Κι αν ο διάσημος Πολωνός συνθέτης Φρεντερίκ Σοπέν αγαπούσε τους άνδρες; Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει ο Ελβετός δημοσιογράφος Moritz Weber, σε ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα με τίτλο Chopins Männer (Οι άνδρες του Σοπέν).
Κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας, ο Ελβετός δημοσιογράφος αναζήτησε την αλληλογραφία του συνθέτη Φρεντερίκ Σοπέν (1810-1849), στην οποία ανακάλυψε «ένα ποτάμι ερωτικών εκδηλώσεων που απευθύνονταν σε άνδρες». Αυτή η έλξη κρατήθηκε μυστική από τους βιογράφους του μεγάλου Πολωνού συνθέτη, αλλά και από τους ιστορικούς της χώρας του, υποστηρίζει ο Ελβετός δημοσιογράφος, σύμφωνα με τον Guardian.
Πρόκειται για αλληλογραφία στην οποία ο Σοπέν περιγράφει τις φημολογούμενες ερωτικές σχέσεις του με γυναίκες ως «ένα πέπλο για κρυφά συναισθήματα».
Σε αυτές τις 22 επιστολές, τις οποίες ο συνθέτης έστειλε στον παιδικό του φίλο και ακτιβιστή υπέρ της ανεξαρτησίας της Πολωνίας, Tytus Woyciechowski, γράφει: «Δεν σας αρέσει να σας φιλούν. Επιτρέψτε μου να το κάνω σήμερα. Πρέπει να σας κάνω να πληρώσετε για το βρώμικο όνειρο που έκανα για σας τη νύχτα που πέρασε». Σύμφωνα με τον Ελβετό δημοσιογράφο, αυτές οι επιστολές ξεκινούν συχνά με τα λόγια «Πολυαγαπημένη μου ζωή» και κλείνουν με τη φράση «Δώστε μου ένα φιλί, πολυαγαπημένε μου εραστή».
Ο δημοσιογράφος Moritz Weber πιστεύει ότι το περιεχόμενο αυτών των επιστολών, οι οποίες δεν είναι καινούριες, αγνοήθηκε από τους ιστορικούς και τους βιογράφους του Φρεντερίκ Σοπέν. Ετσι εξηγείται, για παράδειγμα, το γεγονός ότι το Ινστιτούτο Φρεντερίκ Σοπέν της Βαρσοβίας άλλαξε σε μια από αυτές τις επιστολές το ανδρικό όνομα ενός θαυμαστή του συνθέτη σε γυναικείο.
Επίσης, μια βιογραφία του 2018 περιγράφει τον Tytus Woyciechowski ως «στενό φίλο». Εξηγεί, μάλιστα, ότι τα ερωτικά γράμματα που απευθύνονται σε έναν άνδρα είναι προϊόν «μιας ψυχολογικής σύγχυσης» και ότι ο πόθος για τον φίλο του «απευθυνόταν στην πραγματικότητα στην Konstancja [Gładkowska] », μια Πολωνή σοπράνο, την οποία λέγεται ότι ερωτεύτηκε ο Σοπέν.
Ωστόσο, οι υποτιθέμενες ερωτικές ιστορίες του Σοπέν με γυναίκες ήταν εντελώς κατασκευασμένες, γράφει ο «Guardian». «Αυτές οι ιστορίες δεν ήταν παρά φήμες, και στηρίζονταν σε σημειώσεις στο κάτω μέρος σελίδων των βιογραφιών του συνθέτη, κατά τους δύο τελευταίους αιώνες», αναφέρει ο δημοσιογράφος Moritz Weber. Σημειώνει επίσης ότι στις έρευνες που πραγματοποίησε δεν βρήκε καμία απόδειξη για σχέσεις με γυναίκες και ότι «ούτε το Ινστιτούτο Σοπέν ούτε οι βιογράφοι του μπόρεσαν να το αποδείξουν». Μόνο η οικογένεια του συνθέτη είχε επιβεβαιώσει ερωτικές ιστορίες με γυναίκες. Αλλά σε μια εποχή όπου η ομοφυλοφιλία αποτελούσε σοβαρό πρόβλημα, δεν θα ήταν απίθανο ο Σοπέν να λέει ψέματα στους οικείους του προκειμένου να περιφρουρήσει την προσωπική του ζωή και την ταυτότητα των πιθανών εραστών του.
