Το επάγγελμα της αεροσυνοδού, καθότι συνδυάζεται με ταξίδια ανά τον κόσμο, πάντα είχε μια ξεχωριστή αίγλη.
Πώς μπορεί, όμως, να είναι να εργάζεσαι ως αεροσυνοδός και μάλιστα σε VIP ιδιωτικά τζετ; Οπως αποκαλύπτουν τρεις αεροσυνοδοί, η δουλειά αυτή δεν είναι τόσο λαμπερή όσο φαίνεται και σίγουρα συνοδεύεται από πολύ άγχος. Και υψηλές απαιτήσεις.
Οι αεροσυνοδοί, ειδικά σε τέτοια αεροσκάφη, πρέπει να είναι ειδικές στα κοκτέιλ, καθαρίστριες, προσωπικοί βοηθοί, φροντιστές, ακόμη και μπέιμπι σίτερ για… σκύλους.
Η αεροσυνοδός Κίμπερλι Μπέντον, εργάζεται ως αεροσυνοδός εδώ και εννέα χρόνια. Λέει ότι ήταν η αγάπη της για ταξίδια που την έφερε σε αυτόν το χώρο, ο οποίος τη βοήθησε να γυρίσει τον κόσμο και μάλιστα αρκετές φορές. Κατά τη διάρκεια της ζωής της, ταξίδεψε σε περισσότερες από 130 χώρες, με 27 διαφορετικούς τύπους τζετ.
Για εκείνη, το να είσαι VIP αεροσυνοδός είναι κάτι παραπάνω από απλή παροχή της καλύτερης δυνατής υπηρεσίας στους πελάτες. Είναι το να «δημιουργείς εμπειρίες».
«Περιμένουν από εσένα να γνωρίζεις ακριβώς τι θέλουν, όταν το θέλουν και αυτό θα μπορούσε να είναι κάτι τόσο μικρό, όπως το να θέλουν ένα Nespresso και τους Sunday Times να τους περιμένει στο αεροπλάνο», δήλωσε η 32χρονη στο CNN Travel.
Κατά καιρούς έχει διοργανώσει πάρτι γενεθλίων στον ουρανό αλλά και πάρτι για ποπ σταρ με τους οποίους έχει πετάξει μαζί στις περιοδείες τους. Είναι μια δουλειά που απαιτεί να προσαρμόζεται συνεχώς, ανάλογα με τον πελάτη με τον οποίο πετάς.
Η Μπέντον παραθέτει τις κατηγορίες ανθρώπων με τους οποίους έχει πετάξει. «Ποπ συγκροτήματα, εκατομμυριούχοι, δισεκατομμυριούχοι, κληρονόμοι. Εχω πετάξει με πολλούς ανθρώπους που βλέπετε στην τηλεόραση και σε πιάνει νευρικότητα μόλις τους δεις, αλλά όταν πετάς μαζί τους, καταλαβαίνεις ότι είναι όπως όλοι οι άλλοι».
Όσο για τα πάρτι, λέει ότι πρέπει να έχει τον νου της, να «μην ξεφεύγουν από τον έλεγχο». «Πρέπει να μην τους αφήνεις να πίνουν πάρα πολύ, αλλά να μην χαλάσεις τη διασκέδαση και να κρατηθεί μια ισορροπία», αναφέρει χαρακτηριστικά η Μπέντον.
Εξωτικοί παπαγάλοι και όπλα στο αεροπλάνο
Η Μαίρη Καλύμνου εργάστηκε επίσης ως αεροσυνοδός για 13 χρόνια, δουλεύοντας για υψηλού επιπέδου διεθνείς πελάτες, όπως βασιλικές οικογένειες, αρχηγούς κρατών, διευθύνοντες συμβούλους και διασημότητες.
Οπως λέει, εργάστηκε σε διάφορα τζετ, όπως το μεγάλης εμβέλειας Gulfstream G550 και το Embraer Legacy, το οποίο επιτρέπει έως και 14 επιβάτες. Πάνω στο τζετ, οι επιβάτες έχουν φέρει εξωτικούς παπαγάλους, κοσμήματα, περισσότερες από 20 τσάντες με ψώνια, ακόμη και όπλα. Υπήρξαν και φορές που με το τζετ μεταφέρθηκαν κάποιοι νεκροί για το τελευταίο τους ταξίδι.
«Τρεις φορές στην καριέρα μου ταξίδεψα με έναν νεκρό στο αεροσκάφος - ένα φέρετρο, κατασκευασμένο από χρυσό και ακριβό ξύλο», θυμάται. «Ήταν τρεις πολύ γνωστοί άντρες, που προφανώς ταξίδεψαν μέσα στην πολυτέλεια για τελευταία φορά στη ζωή τους».
