Ένα χρόνο πριν, κατά τη διάρκεια της πρώτης παγκόσμιας καραντίνας, το Netflix φαινόταν ότι ήταν από τις λίγες εταιρείες διεθνώς που όχι μόνο δεν θα πάθαιναν ζημιά, αλλά θα ήταν χρυσωρυχείο.
Η πτώση των μετοχών της εταιρείας την τελευταία εβδομάδα ανέτρεψε τα δεδομένα, φανέρωσε ένα μεγάλο πρόβλημα και έχει προκαλέσει συζητήσεις για το μάνατζμεντ της πλατφόρμας.
Το Netflix είχε 36 υποψηφιότητες στα Όσκαρ που έγιναν την Κυριακή (μόνο το Mank είχε 10). Ωστόσο ο συνιδρυτής και ceo της δημοφιλούς πλατφόρμας Reed Hastings δεν μπόρεσε να απολαύσει αυτή τη σαρωτική επικράτησή του στη βιομηχανία του Hollywood. Τις τελευταίες πέντε ημέρες στα headquarters του αμερικανικού κολοσσού στην Καλιφόρνια επικρατεί μεγάλος εκνευρισμός, με τη μετοχή της εταιρείας να σημειώνει πτώση 11%, μετά τη δημοσιοποίηση στοιχείων για 36,8% λιγότερες εγγραφές νέων χρηστών το πρώτο τρίμηνο του 2021 σε σχέση με τον προϋπολογισμό.
Το Netflix υπολόγιζε 6,2 εκατομμύρια νέες εγγραφές για τους μήνες Ιανουάριο-Μάρτιο και τελικά ήρθαν μόνο 3,98 εκατομμύρια. Όταν η είδηση κυκλοφόρησε οι επενδυτές απογοητεύτηκαν καθώς περίμεναν ότι εν μέσω πανδημίας, ενώ η πλειοψηφία του πληθυσμού είναι κλεισμένη στο σπίτι, πλατφόρμες όπως το Netflix θα γίνονταν ανάρπαστες. Πέρυσι, μετά το πρώτο lockdown, η μετοχή της Netflix είχε ανέβει 27% και ο Reed Hastings έγινε πλουσιότερος κατά 225 εκατομμύρια δολάρια και αναδείχθηκε στο 120ο πιο πλούσιο άνθρωπο στις ΗΠΑ σύμφωνα με το Bloomberg.
Παρά τις διαβεβαιώσεις της εταιρείας ότι είναι φυσιολογικός ένας πιο χαμηλός ρυθμός αύξησης των συνδρομητών μετά την εκρηκτική άνοδο που σημειώθηκε τον Μάρτιο του 2020 στην πρώτη καραντίνα (15,8 εκατομμύρια νέοι συνδρομητές), η γκρίνια άρχισε να γίνεται πανικός. Τελικά η εταιρεία αναγκάστηκε μέσω του διευθύνοντος συμβούλου της Spencer Neumann να προβεί σε ανακοίνωση. Η κατρακύλα της μετοχής μεν ανακόπηκε δύο ημέρες μετά, όμως τα δημοσιεύματα, οι αναλύσεις και οι δημόσιες συζητήσεις στον διεθνή Τύπο και στα social media πήραν φωτιά.
Τι φταίει για την πτώση;
Στα διεθνή συνέδρια για digital marketing το μότο είναι «content is the king». Στην περίπτωση του Netflix ο βασιλιάς μέσα στην πανδημία ήταν γυμνός. Οι προσδοκώμενοι νέοι συνδρομητές δεν ήρθαν γιατί στο Netflix δεν υπήρχαν νέες παραγωγές, άρα το πακέτο lockdown-καναπές-Netflix ήταν θελκτικό αλλά το περιεχόμενο φτωχό. Τα έχουμε δει πλέον όλα στην πλατφόρμα και έχουμε ξεμείνει με ταινίες του 1990 και του 2000 ή με κάτι φτηνά θρίλερ αναπτυσσόμενων χωρών που, όσο και να λανσάρονται για δυνατά, είναι απλώς η εναλλακτική σου όταν όλα τα κανάλια παίζουν βαρετά ριάλιτι σόου με άφωνους wannabe τραγουδιστές και celebrity αγρότες που βουτούν τα τρυφερά χέρια τους στις λάσπες.
Τι να σου κάνει και το κοτέτσι της Λενιώς στο Διαφάνι που έχει περισσότερη ίντριγκα, φόνο και μακελειό κι από μυθιστόρημα του Τζον Λε Καρέ; Τρεις κότες κάθε βράδυ δεν φέρνουν την άνοιξη. Όταν οι Άγριες Μέλισσες τελειώνουν και πάλι επιστρέφεις στην ερημιά του Netflix, του οποίου οι επιλογές είναι πλέον μετρημένες. Το Netflix παραδέχτηκε δημοσίως με σχετικές ανακοινώσεις ότι είναι πιθανόν η διακοπή των νέων παραγωγών λόγω covid-19 να προκάλεσε αυτή την πτώση, η οποία όπως υπολογίζουν μάλλον θα συνεχιστεί και στο δεύτερο τρίμηνο το 2021. Σύμφωνα με εκτιμήσεις τους μήνες Απρίλιο-Ιούνιο θα εγγραφούν στην πλατφόρμα μόνο 1.000.000 νέοι συνδρομητές, έναντι 4,8 εκατομμυρίων που είχαν προϋπολογίσει. Στελέχη της εταιρείας προσδοκούν ότι οι νέες παραγωγές που θα προστεθούν στην πλατφόρμα σταδιακά το δεύτερο εξάμηνο του 2021 θα λειτουργήσουν ως κίνητρο νέων εγγραφών.
Όλα αυτά σε συνδυασμό με τον σκληρό ανταγωνισμό που δέχεται το Netflix από αντίστοιχες πλατφόρμες όπως το Disney+, έχουν προκαλέσει πονοκέφαλο στον Hastings, ο οποίος υπόσχεται στους επενδυτές μεγαλύτερο budget για καινούργιες παραγωγές. Επιπλέον, στην ατζέντα του Αμερικανού επιχειρηματία είναι, όπως ακούγεται, και νέες πολιτικές χρήσης, μεταξύ των οποίων και η κατάργηση των κοινόχρηστων προφίλ. Η διαρροή αυτής της πληροφορίας έχει προκαλέσει οργισμένες αντιδράσεις χρηστών στα social media.