Έξι δεκαετίες μετά την εμφάνιση της αρχικής Barbie στα ράφια των καταστημάτων, η Mattel έφτιαξε την πρώτη τυφλή κούκλα Barbie σε μια προσπάθεια να κάνει τη σειρά της πιο περιεκτική.
Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής παιχνιδιών δήλωσε ότι η κούκλα, η οποία είναι πλέον διαθέσιμη στο διαδίκτυο και στο κατάστημα, δημιουργήθηκε σε μια προσπάθεια να εκπροσωπηθούν περισσότερο τα τυφλά και τα με χαμηλή όραση παιδιά στην κοινωνία.
Σε δήλωσή της, η Krista Berger, ανώτερη αντιπρόεδρος της Barbie και παγκόσμια επικεφαλής για τις κούκλες δήλωσε ότι «αναγνωρίζουμε ότι η Barbie είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή κούκλα- αντιπροσωπεύει την αυτοέκφραση και μπορεί να δημιουργήσει μια αίσθηση του ανήκειν».
Έκθεση της Barbie στο Λονδίνο με μια κούκλα που ταξίδεψε στο διάστημα
Η εταιρεία συνεργάστηκε με το Αμερικανικό Ίδρυμα Τυφλών για να διασφαλίσει ότι όλα, από τα μάτια της κούκλας μέχρι τα ρούχα της, απεικονίζουν με ακρίβεια τα άτομα με τύφλωση και χαμηλή όραση.
Η τυφλή κούκλα Barbie
Η κούκλα κρατάει ένα λευκό και κόκκινο μπαστούνι, ενώ το βλέμμα των ματιών της είναι στραμμένο ελαφρώς προς τα πάνω και προς τα έξω για να «αντικατοπτρίζει με ακρίβεια το μερικές φορές διακριτό βλέμμα ενός τυφλού ατόμου».
Μετά από δοκιμές με τυφλά παιδιά και παιδιά με χαμηλή όραση, αποφασίστηκε ότι η κούκλα θα έπρεπε να είναι ντυμένη με ρούχα με λεπτομέρειες από ύφασμα αφής, όπως ροζ σατέν μπλουζάκι και μοβ φούστα από τούλι. Λεπτομέρειες όπως οι θηλιές στο πίσω μέρος της μπλούζας της κούκλας και η ελαστική ζώνη στη μέση της φούστας δημιουργήθηκαν σε μια προσπάθεια να διασφαλιστεί ότι το ντύσιμο της κούκλας είναι ευκολότερο. Η συσκευασία είναι επίσης πιο προσιτή από την κανονική της προσφορά και περιλαμβάνει τη λέξη Barbie γραμμένη σε γραφή Braille στο μπροστινό μέρος του κουτιού.
Η Λούσι Έντουαρντς, ακτιβίστρια και ραδιοτηλεοπτικός φορέας για την αναπηρία, η οποία είναι τυφλή και εμφανίζεται σε καμπάνια με τη νέα Barbie, δήλωσε ότι η παρουσίαση της κούκλας σημαίνει «τα πάντα για μένα», προσθέτοντας: «Ως έφηβη, ένιωθα απομονωμένη χάνοντας την όρασή μου και μη βλέποντας πρότυπα σαν εμένα. Ντρεπόμουν για το μπαστούνι μου - αλλά γνωρίζοντας ότι η Barbie είχε μπαστούνι θα με έκανε να αισθανθώ πολύ διαφορετικά για το δικό μου και θα με βοηθούσε να νιώσω λιγότερο μόνη στο ταξίδι μου να αποδεχτώ και να αγκαλιάσω την τύφλωσή μου».
Κι άλλες ξεχωριστές Barbie
Εκτός από την πρώτη τυφλή Barbie, η Mattel συνεργάστηκε επίσης με την αμερικανική οργάνωση National Down Syndrome Society για να λανσάρει την πρώτη μαύρη κούκλα με σύνδρομο Down. Καθοδηγούμενη από την NDSS, η κούκλα διαθέτει κοντύτερο σκελετό, μακρύτερο κορμό και χαμηλό μυϊκό τόνο για να αντικατοπτρίζει τα σωματικά χαρακτηριστικά που έχουν ορισμένα άτομα με τη γενετική πάθηση. Η κούκλα διαθέτει επίσης πλεκτή υφή μαλλιών, ένα βασικό χαρακτηριστικό που ζητήθηκε από μια ομάδα εστίασης που αποτελούνταν από μαύρα άτομα από την κοινότητα του συνδρόμου Down με την οποία συνεργάστηκε η NDSS. Πέρυσι, ακολούθησε η κυκλοφορία μιας λευκής κούκλας με σύνδρομο Down.
Και οι δύο κούκλες αποτελούν μέρος της σειράς Barbie Fashionistas που ξεκίνησε αρχικά το 2009 και για πρώτη φορά προσέφερε μια μικρή επιλογή από κούκλες με διαφορετικούς σωματότυπους και αποχρώσεις δέρματος. Το 2019 η σειρά επεκτάθηκε και περιλαμβάνει 176 κούκλες με εννέα διαφορετικούς σωματότυπους, 35 αποχρώσεις δέρματος και 94 χτενίσματα. Επίσης, έκανε το ντεμπούτο της μια κούκλα με προσθετικό πόδι και μια χρήστης αναπηρικού αμαξιδίου. Το 2022 κυκλοφόρησε η πρώτη κωφή Barbie μαζί με μια κούκλα Ken με λεύκη, μια αυτοάνοση ασθένεια που προκαλεί την απώλεια χρωστικών ουσιών στο δέρμα.