Συνταρακτικές είναι οι λεπτομέρειες που αποκαλύπτει η διακοσίων σελίδων έκθεση των ελεγκτών της PriceWaterhouseCooper για τις απίθανες κομπίνες που έστηναν τα αφεντικά της Folli Follie.
Λογιστικά μαγειρέματα, εταιρείες φαντάσματα, πλαστογραφίες και εικονικές συναλλαγές, κατέστησαν την εταιρεία που μεσουρανούσε επί μια σχεδόν εικοσαετία στο χώρο της, πέτρα ενός σκανδάλου, που σε επίπεδο σύλληψης και την εκτέλεσης της απάτης ανέσυρε μνήμες του σκανδάλου Κοσκωτά, που είχε συγκλονίσει τη χώρα τη δεκαετία του ΄80.
Σύμφωνα με την έκθεση, τουλάχιστον από το 2001 και έως το 2017 ο Όμιλος παρουσίαζε κάθε χρόνο πλασματικό κύκλο εργασιών και εικονικά υπερκέρδη, «αποσκοπώντας προφανώς στη δημιουργία μιας ελκυστικής επενδυτικής πρότασης τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή χρηματαγορά».
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μια δεκαετία εταιρικών χρήσεων οι πλασματικές πωλήσεις ακολουθούν κλιμακωτή αύξηση και από 17% που είναι το 2008 φτάνουν το έως και το 63% και 62% αντίστοιχα τα έτη 2016 και 2017. Λίγο πριν ξεσπάσει η καταιγίδα δηλαδή, σχεδόν τα 2/3 του κύκλου εργασιών του Ομίλου αφορούσαν εικονικές πωλήσεις.
Τα «αλογάκια του λούνα παρκ» και οι εταιρείες μαϊμού
Η «δημιουργική» φαντασία των Κουτσολιούτσων εξελίχθηκε σταδιακά. Στην πρώτη φάση της απάτης χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος που οι ίδιοι αποκαλούσαν “merry go round” καθώς παραπέμπει στα γνωστά αλογάκια του λούνα παρκ.
Πραγματοποιούσαν αγοραπωλησίες προϊόντων μέσω ενδιάμεσων εταιρειών που παρουσιάζονταν ως άσχετες με τον όμιλο, όμως στην πραγματικότητα ελέγχονταν από στελέχη της επιχείρησης που δραστηριοποιούνταν στην αγορά της Ασίας. Στη δεύτερη φάση οι εταιρείες του ομίλου στην Ασία πραγματοποιούσαν εικονικές πωλήσεις σε εικονικούς πελάτες και πάλι μέσα από εταιρείες που ελέγχονταν από στελέχη του, παρουσιάζοντας επίπλαστες αυξημένες πωλήσεις και πλασματικά αυξημένα κέρδη. Το σύστημα “βελτιώθηκε” ακόμη περισσότερο γύρω στο 2015 όπου οι θυγατρικές της Folli Follie στην Ασία πραγματοποιούσαν απευθείας εικονικές πωλήσεις σε ένα μοναδικό εικονικό πελάτη και εικονικές αγορές από ένα μοναδικό εικονικό προμηθευτή.
Όπως διαπίστωσαν οι ελεγκτές της PwC από το 2000 και μέχρι το 2017 δημιουργήθηκαν 27 εταιρείες – φαντάσματα, σχεδόν όλες με έδρα την Ασία και με τα ίδια πρόσωπα να ανακυκλώνονται σε ρόλους προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου.
Οι εταιρείες αυτές πωλούσαν τα προϊόντα η μια στην άλλη και σε κάθε εικονική αγοραπωλησία μέσα από επίσης εικονικά τιμολόγια αύξαναν το κόστος του προϊόντος .
Είναι ενδεικτικό όπως αναφέρεται στο πόρισμα ότι κάθε ρολόι που πωλούνταν από τη μία εταιρεία στην άλλη έπαιρνε 28 δολάρια επάνω στην τιμή του. Αντίστοιχα για κάθε κόσμημα το “καπέλο” ήταν στα τρία δολάρια.
Οι εταιρείες λειτουργούσαν ανά προϊόν καθώς για παράδειγμα, άλλη διακινούσε τα ρολόγια, άλλη τα αξεσουάρ και άλλη τα κοσμήματα.
Τα φουσκωμένα οικονομικά προσέλκυαν τους επενδυτές και αύξαναν την τιμή της μετοχής της Folli Follie ενώ ταυτόχρονα αυγάτιζαν τους τραπεζικούς λογαριασμούς της οικογένειας, καθώς σύμφωνα με το πόρισμα οι Δημήτρης και Τζώρτζης Κουτσολιούτσος αποκόμισαν από το 2004 έως το 2017, 134,3 εκατομμύρια ευρώ μόνο από πωλήσεις των μετοχών τους.
Τα πάντα ήταν οργανωμένα κατά τέτοιο τρόπο ώστε τα μέλη της οικογένειας και οι συνεργάτες τους να έχουν τον απόλυτο έλεγχο της επιχείρησης και το διοικητικό της συμβούλιο να είναι απόλυτα ελεγχόμενο. Μάλιστα οι ελεγκτές της PwC διαπίστωσαν ότι κάποια από τα μέλη του Δ. Σ. της εταιρείας δεν παραβρέθηκαν ούτε σε μια συνεδρίαση από τις 41 που έγιναν μεταξύ Ιανουαρίου του 2017 και Μαΐου 2018.
Πλούτιζαν κλέβοντας το ...μαγαζί τους
Χωρίς κανένα έλεγχο δεν έκλεβαν την ίδια τους την εταιρεία. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της μεταφοράς τουλάχιστον δυο εκατομμυρίων ευρώ σε διάστημα δεκαετίας προς δυο κυπριακές εταιρείες με το πρόσχημα της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών. Ο έλεγχος έδειξε ότι οι δυο αυτές εταιρείες δεν παρείχαν καμία υπηρεσία στην επιχείρηση, σχετίζονταν όμως με την οικογένεια Κουτσολιούτσου.
Από όλες αυτές τις κομπίνες, η εταιρεία εμφανιζόταν στην αγορά τεράστια και πανίσχυρη, με τους μετόχους να κερδίζουν σημαντικά από τα μερίσματα, ακόμη κι αν τα πραγματικά προϊόντα ήταν μόνο το ένα τρίτο αυτών που φαινόταν ότι είχαν διακινηθεί. Οι ίδιοι οι Κουτσολιούτσοι υπολογίζεται ότι από μερίσματα και πωλήσεις μετοχών καρπώθηκαν γύρω στα 180 εκατομμύρια ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2015 η τιμή της μετοχής της Folli Follie παρά την οικονομική κρίση βρισκόταν στα 21 ευρώ. Όταν ανεστάλη η διαπραγμάτευση της τον Ιούνιο του 2018, η μετοχή είχε κατρακυλήσει στα 4,8 ευρώ.
Όπως προκύπτει από την έρευνα ακόμη και όλα τα προσωπικά έξοδα της οικογένειας “φέσωναν” την εταιρεία. Την περίοδο 2004 – 2008 η εταιρία ξόδεψε για ανακαίνιση κατοικιών 125.000 ευρώ, ενώ σε μια άλλη περίπτωση ξοδεύτηκαν 450.00 ευρώ για εισαγωγή ξυλείας από την Ταϊλάνδη. Σε άλλα ...μικροέξοδα περιλαμβάνονται 36.700 δολάρια για την αγορά 48 ηλεκτρικών οχημάτων για γήπεδα γκολφ και 60.000 δολάρια για κρασιά από τη Νέα Ζηλανδία!