Η μέθοδος, το κόλπο καλύτερα, 2-7-30 είναι απλό και άτομα που το έχουν δοκιμάσει υποστηρίζουν ότι βοηθά στη διαδικασία εκμάθησης.
Η μέθοδος αυτή συνίσταται στην επανάληψη ή καλύτερα στην ανάκληση των πληροφοριών μετά από δύο ημέρες, μετά από επτά ημέρες και μετά από 30 ημέρες από την αρχική εκμάθηση.
Οι πληροφορίες υποτίθεται ότι με αυτόν τον τρόπο γίνονται κατά κάποιον τρόπο ευκολότερα κτήμα καθενός, καθώς η επανάληψη ανά τακτά χρονικά διαστήματα βοηθά καλύτερα την αποτύπωσή τους στη μνήμη μας.
Με την επανάληψη των πληροφοριών, ο εγκέφαλος τις θεωρεί πιο σημαντικές και τις συγκρατεί ευκολότερα. Επομένως, δεν έχει νόημα να επαναλαμβάνετε τις σημειώσεις σας λίγο πριν από μια εξέταση ή μια συνάντηση. Η μάθηση μέσω της διακεκομμένης επανάληψης μπορεί να σας βοηθήσει πιο αποτελεσματικά να μάθετε κάτι.
Πριν από λίγες ημέρες η συντάκτρια του Ιnc.com Jessica Stillman μετέφερε την εμπειρία της και το... τρικ της και πώς αυτό τη βοήθησε στην προσπάθειά της να μάθει ελληνικά!
«Τα τελευταία 10 χρόνια ζω στο εξωτερικό, σε ένα μικρό ελληνικό νησί. Ως εκ τούτου, προσπαθώ να μάθω ελληνικά. Αυτό, αγαπητέ αναγνώστη, μοιάζει με το να χτυπάω το κεφάλι μου στον τοίχο εδώ και μια δεκαετία.
Έχω μαζέψει συμβουλές για το πώς να επιταχύνω την εκμάθηση της γλώσσας, έχω προσλάβει καθηγητή, έχω φτιάξει κάρτες, έχω δοκιμάσει εφαρμογές και έχω ντροπιαστεί αμέτρητες φορές, χάνοντας τα λόγια μου μπροστά σε σαστισμένους ντόπιους. Όταν τα ελληνικά μου παρέμεναν στην καλύτερη περίπτωση βατά, παρηγοριόμουν διαβάζοντας για το πόσο δύσκολο είναι να μάθεις νέες δεξιότητες ως ενήλικας, ιδίως νέες γλώσσες.
Εν ολίγοις, είχα ανάγκη από οποιαδήποτε μέθοδο θα με βοηθούσε να βάλω περισσότερη γραμματική και λεξιλόγιο στο κεφάλι μου και να παραμείνουν εκεί».
Η μέθοδος 2-7-30 για να μαθαίνει κανείς ευκολότερα
Και λίγο παρακάτω συνεχίζει:
«Επιτρέψτε μου να σας συστήσω τον κανόνα 2-7-30.
Τα επιστημονικά θεμέλια αυτού του κανόνα δεν είναι καινούργια. Οι νευροεπιστήμονες έχουν από καιρό κατανοήσει ότι, όσον αφορά τον εγκέφαλό μας, η λήθη δεν είναι σφάλμα. Είναι ένα χαρακτηριστικό.
Όπως έχει εξηγήσει ο ερευνητής μνήμης του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Ντέιβις και συγγραφέας του βιβλίου Why We Remember, Charan Ranganath: «Αν και τείνουμε να πιστεύουμε ότι μπορούμε και πρέπει να θυμόμαστε ό,τι θέλουμε, η πραγματικότητα είναι ότι είμαστε σχεδιασμένοι να ξεχνάμε».
Φυσικά ξεχνάμε παλαιότερες πληροφορίες που ο εγκέφαλός μας θεωρεί λιγότερο σημαντικές, προκειμένου να κάνουμε χώρο για νεότερες, πιο πολύτιμες πληροφορίες. Η μνήμη είναι, ουσιαστικά, μια ανταγωνιστική διαδικασία, σύμφωνα με τον Ranganath.
