Ένα όλο και μεγαλύτερο ρεύμα εργαζομένων που χρησιμοποιούν κρυφά την τεχνητή νοημοσύνη στην εργασία τους, διαμοφώνει μια νέα πραγματικότητα που θα αλλάξει τα πάντα.
Ως επί το πλείστον, ο Μπλέικ δεν ενοχλείται από τη δουλειά του ως σύμβουλος πελατών και παροχών σε μια ασφαλιστική εταιρεία. Υπάρχει όμως μια εργασία που πάντα έβρισκε κουραστική: να προσπαθεί να βρει τους σωστούς ιατρικούς κωδικούς όταν οι πελάτες τηλεφωνούν για να υποβάλουν μια αίτηση. Ο Μπλέικ αξιολογείται εν μέρει με βάση τον χρόνο που ξοδεύει σε κλήσεις υποδοχής - όσο λιγότερο, τόσο το καλύτερο - και η αναζήτηση κωδικών συνήθως του παίρνει δύο ή τρία λεπτά σε μια κλήση 12 λεπτών.
Τότε ανακάλυψε ότι το Bing Chat, το ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης της Microsoft, μπορεί να βρει τους κωδικούς σε δευτερόλεπτα. Σε ένα τηλεφωνικό κέντρο, ένα κέρδος παραγωγικότητας της τάξης του 25% ή και περισσότερο είναι τεράστιο. Ωστόσο, ο Blake κράτησε την ανακάλυψή του μυστική. Δεν το έχει πει σε κανέναν, ούτε καν στους συναδέλφους του. Και συνέχισε να χρησιμοποιεί το Bing για να κάνει τη δουλειά του, ακόμη και όταν η εταιρεία του εξέδωσε μια πολιτική που απαγόρευε στο προσωπικό να χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη. Το Bing είναι το μυστικό του όπλο σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον - και δεν πρόκειται να το εγκαταλείψει.
«Ο μέσος χρόνος χειρισμού μου είναι ένας από τους χαμηλότερους στην εταιρεία, επειδή αξιοποιώ την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) για να επιταχύνω τη δουλειά μου πίσω από την πλάτη τους», λέει ο Μπλέικ, ο οποίος μίλησε στο «insider» χωρίς να χρησιμοποιήσει το πραγματικό του όνομα. «Θα το εκμεταλλευτώ απόλυτα. Αυτό είναι μέρος ενός ευρύτερου πλάνου να κάνω τη ζωή μου πιο αποτελεσματική».
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Από τον περασμένο Νοέμβριο που κυκλοφόρησε το ChatGPT, οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις της Αμερικής ανταποκρίθηκαν με διάφορους τρόπους. Ορισμένοι έχουν αντιδράσει απέναντι στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, ανησυχώντας για την ασφάλεια της εργασίας τους. Άλλοι περιμένουν από τις εταιρείες τους να τους εκπαιδεύσουν στον τρόπο χρήσης της νέας τεχνολογίας. Και υπάρχουν και εργαζόμενοι όπως ο Μπλέικ που χρησιμοποιούν αθόρυβα την ΤΝ για να κάνουν τη δουλειά τους ταχύτερα και καλύτερα, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι παραβιάζουν την πολιτική της εταιρείας. Πρόκειται για μια κίνηση που δίνει στους υπαλλήλους που είναι πρόθυμοι να ''λυγίσουν'' ή ακόμα και να παραβιάσουν τους κανόνες ένα κρυφό πλεονέκτημα έναντι των συναδέλφων τους που αποφεύγουν την τεχνολογία.
Αυτοί που χρησιμοποιούν κρυφά το AI στη δουλειά τους, οι ειδικοί το αποκαλούν «σκιώδες ΑΙ» - φαίνεται να είναι πολλοί. Τον Ιανουάριο, πριν ακόμη κυκλοφορήσουν ανταγωνιστικά εργαλεία όπως το Bing Chat και το Bard της Google, τα δύο τρίτα των χρηστών του ChatGPT που συμμετείχαν σε έρευνα του κοινωνικού δικτύου Fishbowl δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν την τεχνολογία κρυφά.
Το «σκιώδες AI»
Αυτό δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη, δεδομένης της δυναμικής της τεχνητής νοημοσύνης ως προς την αύξηση της παραγωγικότητας. Σε μια μελέτη, η τεχνητή νοημοσύνη έκανε τους προγραμματιστές υπολογιστών 56% ταχύτερους στον προγραμματισμό. Σε μια άλλη, οι εργαζόμενοι που ολοκλήρωναν εργασίες γραφής ήταν 37% ταχύτεροι όταν τους βοηθούσε το AI. Σε πολλές περιπτώσεις, όσοι χρησιμοποιούν το νέο εργαλείο αποκτούν άμεσο προβάδισμα στην εργασία τους.
