Τον Ιανουάριο, τα αεροσκάφη Boeing 737 Max 9 καθηλώθηκαν στο έδαφος για θέματα ασφαλείας, μετά από μια πτήση της Alaska Airlines που αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση όταν ένα μπουλόνι πόρτας έφυγε και άφησε μια τεράστια τρύπα στο πλάι ενός αεροπλάνου.
Το περιστατικό αυτό πυροδότησε ένα κύμα συζητήσεων για το επίπεδο ασφάλειας που παρέχουν οι αεροπορικές εταιρείες και έκανε όσους φοβούνται τις πτήσεις με αεροπλάνα να τρέμουν ακόμη περισσότερο αυτή την εμπειρία.
Ποια είναι, όμως, η πιο ασφαλής θέση σε ένα αεροπλάνο; Φυσικά, πάντα η θέση αυτή εξαρτάται από τον τύπο της έκτακτης ανάγκης που ανακύπτει, ωστόσο το να κάθεστε κοντά στο φτερό ή στην πλάτη του αεροσκάφους ή ακόμα και ανάποδα θεωρείται η ασφαλέστερη, σε περίπτωση που το αεροπλάνο έρθει αντιμέτωπο με συντριβή.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Άντονι Μπρικχάουζ, αναπληρωτή καθηγητή στο Embry-Riddle Aeronautical University στην Daytona Beach της Φλόριντα, δεν υπάρχει πραγματικά καμία «ασφαλέστερη» θέση για να καθίσει κανείς.
Ο ίδιος πάντως, τείνει να επιλέγει μια θέση στο πίσω μέρος του αεροπλάνου, λέγοντας πως έχει αποδειχθεί ασφαλέστερη στο παρελθόν, ενώ η αμέσως επόμενη επιλογή του είναι τα καθίσματα κοντά στα φτερά.
Μιλώντας στη «Wall Street Journal», ο Άντονι Μπρικχάουζ δήλωσε ότι τα φτερά ενός αεροπλάνου είναι «ισχυρά δομικά στοιχεία» και καθιστούν αυτή την περιοχή του αεροσκάφους πιο ανθεκτική, άρα πιο πιθανό να «αντέξει» σε περίπτωση συντριβής.
Το περιοδικό Time ανέφερε πως, εξετάζοντας τις θέσεις, διαπίστωσαν πως τα μεσαία καθίσματα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους είχαν τα καλύτερα αποτελέσματα, με ποσοστό θανάτων 28%.
Οι χειρότερες θέσεις για την ασφάλεια ήταν στον διάδρομο, στο μεσαίο τρίτο της καμπίνας, με ποσοστό θανάτων 44%.
Γιατί πρέπει να μετράτε τον αριθμό των σειρών μέχρι την έξοδο
Ο Γκράχαμ Μπρέιτγουεϊτ, καθηγητής και διευθυντής συστημάτων μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Κράνφιλντ του Ηνωμένου Βασιλείου, λέει πως οι αεροπορικές εταιρείες συνήθως προτείνουν στους επιβάτες να μετρήσουν τον αριθμό των σειρών μέχρι την έξοδο, ακόμη και αν η έξοδος αυτή βρίσκεται πίσω τους.
Ο κ. Μπρέιτγουεϊτ πρόσθεσε πως αυτή η συμβουλή έχει σώσει ζωές, αναφέροντας έναν άνθρωπο που διέφυγε με επιτυχία από πυρκαγιά της British Airtours στο αεροδρόμιο Μάντσεστερ της Αγγλίας, το 1985, επειδή μέτρησε τις σειρές μέχρι την έξοδο και κατάφερε να βρει την πόρτα όταν ο χώρος γέμισε καπνό.
Την ίδια ώρα, οι ειδικοί επί των θεμάτων αεροπορίας παροτρύνουν τους ταξιδιώτες να επικεντρώνονται λιγότερο στο πού κάθονται και περισσότερο στις ενημερώσεις ασφαλείας των αεροπορικών εταιρειών πριν από την πτήση, καθώς οι πληροφορίες ασφαλείας σχετικά με το συγκεκριμένο αεροσκάφος μπορεί να είναι διαφορετικές από άλλα αεροπλάνα με τα οποία έχουν πετάξει.
«Είναι απογοητευτικό όταν πετάω και κοιτάζω γύρω μου και βλέπω πολύ λίγους ανθρώπους να δίνουν προσοχή» παραδέχτηκε ο καθηγητής και διευθυντής συστημάτων μεταφορών, Άντονι Μπρέιτγουεϊτ.
Το 2023 η δεύτερη ασφαλέστερη χρονιά για τις αερομεταφορές
Πάντως, παρά την έκρηξη της Alaska Airlines, το 2023 ήταν η δεύτερη ασφαλέστερη χρονιά που έχει καταγραφεί ποτέ για τις αερομεταφορές, όπως προκύπτει από όλα τα αεροπορικά περιστατικά που καταγράφηκαν πέρυσι στο Aviation Safety Network.
Σύμφωνα με αυτή τη βάση δεδομένων, σε 35.000.000 πτήσεις σημειώθηκαν 1.213 σοβαρά περιστατικά, 134 ατυχήματα και πέντε θανατηφόρα ατυχήματα.
Το αεροπλάνο κατατάσσεται σταθερά στους ασφαλέστερους τρόπους μεταφοράς, ενώ μια έκθεση που δημοσιεύθηκε από την airlineratings.com διαπιστώνει ότι ο μέσος όρος των αεροπορικών ατυχημάτων τα τελευταία πέντε χρόνια είναι 13 ατυχήματα κάθε χρόνο και 300 θάνατοι.