Όταν η κυβέρνηση της Μ. Βρετανίας ανακοίνωσε ότι οι σχολικές εξετάσεις (GCSE) έπρεπε να ακυρωθούν το 2020 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, οι αντιδράσεις ήταν ποικίλες.
Ενώ οι γονείς πανικοβάλλονταν και οι έφηβοι πανηγύριζαν για το γεγονός ότι δεν χρειαζόταν πλέον να κάνουν επαναλήψεις, ο 16χρονος Λόρενς Μος από το Κεντ εστίασε στην οικοδόμηση της επιχείρησής του.
«Έχοντας ξεκινήσει το 2018 και έχοντας ήδη δει κάποια επιτυχία, είχα προγραμματίσει να αναβαθμίσω την επιχείρηση στις καλοκαιρινές διακοπές όταν οι εξετάσεις μου είχαν τελειώσει», είπε. «Αλλά όταν ακυρώθηκαν οι εξετάσεις, ασχολήθηκα κατευθείαν με αυτό».
Άρχισε να εργάζεται στο Greedy Growth μόλις 13 ετών και τώρα έχει σημειώσει επιτυχία με περισσότερες από 30 μάρκες στη λίστα πελατών του και με τζίρο 25.000 λίρες, μόνο το 2020. Δεν είναι μια κακή αρχή για μια επιχείρηση της οποίας ο ιδρυτής είναι μόλις ένας έφηβος (δεν είναι η μόνη περίπτωση εφήβου επιχειρηματία).
Το πρακτορείο μάρκετινγκ, που κυκλοφόρησε το 2018, βοηθά τις επωνυμίες να διηγούνται τις ιστορίες τους και να δημιουργούν το προφίλ τους στα κοινωνικά μέσα, επιτρέποντάς τους να συνδεθούν με το κοινό στο οποίο στοχεύουν.
Προσφέρει υπηρεσίες που κυμαίνονται από οργανική αύξηση κοινού έως πληρωμένες καμπάνιες μέσων και ειδικεύεται στην προώθηση εταιρειών που χρησιμοποιούν Instagram.
Αφού του δόθηκε ελεύθερος χρόνος λόγω της ακύρωσης των εξετάσεών του το 2020 εξαιτίς της πανδημίας, ο νεαρός μαθητής, ασχολήθηκε με την ανάπτυξη της επιχείρησης, κερδίζοντας νέους πελάτες και ενισχύοντας το δικό του προφίλ.
«Αυτό το κομμάτι του χρόνου ήταν αρκετό για να απογειωθεί η Greedy Growth», είπε. «Είχα ήδη μειώσει τις δραστηριότητές μου αναμένοντας για το τι θα γινόταν με τις εξετάσεις GCSE μου, οπότε όταν άρχισα σχεδόν από το μηδέν, ήταν απλώς μια περίπτωση να ανακαλύψω ποιες βιομηχανίες και επιχειρήσεις ευημερούσαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και να τις προσφέρω τις υπηρεσίες μας. Αυτό έγινε ευκολότερο από το γεγονός ότι η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αυξήθηκε δραστικά, με περισσότερους ανθρώπους στο σπίτι και το κλείσιμο επιχειρήσεων. Το Instagram ήταν πιο ισχυρό από ποτέ ως εργαλείο μάρκετινγκ».
Από το πάθος στο κέρδος
Για τον Λόρενς, το social media μάρκετινγκ, ήταν απλώς ένα πάθος. «Με γοήτευε πάντα η οικοδόμηση κοινοτήτων και όταν ξεκίνησα, δεν το έκανα με την πρόθεση να βγάλω λεφτά», είπε.
«Ήθελα απλώς να μάθω πώς να προωθώ στο Instagram και να απογειώνω τις σελίδες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Προτού το καταλάβω, είχα δημιουργήσει έναν αριθμό με περισσότερες από 350.000 διάφορες σελίδες στο Instagram σε εξειδικευμένους τομείς, όπως ταξίδια, μοτοσικλέτες, ποδόσφαιρο και memes».
