Η αρχική πηγή της φωτογραφίας του χορού της 4ης Ιουλίου του 1921 στο ξενοδοχείο Overlook, η οποία εμφανίζεται στο φινάλε της ταινίας «Η Λάμψη» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, εντοπίστηκε στο αρχείο του Getty Images Hulton.
Σε σκηνοθεσία Στάνλεϊ Κιούμπρικ και βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Στίβεν Κινγκ, η ταινία του 1980 ακολουθεί τον Τζακ Τόρανς (Τζακ Νίκολσον) και την κάθοδό του στην τρέλα, καθώς αναλαμβάνει καθήκοντα χειμερινού επιστάτη στο απομονωμένο ξενοδοχείο Overlook.
Στο τέλος της ταινίας, καθώς ο Τζακ πεθαίνει από το κρύο και η σύζυγός του Γουέντι (Σέλεϊ Ντιβάλ) και ο γιος τους Ντάνι καταφέρνουν να διαφύγουν, αποκαλύπτεται μια φωτογραφία στον διάδρομο του ξενοδοχείου με τον Τζακ ανάμεσα σε πλήθος καλεσμένων σε πάρτι, με ημερομηνία 4 Ιουλίου 1921.
Η ιστορία της φωτογραφίας πίσω από το φινάλε της «Λάμψης»
H φωτογραφία, όπως εμφανίζεται στο τέλος της θρυλικής ταινίας, δείχνει τον χαρακτήρα του Τζακ Νίκολσον, στο κέντρο μίας δεξίωσης στο Overlook Hotel, από το 1921, τονίζοντας με αυτό τον τρόπο ότι έχει περάσει και αυτός στον στοιχειωμένο κόσμο του ξενοδοχείου.
Ο Alasdair Spark, συνταξιούχος ακαδημαϊκός στο Πανεπιστήμιο του Winchester, περιέγραψε λεπτομερώς την έρευνά του μέσω του Instagram του Getty, μαζί με μια νέα σάρωση της φωτογραφίας από το αρχικό αρνητικό.
«Επιτέλους, βρέθηκε. Μετά την προηγούμενη αναγνώριση από λογισμικό αναγνώρισης προσώπου του άγνωστου άνδρα στη φωτογραφία στο τέλος της ταινίας "Η Λάμψη" ως Santos Casani, ενός χορευτή ballroom στο Λονδίνο, μπορώ να αποκαλύψω ότι η φωτογραφία ήταν μία από τις τρεις που τραβήχτηκαν από το πρακτορείο Topical Press σε έναν χορό για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, στις 14 Φεβρουαρίου 1921, στα Empress Rooms, στο Royal Palace Hotel, στο Kensington».
Ο Spark και άλλοι είχαν ψάξει σε αρχεία εφημερίδων προσπαθώντας να βρουν φωτογραφίες του χώρου ή των ατόμων που βρίσκονταν σε αυτόν, αλλά δεν τα είχαν καταφέρει μέχρι σήμερα.
«Άρχιζε να φαίνεται αδύνατο, κάθε παραπομπή στον Casani δεν ταίριαζε. Άλλα πιθανά μέρη που προτάθηκαν δεν ταίριαζαν. Υπήρχαν κάποια μέρη για τα οποία δεν μπορούσαμε να βρούμε εικόνες και αρχίσαμε να φοβόμαστε ότι αυτό σήμαινε ότι η φωτογραφία μπορεί να έχει χαθεί στην ιστορία και να μην βρεθεί ποτέ», γράφει ο Spark.
«Η φωτογραφία (και άλλες) βρέθηκαν μετά την επαφή μου με τον Murray Close (τον επίσημο φωτογράφο του πλατό, ο οποίος τράβηξε την εικόνα του Τζακ Νίκολσον που χρησιμοποιήθηκε στην έκδοση που προβλήθηκε στην οθόνη), ο οποίος θυμήθηκε ότι το πρωτότυπο είχε προέλθει από τη Βιβλιοθήκη BBC Hulton.
«Αυτό ενίσχυσε μια παρατήρηση της Joan Smith, η οποία έκανε το ρετούς. Είχε πει σε συνεντεύξεις ότι προερχόταν από το αρχείο φωτογραφιών της Warner Bros, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι δεν υπήρξε ποτέ. Ωστόσο, είχε πει επίσης, χωρίς να έχει δοθεί μεγάλη σημασία σε αυτό, ότι μπορεί να προερχόταν από τη Βιβλιοθήκη BBC Hulton».
Αφού πληροφορηθήκαμε ότι ορισμένες εικόνες του Topical Press είχαν αναπροσαρμοστεί μετά την εξαγορά του πρακτορείου από το Hulton το 1958, το οποίο αγοράστηκε από το Getty το 1996, η φωτογραφία ανακαλύφθηκε ανάμεσα στη συλλογή του αρχείου που αριθμούσε πάνω από 94 εκατ. εικόνες.
«Κανείς δεν ενσωματώθηκε σε αυτήν εκτός από τον Τζακ Νίκολσον. Δείχνει μια ομάδα απλών ανθρώπων του Λονδίνου ένα βράδυ Δευτέρας. Όλοι οι καλύτεροι άνθρωποι, όπως είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου Overlook», καταλήγει ο Spark.
Η ανακάλυψη της αυθεντικής φωτογραφίας από το τέλος της ταινίας αποτελεί ένα εντυπωσιακό επίτευγμα στον τομέα της οπτικής έρευνας. Αν και μπορεί να μη ρίχνει νέο φως στο νόημα του μυστηριώδους φινάλε, η ανάκτηση ενός τόσο εμβληματικού κομματιού της κινηματογραφικής ιστορίας είναι αναμφίβολα σημαντική. Παρόλο που το πραγματικό νόημα πίσω από την εικόνα ίσως παραμείνει αινιγματικό, η ανακάλυψή της ενδέχεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο το μυστήριο γύρω από το τέλος της «Λάμψης».