Πρώην μοντέλο που εμφανίζεται στο εκρηκτικό νέο ντοκιμαντέρ για τον Γούντι Άλεν υποστηρίζει ότι ο σκηνοθέτης του Χόλιγουντ την αποπλάνησε όταν αυτή ήταν 16 ετών και εκείνος 41.
Η Κριστίνα Ενγκελχαρντ ήταν μόλις 16 ετών όταν γνώρισε για πρώτη φορά τον Γούντι Άλεν σε ένα εστιατόριο της Νέας Υόρκης. Εκείνη την εποχή, ήταν μια ξανθιά μαθήτρια με πράσινα μάτια και εντυπωσιακό κορμί. Λόγω της εμφάνισής της, είχε κερδίσει μερικά συμβόλαια στον χώρο του μόντελινγκ, κάτι για το οποίο ήταν ενθουσιασμένη επειδή ήθελε να γίνει διάσημη.
Εκείνος ήταν 41 ετών, είχε ήδη σημειώσει επιτυχία με την ταινία «Sleeper» και σύντομα θα κυκλοφορούσε τις ταινίες «Annie Hall» και «Manhattan», δύο από τις σπουδαιότερες ταινίες του. Στο τελευταίο φιλμ έπαιξε έναν μεσήλικα άνδρα που είχε σχέση με ένα 17χρονο κορίτσι, το οποίο υποδύθηκε η ηθοποιός Μαριέλ Χέμινγουεϊ, η οποία τότε ήταν 16 ετών.
Μόνο τώρα, τέσσερις δεκαετίες μετά την προβολή της ταινίας, μπορεί η Κριστίνα να δει τη σκληρή ειρωνεία της ιστορίας, όπως αναφέρει σε δημοσίευμα της η Daily Mail.
«Η ταινία μού θύμιζε πάντα πώς έπαιζε με τους χαρακτήρες στις ταινίες του και πώς έπαιζε μαζί μου», λέει η Κριστίνα σήμερα.
Μετά από αυτό το πρώτο ραντεβού στο εστιατόριο, ισχυρίζεται ότι συνέχισε να έχει μια κρυφή οκταετή σχέση με τον σκηνοθέτη του Χόλιγουντ, κάτω από τη μύτη -και μάλιστα, όπως λέει, με την πλήρη αλλά απρόθυμη γνώση- της τότε συντρόφου του, Μία Φάροου.
Ο Γούντι Άλεν δεν ανέφερε ποτέ τη νεαρή της ηλικία -παρά το χάσμα των 25 ετών μεταξύ τους- και από την αρχή έθεσε κανόνες ότι δεν θα συζητούσαν για τη δουλειά του και θα συναντιόντουσαν μόνο στο σπίτι του.
Η Κριστίνα πιστεύει ότι ήταν μια ακατέργαστη και σκληρή εισαγωγή στον κόσμο των σχέσεων για ένα νεαρό κορίτσι και, επί πολλά χρόνια, αρνούνταν να δει τον εαυτό της ως θύμα.
Νεαρή, φιλόδοξη, μαγεμένη από τη διασημότητά του και εντελώς ερωτοχτυπημένη με τον διάσημο «φίλο» της, μόνο τώρα πλέον, ως ενήλικη, λέει ότι μπορεί να δει πώς χειραγωγήθηκε.
«Το γεγονός ότι ήμουν έφηβη δεν αναφέρθηκε ποτέ και αυτό ήταν πραγματικά πολύ έξυπνο γιατί με έκανε να νιώθω σαν ενήλικη. Μου έκανε ερωτήσεις -τι σκέφτομαι για διάφορα πράγματα- και ήμουν ενθουσιασμένη που ήθελε τη γνώμη μου. Για εμένα, αυτό ήταν συναρπαστικό -δεν με έβλεπε μόνο ως μια ελκυστική κοπέλα. Σκέφτηκα ότι τον ένοιαζε το μυαλό μου, όπως και το σώμα μου», λέει. «Αλλά δεν με έβγαλε ποτέ για δείπνο ή ραντεβού, ούτε μία φορά».
Δείτε το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ «Allen v. Farrow»:
Η Κριστίνα, που συνεχίζει να είναι εντυπωσιακή στα 61 της, είναι διαζευγμένη μητέρα δύο ενήλικων κορών και μία από τις φωνές σε ένα νέο ντοκιμαντέρ του HBO, με τίτλο «Allen v. Farrow», το οποίο αναφέρεται στο σκοτεινό σεξουαλικό παρελθόν του θρύλου του Χόλιγουντ.
