Η ιδέα των υπερηχητικών πτήσεων ξαναζωντανεύει μέσα από μια νέα γενιά startup εταιρειών, οι οποίες εργάζονται πάνω σε υπερηχητικά αεροσκάφη, μετά την απόσυρση της Concorde, πριν από περίπου δύο δεκαετίες.
Η αεροπορική βιομηχανία βρίσκεται σε κρίση, υπάρχει μια παγκόσμια ώθηση για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και πολλοί από εμάς δεν πατήσαμε σε αεροπλάνο για περισσότερο από έναν χρόνο.
Η αναβίωση του υπερηχητικού ονείρου που πέθανε με τη «συνταξιοδότηση» της Concorde πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες φαίνεται, στην αρχή, σαν κάτι το εξωφρενικό. Το βρετανο-γαλλικό υπερηχητικό αεροπλάνο Concorde πετούσε από το 1969 έως το 2003, ήταν πολύ δαπανηρό και καταστροφικό για το περιβάλλον.
Σήμερα εταιρείες επιχειρούν να επαναφέρουν τη χρήση του εν λόγω τύπου αεροπλάνου, αλλά διαφορετικά. Μία από αυτές είναι η Boom Supersonic, η οποία σχεδιάζει να επαναφέρει τις «γρήγορες» πτήσεις, χωρίς αυτές να συνοδεύονται από το υπέρογκο κόστος και τη μεγάλη περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Το CNN Travel ήρθε σε επαφή με τον ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της αμερικανικής εταιρείας Boom Supersonic, Μπλέικ Σκολ, ο οποίος μίλησε για το Overture, το εμπορικό αεροσκάφος Mach 2.2 που θέλει να βγάλει στους αιθέρες μέχρι το 2026, καθώς και για τα φιλόδοξα μακροπρόθεσμα σχέδια της εταιρείας.
«Είτε
αποτυγχάνουμε, είτε αλλάζουμε τον
κόσμο», λέει ο ίδιος από το Ντένβερ του
Κολοράντο, όπου βρίσκεται.
Δεν υπήρξε
σημαντική επιτάχυνση στους χρόνους των
ταξιδιών, από την περίοδο Jet Age της
δεκαετίας του '50 και του '60 και η ομάδα
του ελπίζει να το αλλάξει.
«Αυτό το
χρονικό εμπόδιο είναι αυτό που μας κάνει
να ξεχωρίζουμε. Πιστεύουμε ότι είναι
πολύ σημαντικό να σπάσουμε το χρονικό
εμπόδιο, περισσότερο από το ηχητικό
φράγμα», αναφέρει.
Σχεδιασμένο για να φιλοξενεί από 65 έως 88 άτομα, το Overture θα επικεντρωθεί σε πάνω από 500 κυρίως υπερατλαντικές πτήσεις, επωφελούμενο από τις ταχύτητες επιπέδου Mach-2.2, επίπεδο που υπολογίζεται ότι είναι δύο φορές πιο γρήγορο, σε σχέση με την ταχύτητα των εμπορικών αεροσκαφών σήμερα.
Ένα ταξίδι από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο θα διαρκεί μόλις τρεις ώρες και 15 λεπτά, ενώ η απόσταση από το Λος Άντζελες στο Σίδνεϊ θα μειωθεί στις 8,5 ώρες.
Το σπάσιμο του χρονικού φράγματος θα μπορούσε να αλλάξει τη ζωή όλων, λέει ο Σκολ. «Αλλάζει την απόφαση του πού μπορούμε να κάνουμε διακοπές, πού μπορούμε να κάνουμε επιχειρήσεις, αλλαγές που μπορεί να ερωτευτείτε».
Το τρέχον χρονοδιάγραμμα της Boom Supersonic είναι να αρχίσει να κατασκευάζει το πρώτο αεροπλάνο Overture το 2023. «Θα συνεχίσουμε από εκεί που σταμάτησε το Concorde και θα διορθώσουμε τα πιο σημαντικά πράγματα που είναι η οικονομική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα», λέει ο Σκολ.
Η προσβασιμότητα είναι το κλειδί. Στόχος του είναι οι αεροπορικές εταιρείες να μπορούν να καθορίζουν ναύλους σε σημείο τιμής παρόμοιο με αυτό της business class- σε αντίθεση με την Concorde, η οποία τη δεκαετία του '90 χρέωνε περίπου 12.000 δολάρια για ένα μετ' επιστροφής ταξίδι, που υπολογίζεται γύρω στα 20.000 δολάρια σήμερα. Το τετράωρο όνειρο των 100 δολαρίων, είναι ο μακροπρόθεσμος στόχος της Boom, σε δύο ή τρεις γενιές αεροσκαφών.
Πώς σχεδιάζει η Boom να φτάσει εκεί, είναι δημιουργώντας από το μηδέν ένα νέο 100% ουδέτερο σε εκπομπές άνθρακα, αεροσκάφος.
Όπως δηλώνει, η πανδημία πρόκειται να επιταχύνει την υιοθέτηση υπερηχητικών. Η αεροπορική βιομηχανία βρίσκεται σε κρίση, την ίδια ώρα υπάρχει μια παγκόσμια τάση για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενώ λόγω της πανδημίας σχεδόν κανείς μας δεν μπήκε σε αεροπλάνο για περισσότερο από ένα χρόνο.
Εν μέσω πανδημίας, οι αεροπορικές εταιρείες έπρεπε να μειώσουν το μέγεθος των στόλων τους και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ανάγκασαν σε πρόωρη συνταξιοδότηση μεγάλα αεροσκάφη, όπως τα Boeing 777 και Airbus A380. «Καθώς τα πράγματα επιστρέφουν στην ανάπτυξη», λέει ο Σκολ, «υπάρχει η ευκαιρία να χτιστεί ένας στόλος νέας γενιάς που θα έχει υπερηχητικό χαρακτήρα».
Η «γραμμή» του αεροσκάφους είναι «λεπτή», χωρίς χώρο για αυτά τα ανεπιθύμητα μεσαία καθίσματα -ένα πλεονέκτημα μετά την πανδημία. «Η Φυσική δεν επιτρέπει να σχεδιάσουμε ένα άσχημο υπερηχητικό τζετ», λέει ο Σκολ. Όμως, έτσι όπως είναι το εξωτερικό του, «έχει την ίδια μορφή με το 757, οπότε ταιριάζει στις πύλες και κάνει τις αεροπορικές εταιρείες να το αγαπούν πραγματικά», καταλήγει.