Η balaclava, που μερικές φορές αποκαλείται μάσκα του σκι, έχει γίνει μια ασυνήθιστη καυτή τάση της μόδας του 2021.
Αν περιηγηθείτε στο Instagram, το TikTok ή το Pinterest αυτόν τον χειμώνα, θα δείτε χιλιάδες νεανικά πρόσωπα πλαισιωμένα μέσα σε κάτι που μοιάζει με τεράστια πλεκτή κάλτσα.
Τυπικά κατασκευασμένο από μαλλί, μοχέρ ή κάποια μορφή νήματος, το συγκεκριμένο κάλυμμα κεφαλής αφήνει χώρο για μια αρκετά μεγάλη τρύπα στο πρόσωπο ή μόνο για τα μάτια.
Στο TikTok, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές όπως σημειώνει σε δημοσίευμα του το CNN Style, υπάρχουν 102,6 εκατομμύρια βίντεο που συνδέονται με το hashtag «#balaclava», ενώ άλλα 248.000 άτομα στο Instagram έχουν δημοσιεύσει σχετικά με το ασυνήθιστο αξεσουάρ.
Το ενδιαφέρον έχει αυξηθεί και στο Google, με το ερώτημα «πώς να πλέκεις μια μπαλακλάβα» να αυξάνεται περισσότερο από 5000% τους τελευταίους 12 μήνες - πιθανότατα χάρη στο αγαπημένο χόμπι της Γενιάς Ζ για την πανδημία.
«Πρόσφατα σχέδια μπαλακλάβας από τη Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ μέχρι εκείνα που πωλούνται τώρα στο Zara τροφοδοτούν τη ζήτηση όλων των ηλικιών», δήλωσε η Τζέσικα Πάιν, επικεφαλής μόδας του Pinterest. Σημείωσε ότι οι αναζητήσεις για μπαλακλάβες έχουν αυξηθεί κατά 230% από τις αρχές Νοεμβρίου.
Το αξεσουάρ έχει γίνει το αγαπημένο του χειμώνα, εν μέρει λόγω της ευκολίας του σε έναν κόσμο με εντολή μάσκας. «Νομίζω ότι (η τάση είναι) 90% λόγω του γεγονότος ότι οι άνθρωποι νιώθουν πιο άνετα τώρα έχοντας ένα μέρος του προσώπου τους καλυμμένο», σχολίασε ένας χρήστης στο TikTok. «Αυτή η τάση ταιριάζει τόσο καλά στην πανδημία», συμφώνησε ένας άλλος. Balaclava είχε βάλει παλιότερα και η Ριάνα.
Αλλά οι μπαλακλάβες ήταν επίσης βασικός πυλώνας στην πασαρέλα φέτος, από την εμφάνιση της μάσκας του αείμνηστου Virgil Abloh σε στυλ σκακιέρας, μέχρι το avant garde twist του Givenchy με πλεκτά κέρατα διαβόλου. Οι fashionistas μπορεί επίσης να θυμούνται το αξεσουάρ από το σόου της εβδομάδας μόδας του Miu Miu στο Παρίσι τον περασμένο Μάρτιο, όπου εμφανίστηκε δίπλα σε slip φορέματα και μπότες χιονιού με φόντο τα βουνά Δολομίτες της Ιταλίας. Οι μπαλακλάβες έχουν επίσης εμφανιστεί σε πρόσφατες συλλογές των Moschino, Balmain, Marine Serre και Raf Simmons.
Αλλά δεν ήταν επιτυχής κάθε επανασχεδιασμός της μάσκας του σκι. Το 2019, η Gucci απέσυρε το αμφιλεγόμενο «μπαλακλάβα πουλόβερ» της και ζήτησε συγγνώμη, μετά από επικρίσεις που ανέφεραν ότι έμοιαζε με μαύρο πρόσωπο.
Μετασοβιετικό στυλ
Από πού προήλθε λοιπόν η μπαλακλάβα και πώς αιχμαλώτισε τη φαντασία μερικών από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές του κλάδου;
Ιστορικά, η μπαλακλάβα συνδέεται συχνότερα με πολεμικές τακτικές παρά με τάσεις πασαρέλας. Αυτές οι μάσκες πήραν το όνομά τους από την ουκρανική πόλη-λιμάνι Balaclava, το σκηνικό μιας μάχης το 1854 κατά τη διάρκεια του Κριμαϊκού Πολέμου, όπου βρετανικά και ιρλανδικά στρατεύματα στάλθηκαν για να πολεμήσουν Ρώσους στρατιώτες σε συνθήκες παγετού.
