Η είδηση ότι η Μάργκοτ Ρόμπι και ο Τζέικομπ Έλορντι θα πρωταγωνιστήσουν στη μεταφορά του ρομάντζου της Έμιλι Μπροντέ από την Έμεραλντ Φενέλ προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων.
Σε δημοσίευμά του, το BBC Culture αναλύει μερικές από τις χειρότερες επιλογές ηθοποιών στο Χόλιγουντ, με έμφαση στην ταινία «Wuthering Heights» («Ανεμοδαρμένα Ύψη»). Σ' αυτό, συζητάει πώς οι λανθασμένες επιλογές ηθοποιών μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την επιτυχία μιας ταινίας και την αντίληψη του κοινού για τους χαρακτήρες.
Η Κάθριν είναι μια έφηβη που ζει σε μια φάρμα στην Αγγλία στα τέλη του 1700. Ο Χίθκλιφ είναι ένα μαύρο αγόρι της ίδιας περίπου ηλικίας. Ως οι κεντρικοί ήρωες του βιβλίου της Έμιλι Μπροντέ «Ανεμοδαρμένα Ύψη», την ιστορία αγάπης τους έχουν φανταστεί αμέτρητοι αναγνώστες από τότε που εκδόθηκε το μυθιστόρημα, το 1847. Πολλοί όμως από τους αναγνώστες, όπως φαίνεται, δεν τους έχουν φανταστεί να μοιάζουν με τη Μάργκοτ Ρόμπι (η πρωταγωνίστρια της «Barbie») και τον Τζέικομπ Έλορντι (ο Έλβις Πρίσλεϊ στο «Priscilla»).
Παρ' όλα αυτά, η Emerald Fennell δεν είναι σαν τους υπόλοιπους από εμάς, σημειώνει στο κείμενό του για το BBC ο Nicholas Barber. Η βραβευμένη με Όσκαρ σεναριογράφος-σκηνοθέτρια των ταινιών «Promising Young Woman» και «Saltburn» γυρίζει μια ταινία για τα «Ανεμοδαρμένα Ύψη» και ανακοίνωσε πριν από μερικές μέρες ότι την Κάθριν και τον Χίθκλιφ θα υποδυθούν δύο εντυπωσιακοί Αυστραλοί, η μία 34 ετών και ο άλλος 27 ετών.
Η διαφορά ηλικίας και οι έντονες αντιδράσεις
Η διαδικτυακή ανταπόκριση δεν ήταν ιδιαίτερα θετική. Οι θαυμαστές του έργου της Μπροντέ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποκάλεσαν το κάστινγκ «απογοητευτικό» και «παράξενο», ενώ η κριτικός κινηματογράφου του Independent, Clarisse Loughrey, αναρωτήθηκε: «Διάβασε κανείς πραγματικά το βιβλίο πριν αποφασίσει κάτι τέτοιο;».
«Για να είμαστε δίκαιοι, δεν ξέρουμε τι έχει σχεδιάσει η Fennell» γράφει ο Nicholas Barber. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια λάθη στα οποία βασίζονται όσοι διαμαρτύρονται. Ένα από αυτά είναι η διαφορά ηλικίας μεταξύ των χαρακτήρων και των ηθοποιών. Και δεν μιλάμε μόνο για αυτό το πρότζεκτ.
Όταν ο 45χρονος Κέβιν Σπέισι πρωταγωνίστησε στην ταινία «Beyond the Sea» στον ρόλο του Μπόμπι Ντάριν, ενός τραγουδιστή που πέθανε σε ηλικία 37 ετών, ο Μικ Λα Σάλε, της εφημερίδας San Francisco, το χαρακτήρισε «ένα από τα πιο ντροπιαστικά θεάματα του 2004». Το ότι ο Σπέισι σκηνοθέτησε, έγραψε το σενάριο και ήταν συμπαραγωγός της ταινίας έκανε τα πράγματα ακόμη πιο αμήχανα.
Στην περίπτωση του «Wuthering Heights» («Ανεμοδαρμένα Ύψη»), θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι η Fennell απλώς ακολουθούσε την παράδοση του Χόλιγουντ: ο Laurence Olivier ήταν στα 30 του όταν έπαιξε τον Heathcliff στην κλασική ταινία του 1939, βασισμένη στο μυθιστόρημα.