Η νεαρή γυναίκα υποστηρίζει ότι η δουλειά ενός VIP αεροσυνοδού είναι απαιτητική και αυτή «θέλει πολλές θυσίες». «Απαιτεί πολλή υπομονή, ευελιξία και σίγουρα - υψηλά επίπεδα αυτοεκτίμησης», εξηγεί η Καλύμνου. «Οι πελάτες αναμένουν το καλύτερο, οι χειριστές απαιτούν επίσης το ίδιο, οπότε πρέπει να είσαι πρόθυμη και φυσικά να είσαι σε θέση να προσφέρεις το καλύτερο από τον εαυτό σου».
«Κάθε κορίτσι θα μπορούσε να μάθει αυτή τη δουλειά … αλλά μόνο λίγα θα ξεχωρίσουν τελικά. Το να είσαι επαγγελματίας δεν είναι αρκετό - πρέπει να είσαι μοναδικός», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Μπορείτε εύκολα να αντικατασταθείτε από κάποια πιο νέα, πιο όμορφη, πιο έξυπνη, κάποια πιο ευέλικτη. Έτσι από την πρώτη μέρα, ήξερα ότι έπρεπε να είμαι σαν σφουγγάρι για να επιβιώσω σε αυτό το επάγγελμα», προσθέτει.
Η Καλύμνου λέει ότι για να πετύχει ένας αεροσυνοδός πρέπει να έχει «εξαιρετικές δεξιότητες σερβιρίσματος, δημιουργική σκέψη, εξαιρετικούς τρόπους καθώς και κομψή και φιλόξενη στάση».
Η καριέρα της τελικά την οδήγησε να δημιουργήσε το δικό της blog για πολυτελή ταξίδια και τρόπο ζωής, Maryhop, το οποίο έχει κερδίσει χιλιάδες ακολούθους, και εμπνέει άλλους να ακολουθήσουν καριέρα στην αεροπλοϊα. Παρέχει επίσης προσωπική συμβουλευτική για να βοηθήσει άλλους να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση πελατών τους.
Ταξιδέψτε στον κόσμο με 119.000 δολάρια
Η Μπέντον εργάζεται τώρα ως ανεξάρτητη αεροσυνοδός για την TAG Aviation και διάφορους άλλους φορείς, που παρέχουν ιδιωτικές και επιχειρηματικές αεροπορικές υπηρεσίες.
Όμως στο παρελθόν, η Μπέντον δούλεψε στο υπερσύγχρονο ιδιωτικό τζετ του Four Seasons. Τα πολυτελή καταλύματα με έδρα το Τορόντο, μίσθωσαν έναν Boeing 757 για να ταξιδεύουν έως 52 άτομα σε εννέα προορισμούς σε ένα ταξίδι 24 ημερών που κόστιζε 119.000 δολάρια.
«Είναι μια ιδιωτική εμπειρία, καθώς δεν πρόκειται να ανέβει κανένας άλλος στο τζετ», εξηγεί η Μπέντον γι' αυτό το ταξίδι του Four Seasons.
«Πολλοί από αυτούς τους επισκέπτες έρχονται ξανά και ξανά και μερικές φορές ζητούν το ίδιο πλήρωμα στο επόμενο ταξίδι τους», δήλωσε η Μπέντον, προσθέτοντας ότι οκτώ αεροσυνοδοί συνήθως εργάζονταν στο αεροσκάφος. Ωστόσο, σε αντίθεση με τις πτήσεις του Four Seasons, όταν η Μπέντον πετά σε μικρότερα τζετ, εργάζεται κυρίως μόνη της.
Πριν από κάθε πτήση, τόσο η Καλύμνου όσο και η Μπέντον, πρέπει να οργανώσουν την τροφοδοσία για την πτήση, κάτι που μερικές φορές μπορεί να είναι δύσκολο. «Θα μπορούσατε να έχετε έναν πελάτη που δεν θέλει πολλά, ίσως μόνο φασόλια σε τοστ και μερικοί μπορεί να θέλουν ένα πλήρες δείπνο, ένα οικογενειακό δείπνο ή και υπηρεσίες πέντε αστέρων», λέει η Μπέντον.
Μια φορά, η Καλύμνου θυμάται, ότι έλαβε μια παραγγελία της τελευταίας στιγμής από τον πελάτη της, που ζήτησε μια σούπα με πτερύγιο καρχαρία σε μια πτήση από το Λονδίνο. Το σπάνιο πιάτο, το οποίο συνήθως πρέπει να παραγγελθεί 48 ώρες νωρίτερα, έκανε την Καλύμνου να τρέχει.
«Ήταν μια δύσκολη πρόκληση, καθώς αυτό απαγορευόταν στο Ηνωμένο Βασίλειο και μόνο πιστοποιημένοι προμηθευτές και εστιατόρια θα μπορούσαν πραγματικά να παραδώσουν την παραγγελία», είπε.
