Κανείς δεν την γνώριζε κι όμως η ζωή της Μάρλι Ρένφρο άλλαξε για πάντα όταν γδύθηκε στο ντους και «μαχαιρώθηκε» από τον Νόρμαν Μπέιτς, στην ταινία «Ψυχώ» του Χίτσκοκ.
Η Μάρλι Ρένφρο ήταν ένα κουνελάκι του Playboy που προσλήφθηκε από τον διάσημο σκηνοθέτη Άλφρεντ Χίτσκοκ για να γίνει η σωσίας της Τζάνετ Λι στην ταινία του «Ψυχώ» το 1960. Σχεδόν 60 χρόνια αργότερα, ο ρόλος της σε μια από τις πιο εμβληματικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου γιορτάστηκε στο ντοκιμαντέρ «78/52» του 2017. Πιο πριν, και συγκεκριμένα, το 2009, υπήρξε το θέμα του βιβλίου του Ρόμπερτ Γκρέισμιθ « The Girl in Alfred Hitchcock's Shower».
Η 85χρονη πλέον Μάρλι εξακολουθεί να κάνει εμφανίσεις σε όλη τη χώρα γνωρίζοντας από κοντά τους θαυμαστές της και πρόσφατα συμμετείχε σε ένα επερχόμενο ντοκιμαντέρ για το Playboy Club, που αναμένεται να κάνει πρεμιέρα το φθινόπωρο του 2024. «Κάποιος έγραψε κάποτε ότι ήμουν ένας θηλυκός Φόρεστ Γκαμπ» δήλωσε η Ρένφρο στο Fox News Digital. «Αλλά έχω πολλά ακόμη να κάνω».
Πώς επελέγη στο κάστινγκ του Χίτσκοκ
Η Ρένφρο ήταν ένα pinup μοντέλο το 1960, όταν έμαθε ότι υπήρχε κάστινγκ στα στούντιο της Universal. Ο Χίτσκοκ, ο «δάσκαλος του σασπένς» έψαχνε για σωσία που να ταιριάζει με την πρωταγωνίστριά του.
«Με έβγαλε να γδυθώ και να μείνω με τα εσώρουχα» θυμάται η Ρένφρο. «Ήμουν γυμνίστρια και το να είμαι χωρίς ρούχα ήταν πολύ φυσικό για μένα. Ξαναφόρεσα τα ρούχα μου και πήγαμε να δούμε την Τζάνετ Λι. Έπρεπε να γδυθώ και για εκείνη, για να δούμε εάν τα σώματά μας ήταν περίπου τα ίδια».
Και συνεχίζει: «Τελικά με προσέλαβαν. Η συμφωνία μου ήταν να πληρωθώ 500 δολάρια για λίγες μέρες. Αυτό ήταν όλο. Και αυτό ήταν μια χαρά για μένα. Για να σας πω την αλήθεια, θα το έκανα και δωρεάν μόνο και μόνο για να δω από κοντά τον Άλφρεντ Χίτσκοκ γιατί πάντα ήμουν μεγάλη θαυμάστριά του».
Η σκηνή του ντους - Όταν γδύθηκε μπροστά σε μια κερκίδα με άνδρες
Η ζωή όμως στα γυρίσματα δεν ήταν τόσο λαμπερή. Η σκηνή της Ρένφρο τραβήχτηκε σε ένα «μικροσκοπικό» σημείο του πλατό. Χρειάστηκε ολόσωμο μακιγιάζ και περούκα που «πήρε αρκετή ώρα». Την ώρα που κατευθυνόταν προς το ντους, οι άνδρες – αρθρογράφοι και ηθοποιοί- είχαν σχηματίσει κάτι σαν κερκίδα και περίμεναν να τη δουν σε δράση.
«Σκέφτηκα: ‘Ω ρε παιδί μου’» θυμάται η Ρένφρο. «Πρέπει να σκέφτονταν: ‘Να η στρίπερ έτοιμη να δώσει παράσταση». Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ της έδωσε οδηγίες. «Είσαι έτοιμη τώρα». Έβγαλε τη ρόμπα της και ετοιμάστηκε. Επικράτησε σιωπή. «Έχω την εντύπωση πως είχε μιλήσει με όλους όσοι συμμετείχαν στο πλατό. Δεν ακουγόταν ούτε κιχ. Όλοι ήταν πολύ επαγγελματίες. Τελικά αποδείχτηκε πολύ εύκολο και όλοι εκεί απλά συνήθισαν να με βλέπουν χωρίς ρούχα».
