Η πόλη του Χούμελστα στη Σουηδία, με πληθυσμό 1.000 κατοίκων δεν είχε ούτε ένα κατάστημα εδώ και μία δεκαετία περίπου.
Από τον Δεκέμβριο, ένα κόκκινο ξύλινο κοντέινερ αποτελεί σανίδα σωτηρίας για την απομονωμένη πόλη. Πρόκειται για ένα μικρό σούπερ μάρκετ στο οποίο οι κάτοικοι έχουν πρόσβαση ανά πάσα στιγμή, μέρα ή νύχτα.
Μία ευρεία γκάμα προϊόντων είναι διαθέσιμη στο κατάστημα, από φρέσκα φρούτα και λαχανικά έως τα βασικά αγαθά που προτιμούν οι Σουηδοί, όπως κατεψυγμένα κεφτεδάκια και φρυγανιές σικάλεως. Αυτό που δεν υπάρχει είναι υπάλληλοι και ταμεία.
Πώς λειτουργεί
Οι πόρτες του καταστήματος ανοίγουν με την εφαρμογή της εταιρείας, που λειτουργεί σε συνδυασμό με το BankID, την ασφαλή εθνική εφαρμογή ταυτοποίησης που διαχειρίζονται οι σουηδικές τράπεζες (και επί της ουσίας έχει αντικαταστήσει τις ταυτότητες στη Σουηδία). Στη συνέχεια, σκανάρει κανείς τους κωδικούς των προϊόντων με το τηλέφωνό του και ο λογαριασμός χρεώνεται αυτόματα στην συνδεδεμένη τραπεζική κάρτα.
Μια που η εταιρεία γνωρίζει πάντοτε την ταυτότητα του πελάτη, ο κίνδυνος κλοπών, παρά την απουσία προσωπικού, μειώνεται στο ελάχιστο. Υπάρχουν επίσης κάμερες 24ωρης παρακολούθησης, που ενημερώνουν τον υπεύθυνο των καταστημάτων σε περίπτωση που υπάρξει κάποια ζημιά ή διάρρηξη.
Ο υπεύθυνος, που διαχειρίζεται 3 ή 4 καταστήματα τα επισκέπτεται συνήθως μία φορά την εβδομάδα για να καθαρίσει, να γεμίσει τα ράφια και να ετοιμάσει τις παραγγελίες που τυχόν έχουν γίνει ηλεκτρονικά. Η εταιρεία χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να διαχειριστεί τις προμήθειες για κάθε κατάστημα, βασιζόμενη στα δεδομένα που συλλέγει σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών.
Ποια είναι η εταιρεία
Το κατάστημα ανήκει στην αλυσίδα Lifvs, μία start-up που ιδρύθηκε το 2018 με στόχο να επαναφέρει τα καταστήματα σε απομονωμένες περιοχές όπου οι κάτοικοι έπρεπε να μετακινηθούν μέχρι την κοντινότερη μεγαλύτερη πόλη ακόμη για τα πιο βασικά είδη.
Στην Ασία αρκετές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Alibaba δοκιμάζουν τα καταστήματα χωρίς προσωπικό σε πιο αστικές περιοχές. Η Amazon επίσης άνοιξε σούπερ μάρκετ σε πόλεις των ΗΠΑ και πρόσφατα στη Μεγάλη Βρετανία, τα οποία χρησιμοποιούν αισθητήρες και κάμερες για να ελέγξουν τα ψώνια, ώστε να μη χρειάζεται καν να σκανάρει κάποιος μόνος του τους κωδικούς.
Ωστόσο οι ιδρυτές της Livfs είδαν μία ευκαιρία στις απομονωμένες περιοχές, όπου διέκριναν ότι υπήρχε ανάγκη. Εκτός από το ότι δεν χρειάζεται πληρώνουν προσωπικό, αποφεύγουν επίσης τα υψηλά ενοίκια διαρκείας με τη χρήση των κοντέινερ. Και αν υπάρχει μικρή κίνηση σε κάποια περιοχή είναι πολύ εύκολο το κοντέινερ να μεταφερθεί κάπου αλλού.
Ο παράγοντας της πανδημίας επίσης ωφέλησε την εταιρεία, καθώς εν μέσω μέτρων που περιόριζαν τον αριθμό των πελατών στα καταστήματα, η τεχνολογία της Lifvs εγγυάται ότι μόνο δύο άτομα μπορούν να βρίσκονται μέσα στο κατάστημα ανά πάσα στιγμή.
Η επιτυχία και η επέκταση
Η σουηδική κοινωνία είναι ήδη πολύ προηγμένη ψηφιακά, οπότε είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι το μοντέλο αυτό γνωρίζει επιτυχία. Ακόμα και η απουσία ανθρώπινης επαφής, για την οποία κάποιοι είχαν εκφράσει ανησυχίες, αποδείχτηκε πλεονέκτημα κατά την πανδημία. Η εταιρεία έχει ανοίξει 20 νέα καταστήματα σε απομονωμένες περιοχές μέσα σε έναν χρόνο.
Η Lifvs σχεδιάζει να ανοίξει εκατοντάδες ακόμη τέτοια καταστήματα στη Σουηδία μέσα στα επόμενα χρόνια, ενώ υπάρχει και διεθνές ενδιαφέρον για την ιδέα, και η εταιρεία επεξεργάζεται το αν θα δώσει σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε άλλες χώρες πρόσβαση στην τεχνολογία της ή αν θα ανοίξει δικά της καταστήματα στην υπόλοιπη Ευρώπη.
“Κάθε χώρα με απομονωμένες περιοχές ή χωριά που έχουν μείνει χωρίς αυτές τις βασικές υπηρεσίες μας ζητά να επεκταθούμε εκεί… η Αγγλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Γερμανία” δηλώνει στο BBC ένας εκ των ιδρυτών της εταιρείας. “Σίγουρα θα επεκταθούμε εκτός Σουηδίας στο άμεσο μέλλον”.