Στέρλινγκ Μος: Ο θρυλικός πιλότος της F1 και το τρομερό ατύχημα στην πίστα που τον έριξε σε κώμα για ένα μήνα -Η μυθική ζωή του - iefimerida.gr

Στέρλινγκ Μος: Ο θρυλικός πιλότος της F1 και το τρομερό ατύχημα στην πίστα που τον έριξε σε κώμα για ένα μήνα -Η μυθική ζωή του

Ο θρυλικός πιλότος της Formula 1 Στέρλινγκ Μος
Ο θρυλικός πιλότος της Formula 1 Στέρλινγκ Μος / Φωτογραφία: ΑΡ / stf FILE
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 90 ετών από λοίμωξη του αναπνευστικού, ο θρυλικός Βρετανός πιλότος της Formula 1, Σερ, Στέρλινγκ Μος.

Ο θάνατός του, βύθισε στο πένθος τον κόσμο της Formula 1, αλλά και του μηχανοκίνητου αθλητισμού γενικότερα. Στα μεταπολεμικά χρόνια ο Μος νίκησε στις 212 από τις 529 κούρσες που έτρεξε σε κάθε κατηγορία, συμπεριλαμβανομένων των Targa Florio, Mille Miglia και Tourist Trophy.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Μος πέθανε ειρηνικά στο σπίτι τους στις πρώτες πρωινές ώρες του Καθολικού Πάσχα, δήλωσε η 66χρονη σύζυγός του, Σούζι, μετά από μια μακρά ασθένεια. «Πέθανε όπως έζησε, δείχνοντας υπέροχος. Ήταν κουρασμένος προς το τέλος και απλώς έκλεισε τα όμορφα μάτια του και αυτό ήταν», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αγαπούσε τον κίνδυνο

Ο κίνδυνος ήταν στο αίμα του. Μεταξύ του 1948 και της αναγκαστικής αποχώρησης του Μος μετά από ένα σοβαρό ατύχημα 14 χρόνια αργότερα, περίπου 180 οδηγοί πέθαναν σε αγώνες, περίπου 50 από τους οποίους γνώριζε προσωπικά.

Η εικόνα του Βρετανού θρύλου, με το λευκό κράνος και τα γυαλιά του, πίσω από το τιμόνι κάποιου απίστευτα όμορφου «θηρίου», ήταν χαρακτηριστική. Ο Μος είχε τον αέρα ενός σταρ. Ήταν λαμπερός και ζούσε επικίνδυνα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αν ο νεαρός σταρ τότε δεν κυνηγούσε δάφνες, κυνηγούσε τις γυναίκες, σε όλο τον κόσμο. Οι οδηγοί ήταν θανάσιμοι αντίπαλοι στην πίστα και οι καλύτεροι φίλοι του έξω από αυτή.

«Η ποιότητα ζωής μου ήταν πολύ υψηλότερη από εκείνη του Τζένσον Μπάτον ή του Λούις Χάμιλτον», δήλωσε ο Βρετανός μύθος, ο οποίος παντρεύτηκε τρεις φορές. «Οι αγώνες ήταν επικίνδυνοι, αλλά ο κίνδυνος ήταν ένα από τα πράγματα που με προσέλκυαν», έχει πει ο ίδιος.

Ο Σερ Στέρλινγκ Μος με τις αδελφές Μινόγκ, Ντάνι και Κάιλι
Ο Σερ Στέρλινγκ Μος με τις αδελφές Μινόγκ, Ντάνι και Κάιλι / Φωτογραφία: AP Photo/Oliver Multhaup

Πώς αποφάσισε να γίνει πιλότος της Formula 1

Στράφηκε στα αυτοκίνητα επειδή ήταν «πιο εύκολο να τα κατευθύνει», όπως είχε πει. Ο Μος, αποτέλεσε παράδειγμα για τους αθλητές που ήταν σε αυτό, καθώς ο ίδιος το είχε επιλέξει περισσότερο για τη διασκέδαση και τη συγκίνηση, παρά για τα χρήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ως έφηβος, είχε ως πρότυπο τον πρίγκιπα Bira, εγγονός ενός βασιλιά του 19ου αιώνα του Σιάμ (τώρα Ταϊλάνδη), έναν θρυλικό οδηγό που αγωνίστηκε πριν και μετά τον πόλεμο.