Παρόλο που η Ρένφρο είχε προσληφθεί για να εργαστεί μερικές μόνο ημέρες, η περίφημη σκηνή του ντους στην ταινία απαίτησε τελικά 78 λήψεις, και στην οποία η πρωταγωνίστρια Τζάνετ Λι περιορίζεται σε γωνίες λήψης πάνω από το λαιμό. Η Ρένφρο από την άλλη, χρησιμοποιήθηκε για σχεδόν όλα τα κοντινά πλάνα του σώματος. Μάλιστα, ο Χίτσκοκ «ξέφυγε» λίγο δείχνοντας τον αφαλό της Ρένφρο, αψηφώντας τη λογοκρισία του κινηματογράφου εκείνη την εποχή.
«Η σκηνή ήταν αργή. Το νερό έτρεχε ζεστό και δούλευα με τον σωσία του Άντονι Πέρκινς. Είχε το ίδιο ύψος και την ίδια σωματική διάπλαση με τον Τόνι. Κατά τη διάρκεια της σκηνής της μάχης, με το νερό να τρέχει…. Αν το μαχαίρι είχε γλιστρήσει ή κάτι τέτοιο, θα είχε συμβεί ατύχημα. Αλλά ευτυχώς δεν συνέβη» δήλωσε το κουνελάκι του Playboy.
«Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ μου φέρθηκε με σεβασμό»
Η Ρένφρο είπε ότι ο Άλφρεντ Χίτσκοκ της συμπεριφέρθηκε με «μεγάλο σεβασμό». Θυμήθηκε ότι όταν χρειάστηκε να του πει για το μικρό «ελάττωμα» στον παράμεσο, αποτέλεσμα ενός παιδικού ατυχήματος με μια μηχανή του γκαζόν, δεν φοβήθηκε και ο Χίτσκοκ δεν ενοχλήθηκε. «Ήμουν τόσο αγχωμένη όταν του το είπα» θυμήθηκε η Ρένφρο. «Αν δεν του το έλεγα όμως, θα το έβλεπε στα γυρίσματα και θα θύμωνε μαζί μου επειδή κατέστρεψα το πλάνο. Έτσι τον σταμάτησα μια μέρα και του το είπα. Ήθελε να μάθει όλη την ιστορία για το τι συνέβη. Στο τέλος μου είπε να μην ανησυχώ».
Όταν το «Ψυχώ» έκανε πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες, η συγκάτοικός της ήταν ενθουσιασμένη που θα έβλεπαν την ταινία. Η Ρένφρο όμως όχι. «Σκέφτηκα: ‘Πόσο βαρετή θα είναι;’. Αλλά πήγαμε και την είδαμε και τρόμαξα μέχρι θανάτου».
Η Τζάνετ Λι πετσοκόπηκε μέχρι θανάτου 20 λεπτά μετά την έναρξη της ταινίας. Η σύντομη ερμηνεία της, της χάρισε μια Χρυσή Σφαίρα και μια υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερου Β΄’ Γυναικείου Ρόλου. Η Λι δήλωσε αργότερα σε δημοσιογράφο ότι την είχε σημαδέψει τόσο πολύ η συγκεκριμένη σκηνή που σταμάτησε να κάνει ντους και έκανε πλέον μόνο μπάνιο.
Η συμφωνία εμπιστευτικότητας - Δεν έπρεπε να πει πουθενά ότι ήταν η σωσίας της Τζάνετ Λι
Μετά το τέλος των γυρισμάτων, η Ρένφρο υπέγραψε μια συμφωνία εμπιστευτικότητας, υποσχόμενη να μην αποκαλύψει τίποτα σχετικά με την ταινία, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής της. Ακόμη και όταν εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του Playboy το 1960, δεν είπε κουβέντα για το «Ψυχώ».