«Έχοντας εξαιρετικές διασυνδέσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατάφερα να παραλάβω το πιάτο λίγα λεπτά πριν φτάσουν οι επιβάτες», λέει η Καλύμνου και εξηγεί ότι στη συνέχεια, παρά τον αγώνα που έκανε για να εξασφαλίσει το πιάτο που είχε ζητήσει ο πελάτης, μόλις το προσέφερε το αρνήθηκαν, λέγοντας ότι ήθελαν να συνεχίσουν να τρώνε τα μπέργκερ που είχαν αγοράσει στο δρόμο για το αεροδρόμιο.
«Αυτό είναι ένα τυπικό παράδειγμα της καθημερινής μας ζωής, ως VIP αεροσυνοδοί. Προσπαθούμε για το καλύτερο, ακόμα κι αν δεν είναι απαραίτητο», εξήγησε.
Καθίσματα τουαλέτας Fendi και μεταξωτά χαλιά
Κάποτε, λέει η Μπέντον, εργάστηκε σε ένα αεροπλάνο που ήταν διακοσμημένο με μεταξωτά χαλιά και καθίσματα τουαλέτας από τον ιταλικό πολυτελή οίκο μόδας, Fendi.
«Ήταν 100% καθαρό μεταξωτό χαλί, οπότε θα έπρεπε να είχες το νου σου με όλους τους μηχανικούς που έρχονταν με τις μεγάλες μπότες τους. Ήσουν σε φάση “ω Θεέ μου, παρακαλώ βγάλτε τα παπούτσια σας … μην αγγίξετε τίποτα!", θυμάται και γελάει.
Υπήρχε επίσης ένας οδηγός της Φόρμουλα 1 του οποίου το ιδιωτικό τζετ είχε τα περισσότερα πράγματα κατασκευασμένα από ανθρακονήματα, αναφέρει η Μπέντον.
Η νεαρή αεροσυνοδός λέει ότι ενώ ορισμένες μεγάλες εμπορικές αεροπορικές εταιρείες παρέχουν ιδιωτικά δωμάτια στους πελάτες της, αν θέλουν μια πιο πολυτελή εμπειρία, με τίποτα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την αποκλειστικότητα ενός ιδιωτικού τζετ.
Τι πρέπει να φοράει μια VIP αεροσυνοδός
Παρόλο που δεν υπάρχει μια ενιαία καθολική στολή για τις VIP αεροσυνοδούς, η Μπέντον λέει ότι γνώρισε μερικούς, οι οποίοι απαιτούσαν οι αεροσυνοδοί να φορούν ψηλά τακούνια πλατφόρμες που έχουν αγοραστεί για αυτές, από τον ιδιοκτήτη του τζετ.
«Γνωρίζω ανθρώπους που πρέπει να φορούν Louboutin μέσα και έξω από την καμπίνα», αποκαλύπτει η Μπέντον. Αλλά συνήθως, λέει, στους ιδιοκτήτες των τζετ τους αρέσει να φαίνονται ευπαρουσίαστες, με απλά μαλλιά και μακιγιάζ.
Ζώντας τη ζωή σε «μόνιμη αναμονή» - Ο μισθός μιας VIP αεροσυνοδού
Το επάγγελμα της αεροσυνοδού, όπως αναφέρει η Μπέντον βάζει τους εργαζομένους σε «μόνιμη κατάσταση αναμονής», καθώς δεν μπορείς να γνωρίζεις πού θα καταλήξεις τις επόμενες 48 ώρες. Μπορεί ακόμη να μην μπορείτε να πάρετε ρεπό για καιρό...
Οπως αναφέρει, ως ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αεροσυνοδοί μπορούν να κερδίσουν από 150 λίρες (195 δολάρια) έως 450 λίρες (587 δολ.) την ημέρα, ανάλογα με την εμπειρία τους και τι μπορούν να διαπραγματευτούν με τον αερομεταφορέα.
«Δεν υπάρχει καθορισμένος μισθός», προσθέτει. «Όλοι έχουν τη δική τους μικρή συμφωνία».
Η Μπέντον λέει ότι ενώ δεν λαμβάνουν συνήθως πουρμπουάρ, έχει λάβει δώρα όπως ακριβές τσάντες από ανθρώπους με τους οποίους έχει πετάξει. Και ενώ παραδέχεται ότι αυτό είναι προνόμιο, λέει ότι το καλύτερο μέρος της δουλειάς της είναι να έχει την ευκαιρία να γνωρίσει νέους ανθρώπους και να επισκεφτεί νέα μέρη - όπως οι Μαλδίβες, η Ιαπωνία, το νησί του Πάσχα και το Μπαλί.
«Ένα από τα τεράστια προνόμια είναι μέρος της δουλειάς. Είναι το να πηγαίνεις σε όλα αυτά τα διαφορετικά μέρη και να λες ότι αυτή είναι η δουλειά μου. Ταξιδεύεις για να ζήσεις και κάνεις αυτό που αγαπάς», ανέφερε χαρακτηριστικά.