Ένας λογαριασµός στο Instagram, µε εμπνεύστρια την αρχιτέκτονα Άντζελα Λιαρίκου, αναδεικνύει τις ομορφιές των παλαιών κτιρίων της Αθήνας.
Με τα μάτια ενός ανθρώπου που αγαπά την Ελλάδα και μπορεί να καταλάβει την αστική κληρονομιά, η Άντζελα Λιαρίκου παρουσιάζει τη διαχρονικά ερωτεύσιμη Αθήνα μέσα από μεσοπολεμικά και πρώιμα μεταπολεμικά κτίρια. Τότε που η Αθήνα αγκάλιασε ένθερμα τον μοντερνισμό και ανοικοδομήθηκαν πολυκατοικίες με στοιχεία Art Deco και Βauhaus, στριφογυριστές σκάλες, σφυρήλατες μεταλλικές εξώθυρες, κλιμακοστάσια, θυρωρεία, νεροχύτες από μάρμαρο, μωσαϊκά. Όλα μαζί συνθέτουν ένα «ζωντανό μουσείο» που είναι διάσπαρτο στον αστικό ιστό και παρουσιάζεται συγκεντρωμένα στο Athens Mon Amour, μια σελίδα στο Instagram που αγαπά πολύ την παλιά Αθήνα.
Η δημιουργός του, η αρχιτέκτονας Άντζελα Λιαρίκου, είναι γεννημένη και μεγαλωμένη στον Καναδά από Έλληνες γονείς και σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Μόντρεαλ. Μετά το πανεπιστήμιο, μετακόμισε στο Βερολίνο, όπου απέκτησε το μεγαλύτερο μέρος της εργασιακής της πείρας ως αρχιτέκτονας και σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων. Το Βερολίνο ήταν ένα απίστευτο μέρος για τους αρχιτέκτονες εκείνη την εποχή, γιατί ως πόλη βρισκόταν σε φάση μετάβασης και ανανέωσης, παρόμοιο με ό,τι συμβαίνει σήμερα στην Αθήνα μετά την κρίση.
Πάντα ήθελε να περάσει λίγο χρόνο στην Ελλάδα, οπότε, όταν αγόρασε το διαμέρισμά της στην Κυψέλη στα τέλη του 2018 και ολοκλήρωσε την ανακαίνισή του, αποφάσισε ότι ήταν ιδανική στιγμή να μετακομίσει στην Αθήνα. Κι αυτό τελικά συνέβη τον Μάρτιο του 2020, πέντε ημέρες πριν από το πρώτο lockdown!
«Θυμάστε πόσο αυστηρά ήταν τα μέτρα στο πρώτο lockdown; Βγαίνοντας για βόλτα ήταν ο μόνος τρόπος για να διατηρήσουμε μια υγιή ψυχολογία. Περπατούσα, λοιπόν, πολύ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και γοητεύτηκα από την άγρια αντιπαράθεση κτιρίων και ερειπίων δίπλα σε πολυκατοικίες ή σε κάποιο όμορφο Bauhaus κτίριο. Βρήκα, επίσης, πολύ ελκυστική την ιστορία της Κυψέλης και το ένδοξο παρελθόν της. Έβλεπα καθημερινά τόσο πολλά εγκαταλελειμμένα και ετοιμόρροπα κτίρια... Μου άρεσε και αυτό το vintage flair που χαρακτηρίζει την Αθήνα, τη vintage τυπογραφία των επιγραφών στα καταστήματα, τις εισόδους και τα λόμπι των πολυκατοικιών της δεκαετίας του '60 και '70, τις λεπτομέρειες των μεταλλικών θυρών και γενικά το άγριο κολάζ όλης αυτής της κτιριακής ουσίας. Έτσι άρχισα να τραβάω φωτογραφίες με το κινητό μου τηλέφωνο.
»Σιγά-σιγά ασχολήθηκα, επίσης, με την αναζήτηση ακινήτων για φίλους από το Βερολίνο. Οπότε, έβλεπα πολλά διαμερίσματα και στο εσωτερικό τους και συνέχιζα να τραβάω φωτογραφίες. Σύντομα συγκέντρωσα τόσο πολλές φωτογραφίες, που δεν ήξερα τι να τις κάνω... Έτσι γεννήθηκε ο λογαριασμός Athens Mon Amour», εξηγεί στο iefimerida η Άντζελα Λιαρίκου σχετικά με τη δημιουργία του project.
Μάλιστα, έχοντας απαθανατίσει τόσο πολλές φωτογραφίες, συχνά πέφτει σε κτίρια που έχουν να διηγηθούν σπουδαίες ιστορίες, όσο σπουδαίοι ήταν και οι άνθρωποι που έζησαν μέσα σε αυτά. Κάποιες από αυτές τις εικόνες είναι και οι αγαπημένες της.
