Η Mariana Pavani ανέβηκε τα σκαλιά της εκκλησίας με ένα νυφικό που σηματοδότησε μια μεγάλη μέρα όχι μόνο για τη νύφη, αλλά και για την ιστορία της μόδας.
Η Ολλανδή σχεδιάστρια Iris van Herpen είχε χρησιμοποιήσει έναν τρισδιάστατο εκτυπωτή για να κατασκευάσει το νυφικό της δικηγόρου νέας εποχής - το πρώτο του είδους του.
«Αυτό ήταν πραγματικά ένα ονειρεμένο έργο για μένα, επειδή οι τρισδιάστατα εκτυπωμένες μόδες υπάρχουν σε μουσεία και σε πασαρέλες, αλλά το να το φοράει κάποιος την πιο ξεχωριστή μέρα της ζωής του, νομίζω ότι είναι πραγματικά το κάτι άλλο», δήλωσε η van Herpen στο Women's Wear Daily.
Το φανταστικό μπούστο του πρωτοποριακού φορέματος περιβάλλει τον κορμό της νύφης, φτάνει μέχρι το ντεκολτέ της και τυλίγεται γύρω από το λαιμό της. Το μοναδικό στο είδος του ένδυμα χρειάστηκε 600 ώρες για να υλοποιηθεί, 41 ώρες εκτύπωσης και απέδωσε ένα αρχείο μεγέθους 216,7 MB.
«Δεν υπάρχουν ραφές. Δεν θα μπορούσες να το κάνεις αυτό με ένα τυπικό πατρόν», δήλωσε η Van Herpen, η οποία χρησιμοποίησε το πρόγραμμα ZBrush για να δημιουργήσει το σχέδιο του μπούστου.
Η σχεδιάστρια είναι γνωστή για την κατασκευή λεπτεπίλεπτων εξωγήινων κομματιών από σκληρό, συνθετικό υλικό φιλικό προς τον τρισδιάστατο εκτυπωτή. Η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει ώρες επί ωρών, αλλά αξίζει τον κόπο. Το εμβληματικό κομμάτι της για το φθινόπωρο του 2011 «Ensemble», γνωστό και ως Skeleton Dress, εμφανίστηκε στην έκθεση «Women Dressing Women» του Metropolitan Museum of Art.
Πώς δημιουργήθηκε το 3D εκτυπωμένο νυφικό
Η Pavani υποβλήθηκε σε τρισδιάστατη σάρωση του σώματός της για να διασφαλιστεί η τέλεια εφαρμογή, καθώς και σε πολλαπλές προσαρμογές για το φόρεμα από κάτω, το οποίο πτυχώθηκε με το χέρι. Στο τελικό προϊόν, η ενδυματολόγος επιτυγχάνει μια ισορροπία μεταξύ της αέρινης χαριτωμενιάς και της ακαμψίας. Η Van Herpen δήλωσε ότι το κομμάτι περικλείει τη «θηλυκότητα» με μια «ατμόσφαιρα αιχμής».
«Έχετε τα γλυπτικά στοιχεία, αλλά και τη ρευστότητα, την κίνηση. Και αυτή είναι [μια] διχοτόμηση που πραγματικά μου αρέσει», σημείωσε η Van Herpen.
«Ήθελα πραγματικά ένα φόρεμα που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα, κάτι μοναδικό», δήλωσε η Pavani, η οποία γνώρισε το έργο της Van Herpen το 2022 από τον νυν σύζυγό της, συλλέκτη έργων τέχνης και συνθέτη Roberto Toscano.
«Από την αρχή, ήλπιζα ότι το φόρεμα θα ενσωμάτωνε την τρισδιάστατη εκτύπωση στον σχεδιασμό του», πρόσθεσε η νύφη από το Σάο Πάολο.
«Αισθανόμαστε και οι δύο ότι η μόδα είναι μια μορφή τέχνης», είπε η Van Herpen για τη νύφη. «Πραγματικά τολμά να εκφραστεί και να ενσαρκώσει αυτή τη θηλυκότητα, αλλά και με τις επιρροές της νέας τεχνολογίας».
Η τρισδιάστατη εκτύπωση, πρόσθεσε, επιτρέπει περισσότερο χώρο για «ελευθερία» στη μόδα, ανοίγοντας νέους δρόμους για το σχεδιασμό, καθώς «δεν υπάρχει τρόπος να το φτιάξουμε με το χέρι».
«Μου αρέσει επίσης η απροβλημάτιστη ραφή και συνεπώς η ομαλότητα. Η καθαρότητα είναι κάτι που πραγματικά μου αρέσει», δήλωσε η Van Herpen, η οποία εκτύπωσε για πρώτη φορά ένα κομμάτι σε 3D το 2010.
Τότε, η τρισδιάστατη εκτύπωση στη φορετή μόδα βρισκόταν σε μεγάλο βαθμό στα σπάργανα λόγω των «περιορισμών στην ανθεκτικότητα της ευελιξίας», καθώς η ακαμψία των υλικών καθιστούσε σχεδόν αδύνατη την πρακτική χρήση. Τώρα, δήλωσε η Van Herpen, αυτό δεν ισχύει.
Στην πραγματικότητα, είναι ακόμη και «άνετα» να φορεθούν - και δεν απαιτούν απαραίτητα επιπλέον φροντίδα και χειρισμό.
«Η ποιότητα του εύκαμπτου υλικού είναι τόσο καλή», δήλωσε η Van Herpen, αναφερόμενη στο ελαφρύ νάιλον υλικό PA 12. «Μπορεί να κάθεται σε αυτό, μπορεί βασικά να κάνει τα πάντα σε αυτό χωρίς να γίνεται λιγότερο εύκαμπτο με την πάροδο του χρόνου».
Όταν η Pavani φόρεσε για πρώτη φορά το φόρεμα -το οποίο αποκαλεί «αριστούργημα»- είπε ότι «ήταν δύσκολο να συγκρατήσει» τα δάκρυά της.
«Είχαμε πετύχει όλα όσα ήλπιζα», δήλωσε ξετρελαμένη. «Το τελικό σχέδιο με κάνει να αισθάνομαι δυνατή και θηλυκή, μια πολύ μοναδική εμφάνιση».