Υπάρχουν συγκεκριμένες θέσεις για κάθε μέσο μεταφοράς που ο επιβάτης μπορεί να επιλέξει για τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια σε περίπτωση ατυχήματος.
Η ασφαλέστερη θέση για να καθίσει κανείς σε διάφορα δημοφιλή μέσα μαζικής μεταφοράς εξετάζεται πολύ σπάνια, παρότι ορισμένες θέσεις παρουσιάζουν μικρότερο κίνδυνο από άλλα σε περίπτωση σύγκρουσης, με την επιλογή να κάνει ενδεχομένως τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου, σημειώνει η Daily Mail σε δημοσίευμά της.
Οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο έχουν σχετικά υψηλό κίνδυνο όσον αφορά τους θανάτους ανά έτος, με 1.711 θανάτους σε οδικές συγκρούσεις το 2022, σύμφωνα με τις τελικές εκτιμήσεις σε έκθεση της βρετανικής κυβέρνησης. Από αυτούς, το 44% των θανάτων ήταν επιβάτες αυτοκινήτων, το 22% πεζοί, το 20% μοτοσικλετιστές και το 5% ποδηλάτες, σημειώνει. Τα σπάνια αεροπορικά ατυχήματα έχουν επίσης σχετικά υψηλές πιθανότητες να πεθάνει ο επιβάτης, όπως τονίζει με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών.
Αλλά, ευτυχώς, οι νέες τεχνολογίες και οι πρόοδοι στα σχέδια ωθούν την ασφάλεια των οχημάτων προς τη σωστή κατεύθυνση κάθε χρόνο.
Η Daily Mail εξετάζει την ασφαλέστερη θέση για διάφορους τύπους οχημάτων αν εμπλακούν σε ατύχημα.
Οι θέσεις στο πίσω μέρος ενός αεροπλάνου
Όταν κάνουν κράτηση για μια πτήση, οι περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν θέσεις για να έχουν χώρο για τα πόδια τους, για να καθίσουν δίπλα στο παράθυρο ή για να είναι πιο κοντά στις εξόδους. Οι άνθρωποι σπάνια επιλέγουν τις μεσαίες θέσεις στην τελευταία σειρά, αλλά αυτές έχουν στατιστικά αποδειχθεί ότι είναι οι ασφαλέστερες.
Μια έρευνα του TIME σε δεδομένα αεροπορικών ατυχημάτων 35 ετών ανακάλυψε ότι τα μεσαία πίσω καθίσματα ενός αεροσκάφους είχαν το χαμηλότερο ποσοστό θανάτων σε ποσοστό 28%, σε σύγκριση με τα καθίσματα του μεσαίου διαδρόμου σε ποσοστό 44%.
Τα καθίσματα στο τελευταίο ένα τρίτο της καμπίνας είχαν ποσοστό θανάτου 32%, σε σύγκριση με 39% στο μεσαίο μέρος και 38% στο μπροστινό.
Μετά από σύγκρουση, οι επιβάτες που βρίσκονται κοντά σε έξοδο έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να διαφύγουν ζωντανοί, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2008 από το Πανεπιστήμιο του Γκρίνουιτς.
Το μεσαίο βαγόνι ενός τρένου
Διάφορες μελέτες έχουν υποδείξει ότι οι σπασμένες ράγες είναι μεταξύ των κυρίων αιτιών εκτροχιασμού στις κύριες σιδηροδρομικές γραμμές, και τα ζητήματα αυτά προκαλούν συχνότερα εκτροχιασμούς κοντά στο μπροστινό μέρος του τρένου.
Συνολικά, η επιλογή μιας θέσης που βρίσκεται στα μεσαία βαγόνια μπορεί να είναι η ασφαλέστερη επιλογή σε περίπτωση σύγκρουσης, δήλωσε στο CBS New York ο Ρος Κάπον, πρόεδρος της Εθνικής Ένωσης Σιδηροδρομικών Επιβατών.
«Αν έχετε μια μετωπική σύγκρουση ή μια σύγκρουση με το πίσω μέρος, θα είστε πιθανώς πιο ασφαλείς», δήλωσε. Οι ειδικοί πρότειναν επίσης να αποφεύγονται οι θέσεις στο παράθυρο, σύμφωνα με το δημοσίευμα.