Ήδη από τη δεκαετία του 1880, ο Γερμανός ψυχολόγος Hermann Ebbinghaus μελέτησε αυτή την τάση για λήθη και απεικόνισε το φαινόμενο με την «καμπύλη λήθης».
Στην αρχή πέφτει απότομα, δείχνοντας ότι η συγκράτηση των πληροφοριών πέφτει κατακόρυφα τις πρώτες ημέρες αφότου τις μάθουμε. Στη συνέχεια, τα ποσοστά ισοπεδώνονται. Μετά από ένα μήνα, οι άνθρωποι τείνουν να θυμούνται μόνο το 20-30% όσων διδάχθηκαν για πρώτη φορά.
Αν λοιπόν ο εγκέφαλός μας είναι από τη φύση του φτιαγμένος ώστε να αρνείται να θυμάται το γένος των ελληνικών ουσιαστικών, τις συντομεύσεις για το νέο εργαλείο λογισμικού ή την ακριβή διατύπωση αυτού του βασικού κανονισμού, τι μπορούμε να κάνουμε γι' αυτό;
Ο Ebbinghaus συνέστησε κάτι που ονομάζεται διακεκομμένη επανάληψη. Η ανάκληση πληροφοριών τις επισημαίνει ως πιο σημαντικές στον εγκέφαλό σας, βοηθώντας τις να κερδίσουν τον ανταγωνισμό για τον περιορισμένο χώρο της μνήμης σας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι καθηγητές σας στο λύκειο «γκρίνιαζαν» ώστε να επαναλαμβάνετε την ύλη πολλές φορές πριν από τα διαγωνίσματα και να αποφεύγετε μια και μόνη προσπάθεια απομνημόνευσης το προηγούμενο βράδυ.
Το διάβασμα με επανάληψη βελτιώνει σημαντικά τη μνήμη και την ανάκληση των πληροφοριών.
Αυτή είναι η θεωρία. Πώς την εφαρμόζετε στην πράξη; Γράφοντας πρόσφατα στο Medium, ένας άλλος ενήλικας μαθητής ξένων γλωσσών με το όνομα Hillel πρότεινε ένα απίστευτα απλό κόλπο για να χρησιμοποιήσετε τη διορατικότητα του Ebbinghaus. Το ονομάζει «Κανόνας 2-7-30».
Εδώ είναι η βασική ιδέα: Όταν προσπαθείτε να μάθετε κάτι νέο, προσπαθήστε να το ανακαλέσετε δύο, επτά και 30 ημέρες μετά την αρχική εκμάθησή του.
«Τα διαστήματα βασίστηκαν στην καμπύλη Ebbinghaus και στην ικανότητά μου να συγκρατώ πληροφορίες», εξηγεί.
Για τον Hillel, αυτό σήμαινε ότι έφτιαχνε λίστες με ισπανικές λέξεις και στη συνέχεια δοκίμαζε τον εαυτό του μεταφράζοντάς τες από τα αγγλικά σε διάστημα δύο, επτά και 30 ημερών. Αλλά αυτή η τεχνική δεν περιορίζεται στην εκμάθηση ξένων γλωσσών.
«Μπορείτε να γράψετε μια περίληψη μιας σελίδας αφού τελειώσετε ένα βιβλίο και να προγραμματίσετε να κάνετε επανάληψη σε 2, 7 και 30 ημέρες στο μέλλον», πρότεινε. Ξαναγράψτε την περίληψη χωρίς να ελέγξετε τις σημειώσεις σας και δείτε πόσο καλά τα πάτε.
[...]
Αν υπάρχει κάτι που θα θέλατε να θυμάστε, δοκιμάστε τη μέθοδο 2-7-30. Σχεδόν 150 χρόνια επιστήμης (και η μαρτυρία τουλάχιστον δύο απογοητευμένων μαθητών ξένων γλωσσών) λένε ότι θα βελτιώσει ριζικά τη μνήμη σας με ελάχιστη προσπάθεια».