Η κατασκευάστρια εταιρεία της Barbie, Mattel, κατηγορήθηκε ότι κακομεταχειρίζεται τους εργαζομένους στο εργοστάσιό της, μετά από μυστική έρευνα.
Οι δημιουργοί ενός ντοκιμαντέρ που έστειλαν μια δημοσιογράφο να εργαστεί σε κινεζικό εργοστάσιο της εταιρείας σημειώνουν ότι διαπίστωσαν εργασιακό εκφοβισμό, υπερβολικές υπερωρίες και ανέφικτους στόχους παραγωγής.
Η αποκάλυψη αυτή έρχεται μετά την εκτίναξη της ζήτησης λόγω της επιτυχημένης ταινίας «Barbie» του 2023, με πρωταγωνίστρια τη Μάργκοτ Ρόμπι.
Ειδικότερα, η εκπομπή του Channel 4 «Dispatches: Barbie's Dirty Secrets» αναφέρει ότι διαπίστωσε πως οι εργαζόμενοι δεν είχαν καμία ενημέρωση για την ασφάλειά τους κατά την εργασία και έπρεπε να χειρίζονται καυτό πλαστικό για τις κούκλες Μπάρμπι χωρίς τον κατάλληλο προστατευτικό εξοπλισμό, με συνέπεια να βγάζουν φουσκάλες και να παθαίνουν εγκαύματα.
«Δούλεψα συνολικά τρεις ημέρες, και χθες ήμουν σωματικά κοντά στα όριά μου. Αισθάνομαι ότι αυτό το εργοστάσιο δεν αντιμετωπίζει τους εργαζομένους του σαν ανθρώπινα όντα, αλλά σαν ζώα» δήλωσε η δημοσιογράφος, με τους εργαζομένους να επαναλαμβάνουν αυτά τα συμπεράσματα.
Ένας από αυτούς παραδέχθηκε: «Κάθε μέρα νιώθω τόση πίεση, που δεν μπορώ να αναπνεύσω. Ο διευθυντής μου ξεκαθάρισε ότι στο εργοστάσιο πρέπει να υπακούς τις εντολές άνευ όρων».
Ένας άλλος εργαζόμενος ανέφερε ότι δεν μπορούσαν να πετύχουν τον στόχο πωλήσεων -ο υψηλότερος από τους οποίους ήταν να κατασκευάζονται 1.400 κούκλες Moana 2 την ημέρα- ακόμα κι αν έβγαζαν αίμα από το στόμα! Άλλοι δήλωσαν πάμπτωχοι, καθώς η αμοιβή για μια 11ωρη βάρδια ήταν 16,90 λίρες.
Σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ «Dispatches», οι εργαζόμενοι έπρεπε να υπογράψουν συμφωνίες για να εργάζονται 100 ώρες υπερωρίες τον μήνα, σχεδόν τρεις φορές το νόμιμο όριο της Κίνας.
Σημειώνεται ότι το διοικητικό συμβούλιο της Mattel απένειμε πρόσφατα στον διευθύνοντα σύμβουλο Ynon Kreiz μετοχές αξίας 11.000.000 λιρών, επειδή, όπως είπαν, επί των ημερών του μεταμορφώθηκε η επιχείρηση.
Τα ευρήματα της έρευνας της εκπομπής «Dispatches», με επικεφαλής τη δημοσιογράφο Isobel Yeung, παρουσιάστηκαν στην Thulsi Narayanasamy -οργάνωση για την προάσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, με έδρα τις ΗΠΑ-, η οποία ανέφερε:
«Αυτό το ροζ χρώμα, η "χαρά" και το σύνθημα για γυναικεία ενδυνάμωση δεν είναι παρά μια προσπάθεια να αποκρυβούν οι συνθήκες εκμετάλλευσης που βιώνουν οι γυναίκες που κατασκευάζουν τις κούκλες».
Από την πλευρά της, η Mattel δεσμεύεται να παρέχει ένα ασφαλές και υγιές εργασιακό περιβάλλον και να διασφαλίζει ότι όλοι οι εργαζόμενοι στην εταιρεία αντιμετωπίζονται δίκαια και με σεβασμό. Πρόσθεσε: «Η εταιρεία επενδύει σημαντικούς πόρους για την υποστήριξη των εργαζομένων και τη διασφάλιση της ευημερίας τους».
Η έρευνα «Dispatches» εξέτασε, επίσης, τη νομική δράση της Mattel για εμπορικά σήματα, η οποία διαθέτει 200 και πλέον εμπορικά σήματα, συμπεριλαμβανομένων των Hot Wheels, Fisher-Price και Thomas & Friends. Εντόπισε 268 υποθέσεις από το 2019, περισσότερες απ' ό,τι μετρούν αθροιστικά οι άλλες τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες παιχνιδιών.
Η εταιρεία απάντησε: «Προστατεύουμε σταθερά τα εμπορικά μας σήματα και γενικά εναντιωνόμαστε μόνο σε εκείνους που παραβιάζουν σκόπιμα και επανειλημμένα την πνευματική μας ιδιοκτησία».