Μετά την εξαγορά του Twitter από τον Έλον Μασκ, ορισμένοι χρήστες αναζητούν εναλλακτικές πλατφόρμες. Ένας από τους μεγαλύτερους ωφελημένους ήταν το Mastodon. Αλλά τι είναι αυτό;
Το κοινωνικό δίκτυο λέει ότι έχει πλέον πάνω από 655.000 χρήστες - με πάνω από 230.000 να έχουν ενταχθεί την τελευταία εβδομάδα, όπως αναφέρει το BBC.
Επιφανειακά, το Mastodon μοιάζει με το Twitter - οι χρήστες κάνουν αναρτήσεις (που ονομάζονται «toots»), στις οποίες μπορούν να απαντήσουν, να κάνουν like και να τις αναδημοσιεύσουν, και μπορούν να ακολουθούν ο ένας τον άλλον.
Ωστόσο, λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους προσελκύει νέους χρήστες, αλλά έχει προκαλέσει σύγχυση στους νέους χρήστες που εγγράφονται.
Η πλατφόρμα μετρά έξι χρόνια ζωής, αλλά η τρέχουσα δραστηριότητά της είναι πρωτοφανής και παλεύει κάτω από το βάρος των νέων μελών.
Ακολουθεί ένας σύντομος οδηγός για να βρείτε τον δρόμο σας σε αυτήν...
Τι είναι όλοι αυτοί οι διακομιστές;
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε όταν εγγραφείτε είναι να επιλέξετε έναν διακομιστή. Υπάρχουν πάρα πολλοί από αυτούς. Είναι θεματικοί -πολλοί ανά χώρα, πόλη ή ενδιαφέρον- όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Κοινωνικά, Τεχνολογία, Παιχνίδια και ούτω καθ' εξής.
Δεν έχει μεγάλη σημασία σε ποιον από αυτούς βρίσκεστε, επειδή έτσι κι αλλιώς θα μπορείτε να ακολουθείτε τους χρήστες σε όλους τους άλλους, αλλά σας δίνει μια αρχική κοινότητα της οποίας οι δημοσιεύσεις πιθανόν να σας ενδιαφέρουν.
Ορισμένοι από τους δημοφιλείς διακομιστές -όπως ο κοινωνικός και ο βρετανικός- λειτουργούν επί του παρόντος πολύ αργά, λόγω της ζήτησης.
Ο Ryan Wild, ο οποίος διαχειρίζεται τον διακομιστή MastodonApp.UK μέσω της εταιρείας του Superior Networks, δήλωσε ότι είχε πάνω από 6.000 νέους χρήστες μέσα σε 24 ώρες και αναγκάστηκε να διακόψει την εγγραφή.
«Ήθελα να δω τι ήταν αυτός ο θόρυβος», είπε. «Έβαλα τον διακομιστή σε λειτουργία στις 10:00 το βράδυ της Παρασκευής, κι όταν ξύπνησα το επόμενο πρωί είδα 1.000 άτομα που δεν ήξερα ότι θα έμπαιναν» πρόσθεσε.
Πώς βρίσκεις κόσμο;
Ο διακομιστής που επιλέγετε γίνεται μέρος του ονόματος χρήστη σας. Για να βρείτε κάποιον, αν βρίσκεστε στον ίδιο διακομιστή, μπορείτε να κάνετε αναζήτηση χρησιμοποιώντας μόνο το όνομα του ατόμου, αλλά, αν βρίσκεται σε διαφορετικό διακομιστή, θα χρειαστείτε την πλήρη διεύθυνσή του.
Σε αντίθεση με το Twitter, το Mastodon δεν θα σας προτείνει followers που μπορεί να σας ενδιαφέρουν. Μπορείτε, επίσης, να αναζητήσετε hashtags.
Γιατί υπάρχουν οι διακομιστές εκεί;
Αυτό είναι λίγο περίπλοκο. Το Mastodon δεν είναι μια πλατφόρμα. Δεν είναι ένα «πράγμα» και δεν ανήκει σε ένα άτομο ή μια εταιρεία. Όλοι αυτοί οι διαφορετικοί διακομιστές συνδέονται μεταξύ τους και σχηματίζουν ένα συλλογικό δίκτυο, αλλά ανήκουν σε διαφορετικούς ανθρώπους και Οργανισμούς.
Αυτό ονομάζεται αποκεντρωμένο, και όσοι υποστηρίζουν αποκεντρωμένες πλατφόρμες τις προτιμούν ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο - δεν μπορούν να διοικούνται από το καπρίτσιο μιας και μόνο οντότητας, να αγοράζονται ή να πωλούνται.
Ωστόσο, το μειονέκτημα είναι ότι, αντιθέτως, οι χρήστες είναι έρμαιο των διαθέσεων του ατόμου ή του Οργανισμού που διαχειρίζεται τον διακομιστή τους - αν αποφασίσει να τον εγκαταλείψει, χάνουν τον λογαριασμό σας. Το Mastodon ζητάει από τους ιδιοκτήτες διακομιστών, αν αποφασίσουν να τους κλείσουν, να ενημερώσουν τους χρήστες τους τρεις μήνες πριν.
Παρεμπιπτόντως, ο αρχικός ιδρυτής του Twitter, Jack Dorsey, εργάζεται πάνω σε ένα νέο δίκτυο που ονομάζεται BlueSky - και έχει πει ότι θέλει κι αυτό να είναι αποκεντρωμένο.
Πώς συντονίζεται το Mastodon;
Πρόκειται για «καυτή πατάτα». Αυτή τη στιγμή όλοι οι διακομιστές έχουν τους δικούς τους κανόνες ελέγχου, ενώ άλλοι δεν έχουν κανέναν. Ορισμένοι διακομιστές επιλέγουν να μη συνδέονται με άλλους που είναι γεμάτοι bots ή φαίνεται ότι αρκετό περιεχόμενό τους σχετίζεται με ρητορική μίσους - κάτι που σημαίνει ότι όσοι βρίσκονται στους διακομιστές που είναι μπλοκαρισμένοι δεν θα είναι ορατοί. Οι δημοσιεύσεις μπορούν, επίσης, να αναφερθούν στους ιδιοκτήτες των διακομιστών.
Αν πρόκειται για ρητορική μίσους ή παράνομο περιεχόμενο, τότε οι ιδιοκτήτες αυτοί μπορούν να το διαγράψουν - αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα το διαγράψουν παντού.
Θα είναι ένα τεράστιο ζήτημα αν αυτή η πλατφόρμα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Υπάρχουν ήδη αναφορές για ανθρώπους που έχουν στοχοποιηθεί από περιεχόμενο μίσους, με το BBC, όπως αναφέρει, να έχει εντοπίσει παραδείγματα ομοφοβικής κακοποίησης.
Υπάρχουν διαφημίσεις;
Όχι. Δεν υπάρχουν διαφημίσεις, αν και δεν υπάρχει τίποτα που να εμποδίζει κάποιον να κάνει μια ανάρτηση που να προωθεί την εταιρεία ή το προϊόν του.
Εν τω μεταξύ, ο τρόπος προβολής των αναρτήσεων στο Mastodon διαφέρει από αυτόν του Twitter - γενικά βλέπετε τι λένε οι followers σας όπως το λένε.
Είναι δωρεάν η χρήση του;
Εξαρτάται από τον διακομιστή στον οποίο βρίσκεστε - ορισμένοι ζητούν δωρεές, καθώς δεν πληρώνονται, αλλά κατά κύριο λόγο είναι δωρεάν.