Οι μέρες που ο ψηφιακός κόσμος μπήκε στα σχολεία για τα καλά. Η καθημερινότητά μας έχει εδώ και χρόνια συνδεθεί σημαντικά με τις νέες τεχνολογίες, τον αθέατο, αχανή και πολύτιμο χώρο του διαδικτύου. Η υγειονομική κρίση του κορωνοϊού, όμως, ήρθε να επιβάλλει ένα ακόμη πιο ευρύ άνοιγμα στο διαδίκτυο.
Σαράντα δύο ημέρες πέρασαν, με τους Έλληνες να μένουν μακριά κι όμως να μπαίνουν ο ένας στο σπίτι του άλλου, να επικοινωνούν – πολλές φορές περισσότερο από ότι στο παρελθόν – μέσα από τα εργαλεία της ψηφιακής εποχής. Κι αν η επικοινωνία αυτή αποτέλεσε βάλσαμο για την ψυχική μας αντοχή, ώσπου να δούμε αχτίδα φωτός στην άκρη του τούνελ της πανδημίας, τα εργαλεία της ψηφιακής εποχής συνέβαλαν παράλληλα καθοριστικά στην εξακολούθηση της γνώσης για εκατομμύρια μαθητές.
Τα σχολεία ήταν από τα πρώτα που έκλεισαν με την εφαρμογή των μέτρων περιορισμού μετάδοσης της νόσου και οι μαθητές δε θα μπορούσαν να μείνουν 6 εβδομάδες χωρίς καμιά επαφή με την εκπαίδευση. Το Υπουργείο Παιδείας έβαλε μπροστά ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πρόγραμμα εξ αποστάσεως μάθησης, με το οποίο μαθητές όλων των βαθμίδων μπορούσαν να κρατήσουν την επαφή με δασκάλους και καθηγητές. Μια εκπαιδευτική αλυσίδα που ως κοινωνία οφείλαμε να κρατήσουμε ενωμένη, παρά τις όποιες δυσκολίες και εμπόδια.
Τα σχολεία ανοίγουν σταδιακά από τις 11 Μαΐου για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και στη συνέχεια για τις υπόλοιπες τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου της χώρας. Οι μικρότεροι μαθητές θα πρέπει να περιμένουν ως το τέλος του μήνα, όταν και θα ληφθεί η απόφαση για τα Δημοτικά. Σε κάθε περίπτωση όμως, η ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης και τα εργαλεία που η πανδημία επέβαλε κάπως απότομα, δεν μπορούν και δεν πρέπει να μπουν στο περιθώριο. Αρχικά, οι τάξεις στη μετά την πανδημία του κορωνοϊού εποχή, δε θα είναι οι ίδιες. Τα μέτρα ασφαλείας ορίζουν πως πρέπει να τηρούνται αποστάσεις, ο αριθμός των μαθητών περιορίζεται και παράλληλα προβλέπεται εκ περιτροπής προσέλευση στο σχολείο, πράγμα που σημαίνει πως η τηλεκπαίδευση παραμένει κεντρικός πυλώνας της λειτουργίας του.
Επιπλέον, μια τέτοια βίαιη μεταβολή της σχολικής κανονικότητας μπορεί να αναδείξει τη σημασία των ψηφιακών μέσων, αλλά και να κάνει το σχολείο πιο σύγχρονο και σε πολλές περιπτώσεις πιο ελκυστικό για τους μαθητές. Παιδιά που έχουν γεννηθεί μέσα στην τεχνολογική επανάσταση του διαδικτύου και των έξυπνων τηλεφώνων και συχνά ασφυκτιούν σε τάξεις με πράσινους πίνακες και κιμωλίες που μοιάζουν από άλλη εποχή.
Υπάρχει φυσικά και ο αντίλογος… η ανησυχία για τα παιδιά, τις οικογένειες εκείνες που η οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση δημιουργεί προϋποθέσεις περαιτέρω ανισοτήτων, ακόμη και μέσα στα δημόσια σχολεία. Τι θα συμβεί με παιδιά που δε διαθέτουν πρόσβαση σε υπολογιστή ή σύνδεση στο διαδίκτυο; Πώς θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν το βηματισμό ενός υβριδικού σχολείου, μεταξύ φυσικής παρουσίας και τηλεκπαίδευσης;
Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, η ελληνική κοινωνία έχει μεταβεί συντριπτικά στην ψηφιακή εποχή και η πλειοψηφία των οικογενειών διαθέτει τα μέσα, ώστε να παρέχει στο παιδί του πρόσβαση στον ψηφιακό κόσμο. Από τις αρχές της καραντίνας ξεκίνησε μια απογραφή μαθητών που δε διαθέτουν υπολογιστή, ενώ μέσα από δωρεές κι άλλες πρωτοβουλίες, χιλιάδες tablets συγκεντρώθηκαν στα σχολεία για την εξυπηρέτηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Σε κάθε περίπτωση και προκειμένου να αντιμετωπιστεί το τελευταίο ψήγμα ανασφάλειας οικογενειών που δυσκολεύονται, έχουν ανακύψει πρωτοβουλίες από τον ιδιωτικό τομέα που μπορούν να προσφέρουν λύσεις. Η Anytime, η πρώτη direct ασφάλιση στην Ελλάδα από την INTERAMERICAN, που αγκάλιασε την ψηφιακή εποχή, μοιάζει η πλέον αρμόδια να απαντήσει στο κάλεσμα της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ανταποκρινόμενη στην προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να παρατείνει και να βελτιώσει την τηλεκπαίδευση, η Anytime αποφάσισε να δωρίσει 1.500 tablets σε δημόσια σχολεία όλης της Ελλάδας. Τα tablets HUAWEI T3 9.6" θα μοιραστούν σε σχολεία από νομούς της χώρας με τις μεγαλύτερες ανάγκες, προκειμένου να «ριζώσει» και να ανθίσει ακόμα παραπάνω η παρεχόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά και να εμπεδωθεί μακροπρόθεσμα η καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων στην εκπαιδευτική κοινότητα. Γιατί για την Anytime κάθε στιγμή αξίζει περισσότερα και κάθε παιδί δικαιούται περισσότερη πρόσβαση στη γνώση.