Στον ταχέως εξελισσόμενο κόσμο του digital marketing, μια τάση ξεχωρίζει σταθερά τα τελευταία χρόνια: η άνοδος των micro-influencers.
Εάν είστε από αυτούς που σκρολάρετε στα social media, Instagram και TikTok, θα έχετε παρατηρήσει ότι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, ούτε ηθοποιοί και οι τραγουδιστές, ούτε μοντέλα και παίκτες ριάλιτι, έχουν δημιουργήσει τη δική τους κοινότητα.
Κάποτε ο αριθμός των followers αποτελούσε ένα βασικό κριτήριο των εταιρειών για τις συνεργασίας τους, ωστόσο, οι αλγόριθμοι άλλαξαν το παιχνίδι, δίνοντας προτεραιότητα στην σχέση κοινού και influencer. Γρήγορα, κατέστη σαφές ότι ο αριθμός δίπλα από τη φωτογραφία στα social media δεν μεταφράζεται πάντα σε υψηλό engagement ή εμπιστοσύνη.
Οι micro-influencers παρουσιάζονται πιο οικείοι, άνθρωποι της διπλανής πόρτας που έχουν βρει τον δικό τους τρόπο να μοιράζονται την αγάπη τους για έναν συγκεκριμένο τομέα, είτε πρόκειται για μακιγιάζ, γυμναστική είτε μαγειρική. Άλλοτε ακολουθώντας τα τρεντς και άλλοτε όχι, οι «μικρότερου μεγέθους» creators δείχνουν να κερδίζουν την εμπιστοσύνη του κοινού και των brands.
Στο πρόσφατο 1ο MAD FORUM 2025, που διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής, στην ενότητα «Influencer Marketing, Χτίζοντας Σχέσεις Εμπιστοσύνης», η Δέσποινα Καρμίρη, Senior Brand Manager Juices | Coca – Cola HBC, ανέφερε σχετικά με την επιλογή των influencers: «Σε μια πολύ μεταβαλλόμενη αγορά υπάρχει ένα τρόπος να συνδεθούμε ως brand πραγματικά με τους καταναλωτές. Οι ambassadors έχουν έναν πολύ ξεκάθαρο ρόλο να παίξουν και αυτός είναι να μεταδώσουν όλα τα μηνύματα με έναν πολύ φυσικό και αυθεντικό τρόπο που ενδεχομένως μια καμπάνια θα το κάνει, αλλά όχι με τόσο προσιτό και εύκολο τρόπο για τους καταναλωτές. Το κύριο μέλημα είναι αυτοί οι άνθρωποι να είναι μέρος και τρόπος να ταξιδεύει το μήνυμα και οι αξίες των μαρκών όσο περισσότερο γίνεται με τον πιο σωστό τρόπο. Πλέον οι άνθρωποι που διαλέγουμε είναι οι πιο αποδεκτοί από το κοινό μας, και όχι οι πιο διάσημοι, οι άνθρωποι που ταυτίζονται με τις αξίες μας, οι άνθρωποι που μπορούν να μεταδώσουν το μήνυμα με ένα δικό τους βίωμα, μια δική τους προσωπική εμπειρία».
Από την πλευρά της, η Στέλλα Ζαπάντη, Group Director – Brand PR & Influence, MSL / Publicis Groupe, ερωτηθείσα από τον συντονιστή της συζήτησης, δημοσιογράφο Άρη Δημοκίδη, για τους micro influencers απάντησε: ««Σίγουρα έχει γίνει μια τεράστια αλλαγή, τα τελευταία 10-15 χρόνια, προς αυτή την κατεύθυνση. Έχει αλλάξει κατά 143% από το ‘21, η επένδυση που κάνουν οι Fortune100 στους influencers. Αυτό γίνεται καθώς το brand γίνεται πιο προσιτό με αυτό τον τρόπο. Είναι στην άκρη του κινητού κάθε πιθανού αγοραστή. Αυτό τι σημαίνει; Όποιον εγώ σαν brand θέλω να καλύψω και να ακουμπήσω το βλέπει. Αυτό το κάνει πιο κοντά απ΄ότι το έκανε μια τηλεόραση, ένα ραδιόφωνο, ένα outdoor. Το κάνει πιο προσιτό, πιο άμεσο και πιο αληθινό».
