Δεκαετίες πριν οι Κινέζες σούπερ σταρ, Γκονγκ Λι και Ζανγκ Ζιγί, κάνουν την εμφάνισή τους στο Χόλιγουντ, η συμπατριώτισσα και συνάδελφός τους, Τσάι Τσιν, υπήρξε ένα Bond girl στην ταινία του Τζέιμς Μποντ «You Only Live Twice» (1967). Μάλιστα, η ηθοποιός είχε την τύχη να περάσει τρεις μέρες στο κρεβάτι, με τον Σον Κόνερι, ο οποίος υποδυόταν τον θρυλικό πράκτορα.
«Ζω μόνη από το 1963», λέει η Τσάι Τσιν (Tsai Chin) ή αλλιώς Irene Chow, όπως είναι επίσης γνωστή, σε συνέντευξή της στη βρετανική εφημερίδα «The Guardian», από το σπίτι της στο Λος Αντζελες. «Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είχα σεξουαλική ζωή», προσθέτει η 87χρονη σήμερα ηθοποιός.
«Είμαι σκληρή αλλά η καρδιά μου είναι πολύ μαλακή», αναφέρει. Η Tsai Chin έμαθε να είναι σκληρή, εκτιμά, από τη μητέρα της, τη σοσιαλιτέ της Σαγκάης, Lilian Qiu. «Ήταν αυθεντική. Μου εμφύσησε από νωρίς την αίσθηση της αυτοεκτίμησής, που με βοήθησε καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής μου, ειδικά στο επάγγελμα που επέλεξα. Τη σκέφτομαι ακόμα καθημερινά όταν ξυπνάω».
Ο πατέρας της ήταν ηθοποιός της Όπερας του Πεκίνου Zhou Xinfang. Η Tsai Chin γεννήθηκε την 1η Σεπτεμβρίου 1933. «Δεν ντρέπομαι να λέω την ηλικία μου», λέει, επιβεβαιώνοντας την ημερομηνία. Γύρω στα 19 της, έφυγε από την πατρίδα της τη Σαγκάη και έφτασε στο Λονδίνο μέσω Χονγκ Κονγκ. Στόχος της: να σπουδάσει υποκριτική.
«Έπρεπε να ακολουθήσω την μεγαλύτερη αδερφή μου στην Αμερική για να τελειώσω την εκπαίδευσή μου, αλλά έφτασε στα χέρια μου ένα προσπέκτους από τη Royal Academy of Dramatic Art και αυτό σφράγισε τη μοίρα μου». Ήταν η πρώτη Κινέζα φοιτήτρια εκεί, και προερχόταν από ένα πολύ πιο προνομιακό υπόβαθρο από τους συνομηλίκους της. «Πολλοί από τους μαθητές ήταν πολύ φτωχοί. Επειδή είχα τόσα πολλά ρούχα, ένα γούνινο παλτό και ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι, νόμιζαν ότι ήμουν πριγκίπισσα. Έμεινα έκπληκτη που πολλές φοιτήτριες φορούσαν μακιγιάζ και μερικές είχαν πολύ οικειότητα μεταξύ τους, κάτι που δεν συμβαίνει στην Κίνα».
Το μεγάλο «μπαμ» έγινε με την παραγωγή του «The World of Suzie Wong» το 1959, μια δημοφιλής προσαρμογή του μυθιστορήματος του Richard Mason σχετικά με έναν Βρετανό ζωγράφο που συναντά και ερωτεύεται μια εργαζόμενη στη βιομηχανία του σεξ, σε ένα πορνείο του Χονγκ Κονγκ. «Η Suzie Wong βασίστηκε σε κορίτσια που έφυγαν από την ηπειρωτική χώρα μετά την κομμουνιστική ανάληψη το 1949 και κόλλησαν στο Χονγκ Κονγκ χωρίς άλλο τρόπο να ζήσουν», εξηγεί.
Τον επόμενο χρόνο σημείωσε παγκόσμια επιτυχία με το «The Ding Dong Song» του Lionel Bart. «Ο Lionel με ρώτησε αν ήθελα να κάνω δίσκο. Όντας νέα, ανόητη και ατρόμητη είπα ναι. Πριν το καταλάβω, ήμουν στο στούντιο Decca με μια μεγάλη ορχήστρα πίσω μου. Ο Lionel μου ζήτησε επίσης να τραγουδήσω πολύ ψηλά, κάτι που έκανα, αν και δεν είχα κάνει ποτέ μαθήματα τραγουδιού. Και κοίτα, έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία στην Ασία και την Αφρική. Εκατομμύρια πωλήθηκαν, αλλά τα περισσότερα πειρατικά, έτσι δεν πήρα χρήματα», εξομολογείται.