Το ηθικό κατά τη διάρκεια του πολέμου ήταν χαμηλό, κυρίως επειδή ο βρετανικός στρατός έφτασε με τίποτα άλλο εκτός από τη φθαρμένη καλοκαιρινή του στολή. Όταν τα νέα για αυτή τη σκανδαλώδη έλλειψη προμηθειών ταξίδεψαν πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι Βρετανίδες άρχισαν να πλέκουν καπέλα για τους άνδρες τους και να τους τα στέλνουν στους στρατώνες.
Το πλεκτό κάλυμμα κεφαλής έγινε από τότε σύμβολο της πολιτοφυλακής της Ανατολικής Ευρώπης, αφού χρησιμοποιήθηκε από φιλορώσους αυτονομιστές διαδηλωτές για να αποφύγουν την παρακολούθηση. Για πολλούς, διαβάζονται ως δείκτες απειλητικής, αντικομφορμιστικής συμπεριφοράς, αλλά τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πιο ιδιότροπες συνδέσεις, με τις εκδοχές που έχουν βγει σε χρώμα ζαχαρωτού και με αυτιά κουνελιού.
Αλλά η μπαλακλάβα είναι μόνο ένα παράδειγμα έμπνευσης μόδας που αντλήθηκε πρόσφατα από το Ανατολικό Μπλοκ. Το 2017, ο νεαρός Ρώσος σχεδιαστής Gosha Rubchinskiy θεωρήθηκε ένα από τα πιο συναρπαστικά ονόματα ανδρικών ενδυμάτων για τα σχέδιά του, που επαναλαμβάνουν τη μετασοβιετική νεανική κουλτούρα: αραιά, μινιμαλιστικά σετ αθλητικών στολών διακοσμημένα με τίποτα άλλο, παρά μεγάλα λογότυπα από μάρκες της δεκαετίας του '90 και κυριλλικές φράσεις.
Σύμφωνα με τη Rachel Tashjian, κριτικό μόδας του GQ, η φούσκα της μπαλακλάβας πιθανότατα ξεκίνησε περίπου αυτή την εποχή το 2018 χάρη στην εταιρεία πολυτελών ρούχων Vetements, την οποία συνίδρυσε η Γεωργιανή σχεδιάστρια Demna Gvasalia (γνωστή ως Demna), η οποία ηγείται επίσης της δημιουργικής διεύθυνσης στη Balenciaga. (Στο Met Gala αυτό το φθινόπωρο, η Demna έντυσε την Κιμ Καρντάσιαν με μαύρο κορμάκι και μάσκα σε όλο το πρόσωπο). Εκείνη την εποχή, η Vetements κυκλοφόρησε μια συλλογή με αξεσουάρ με μαχητικές μπαλακλάβες και φουλάρια από μετάξι τυλιγμένα γύρω από καπέλα του μπέιζμπολ.
Ήταν «ανατολικοευρωπαϊκό στυλ με 20 χρόνια καθυστέρηση», είπε η Tashjian στο CNN. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βιώνουμε μια αναζωπύρωση της εκτίμησης για το σλαβικό στυλ, με τις αναζητήσεις για τη φράση «Ρωσική αισθητική» να κορυφώνονται στο Pinterest στο Ηνωμένο Βασίλειο μόνο την εβδομάδα της 7ης Δεκεμβρίου.
Η νοσταλγία για τη μετασοβιετική κουλτούρα γεννιέται επίσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα τελευταία δύο χρόνια. Το hashtag #sovietaesthetic έχει 4,7 εκατομμύρια προβολές στο TikTok, γεμάτο με βίντεο νεαρών εφήβων που ρομαντικοποιούν τη μπρουταλιστική αρχιτεκτονική και φαντάζονται τη μελαγχολική ατμόσφαιρα της ζωής μετά την πτώση της ΕΣΣΔ.
Όσο για το ογκώδες πλεκτό ένδυμα που βλέπετε στη ροή σας στο Instagram, μπορεί να παραμείνει ως τάση στη μόδα και στο άμεσο μέλλον. Σύμφωνα με την ifluencer του TikTok και Mandy Lee, έχει πολλά θετικά: από την «προσιτή τάση» των πλεκτών DIY, έως την εμφάνιση που είναι είτε «αποκαλυπτική» ή «glamorous», ανάλογα με το στυλ τους. Είναι επίσης εξαιρετικά λειτουργικό αντί για χειμερινό καπέλο και κασκόλ, πρόσθεσε, κάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει στην παράταση της διάρκειας ζωής του.