Κυκλοφόρησε το νέο τραγούδι «Oral», των Μπιορκ και Ροζαλία, έναν μήνα μετά την ανακοίνωσή του.
Πρόκειται για δύο ονόματα που δεν περιμέναμε να δούμε μαζί, στο ίδιο κομμάτι, καθώς η μουσική τους διαφέρει σημαντικά.
«Oral»: Μπιορκ και Ροζαλία μαζί, σε μια ενδιαφέρουσα συνεργασία -Πού θα δοθούν τα έσοδα
Από τη μία το ατμοσφαιρικό Fossora της Μπιορκ, από την άλλη το Motomami της Ροζαλία, δύο καλλιτέχνιδες με διαφορετικό στιλ αλλά με κάποιους κοινούς παρονομαστές: με διάθεση για πειραματισμό και για «παραβίαση» των ορίων του κάθε μουσικού είδους.
Τα έσοδα από το τραγούδι θα δοθούν για να στηρίξουν τη «μάχη» κατά της επέκτασης των επιχειρήσεων εκτροφής σολομού στην Ισλανδία -από όπου κατάγεται η Μπιορκ- που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο το περιβάλλον των ψαριών.
Οι δύο μουσικοί θέλουν να βοηθήσουν ανθρώπους που ζουν γύρω από το Seydisfjordur, ώστε να μπορέσουν να εμποδίσουν τη δημιουργία μιας βιομηχανικής φάρμας σολομού. Μέρος των χρημάτων θα διατεθεί σε εκστρατείες για τη θέσπιση νέας νομοθεσίας και την ευαισθητοποίηση των πολιτών.
Την παραγωγή υπογράφουν οι Μπιορκ και Ροζαλία, μαζί με τον Sega Bodega. Στο βίντεο, βλέπουμε τις δύο μουσικούς (ή, μάλλον, deepfake εκδοχές τους) να παλεύουν με σπαθιά:
Πάντως, οι στίχοι του «Oral» δεν αναφέρονται, έστω όχι άμεσα, στο ζήτημα της ιχθυοκαλλιέργειας, αλλά φαίνεται να μιλούν για τη σωματική επαφή.
Η μουσική, από τη μεριά της, θυμίζει το στιλ της Μπιορκ σε παλιότερες εποχές, με ατμοσφαιρικές, ηλεκτρονικές μελωδίες και έντονα φορτισμένους στίχους (ειδικά στο ρεφρέν, όταν Ροζαλία και Μπιορκ τραγουδούν μαζί «Is that the right thing to do?/ Oh, I just don’t know/ I just don’t know»).
Το «Oral» είναι, σίγουρα, πιο εύπεπτο από τα τραγούδια του εξαιρετικού άλμπουμ Fossora.
Μπορεί να είναι πιο «τυπικό» σε σχέση με άλλες δουλειές της, με πιο συμβατική δομή, ωστόσο δεν πρόκειται για εντελώς συνηθισμένο τραγούδι, αφού κουβαλά τις σουρεάλ πινελιές της Μπιορκ.
Ακούμε στοιχεία από παλιότερα άλμπουμ της (κυρίως από το Homogenic και, κυρίως, στα φωνητικά), αλλά και από το Fossora, με βιολιά, πνευστά και μια ιδέα από dancehall/reggaeton.
Οι φωνές των δύο μουσικών, πάντως, «δένουν» σε απροσδόκητο βαθμό και το τελικό αποτέλεσμα εντυπωσιάζει, αλλά με έναν διακριτικό τρόπο.
Πριν από δεκαετίες έγραψε η Μπιορκ το «Oral»
Είναι λογικό να θυμόμαστε παλιότερες εποχές όταν ακούμε το νέο κομμάτι, αφού η Μπιορκ το έγραψε μεταξύ του Homogenic, άλμπουμ που κυκλοφόρησε το 1997, και του Vespertine, to 2001, όπως έχει δηλώσει στο Pitchfork, αλλά θεώρησε ότι το «Oral» δεν ταίριαζε σε κάποιο άλμπουμ της.
Ωστόσο, στη συνέχεια έχασε τα «ίχνη» του τραγουδιού για δύο δεκαετίες, όπως δήλωσε στο Pitchfork. Ανακάλυψε ξανά το κομμάτι όταν είδε τη λέξη «oral» στην τηλεόραση, ενώ βρισκόταν σε περιοδεία στην Αυστραλία νωρίτερα φέτος.
«Όταν άκουγα το κομμάτι, σκεφτόμουν ότι η Ροζαλία έβγαλε ένα άλμπουμ πειραματικής reggaeton. Θα μπορούσα πανεύκολα να φανταστώ τη φωνή της σε αυτό» είπε η Μπιορκ.
Η Μπιορκ είπε στο Rolling Stone, για τη Ροζαλία: «Είμαι φίλη της εδώ και κάποια χρόνια, άρα της έστειλα μήνυμα και της είπα “Θα τραγουδήσεις σε αυτό το κομμάτι για εμένα; Είναι για το περιβάλλον” και αμέσως δέχτηκε χωρίς να το έχει καν ακούσει».
Η Ροζαλία ήρθε και στην Ελλάδα, το καλοκαίρι του 2023, σε μια συναυλία που κέρδισε τις εντυπώσεις.