«Μου φαινόταν μια θαυμάσια ζωή. Ταξιδεύεις στον κόσμο, συναντάς κορίτσια, πηγαίνεις σε πάρτι», είχε δηλώσει κάποτε o Στέρλινγκ.

Το ταλέντο του, τον έβαλε στους πιο ισχυρούς και χλιδάτους κύκλους που μπορούσε ποτέ να φανταστεί. Ήταν φίλος με την Γκρέις Κέλι και τον Στιβ ΜακΚουίν, με τους οποίος δειπνούσε συχνά. Επίσης, όταν έπαθε το τρομερό ατύχημα που τελικά θα έβαζε τέλος στην καριέρα του, ένας από αυτούς που ρωτούσε συνεχώς στο νοσοκομείο για νέα σχετικά με την κατάστασή του, ήταν ο Φρανκ Σινάτρα.

Ο Στέρλινγκ Μος βγαίνει από το νοσοκομείο το 1962
Ο Στέρλινγκ Μος βγαίνει από το νοσοκομείο το 1962 / Φωτογραφία: ΑΡ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποτέ δεν κέρδισε ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1, αλλά αυτό δεν είχε σημασία για αυτόν. Δεν του άρεσε να μετρά «αριθμούς» και βαθμολογίες. Γι' αυτόν, τα πάντα ήταν οι αγώνες. Εξαιρετικά ανταγωνιστικός, προτιμούσε να ριψοκινδυνεύει και να χάνει με στυλ, παρά να παίρνει βαρετές νίκες.

Όπου ήταν δυνατόν, προτιμούσε βρετανικά αυτοκίνητα – κάτι που δεν τον ευνόησε σε μια εποχή που τα ιταλικά και γερμανικά ήταν γρηγορότερα και πιο αξιόπιστα. «Καλύτερα να χάσεις τίμια με ένα βρετανικό αυτοκίνητο, από το να κερδίσεις με ένα ξένο», είχε πει κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της καριέρας του.

Ο Σερ Στέρλινγκ Μος, ήταν περήφανος που ήταν Βρετανός και ιδιαίτερα πατριώτης. Αγαπούσε πολύ τη βασίλισσα Ελισάβετ, την οποία είχε χαρακτηρίσει φανταστική. «Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε αυτή τη βασιλική οικογένεια», είχε πει. Αυτή από την πλευρά της, η βασίλισσα του το ανταπέδωσε, χρίζοντάς τον ιππότη, το 2000.

Οι τρεις γάμοι του

Ο θρυλικός πιλότος της F1, παντρεύτηκε τρεις φορές. Οι δύο πρώτοι γάμοι του δεν κράτησαν. Ο πρώτος του, που ήταν το 1957, με την Καναδή Κέιτι Μόλσον, μια κληρονόμο ζυθοποιίας, τελείωσε γρήγορα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο δεύτερος γάμος του, έγινε το 1964, με τη γοητευτική Αμερικανίδα PR executive, Ελάιν Μπαρμπερίνο και κράτησε μόνο τέσσερα χρόνια. Μαζί, απέκτησαν μια κόρη, την Αλισον. «Συνάντησα τη δεύτερη σύζυγό μου στην Αμερική και παντρευτήκαμε βλακωδώς, ενώ δεν ήμασταν έτοιμοι. Ήμασταν πάρα πολύ διαφορετικοί: ήταν μια swinger, της άρεσε να βγαίνει στα κλαμπ, ενώ εμένα όχι. Τώρα έχω την καλύτερη γυναίκα στον κόσμο», είχε πει χαρακτηριστικά.