«Εάν παίρνετε μια απόφαση για τη θέση σας με βάση την ασφάλεια, οι ειδικοί πρότειναν επίσης να αποφεύγετε τις θέσεις στο παράθυρο», με τον Κάπον να εικάζει ότι «είναι πιο πιθανό να εκτιναχθείτε αν κάθεστε δίπλα στο παράθυρο».
Το πίσω μεσαίο κάθισμα ενός αυτοκινήτου
Δεδομένα από μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2008 από το Εθνικό Κέντρο Βιοτεχνολογικών Πληροφοριών, η οποία διερεύνησε τα ποσοστά επιβίωσης των επιβατών επιβατικών αυτοκινήτων που ενεπλάκησαν σε θανατηφόρο ατύχημα μεταξύ 2000 και 2003, έδειξαν ότι το πίσω μεσαίο κάθισμα είναι ασφαλέστερο από οποιαδήποτε άλλη θέση επιβατών.
Διαπιστώθηκε ότι συνολικά οι θέσεις της δεύτερης σειράς καθισμάτων έχουν 29,1% αυξημένες πιθανότητες επιβίωσης σε σχέση με τις θέσεις της πρώτης σειράς καθισμάτων. Το πίσω μεσαίο κάθισμα έχει 25% αυξημένη πιθανότητα επιβίωσης σε σχέση με τις άλλες θέσεις των πίσω καθισμάτων.
Διαπιστώθηκε ότι οι επιβάτες του πίσω μεσαίου καθίσματος έχουν 13% αυξημένες πιθανότητες επιβίωσης όταν εμπλέκονται σε σύγκρουση με θανάσιμο τραυματισμό σε σχέση με τους επιβάτες στις άλλες θέσεις της σειράς αυτής.
Το Αυστραλοασιατικό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Ασφάλειας Νέων Αυτοκινήτων (ANCAP) διαπίστωσε επίσης ότι ο επιβάτης που κάθεται στο μεσαίο πίσω κάθισμα έχει επίσης λιγότερες πιθανότητες να έρθει σε επαφή με το όχημα σε μια σύγκρουση, όπως αναφέρεται στην έκδοση Drive της Αυστραλίας.
Το δημοσίευμα αναφέρει ότι το κάθισμα του συνοδηγού είναι πιο πιθανό να επηρεαστεί από τις δυνάμεις σύγκρουσης από ό,τι το πίσω κάθισμα, αλλά σε ορισμένα αυτοκίνητα αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί από τα υψηλότερα επίπεδα προστασίας για αυτή τη θέση, όπως οι προεντατήρες ζωνών ασφαλείας, οι περιοριστές φορτίου και οι αερόσακοι.
Η τεχνολογία αυτή σημαίνει ότι για ορισμένα οχήματα, το κάθισμα του συνοδηγού μπορεί να θεωρηθεί ασφαλέστερο από το πίσω κάθισμα.
Με βάση τις δοκιμές του ANCAP, για τα αυτοκίνητα με τρεις σειρές καθισμάτων, τα καθίσματα της τρίτης σειράς έχουν συνήθως λιγότερα χαρακτηριστικά ασφαλείας από εκείνα της δεύτερης σειράς.
Εάν το αυτοκίνητο χτυπηθεί από πίσω σε μια σύγκρουση, οι επιβάτες της τρίτης σειράς δεν θα έχουν τόσο μεγάλο χώρο επιβίωσης όσο η πρώτη και η δεύτερη σειρά, σύμφωνα με τα ευρήματα του ANCAP.
Προς τη μέση του λεωφορείου και πιο μακριά από την κίνηση
Οι επιβάτες καλούνται να κάθονται στην αντίθετη πλευρά από την κυκλοφορία των περισσότερων οχημάτων (σ.σ. για παράδειγμα στα δεξιά όταν το λεωφορείο βρίσκεται στη δεξιά λωρίδα για να αποφύγουν τα ανεξέλεγκτα οχήματα, σύμφωνα με το Business Insider).
Τα καθίσματα κοντά στο μπροστινό και το πίσω μέρος του λεωφορείου είναι πιο επικίνδυνα σε περίπτωση σύγκρουσης, ενώ η ασφαλέστερη θέση βρίσκεται γενικά ανάμεσα στα ελαστικά στο κέντρο.