«Μετά από δεκαετίες έρευνας στην καινοτομία που μελετούν τους πάντες, από υδραυλικούς μέχρι βιβλιοθηκάριους και χειρουργούς, γνωρίζουμε ότι, όταν δίνεται πρόσβαση σε εργαλεία γενικού σκοπού, οι άνθρωποι βρίσκουν τρόπους να τα χρησιμοποιούν για να κάνουν τη δουλειά τους ευκολότερη και καλύτερη», παρατήρησε πρόσφατα ο Ίθαν Μόλικ, καθηγητής διοίκησης στη Σχολή Wharton που μελετά την τεχνητή νοημοσύνη. Αλλά με την τεχνολογία όπως το ChatGPT, σημείωσε, οι εργαζόμενοι δεν ενημερώνουν τις εταιρείες τους για τις ανακαλύψεις τους. Αντ' αυτού, έχουν γίνει «μυστικά cyborgs, άνθρωποι που έχουν ενισχυθεί από μηχανές και κρατούν τους εαυτούς τους κρυμμένους».
Ο αγώνας δρόμου που κάνουν οι εργαζόμενοι για να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη - ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι το κάνουν κρυφά - είναι το αντίθετο από αυτό που συμβαίνει συνήθως όταν μια νέα τεχνολογία φτάνει στον εργασιακό χώρο. Όταν μια εταιρεία εφαρμόζει νέο λογισμικό, το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού και το τμήμα πληροφορικής συνήθως περνούν μήνες γκρινιάζοντας σε όλους για να το χρησιμοποιήσουν, και οι εργαζόμενοι συμμορφώνονται απρόθυμα. Αυτή τη φορά, οι εργαζόμενοι σπεύδουν να χρησιμοποιήσουν το AI πριν οι εργοδότες τους είναι έτοιμοι.
Γιατί δεν λέει κανείς ότι χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη;
Είναι προς το συμφέρον του εργοδότη να έχει πιο παραγωγικούς εργαζόμενους. Αλλά δεδομένων των κινδύνων που συνοδεύουν την τεχνητή νοημοσύνη, οι περισσότερες εταιρείες δεν είναι πρόθυμες να δώσουν στους εργαζόμενους το πράσινο φως. Ορισμένες, όπως η ασφαλιστική εταιρεία του Μπλέικ, φοβούνται ότι οι πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να αποκτήσουν πρόσβαση σε ευαίσθητες πληροφορίες πελατών, τις οποίες οι επιχειρήσεις είναι νομικά υποχρεωμένες να προστατεύουν. Άλλες ανησυχούν ότι οι εργαζόμενοι θα αποκαλύψουν κατά λάθος εμπορικά μυστικά ή θα βασιστούν σε- επιρρεπείς σε σφάλματα- απαντήσεις από ένα chatbot χωρίς να ελέγξουν τη δουλειά τους. Μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από την εταιρεία ερευνών Gartner διαπίστωσε ότι το 14% των εταιρειών είχε εκδώσει γενική απαγόρευση της χρήσης των chatbots.
«Πολλοί οργανισμοί προσπαθούν να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν», λέει ο Εσέρ Ριζάογλου, ανώτερος διευθυντής αναλυτής της Gartner. «Το παρομοιάζω λίγο με τον COVID, όταν κανείς δεν είχε ένα εγχειρίδιο και όλοι προσπαθούσαν να το καταλάβουν στην πορεία». Στην έρευνα της Gartner, το 35% των εταιρειών δήλωσαν ότι δεν είχαν οριστικοποιήσει ακόμη την καθοδήγησή τους για την τεχνητή νοημοσύνη και ένα άλλο 18% δήλωσαν ότι δεν σχεδιάζουν να εκδώσουν καθόλου κατευθυντήριες γραμμές.
Η σύγχυση σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη είναι διάχυτη. «Οι εργοδότες μας καλούν», λέει ο Άλεξ Αλόνσο, επικεφαλής υπεύθυνος γνώσης στην SHRM, μια ένωση επαγγελματιών στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού. «Πιθανότατα δεχόμαστε κάπου μεταξύ 30 και 50 τηλεφωνήματα την εβδομάδα σχετικά με αυτό. ''Τι να κάνω με την τεχνητή νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο;'' Και συγκεκριμένα, ''Πώς αντιμετωπίζω τους ανθρώπους που θέλουν να τη χρησιμοποιήσουν παρόλο που δεν έχουμε δημιουργήσει μια πολιτική γύρω από αυτήν;''».
«Το ChatGPT θα μπορούσε να του εξοικονομήσει έως και 15 ώρες την εβδομάδα»
Οι εργαζόμενοι, από την πλευρά τους, δεν περιμένουν από τους εργοδότες να τους προλάβουν. Πολλοί χρησιμοποιούν ευχαρίστως την τεχνητή νοημοσύνη για να προκόψουν στη δουλειά τους - και για να φύγουν νωρίς. Ένας μηχανικός λογισμικού, ο οποίος εργάζεται σε ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα λιανικής πώλησης στις ΗΠΑ, ανακάλυψε ότι το ChatGPT θα μπορούσε να του εξοικονομήσει έως και 15 ώρες την εβδομάδα σε ορισμένες εργασίες κωδικοποίησης. Αλλά αντί να χρησιμοποιήσει αυτόν τον επιπλέον χρόνο για να κάνει περισσότερη δουλειά, μελετούσε για ένα μάθημα που παρακολουθεί παράλληλα.