Ο Στέρλινγκ Μος στο One Grand Prix της Αγγλίας, το 2009
Ο Στέρλινγκ Μος στο One Grand Prix της Αγγλίας, το 2009 / Φωτογραφία: AP/Luca Bruno, File

Το 1980, ανέβηκε τα σκαλιά της εκκλησίας με την τρίτη γυναίκα του, Σούζι Πάιν, με την οποία είχε πολύ μεγάλη διαφορά ηλικίας. Τη γνώριζε από τότε που ατή ήταν 5 χρονών, καθώς ήταν φίλος με τον πατέρα της. Έκαναν έναν γιο, τον Ελιοτ. «Όταν παντρευτήκαμε ήταν 27 και ήμουν 50 ετών. Ξέρω ότι κάποιοι μπορεί να πιστεύουν ότι είναι ένα μεγάλο χάσμα ηλικίας, αλλά, ειλικρινά, δεν το αντιληφθήκαμε ποτέ», έχει δηλώσει ο ίδιος.

Το ζευγάρι, ζούσε στη βίλα του, στο Mayfair, η οποία ήταν γεμάτη εντυπωσιακά γκάτζετ, όπως τηλεοπτικές οθόνες που έβγαιναν από το ταβάνι και ένα πιάνο που έπαιζε… μόνο του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σχετικά με την αγάπη του για τις γυναίκες, παραδέχθηκε ότι ακόμα και κρατώντας «το ένα μάτι στην πίστα, και το άλλο στους μετρητές, μπορούσε να εντοπίσει ένα όμορφο κορίτσι στο πλήθος».

Ενας τζέντλεμαν και στους αγώνες

Στους αγωνιστικούς κύκλους, τον Σερ Στέρλινγκ, θα τον θυμούνται πάντα για το παγκόσμιο πρωτάθλημα που θα μπορούσε να έχει κερδίσει το 1958, αλλά τελικά δεν κέρδισε. Κι αυτό επειδή τσακώθηκε για τον αποκλεισμό ενός αντιπάλου του, του Μάικ Χόθορν, από το πορτογαλικό Grand Prix.

Υπερασπίστηκε τις ενέργειες του Χόθορν, στον οποίο τελικά δεν του επιβλήθηκε ποινή έξι βαθμών. Το αποτέλεσμα ήταν ο Χόθορν να πάρει τελικά τον τίλο, κερδίζοντας τον Στέρλινγκ Μος με ένα βαθμό διαφορά.

«Τα αισθήματα για το περιστατικό, δεν έχουν αλλάξει από τότε», είπε ο Μος το 2009. «Το γεγονός ότι ήμουν υποψήφιος [για το παγκόσμιο πρωτάθλημα] τέσσερις φορές μου δίνει ένα ορισμένο είδος αποκλειστικότητας».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο θρυλικός Στέρλινγκ Μος
Ο θρυλικός Στέρλινγκ Μος / Φωτογραφία: ΑΡ

Ενδιαφέρον έχει και το πώς προέκυψε το όνομά του. Ο παππούς του ήταν Εβραίος και ο πατέρας του Μος, ήταν ένας πετυχημένος οδοντίατρος. Η οικογένεια, άλλαξε το επίθετό από Moses (που σημαίνει Μωυσής) σε Moss. Η μητέρα του που καταγόταν από τη Σκωτία, ήθελε να τον βαφτίσουν Hamish, αλλά ο πατέρας του Αλφρεντ, έφερε αντίρρηση και πρότεινε το όνομα της πόλης Στέρλινγκ.

Ο νεαρός Στέρλινγκ δεχόταν μπούλινγκ στο σχολείο, λόγω της καταγωγής του κι έτσι αποφάσισε να σκληραγωγηθεί παίζοντας ράγκμπι και κάνοντας πυγμαχία. Αργότερα, ο πατέρας του, ένας ερασιτέχνης οδηγός αγώνων, επέμεινε ότι άξιζε κάθε δεκάρα το δάνειο που πήρε ο Στέρλινγκ για το πρώτο του αγωνιστικό αυτοκίνητο. Το γεγονός αυτό, άφησε τον Στέρλινγκ με έντονη αίσθηση της σημασίας των χρημάτων.