Το ντοκιμαντέρ φέρνει μια νέα, πιο αναλυτική ματιά σε μερικούς από τους σοβαρούς ισχυρισμούς που έχουν κατατεθεί εναντίον του εδώ και δεκαετίες και εξετάζει την προφανή προτίμησή του στις νεαρές γυναίκες.
Το ντοκιμαντέρ, που γυρίστηκε κρυφά για πάνω από τρία χρόνια από γνωστούς σκηνοθέτες, έχει οδηγήσει σε ερωτήματα σχετικά με το αν αυτό θα αποτελέσει τον λόγο να κυνηγηθεί τελικά ο σκηνοθέτης από το Χόλιγουντ για πάντα -και να σνομπαριστούν οι ταινίες του.
Στο ντοκιμαντέρ περιγράφεται ο γάμος του με τη Σουν-Γι Πρέβιν, την Κορεάτισσα υιοθετημένη κόρη της πρώην συντρόφου του, Μία Φάροου, την οποία συνάντησε όταν ήταν 10 ετών, καθώς και οι κατηγορίες -τις οποίες ο Γούντι Άλεν αρνιόταν πάντα- ότι κακοποίησε ένα άλλο κορίτσι που υιοθέτησε η Φάροου, την Ντίλαν, όταν ήταν 7 ετών. Τους ισχυρισμούς αυτούς ανέκαθεν τους αρνιόταν, υπονοώντας ότι μπορεί να έχουν κατασκευαστεί υπό την επιρροή της Μία Φάροου. Να σημειωθεί, επίσης, πως η Σουν-Γι έχει κατηγορήσει τη διάσημη ηθοποιό για κακοποίηση.
Το ντοκιμαντέρ, επίσης, ρίχνει φως σε όσα έχουν ισχυριστεί εδώ και καιρό οι «φίλες» του όπως η Κριστίνα -δηλαδή ότι το ενδιαφέρον του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη να απεικονίσει το ξεμυάλισμα ηλικιωμένων ανδρών με νεαρά κορίτσια στις ταινίες του αντικατοπτρίζει το πάθος του για νέες γυναίκες στην πραγματική ζωή.
Η Κριστίνα έκανε τακτικά ένα ταξίδι δύο ωρών με λεωφορείο από το σπίτι των γονιών της στο Νιου Τζέρσεϊ για «ραντεβού» με τον διάσημο σκηνοθέτη στο σπίτι του, αλλά, από την πλευρά της, η σχέση τους απείχε παρασάγγας από το πώς ονειρεύεται ένα ειδύλλιο κάθε νεαρό κορίτσι.
«Δεν έμεινα ούτε ένα βράδυ στο σπίτι του. Ήταν μόνο για μερικές ώρες, συμπεριλαμβανομένου του σεξ. Ένα ποτήρι κρασί, λίγη κουβέντα, ένα παιχνίδι σκάκι και λίγο σεξ. Μετά ήταν πάντα “εντάξει, ώρα να φύγεις. Την επόμενη φορά που θα βρίσκεσαι στην πόλη, ενημέρωσέ με”».
Η ευάλωτη, τότε, κοπέλα είπε ότι πληγώθηκε και μπερδεύτηκε από τη μυστική φύση της σχέσης τους, που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ο Γούντι Άλεν δεν θα την έβγαζε καν για φαγητό.
«Του έδωσα εκατοντάδες ευκαιρίες να πει “ας πάμε έξω για δείπνο” και νομίζω ότι εκεί ήταν που ήρθε η χαμηλή αυτοεκτίμησή μου. Σκέφτηκα ότι ίσως αν ήμουν πιο ενδιαφέρουσα και επιτυχημένη, τότε τα πράγματα θα άλλαζαν. Ήταν κάτι χωρίς ανταπόκριση. Ήμουν μόλις 16 ετών και ένιωθα κολακευμένη ότι ενδιέφερα κάποιον τόσο ταλαντούχο και πνευματώδη, όσο ο Γούντι».