Ο μηχανικός αυτός μιλώντας στο «Insider» δεν έχει μιλήσει στους συναδέλφους του ή στο αφεντικό του για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Και ακόμη και αν η εταιρεία του αποφασίσει να απαγορεύσει το ChatGPT, αυτός σκοπεύει να συνεχίσει να το χρησιμοποιεί. «Αν το χρησιμοποιείς κρυφά, έχεις πλεονέκτημα έναντι των ανθρώπων που δεν το χρησιμοποιούν», λέει. «Οπότε γιατί να μιλάμε γι' αυτό; Γιατί να το αναφέρω; Δεν θέλω να ταράξω τα νερά».
Άλλοι έχουν πέσει πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη ως ένα είδος μυστικού μέντορα. Ένας άλλος μηχανικός λογισμικού, νέος στη δουλειά, είχε έναν συνάδελφο στον οποίο απευθύνονταν συχνά όταν είχε απορίες. Στη συνέχεια, πριν από μερικούς μήνες, κόλλησε σε ένα πρόβλημα σε μια στιγμή που ο συνάδελφος δεν ήταν διαθέσιμος. Πανικόβλητος, ζήτησε βοήθεια από το ChatGPT και «Ουάου, αυτό βγάζει πολύ νόημα. Τώρα πρέπει απλώς να συμπληρώσω τα κενά», είπε βρήκες τις απαντήσεις που έψαχνε από το chatbot.
Όλοι το χρησιμοποιούν και δεν το λένε
Δεν γνωρίζει αν ο εργοδότης του είναι εντάξει με τη χρήση του ChatGPT, αφού δεν έχει εκδώσει επίσημη πολιτική, και δεν πρόκειται να ρωτήσει. Συνεχίζει να συμβουλεύεται την πλατφόρμα στο περιθώριο, γλιτώνοντας μερικές φορές μια ολόκληρη μέρα δουλειάς. Και επειδή κάνει περισσότερα πράγματα, αισθάνεται λιγότερο αγχωμένος στις εβδομαδιαίες συναντήσεις του με το αφεντικό του, το οποίο δεν γνωρίζει τι κρύβεται πίσω από την νέα του παραγωγικότητα.
Πριν από μερικές εβδομάδες, μάλιστα αποφάσισε να το πει στον συνάδελφό του. Είχε άγχος γι' αυτό. «Δεν ήμουν σίγουρος για το τι θα έλεγε», θυμάται. «Αλλά όταν το είπα, είπε: "Ω, αυτό είναι αστείο" και παραδέχτηκε ότι το χρησιμοποιεί κι αυτός. Νομίζω ότι όλοι το χρησιμοποιούν», σημείωσε.
Όλη αυτή η μυστική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης γίνεται πολύ πιο εύκολη με την απομακρυσμένη εργασία. Ακόμη και σε ένα γραφείο, το μόνο που χρειάζεται να κάνουν οι εργαζόμενοι είναι να ανοίξουν το ChatGPT ή το Bing στο τηλέφωνό τους - με τον ίδιο τρόπο που παρακολουθούν το Facebook ή το Twitter όταν οι εταιρείες τους εμποδίζουν την πρόσβαση σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης. Οι εργοδότες μπορούν να απαγορεύσουν την AI όσο θέλουν, αλλά δεν υπάρχει τρόπος να την σταματήσουν, επισημαίνεται στο δημοσίευμα.
«Τεχνητή νοημοσύνη ή θάνατος»
Η αποτυχία των εταιρειών να προσαρμοστούν στην ξαφνική εμφάνιση εργαλείων όπως το ChatGPT δημιουργεί ένα είδος ανισότητας της τεχνητής νοημοσύνης. Εκείνοι που τη χρησιμοποιούν αποκτούν ένα μετρήσιμο πλεονέκτημα έναντι εκείνων που την αποφεύγουν. Είναι σε θέση να κάνουν περισσότερη και καλύτερη δουλειά, προετοιμάζοντας τους εαυτούς τους για τις αυξήσεις και τις προαγωγές που μπορεί να πήγαιναν σε άλλους. Ή τη γλιτώνουν δουλεύοντας λιγότερο, ενώ όλοι οι άλλοι αναγκάζονται να μοχθούν. Αποτυγχάνοντας να δημιουργήσουν σαφείς οδηγίες σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, οι εταιρείες ουσιαστικά ενισχύουν τους κρυφούς χρήστες της εις βάρος όλων των άλλων.
Καταλήγοντας, στο δημοσίευμα του «Insider», δεν έχει νόημα για τις εταιρείες να αποφεύγουν μια τεχνολογία που πολλοί εργαζόμενοι είναι πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν και που τους κάνει πιο αποδοτικούς και παραγωγικούς. Σε λίγο καιρό, οι έξυπνοι εργοδότες δεν θα απαγορεύουν τη χρήση GPT, θα την εξυμνούν.
Όπως σχολίασε και ένας εργαζόμενος: «Αργά ή γρήγορα, η χρήση των chatbots στη δουλειά θα μπαίνει στο δίλημμα «AI or die» (τεχνητή νοημοσύνη ή θάνατος).