O Schiaparelli έκανε κάπως αναπάντεχα την έναρξη της Εβδομάδας του Παρισιού με ένα σόου που συζητήθηκε και συζητιέται. Αν και όχι από όλους για καλό λόγο...
Ο Daniel Roseberry, δημιουργικός διευθυντής του οίκου μόδας Schiaparelli Haute Couture, εμπνεύστηκε από την «Θεία Κωμωδία» του Δάντη και τους εννέα κύκλους της κόλασης – μια μεταφορά για την αμφιβολία και το δημιουργικό μαρτύριο που βιώνουν όλοι οι καλλιτέχνες, όπως έγραψε ο ίδιος στις σημειώσεις της επίδειξης.
Και η έμπνευση αυτή τον οδήγησε στη δημιουργία φορεμάτων και αξεσουάρ με ακριβή αντίγραφα κεφαλιών ζώων, που μολονότι faux, θύμισαν άλλες εποχές και αποκρουστικές συνήθειες.
Και κάπως έτσι η Ναόμι Κάμπελ, η Ιρίνα Σάικ, η Σάλομ Χάρλοου περπάτησαν στην πασαρέλα του Schiaparelli Haute Couture για την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2023 στο La Petite Palais με κεφάλια ζώων στους... λαιμούς τους, και έγιναν βορά στα σχόλια όχι μόνο φιλοζωικών αλλά και απλών χρηστών των social media που σοκαρίστηκαν με το θέαμα. Πυρά δέχτηκε και η Κάιλι Τζένερ η οποία μολονότι δεν περπάτησε στην πασαρέλα βρέθηκε στην πρώτη σειρά με ένα τεράστιο λιοντάρι στο λαιμό, παλεύοντας να βγάλει τις selfies της.
Πώς ο Sciaparelli κατέληξε να βγάλει κεφάλια ζώων στην πασαρέλα
Οπως η διεύθυνση του Sciaparelli θέλησε να εξηγήσει για την κολεξιόν του ερχομενου καλοκαιριού άντλησε έμπνευση από τα τρία θηρία που εμφανίζονται στο ποίημα του 14ου αιώνα, με τον Roseberry να επανασχεδιάζει την λεοπάρδαλη, το λιοντάρι και τη λύκαινα.
Πώς τα επανασχεδίασε και πώς τα φαντάστηκε;
Εβγαλε την Σαλόμ Χάρλοου στην πασαρέλα με το κεφάλι μιας σπάνιας λευκής λεοπάρδαλης του χιονιού να βρυχάται πάνω σε ένα στράπλες φόρεμα, την Ιρίνα Σάικ με ένα μαύρο βελούδινο φόρεμα με ένα κεφάλι λιονταριού με χτενισμένη χαίτη, ενώ η Ναόμι Κάμπελ περπάτησε στην πασαρέλα με μια μαύρη λύκαινα με πορτοκαλί μάτια της που το μακρύ της τρίχωμα είχε τυλιχτεί γύρω από το μοντέλο.
«Η λαγνεία, η υπερηφάνεια και η απληστία διασταυρώνονται έτσι στην Υψηλή Ραπτική όπως και στα γραπτά του Δάντη Αλιγκιέρι», γράφει η ιταλική Vogue για το περίεργο θέαμα.
«Inferno, Purgatorio, Paradiso (Κόλαση, Καθαρτήριο, Παράδεισος): Το ένα δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το άλλο» γράφει στις σημειώσεις του ο σχεδιαστής. «Είναι μια υπενθύμιση πως δεν υπάρχει παράδεισος χωρίς κόλαση, δεν υπάρχει χαρά χωρίς λύπη, δεν υπάρχει έκσταση της δημιουργίας χωρίς το μαρτύριο της αμφιβολίας».
Faux τα κεφάλια ζώων
Τα κεφάλια των ζώων ήταν φυσικά faux, χειροποίητα, από αφρώδη ρητίνη, με τη γούνα τους κατασκευασμένη από μαλλί και μετάξι και ζωγραφισμένα στο χέρι «για να μοιάζουν όσο το δυνατόν πιο ζωντανά, γιορτάζοντας τη δόξα του φυσικού κόσμου», σημειώνοντας, φυσικά, ότι κανένα ζώο δεν κακοποιήθηκε για την κατασκευή αυτών των μορφών.
Επειδή και ο ίδιος ο Roseberry αντιλήφθηκε εκ των προτέρων ότι ο οπτικός παραλληλισμός με το κυνήγι τροπαίων δεν μπορεί να αγνοηθεί, φρόντισε να αναφέρει εκ των προτέρων ότι «αν τα ρούχα εμπνέουν φόβο, τότε κάνουν τη δουλειά τους».
Φυσικά, αυτό, δεν ήταν ικανό να κάμψει τις αντιδράσεις, με το karmagawa να δηλώνει ότι παρά τις διαβεβαιώσεις του σχεδιαστή «εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι αυτά τα σχέδια είναι ακατάλληλα γιατί πολλοί άνθρωποι δεν θα συνειδητοποιήσουν ότι αυτά δεν είναι αληθινά ζώα, προωθώντας άθελά τους το #trophyhunting, ενώ παράλληλα ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να σκέφτονται τα ζώα ως μέρος της μόδας, κάτι που ΔΕΝ θα έπρεπε να είναι!».
Ένα σχόλιο στην ανάρτηση του Schiaperelli στο Instagram, η οποία συγκέντρωσε περισσότερα από 600 likes, έλεγε: «Πρέπει να σταματήσουμε να δείχνουμε τα ζώα ως πολυτελή "προϊόντα". Μπορεί να είναι φτιαγμένα από αφρό, αλλά πρόκειται για απειλούμενα είδη που ιστορικά σκοτώνονταν για τα δέρματα τους ώστε να γίνουν ενδύματα».
Ο οίκος μόδας, ο οποίος έχει βαθιές σχέσεις με το κίνημα της υπερρεαλιστικής τέχνης, ιδρύθηκε αρχικά το 1927. Όπως πολλές πολυτελείς μάρκες μόδας της εποχής, ο οίκος, υπό την καθοδήγηση της ιδρύτριάς του Έλσα Σκιαπαρέλι, χρησιμοποιούσε εξωτικές γούνες και δέρματα ζώων στην αρχική του περίοδο λειτουργίας. Ενώ τα υπερμεγέθη μοτίβα ζώων παρέμειναν κατά την αναβίωση του brand από τον όμιλο Tod's το 2012, ο οίκος απέφυγε τη χρήση πραγματικής γούνας.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι δεν ενοχλήθηκαν όλοι οι ακτιβιστές για τα δικαιώματα των ζώων από την εμφάνιση με τα κεφάλια ζώων, με την πρόεδρο της Peta Ingrid Newkirk να επαινεί την κίνηση. Η ίδια δήλωσε στο TMZ ότι η συλλογή του brand με τα τρισδιάστατα κεφάλια ζώων ήταν «υπέροχα καινοτόμα» και «μπορεί να είναι μια δήλωση κατά του κυνηγιού τροπαίων, στο οποίο οικογένειες λιονταριών διαλύονται για να ικανοποιήσουν τον ανθρώπινο εγωισμό».