Η Tsai Chin ήταν ένα από τα λίγα κινεζικά πρόσωπα στη βρετανική τηλεόραση κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960. Εμφανίστηκε στο «Emergency Ward 10», «Dixon of Dock Green» και «That Was the Week That Was». Έγινε τόσο διάσημη, που το 1965, ο ζωολογικός κήπος του Λονδίνου έδωσε σε μια λεοπάρδαλη το όνομά της.
Η εκτόξευση της καριέρας της και η εμφάνιση στο Τζέιμς Μποντ
Το 1967 υποδύθηκε τη Ling, ένα από τα δύο ασιατικά κορίτσια του Bond στην ταινία «You Only Live Twice». «Οι άνθρωποι σήμερα εντυπωσιάζονται τόσο πολύ που ήμουν ένα κορίτσι Bond», αναστενάζει. «Οι άνθρωποι με ρωτούν επίσης πώς ήταν να είμαι στο κρεβάτι με τον Σον Κόνερι. Κι εγώ τους απαντώ, “Ωραία”».
Για τις ανάγκες των σκηνών, η Κινέζα ηθοποιός πέρασε τρεις μέρες στο κρεβάτι με τον «Βρετανό κατάσκοπο», τον οποίο θα βοηθήσει να προσποιηθεί τον θάνατό του. To Bond girl εμφανίζεται στην αρχή της ταινίας, στο κρεβάτι με τον Τζέιμς Μποντ, κάτω από τα σεντόνια, κάπου στο Χονγκ Κονγκ. Οι δύο συζητούν για το ότι οι Κινέζες έχουν διαφορετική «γεύση» από όλες τις άλλες γυναίκες.
Σε μια σκηνή μετά το σεξ που κάνουν οι χαρακτήρες τους, ο Τζέιμς Μποντ ρωτά την Ling: «Γιατί τα κορίτσια από την Κίνα έχουν τόσο διαφορετική γεύση από τα άλλα;», με τη Ling να απαντά: «Νομίζεις ότι είμαστε καλύτερες, ε;». Τότε ο Βρετανός πράκτορας της λέει: «Όχι, απλά διαφορετικές. Όπως η πάπια Πεκίνου είναι διαφορετική από το ρωσικό χαβιάρι. Αλλά τα αγαπώ και τα δύο». Στη συνέχεια η Ling του απαντά: «Αγάπη μου, σου δίνω πολύ καλύτερη πάπια».
Στη συνέχεια κι ενώ έχει σηκωθεί, πατά ένα κουμπί στον τοίχο και ξαφνικά, το πτυσσόμενο κρεβάτι που είναι ακόμα ξαπλωμένος ο Σον Κόνερι, μπαίνει στον τοίχο. Αμέσως, μετά, η Ling ανοίγει την πόρτα σε δύο ενόπλους που αρχίζουν να πυροβολούν εναντίον του Τζέιμς Μποντ, προσπαθώντας να τον σκοτώσουν... Δείτε τη χαρακτηριστική σκηνή, μετά το 4:50'.
Τι σκέφτεται τώρα η 87χρονη ηθοποιός για αυτή τη σκηνή; «Δεν θα εγκρινόταν τώρα, δόξα τω Θεώ. Τότε, είχαν συγκεκριμένα στερεότυπα για τις Ασιάτισσες».
Σχεδόν σαράντα χρόνια αργότερα, επέστρεψε στο franchise παίζοντας τη Madam Wu στο Casino Royale.
Ο ρατσισμός της εποχής, σήμαινε ότι σπάνια είχε καλούς ρόλους. «Ένα άλλο πρόβλημα για τους ηθοποιούς από μειονότητες, είναι ότι δεν δουλεύουμε συχνά με όμορφο διάλογο. Και υπήρχαν λιγότερες πιθανότητες συνεργασίας με σπουδαίους σκηνοθέτες και ηθοποιούς».
Τώρα ζει στο Λος Άντζελες για 26 χρόνια. «Ήμουν 62 όταν έγινα σταρ του Χόλυγουντ. Αυτό δεν συμβαίνει στις γυναίκες, ιδίως στις μειονότητες». Το ονομάζει την τρίτη άνοιξη της καριέρας της, κατά τη διάρκεια της οποίας έπαιξε σε διάσημες τηλεοπτικές σειρές όπως οι «Grey’s Anatomy» και «Agents of SHIELD», καθώς και σε ταινίες όπως τις «Now You See Me» και «Οι αναμνήσεις μιας γκέισας».
Η πιο πρόσφατη δουλειά της, είναι η ταινία «Lucky Grandma» από τη σκηνοθέτιδα Sasie Sealy, στην οποία υποδύεται μια τσαμπουκαλού, φανατική καπνίστρια γιαγιά, η οποία μαθαίνει από ένα μέντιουμ πως το επόμενο διάστημα θα έχει πολύ μεγάλη τύχη. Έτσι, αποφασίζει να τη δοκιμάσει και τινάζει την μπάνκα των καζίνο στον αέρα!