Αλλά γενικά ο κόσμος είναι πλέον πολύ πιο επικριτικός απ' ό,τι παλαιότερα σχετικά με την ακατάλληλη ηλικία του κάστινγκ. Με τη Wikipedia μόλις ένα... κλικ μακριά, είναι πολύ εύκολο να ελέγξει κανείς αν ένας σταρ παίρνει τη δουλειά από έναν νεότερο ή μεγαλύτερο ηθοποιό. Γιατί, είχε αναρωτηθεί ο κόσμος, ο Oliver Stone επέλεξε την Angelina Jolie (γεννημένη το 1975) και τον Colin Farrell (γεννημένο το 1976) ως μητέρα και γιο στην ταινία «Alexander» το 2004;
Κάστινγκ που πήγαν λάθος για λόγους εκπροσώπησης φυλών
Είμαστε, επίσης, πολύ πιο ευαίσθητοι σε θέματα αυθεντικότητας και εκπροσώπησης ειδικά όταν πρόκειται για φυλή, επισημαίνει ο Barber. Μιλώντας για τον Olivier, χρησιμοποιούσε μακιγιάζ για να σκουρύνει το δέρμα του όταν έπαιξε τον Οθέλλο στην ταινία του 1965 βασισμένη στην τραγωδία του Σαίξπηρ, αλλά σήμερα αυτό θα ήταν τόσο απαράδεκτο όσο η «ρατσιστική» ερμηνεία του Mickey Rooney ως Ιάπωνα γείτονα της Holly Golightly στο «Breakfast at Tiffany’s» (1961) ή του John Wayne ως Τζένγκις Χαν στο «The Conqueror» (1956). Η «λευκοποίηση» αρκετών χαρακτήρων δεν ήταν το χειρότερο πράγμα στην ταινία του M. Night Shyamalan, «The Last Airbender» (2010), αλλά ενίσχυσε την εντύπωση ότι η ταινία έκανε σχεδόν τα πάντα λάθος.
Στο μυθιστόρημα «Ανεμοδαρμένα Ύψη» ο Χίθκλιφ αναφέρεται ότι ανήκει στη μαύρη φυλή, οπότε φαίνεται διεστραμμένο μια νέα ταινία να αγνοεί κάτι τέτοιο. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η διασκευή του «Wuthering Heights» από την Andrea Arnold το 2011 είχε έναν μαύρο Heathcliff (James Howson), η επιλογή της Fennell δεν μπορεί παρά να μοιάζει με ένα άλμα προς τη λάθος κατεύθυνση.
Η άνοδος του «iPhone face»
Ένα πιο κραυγαλέο ζήτημα είναι ότι τόσο η Robbie όσο και ο Elordi φαίνονται υπερβολικά γυαλιστεροί και λαμπεροί για τους ρόλους τους. Ανήκουν σε ένα κόκκινο χαλί, όχι σε ένα λασπωμένο χωράφι, σημειώνεται. Μια πτυχή αυτού είναι ότι διαθέτουν «iPhone face» ή «smartphone face» - όρος που αναφέρεται σε ηθοποιούς που φαίνονται πολύ σύγχρονοι για να είναι κατάλληλοι για ένα δράμα εποχής. Όταν κάποιος έχει πεντακάθαρα δόντια, αψεγάδιαστο δέρμα, φροντισμένα μαλλιά και γυμνασμένο σώμα, τότε είναι σχεδόν αδύνατο να πιστέψει κανείς ότι ζει στην εποχή πριν από τους στιλίστες, τους διατροφολόγους και τους προσωπικούς γυμναστές.
Σκεφτείτε την Κάμερον Ντίαζ στο «Gangs of New York» (Οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης), τον Κιάνου Ριβς στο «Dracula» του Bram Stoker και τον Τομ Κρουζ στο «Far and Away» (Μακρινός Ορίζοντας).
Παρ' όλα αυτά, είναι η ίδια η αίγλη τους που εξηγεί την επιλογή της Robbie και της Elordi για τους ρόλους τους στο «Wuthering Heights». Όταν δύο ηθοποιοί απολαμβάνουν τέτοια δημοφιλία και σεξαπίλ, η προοπτική να τους δει και τους δύο το κοινό στην ίδια ταινία θα είναι, θεωρητικά, πολύ μεγάλη για να αντισταθεί.
Ο ρόλος των ηθοποιών-παραγωγών
Ένα άλλο μικρό ζήτημα είναι ότι η Ρόμπι δεν πρωταγωνίστησε απλώς στην ταινία «Barbie» -η ταινία με τα υψηλότερα έσοδα του 2023-, αλλά ήταν και παραγωγός της, όπως και παραγωγός του «Saltburn». Αν θέλει να πρωταγωνιστήσει στα «Ανεμοδαρμένα Ύψη», τότε ποιος θα τη σταματήσει; Ο Τομ Κρουζ, πάλι, δεν είναι γνωστός για το μεγάλο του ύψος, τους διογκωμένους μυς του ή τα ξανθά του μαλλιά, αλλά ήταν ο παραγωγός των δύο ταινιών «Jack Reacher», οπότε, όταν πήρε την απόφαση να υποδυθεί τον εντυπωσιακό εκδικητή του Lee Child, κανείς δεν θα έλεγε «όχι».
Τα καλά νέα είναι ότι τόσο η Ρόμπι όσο και ο Ελόρντι είναι εξαιρετικοί ηθοποιοί. Αν κάποιος μπορεί να κάνει ένα τόσο προβληματικό κάστινγκ να δουλέψει, τότε αυτοί μπορούν.