TikTok, η πλατφόρμα που λατρεύει η ευρωπαϊκή άκρα δεξιά - iefimerida.gr

TikTok, η πλατφόρμα που λατρεύει η ευρωπαϊκή άκρα δεξιά

 TikTok
TikTok / Φωτογραφία: AP
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Με τεράστια απήχηση στους νέους, η πλατφόρμα TikTok έχει γίνει ένα κρίσιμης σημασίας εργαλείο για τους πολιτικούς και δημιουργεί ερωτήματα για τον ρόλο και την επιρροή του στις πρόσφατες ευρωπαϊκές εκλογές.

«Είχα υποτιμήσει την δύναμη του TikTok» δήλωσε η επικεφαλής της λίστας των Οικολόγων, Μαρί Τουσέν, μετά τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών, την Κυριακή, αναφερόμενη εμμέσως στην προεκλογική εκστρατεία του Ζορντάν Μπαρντελά και του Εθνικού Συναγερμού στο κοινωνικό μέσο του κινεζικού κολοσσού ByteDance.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο ακροδεξιός Εθνικός Συναγερμός και ο επικεφαλής του συνδυασμού επένδυσαν στο 1,5 εκατομμύριο χρήστες του TikTok

Έχοντας πετύχει ένα σκορ-ρεκόρ, το 31,37% των ψήφων, ο ακροδεξιός Εθνικός Συναγερμός και ο επικεφαλής του συνδυασμού επένδυσαν στο 1,5 εκατομμύριο χρήστες του TikTok για να δημιουργήσουν ένα κεφάλαιο αναγνωρισιμότητας στο νεανικό κοινό, λέει ο Romain Fargier, διδάκτορας και ερευνητής του Centre d'études politiques et sociales (CEPEL), του Πανεπιστημίου τού Μονπελιέ.

Χάρη στην πληθώρα των βίντεο με στιγμιότυπα της προεκλογικής εκστρατείας των «punchlines» στα τηλεοπτικά πλατό ή των προσεκτικά επιλεγμένων αποσπασμάτων από ομιλίες, ο πρόεδρος του Εθνικού Συναγερμού Ζορντάν Μπαρντελά έγινε η τρίτη πολιτική προσωπικότητα σε αριθμό followers στο TikTok, μετά τον πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, με 4,5 εκατομμύρια followers, και τον επικεφαλής της Ανυπότακτης Γαλλίας Ζαν-Λικ Μελανσόν, με 2,4 εκατομμύρια followers.

«Δεν υπάρχει μελέτη που να αποδεικνύει ότι υπάρχει ευθεία συσχέτιση ανάμεσα στο εκλογικό αποτέλεσμα και την επιτυχία στα κοινωνικά δίκτυα», λέει ο Romain Fargier.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ωστόσο, «η τάση πολιτικοποίησης των περιεχομένων του TikTok έπαιξε κάποιον ρόλο στην επικοινωνιακή και πολιτικο-επικοινωνιακή ατζέντα (...) και ο Ζορντάν Μπαρντελά συγκροτεί ένα κεφάλαιο αναγνωρισιμότητας απέναντι στους μελλοντικούς ψυφοφόρους της πρώτης φοράς, αυτή είναι η βασική επιδίωξη της στρατηγικής του στο TikTok», σύμφωνα με τον ερευνητή.

Υπεραπλούστευση

Τα συμπυκνωμένα μηνύματα του format TikTok «μπορούν να οδηγήσουν σε υπεραπλούστευση των πολιτικών θεμάτων, απέναντι σε ένα κοινό ίσως λιγότερο ενημερωμένο ή λιγότερο καλλιεργημένο σε πολιτικό επίπεδο», τονίζει από την πλευρά της η Refka Payssan, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο, ειδική στις τεχνολογίες Πληροφόρησης και Επικοινωνίας της ψηφιακής εποχής.

Ο Paris Saclay αναφέρεται ειδικά στη χρήση από τη γαλλική ακροδεξιά του σαρκασμού, της ειρωνείας και των χιουμοριστικών memes, που δημιουργούν «πολύ στερεοτυπικά πολιτικά μηνύματα», που συχνά βασίζονται «στη συγκίνηση και το πάθος».

Η στρατηγική προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου το Tik Tok μετρά 170 εκατομμύρια χρήστες. Η αμερικανική άκρα δεξιά, η «alt-right», έχει παίξει σημαντικό ρόλο δημιουργώντας περιεχόμενα υπέρ του Τραμπ και memes στο Ιντερνετ, όπως ο Pepe the Frog, ένας ανθρωπόμορφος βάτραχος, μορφή των κόμιξ, που εμφανίσθηκε τη δεκαετία του 2000.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έκτοτε, πολλά κόμματα της ευρωπαϊκής άκρας δεξιάς έχουν εκμεταλλευθεί με επιτυχία το TikTok. Η ακροδεξιά είναι η πολιτική ομάδα που χρησιμοποιεί περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον το TikTok, αλλά και παίρνει τα περισσότερα likes σε σχέση με τον αριθμό των βίντεο που αναρτώνται, σύμφωνα με μελέτη του Politico τον Μάρτιο.

«Είναι κάτι που βλέπουμε στη Γερμανία με τον Μαξιμίλιαν Κρα (πρώην επικεφαλής του συνδυασμού του ακροδεξιού κόμματος AfD). Χρησιμοποιεί τον λογαριασμό του για να μεταδώσει ένα μήνυμα, αντλώντας έμπνευση από τους κώδικες των memes» εξηγεί η Katja Muñoz, που μελετά τη σχέση ανάμεσα στα κοινωνικά δίκτυα και την πολιτική.

«Άρα, οι νέοι ψηφοφόροι μπορούν να ταυτισθούν και το βρίσκουν ''cool'' και ''funny''. Μπορεί να μη συμφωνούν πάντα, αλλά κάποια στιγμή συνηθίζεις στη ρητορική αυτή».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Φαύλος κύκλος

Οι χρήστες του TikTok έχουν επίσης να κάνουν με έναν αλγόριθμο που «έχει την τάση να περικλείει σε ιδεολογικές φούσκες περισσότερα από άλλα κοινωνικά μέσα», λέει ο Romain Fargier.

«Αν παίρνεις κάθε μέρα notifications που μιλούν για τον Μπαρντελά, κάποια στιγμή μπαίνεις σε φαύλο κύκλο. Ο αλγόριθμος σφυροκοπά με αυτό το είδος των πληροφοριών, μέχρι να κατευθύνουν τη γνώμη σας προς το γεγονός ότι αυτό το πρόσωπο είναι το πλέον αξιόπιστο», συνοψίζει η Refka Payssan.

Για τη Véronique Reille-Soult, πρόεδρο του Backbone Consulting, εταιρεία διαχείρισης κρίσεων και ειδική στην ανάλυση κοινής γνώμης, το φαινόμενο επεκτείνεται πέραν της απλής «επιτυχημένης εκστρατείας στο TikTok».

Το δίκτυο «και ο αλγόριθμός του σε κάνουν να βλέπεις πληροφορίες που δεν είναι η πραγματικότητα που ζεις καθημερινά. (...) Βλέπεις εικόνες και πληροφορίες (...) που σε κάνουν να φαντάζεσαι μία πραγματικότητα που βρίσκεται πολύ μακριά από σένα. (...) Αυτό δημιουργεί σε ορισμένους νέους ένα κλίμα, ένα είδος έξαψης».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Tik Tok ΕΕ δεξιά
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