Οι επιβάτες που κάθονται στο κέντρο της καμπίνας βρίσκονται επίσης σε μεγαλύτερη απόσταση από πιθανούς κινδύνους, όπως τα παράθυρα και οι έξοδοι, σύμφωνα με τη Sege Seats.
Για όσους ταξιδεύουν σε διώροφο λεωφορείο, ο Λο Κοκ Κέουνγκ, βετεράνος μηχανικός και εκπαιδευτής σε μαθήματα αναπαράστασης τροχαίων ατυχημάτων στο Μητροπολιτικό Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ, δήλωσε στην εφημερίδα South China Morning Post ότι το μεσαίο τμήμα του κάτω καταστρώματος είναι σχετικά πιο ασφαλές για τους επιβάτες σε περίπτωση σύγκρουσης.
«Η περιοχή βρίσκεται πιο κοντά στο κέντρο βάρους του οχήματος, οπότε οι επιβάτες θα απορροφήσουν λιγότερους κραδασμούς και δύναμη πρόσκρουσης όταν το όχημα συγκρουστεί με κάτι», δήλωσε ο Λo.
«Όταν το όχημα φρενάρει ξαφνικά ή προσκρούει σε κάτι, η αδράνεια θα ωθήσει τους ανθρώπους προς τα εμπρός. Οι επιβάτες που βρίσκονται μπροστά μπορεί να εκσφενδονιστούν από το παρμπρίζ και να πέσουν μπροστά από το όχημα. Όσοι βρίσκονται στη μέση είναι πιο πιθανό να χτυπήσουν στα καθίσματα μπροστά τους, αλλά να παραμείνουν στο όχημα», είπε.
Ο Λο σημείωσε επίσης ότι το ανώτερο κατάστρωμα, όπου υπάρχει δεν ήταν σίγουρα το ασφαλέστερο τμήμα. Είπε: «Όσο πιο ψηλά βρίσκεστε από το έδαφος, η πιθανότητα να τραυματιστείτε θα είναι μεγαλύτερη όταν ένα όχημα ανατραπεί».
Κάτω καταστρώματα ή καμπίνες πλοίου
Ο Κλάδος Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (MAIB) έλαβε αναφορές για 1.263 ατυχήματα (ατυχήματα και συμβάντα) σε βρετανικά σκάφη παγκοσμίως ή σε σκάφη εντός των βρετανικών παράκτιων υδάτων κατά τη διάρκεια του 2022, με συνολικά 1.351 εμπλεκόμενα σκάφη.
Η MAIB διερευνά όλους τους τύπους θαλάσσιων ατυχημάτων σε ή επί βρετανικών σκαφών παγκοσμίως και άλλων σκαφών στα χωρικά ύδατα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η Βασιλική Ένωση Ιστιοπλοΐας (RYA) έχει επισημάνει τους κινδύνους που εγκυμονεί το γεγονός ότι οι επιβάτες βρίσκονται χαλαρά στο μπροστινό μέρος του σκάφους όταν το σκάφος κινείται με υψηλές ταχύτητες, καθώς οι δυνάμεις εκεί είναι πιο έντονες.
Εκπρόσωπος της RYA δήλωσε στην Daily Mail: «Η απόφαση σχετικά με το πού θα καθίσουν οι επιβάτες σε μηχανοκίνητο σκάφος διαφέρει από σκάφος σε σκάφος, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του σκάφους και τις ρυθμίσεις των καθισμάτων».
«Οι επιβάτες δεν θα πρέπει να βρίσκονται στο μπροστινό μέρος του σκάφους και θα πρέπει να κάθονται άνετα περίπου στο μέσο του σκάφους. Θα πρέπει να έχουν καλές χειρολαβές και να βλέπουν προς τα εμπρός και δεν θα πρέπει να κάθονται στις πλευρές του σκάφους».
Τα κατώτερα καταστρώματα και η καμπίνα είναι τα ασφαλέστερα μέρη σε ένα επιβατηγό πλοίο, σύμφωνα με το Business Insider. Σε ταραγμένη θάλασσα, τα κατώτερα καταστρώματα παρουσιάζουν μικρότερο κίνδυνο τραυματισμού από ιπτάμενα αντικείμενα.