«Ο κ. Σοπέν είναι άραγε νεαρό κορίτσι;»
Ακόμη και το πάθος που φέρεται να είχε για τη Γαλλίδα φεμινίστρια και συγγραφέα Γεωργία Σάνδη, την οποία γνωρίζει ο συνθέτης σε φιλολογικό σαλόνι στο Παρίσι το 1836, ήταν για τα μάτια. «Αυτή η Σάνδη είναι αντιπαθητική. Είναι άραγε γυναίκα; Κάποιες φορές αμφιβάλλω», γράφει. Την ίδια απορία εκφράζει από τη μεριά της και η Σάνδη: «Αυτός ο κ. Σοπέν είναι άραγε νεαρό κορίτσι;».
Η προοδευτική λογοτέχνις και ο Πολωνός συνθέτης συνάπτουν τελικά ερωτική σχέση, με τη Σάνδη να εκφράζει την απογοήτευσή της για τη σεξουαλική ανικανότητα του Σοπέν και τις υποχόνδριες τάσεις του. Το ζευγάρι -και τα παιδιά της διαζευγμένης Σάνδη- συγκατοικεί εννέα χρόνια στο Παρίσι. «Εδώ και επτά χρόνια ζω μαζί του σαν παρθένα», γράφει η Σάνδη σε φίλη της.
Ένας εκπρόσωπος του Ινστιτούτου επιβεβαίωσε ότι δεν υπάρχουν αδιάσειστες αποδείξεις για ερωτικές σχέσεις με γυναίκες, αλλά, όπως ανέφερε, οι ομοφυλοφιλικές νύξεις στα γράμματά του δείχνουν «τη ρομαντική πλευρά» και την παιδεία του συνθέτη. «Αν τις διαβάσετε στο πρωτότυπο, στα πολωνικά, ηχούν εντελώς διαφορετικά», δήλωσε.
Η βρετανική εφημερίδα «Guardian» ρώτησε τον βιογράφο του Σοπέν γιατί άλλαξε ένα ανδρικό με γυναικείο όνομα. Εκείνος απάντησε ότι πράγματι θα μπορούσε να απευθύνεται στον Tytus Woyciechowski, αλλά αρνήθηκε κάθε προσπάθεια λογοκρισίας.
Η λογοκρισία της Πολωνίας
Στην Πολωνία, όπου ο πρόεδρος χρησιμοποιεί συχνά μια ομοφοβική ρητορική, η ερωτική ζωή του Σοπέν ήταν πάντοτε ένα καυτό ζήτημα, σύμφωνα με το CNN. Το θέμα της πιθανής ομοφυλοφιλίας επανήλθε πρόσφατα στον δημόσιο διάλογο και προκάλεσε προβλήματα. «Ο Σοπέν είναι μια μυθική μορφή στην Πολωνία, αλλά η παρούσα κυβέρνηση είναι απολύτως αντι-γκέι και αν ο Σοπέν ήταν γκέι ένας θεός ξέρει τι θα γινόταν», δήλωσε η Rose Cholmondeley, πρόεδρος της Chopin Society στο Ηνωμένο Βασίλειο, μιλώντας στο CNN. «Όταν κάποιος είναι θρύλος, πολλά πράγματα μπορούν να αποσιωποιηθούν», πρόσθεσε.
«Το γεγονός ότι ο Σοπέν μπόρεσε να κρύψει ένα μέρος της ταυτότητάς του επί καιρό, όπως το αποκαλύπτει ο ίδιος στις επιστολές του, θα άφησε σημάδια στην προσωπικότητά του και στην τέχνη του», υποστηρίζει ο Ελβετός δημοσιογράφος. «Η μουσική τού επέτρεπε να εκφραστεί ολοκληρωτικά, γιατί το πιάνο έχει το πλεονέκτημα πως δεν χρειάζεται λόγια», αναφέρει. Αυτό το επιχείρημα χρησιμοποιεί ο ίδιος ο Σοπέν, ο οποίος έκανε την εξής εξομολόγηση στον Woyciechowski στις επιστολές που του έγραφε: «Εμπιστεύομαι στο πιάνο τα πράγματα που θέλω συχνά να σου πω».