Έρευνες δείχνουν ότι οι micro-influencers έχουν συνήθως μια πιο ουσιαστική σύνδεση με τους χρήστες των social media. Μελέτη του 2024 που δημοσιεύθηκε στο Journal of Business Research, με τίτλο «Less is More: Engagement with the Content of Social Media Influencers», διαπίστωσε ότι οι micro-influencers επιτυγχάνουν υψηλότερα ποσοστά αλληλεπίδρασης ανά ακόλουθο συγκριτικά με influencers που διαθέτουν περισσότερους ακολούθους.
Η τακτική που «κερδίζει»
- Απαντούν προσωπικά στους ακολούθους τους
- Δημοσιεύουν περιεχόμενο που έχει απήχηση σε προσωπικό επίπεδο
- Δείχνουν πιο προσιτοί και αξιόπιστοι
Η μελέτη συμπεραίνει ότι η αυξημένη αλληλεπίδραση αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τα brands που φιλοδοξούν να επιτύχουν μια αυθεντική σχέση με τους καταναλωτές.
Όπως σημείωνε, σε παλαιότερο του άρθρο το Forbes, οι micro-influencers «χτίζουν μια αίσθηση κοινότητας αλληλεπιδρώντας σταθερά με το κοινό τους -απαντώντας σε σχόλια και συμμετέχοντας σε συζητήσεις που οι μεγαλύτεροι influencers που λαμβάνουν εκατομμύρια σχόλια απλά δεν μπορούν να διαχειριστούν. Ως εκ τούτου, αυτή η προσωπική επαφή προάγει ένα βαθύ αίσθημα αφοσίωσης μεταξύ των ακολούθων τους.
Οι micro-influencers, δε, επικεντρώνονται συνήθως ένα συγκεκριμένο content, παραμένοντας πιστοί σε αυτό είτε είναι μακιγιάζ, healthy μαγειρική ή gadgets τεχνολογίας. Αυτή η εξειδίκευση επιτρέπει στα brands να δημιουργήσουν στοχευμένες καμπάνιες με απόλυτη ακρίβεια.
Τα brands, από την άλλη, αναγνωρίζουν πέρα από την αλληλεπίδραση, το μικρότερο κόστος. Για επιχειρήσεις, δε, με περιορισμένο διαφημιστικό μπάτζετ, οι micro-influencers προσφέρουν υψηλή απόδοση επένδυσης. Άρθρο του άρθρο του Forbes Agency Council με τίτλο Micro-Influencers: When Smaller Is Better, οι επιχειρήσεις μπορούν να προσεγγίσουν πολλαπλά εξειδικευμένα κοινά με πολύ μικρότερο κόστος σε σχέση με μία μόνο συνεργασία με macro-influencer. Αυτό εκδημοκρατίζει το influencer marketing, καθιστώντας το προσβάσιμο ακόμα και για μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Πρόσφατο άρθρο στο Entrepreneur σχολίαζε ότι «η στροφή από τους επώνυμους influencers στους micro-influencers είναι κάτι περισσότερο από μια πρόσκαιρη τάση - είναι μια θεμελιώδης αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αλληλεπιδρούν με τα brands.
Οι επιχειρήσεις που αγκαλιάζουν τους micro-influencers ως μέρος της στρατηγικής μάρκετινγκ τους θα επωφεληθούν από πιο ουσιαστικές συνδέσεις με το κοινό-στόχο τους, υψηλότερα ποσοστά δέσμευσης και, τελικά, αυξημένη εμπιστοσύνη ως προς το brand. Καθώς το ψηφιακό μάρκετινγκ συνεχίζει να εξελίσσεται, ένα πράγμα είναι σαφές: οι micro-influencers δεν είναι απλώς το μέλλον - είναι το τώρα».