Ο Λόρενς αφιέρωσε πολύ χρόνο για να καταλάβει πώς λειτούργησε ο αλγόριθμος του Instagram και αποφάσισε ότι αυτή ήταν μια δεξιότητα που αξίζει για να κερδίσει χρήματα.
Συνειδητοποίησε ότι υπήρχαν πολλές επιχειρήσεις που απλά δεν είχαν το χρόνο να μάθουν και να εφαρμόσουν αυτές τις στρατηγικές και έτσι το πάθος του μεγάλωσε σε μια επιχείρηση. Ανέπτυξε ένα σύνολο υπηρεσιών και άρχισε να πλασάρεται στον χώρο.
Όταν έγινε 16 ετών πέρυσι, τελικά κατάφερε να μετατρέψει την Greedy Growth σε εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, της οποίας είναι ο μόνος διευθυντής.
Τον Μάιο του περασμένου έτους, η επιχείρηση κέρδισε πάνω από 1.000 λίρες για πρώτη φορά και το ποσό σχεδόν διπλασιάστηκε τον επόμενο μήνα, με αυξανόμενη επιτυχία κατά το υπόλοιπο του 2020.
«Δεν σκέφτηκα ποτέ τον εαυτό μου ως επιχειρηματία και κανένας από τους γονείς μου δεν είναι. Δεν συνειδητοποίησα καν ότι αυτό που έκανα ήταν επιχειρηματικό, μέχρι που κάποιος με ρώτησε αν θεωρούσα τον εαυτό μου επιχειρηματία.
«Ωστόσο, καθώς η εταιρεία έχει αναπτυχθεί, συνειδητοποίησα ότι δεν ήταν καθαρά το πάθος μου που την τροφοδότησε, αλλά και η φιλοδοξία μου. Δεν θα έλεγα ότι υπήρχε ένα άτομο που με ενέπνευσε να ξεκινήσω, αλλά κοιτάζω τους ηγέτες της βιομηχανίας, όπως τους Gary Vee και Harry Hugo».
Το πάθος και η επιθυμία του Λόρενς τον έχουν βοηθήσει πολύ και τώρα έχει ήδη συνεργαστεί με περισσότερες από 30 brands συμπεριλαμβανομένης της ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας Visionary Music Group και της εταιρείας βιολογικών τροφίμων Ossa Organic.
Μόλις 14 ετών, άρχισε να εργάζεται με μια μεγάλη εταιρεία δημοπρασιών ποπ κουλτούρας, οδηγώντας την από 9.000 followers στις αρχές του 2019 σε 20.000 σήμερα.
Αλλά πώς ένας έφηβος έχει τη γνώση και την εμπειρία για να δημιουργήσει μια επιτυχημένη επιχείρηση;
Ενώ οι κριτικοί ισχυρίζονται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι επικίνδυνα, ειδικά για τους νέους, ο Λόρενς πιστεύει ότι το να μεγαλώσει σε έναν τεχνολογικό κόσμο ήταν το καλύτερο για αυτόν.
Πλατφόρμες όπως το Instagram έχουν πληθώρα δυνατοτήτων που μπορεί να φαίνονται περίπλοκες για τους περισσότερους ανθρώπους, αλλά τα φυσικά περίεργα μυαλά των παιδιών και των εφήβων μπορούν να τα επεξεργαστούν μέσα σε λίγα λεπτά.
«Πιστεύω ότι η ανάπτυξη με την τεχνολογία γύρω μου, και η υιοθέτηση μέσων κοινωνικών δικτύωσης από νεότερη ηλικία από ό,τι θα έκαναν οι περισσότεροι μεγαλύτεροι από εμένα, ήταν ένα πλεονέκτημα», δήλωσε ο Λόρενς.
