρίξει στο κρεβάτι μια μια χυδαία διατύπωση.