«Έχω πολλές αγαπημένες φωτογραφίες... Μάλλον η πιο αγαπημένη είναι αυτή του κτιρίου όπου έζησε ο Οδυσσέας Ελύτης. Έπεσα πάνω του όταν πήγα να δω ένα διαμέρισμα για μια φίλη μου Γερμανίδα, το οποίο και τελικά αγόρασε. Εντελώς τυχαία, λοιπόν, στον ίδιο δρόμο βρίσκεται το κτίριο όπου έζησε ο Ελύτης κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι ωραίο να ανακαλύπτεις αυτές τις πληροφορίες!», εξομολογείται η ίδια.
«Άλλη φωτογραφία που ξεχωρίζω είναι του σπιτιού όπου έζησε η Μαρία Κάλλας ως έφηβη κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1937 έως το 1945, λίγο πριν φύγει για τη Νέα Υόρκη προκειμένου να ξεκινήσει την καριέρα της ως τραγουδίστρια όπερας. Το κτίριο αυτό βρίσκεται στην οδό Πατησίων και Σκαραμαγκά. Είναι πολύ συγκινητικό να μαθαίνεις ποιον φιλοξενούσαν κάποτε αυτά τα κτίρια...» σημειώνει.
Ιδιαίτερα συγκινητικός είναι και ο τρόπος με τον οποίο ανταποκρίνονται οι χρήστες. «Σίγουρα στέλνουν πολλή αγάπη και κομπλιμέντα που ζεσταίνουν την καρδιά μου κάθε φορά που διαβάζω τα σχόλια. Για πολλούς Έλληνες αγγίζω μια χορδή νοσταλγίας, γιατί θυμούνται την κουζίνα της γιαγιάς τους με τον μαρμάρινο πάγκο και τον νεροχύτη. Ή συχνά θα πουν ότι τους έχω ξυπνήσει μια νέα αγάπη για τα ίδια πράγματα την οποία δεν λαμβάνουν πλέον υπόψη τους. Στην αρχή με ρωτούσαν πού μπορούν να βρουν αυτά τα λόμπι ή τα κλιμακοστάσια και τους απαντούσα "σχεδόν παντού μέσα και γύρω από το κέντρο της Αθήνας, απλώς πρέπει να τα αναζητήσει κανείς". Και οι ξένοι γοητεύονται από τη στρέβλωση του χρόνου από την οποία εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται η Αθήνα. Λατρεύουν τα παραδοσιακά υλικά, όπως τα δάπεδα από ψαροκόκαλο ή το μωσαϊκό, και φυσικά τους πάντα τόσο νοσταλγικούς μαρμάρινους νιπτήρες. Επίσης, ο λογαριασμός αυτός έχει ξυπνήσει έντονο ενδιαφέρον στους ξένους που αναζητούν ακίνητα για να βρουν μια καλή ευκαιρία στην Κυψέλη», σημειώνει η Άντζελα Λιαρίκου.
Μια ινσταγκραμική βόλτα στο Athens Mon Amour είναι μία ακόμη αποκάλυψη της κρυμμένης ζωής των πόλεών μας - και του τρόπου με τον οποίο η αρχιτεκτονική υποκαθιστά εκείνους που είναι επιφορτισμένοι με τη διάσωση της αστικής μας μνήμης.
«Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, σκοπός του "athens__mon_amour" είναι να ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος για τη θλιβερή κατάσταση στην οποία βρίσκονται αυτά τα κτίρια και η οποία επιδεινώνεται σταδιακά με την πάροδο του χρόνου. Χάνουμε ένα σημαντικό μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επίσης, με όλες τις ανακαινίσεις που γίνονται στο κέντρο για να φιλοξενήσουν χώρους βραχυχρόνιας μίσθωσης, χάνεται η γοητεία της παλιάς Αθήνας. Τα λιγότερα αυτοκίνητα θα βοηθούσαν, επίσης, αν θέλουμε να βοηθήσουμε στην "πράσινη ανάκαμψη"», καταλήγει η Άντζελα Λιαρίκου.
Σήμερα το Athens Mon Amour έχει περισσότερους από 22.000 followers, μετρώντας 460 δημοσιεύσεις. Αναδεικνύει την κτιριακή κληρονομιά μιας πόλης που κρύβει θησαυρούς μοντέρνας αρχιτεκτονικής, και συνεχίζει!
Δείτε και άλλες φωτογραφίες από το Athens Mon Amour της αρχιτέκτονα Άντζελας Λιαρίκου
Μέσω φωτογραφιών προέκυψε ένα «διαδικτυακό λεύκωμα» χρήσιμο για όποιον δεν ξέρει να αναγνωρίζει τέτοιου είδους κτίρια, νοσταλγικό για εκείνους που θυμούνται μια Αθήνα διαφορετική, ενθαρρυντικό και για όσους αναζητούν μια άλλου είδους πληροφόρηση στα social media.