Ωστόσο, επιμένει επίσης ότι οι στρατηγικές που εφαρμόζει η επιχείρηση για τις επωνυμίες της δεν είναι το είδος των πραγμάτων που «μπορείτε απλά να μάθετε ξοδεύοντας χρόνο στα κοινωνικά μέσα» και ότι ξοδεύει αμέτρητες ώρες πάνω στις τελευταίες τάσεις και τεχνικές.
«Έμαθα ότι κανένα εμπόδιο δεν είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστεί και ότι είναι η ικανότητα να ξεπεράσει κανείς αυτά τα εμπόδια, που καθορίζει την επιτυχία ενός επιχειρηματία. Στο σχολείο, σου διδάσκονται οι λύσεις και μετά τα προβλήματα. Στην επιχείρηση, είσαι αντιμέτωπος με τα προβλήματα και στη συνέχεια μένει να βρεις τις λύσεις, και αν είσαι καλός σε αυτό, τότε θα προχωρήσεις πολύ», πρόσθεσε.
Άλλες προκλήσεις που αντιμετώπισε ο Λόρενς, είχαν να κάνουν με το γεγονός ότι είναι τόσο νέος.
«Τεχνικά, μπορώ να διευθύνω μια επιχείρηση στο Ηνωμένο Βασίλειο στα 16», είπε. «Αλλά θα έλεγα ότι το μειονέκτημα του να είσαι κάτω των 18 ετών από την οπτική γωνία που το βλέπεις. Όταν ξεκίνησα για πρώτη φορά, ήταν δύσκολο να είμαι γεμάτος αυτοπεποίθηση γιατί απλά δεν ήμουν σε αυτό το περιβάλλον πριν μιλήσω με ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, αλλά όπως όλα τα πράγματα, βελτιώνεσαι με την πρακτική. Είμαι πολύ καλύτερος στο να μιλάω σε ανθρώπους και αυτό μου επέτρεψε, παρά την ηλικία μου, να συνεργαστώ με μερικούς μεγάλους πελάτες, επειδή είναι σε θέση να μας εμπιστευτούν».
Ο 16χρονος Λόρενς, διευθύνει την Greedy Growth μόνος του, αλλά όταν χρειάζεται βοήθεια μπορεί να καλέσει την ομάδα του από ελεύθερους επαγγελματίες και τους εργαζομένους μερικής απασχόλησης που εργάζονται από μακριά, οι οποίοι βοηθούν με τα πάντα, από τη διαχείριση της κοινότητας για τους πελάτες, έως την υποστήριξη πελατών.
Τα μαθήματα που πήρε έξω από την τάξη
Σε αντίθεση με τα μαθήματα που θα είχε μάθει στην τάξη, ο κορωνοϊός έχει διδάξει στον Λόρενς πολλά για τη λειτουργία μιας επιχείρησης και το να είσαι επιχειρηματίας.
Είπε ότι το μεγαλύτερο μάθημα που έμαθε είναι ότι μερικές φορές η ενσυναίσθηση πρέπει να έρχεται πρώτα απ' όλα.
«Έχω δώσει δωρεάν βοήθεια και συμβουλές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε ορισμένες τοπικές επιχειρήσεις που αντιμετώπιζαν προβλήματα λόγω του Covid-19 και ήταν εξαιρετικά ευγνώμονες, με κάποιους ακόμη και να με παραπέμπουν σε νέους πελάτες», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Σε έναν κόσμο όπου ο καθένας παίρνει, θα πρέπει να δώσεις και κάτι και απλά να δείτε πού θα σε πάει αυτό. Όταν οι επιχειρήσεις εγγράφονται στις υπηρεσίες μας επενδύουν συναισθηματικά στην εταιρεία μας ως άνθρωποι και είναι καθήκον μας να διασφαλίσουμε ότι θα έχουν την καλύτερη εμπειρία που μπορούν να έχουν».