Καριέρα

Ανάμεσα στις σημαντικότερες νίκες του ήταν εκείνη στο Mille Miglia το 1955 με Mercedes-Benz 300 SLR, όπου έκανε το απόλυτο ρεκόρ διαδρομής καλύπτοντας την απόσταση των 1.000 μιλίων σε 10 ώρες και 7 λεπτά. Μέχρι και σήμερα απασχολούσε συχνά τους στατιστικολόγους, επειδή είναι ο οδηγός της F1 που κέρδισε τα περισσότερα Grand Prix (16), χωρίς να κατακτήσει ποτέ τον τίτλο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Στέρλινγκ Μος
Στέρλινγκ Μος / Φωτογραφία: ΑP Photo/Neil Newitt

Στην καριέρα του ο Στέρλινγκ Μος είχε καταγράψει επίσης 16 pole position μεταξύ του 1952 και του 1961 και τέσσερις δεύτερες θέσεις στην κατάταξη του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος: 1955, 1956, 1957 και 1958.

Τα προβλήματα που αντιμετώπισε πολλές φορές στους αγώνες εξαιτίας των φρένων και των τροχών, θα μπορούσαν να αποβούν θανατηφόρα.

Το σοβαρό ατύχημα που παραλίγο να του κοστίσει τη ζωή

Το 1962 τραυματίστηκε σοβαρά σε ένα ατύχημα στο Γκούντγουντ, το οποίο τον κράτησε σε κώμα για πάνω από έναν μήνα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προσπαθώντας να προσπεράσει τον Γκράχαμ Χιλ, συνετρίβη με δύναμη, χτυπώντας το μάτι και σπάζοντας το αριστερό χέρι και το πόδι του. Χρειάστηκαν 45 λεπτά για να ελευθερωθεί από τα συντρίμμια και βρισκόταν σε κώμα για 38 ημέρες, πριν τελικά βγει από το νοσοκομείο μετά από τρεις μήνες.

Μετά από κάποιες δοκιμές το επόμενο έτος, με την Lotus, αποφάσισε να αποσυρθεί από τους αγώνες όταν ήταν 32 χρονών, ακόμα και αν σταμάτησε από κάθε αγωνιστική δραστηριότητα μόνο στις 9 Ιουνίου 2011, σε ηλικία 81 ετών, στα προκριματικά του Le Man Legends.

Κοιτάζοντας πίσω στη ζωή του, ο Στέρλινγκ Μος, είχε δηλώσει: «Στην εποχή μου, έχανα τρεις ή τέσσερις φίλους το χρόνο, αλλά πάντα μου άρεσε ο κίνδυνος που παραμόνευε. Ήταν αφροδισιακό. Πήγαινες όσο πιο γρήγορα μπορούσες και όσο γρηγορότερες πήγαινες, τόσο μεγαλύτερη ήταν η ευχαρίστηση. Πιστεύω ότι ο αγώνας πρέπει να είναι επικίνδυνος. Και αν δεν σας αρέσει, κάντε κάτι άλλο».

Ο Στέρλινγκ Μος εν δράσει
Ο Στέρλινγκ Μος εν δράσει / Φωτογραφία: AP Photo/Max Nash
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Χαρακτηριστικό είναι ότι οι τροχονόμοι στη Βρετανία, όταν σταματούν τους οδηγούς που τρέχουν, παραβιάζοντας τα όρια ταχύτητας, τους ρωτούν: «Ποιος νομίζετε ότι είστε κύριε; Ο Στέρλινγκ Μος;».

Ο Μος είχε παρουσία και σε μια ταινία του Τζέιμς Μποντ, το Casino Royal, παίζοντας τον εαυτό του. Μέχρι και το 2018, ήταν ιδιαίτερα δραστήριος, κάνοντας δημόσιες εμφανίσεις, χάρη και στη συνεργασία του με τη Mercedes-Benz, της οποίας ήταν πρεσβευτής. Μια πηγή έμπνευσης για τους μεγαλύτερους, ένας μύθος και παράδειγμα για όλους τους πιλότους της F1, από το 1950 μέχρι σήμερα…

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