Ακολούθως, η Ρένφρο εργάστηκε με έναν σκηνοθέτη που ήταν ακόμη πολύ νεαρός, τον Φράνσις Φορντ Κόπολα. «Εκείνη την εποχή ήταν φοιτητής στη σχολή κινηματογράφου του UCLA» και δούλεψαν μαζί στην ταινία του 1960 «Tonight for Sure».
«Ο τρόπος που με σκηνοθέτησε, μου θύμισε τόσο πολύ τον Χίτσκοκ» είπε. «Σκέφτηκαν: ‘Αυτός ο νεαρός άνδρας, θα γίνει διάσημος κάποτε΄. Είχες αυτό το συναίσθημα».
Όταν έγινε λαγουδάκι του Playboy
Και τότε, η Ρένφρο δέχτηκε μια προσφορά που δεν μπορούσε να αρνηθεί. «Έμαθα ότι έβαζαν τις τελευταίες πινελιές στο πρώτο Playboy Club» είπε. «Γύρισα πίσω στο Χόλιγουντ, τακτοποίησα τα πάντα και μετακόμισα στο Σικάγο».
Η Ρένφρο δούλευε ως υποδοχή στην πόρτα, αλλά οι σερβιτόρες ήταν αυτές που κέρδιζαν πολλά χρήματα. «Πήγαινες σε ένα μπαρ και τα ποτά κόστιζαν 35 σεντς, έτσι ήταν το 1960» είπε. «Ήταν 35 σεντς όπου κι αν πήγαινες. Αλλά στο Playboy Club το ποτό κόστιζε 1,5 δολάριο. Αλλά κανείς δεν παραπονέθηκε ποτέ».
«Ρώτησα έναν από τους διευθυντές: ‘Μπορώ να γίνω σερβιτόρα;» θυμάται η Ρένφρο. «Είπε: ‘Ναι, έχεις εμπειρία;’ και του απάντησα πως δεν είχα. ‘Τότε όχι» είπε. Παραιτήθηκα λοιπόν και βρήκα δουλειά ως σερβιτόρα σε ένα τοπικό τζαζ κλαμπ, το The Cloisters. Δούλεψα εκεί για 2-3 εβδομάδες. Μετά επέστρεψα στο Playboy Club και τους είπα ότι έχω εμπειρία. Έτσι, με προσέλαβαν ξανά».
Ως λαγουδάκι του Playboy, η Ρένφρο έπρεπε να φοράει το εμβληματικό κοστούμι σερβιτόρας, με τον κορσέ που τόνιζε τα μακριά και αδύνατα πόδια και το σχήμα κλεψύδρας. Καθώς επίσης και τα αυτιά λαγού και μια χνουδωτή ουρά.
«Οι άνδρες δεν με άγγιξαν ποτέ» λέει η Ρένφρο. «Οι γυναίκες το έκαναν. Τους άρεσε να σου τραβούν τα αυτιά και να προσπαθούν να σου πάρουν την ουρά. Αλλά δεν έκαναν τίποτα κακό ή κάτι τέτοιο».
Η δολοφονία που την επανέφερε στο προσκήνιο
Η ενασχόληση της Ρένφρο με τις ταινίες φαινομενικά ξεχάστηκε μέχρι το 2001. Εκείνη την εποχή, το Associated Press δημοσίευσε μια ιστορία ότι ένας τεχνίτης είχε καταδικαστεί για τη «δολοφονία δύο ανθρώπων», συμπεριλαμβανομένης μιας ηθοποιού που ήταν σωσίας της Τζάνετ Λι στην ταινία «Ψυχώ», ανέφερε το περιοδικό People.
Η ηθοποιός ήταν η Μάιρα Ντέιβις. Ωστόσο, ορισμένα μέσα ενημέρωσης ανέφεραν λανθασμένα ότι επρόκειτο για την Ρένφρο.
Σύμφωνα με το πρακτορείο, ο Γκρέισμιθ ήταν αυτός που έμαθε γράφοντας το βιβλίο του ότι η Ρένφρο και η Ντέιβις ήταν δύο διαφορετικά άτομα. Ανακάλυψε επίσης ότι η Ρένφρο ήταν ακόμη ζωντανή. Η Ντέιβις, η οποία πέθανε το 1988, εργάστηκε στο «Ψυχώ» ως αντικαταστάτης φωτισμού.