Υπάρχουν όμως και άλλες, πιο θλιβερές αναμνήσεις. Η Κριστίνα θυμάται ότι μια φορά εμφανίστηκε απροειδοποίητα στο τζαζ κλαμπ της Νέας Υόρκης όπου ο Γούντι Άλεν, ως ερασιτέχνης κλαρινετίστας, έπαιζε μία φορά την εβδομάδα. «Μου έκανε μια αγκαλιά σαν να ήμουν καλή φίλη του. Κάθισα και τον παρακολούθησα, αλλά ήμουν μόνη μου, δεν με σύστησε ποτέ ως σύντροφό του», θυμάται.
Η Κριστίνα πιστεύει ότι είχε παγιδευτεί στη σεξουαλική δίνη του Γούντι Άλεν επειδή ήταν τόσο φιλόδοξη και επειδή εκείνος της προκαλούσε δέος.
«Τα “αρπακτικά” βλέπουν την έλλειψη αυτοπεποίθησης στους νέους ανθρώπους και το εκμεταλλεύονται. Νόμιζα ότι ήμουν ξεχωριστή για αυτόν, αλλά κατέληξα να νιώθω σαν το παιχνίδι του, σαν ένα παιχνίδι -και αυτό ήταν το μόνο που ήμουν. Δεν ήταν το άτομο που νόμιζα. Του έδωσα το πλεονέκτημα της αμφιβολίας γιατί νόμιζα ότι ήταν ιδιοφυΐα».
Οι γονείς της ήξεραν ότι έβλεπε τον 85χρονο σήμερα Γούντι Άλεν, γιατί την καλούσε σπίτι του, αλλά δεν ήξεραν ότι η κόρη τους κοιμόταν μαζί του. «Όταν έπαιρνε τηλέφωνο, απλά έλεγα “ω, αυτός είναι ο σκηνοθέτης φίλος μου”». Έχοντας περάσει σχεδόν ένας χρόνος από τότε που γνωρίστηκαν, η Κριστίνα λέει ότι ο Γούντι Άλεν την παρουσίασε σε άλλα νεαρά κορίτσια για τρίο. «Σκέφτηκα ότι ήταν μέρος της εμπειρίας της ζωής και το έκανα, ναι», δηλώνει.
Όταν είδε για πρώτη φορά την ταινία «Μανχάταν» το 1979, λέει ότι έκλαψε. Η ιστορία της την εξέπληξε εντελώς: «Είπα στον Γούντι, αργότερα, “ουάου, αυτό μου θυμίζει εμένα” και εκείνος γέλασε και είπε “όντως;”. Ένιωσα σαν να πήρε κομμάτια από μένα και να τα έβαλε στην ταινία».
Στον τέταρτο χρόνο της σχέσης τους, σε ένα από τα ταξίδια της Κριστίνα στη Νέα Υόρκη, ο Γούντι Άλεν ακούστηκε ενθουσιασμένος όταν εκείνη έφτασε στο σπίτι του. «Με σύστησε στη Μία Φάροου και είπε “θέλω να γνωρίσεις την κοπέλα μου”, και θυμάμαι να σκέφτομαι “δεν είμαι η κοπέλα σου”. Τότε κατάλαβα ότι δεν ήμουν τίποτα για αυτόν, αλλά η Μία ήταν τόσο ευγενική και τόσο ωραία. Ήταν υπέροχη».
Η σταρ της ταινίας «Το μωρό της Ρόζμαρι» το 1968 ήταν 16 χρόνια μεγαλύτερή της και οι δύο γυναίκες συμπάθησαν πολύ η μία την άλλη -τόσο πολύ, που συμμετείχαν σε τρίο, σύμφωνα με την Κριστίνα.
«Ήμασταν τα δύο αγαπημένα του κορίτσια και ήταν λίγο-πολύ ο σκηνοθέτης σε αυτήν την κατάσταση. Νομίζω ότι η Μία ήταν επίσης μαγεμένη μαζί του. Εάν είσαι σε μια ευτυχισμένη και υγιή σχέση, δεν χρειάζεται να φέρεις τρίτο άτομο».
Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για την Κριστίνα ήταν όταν ο Γούντι Άλεν αρνήθηκε να τη βοηθήσει στην καριέρα της στον χώρο της υποκριτικής. Έτσι, εκείνη έφυγε από τις ΗΠΑ το 1983 και πήγε να εργαστεί στη Ρώμη.
Όπως και ο υπόλοιπος κόσμος, η Κριστίνα λέει ότι σοκαρίστηκε όταν άκουσε για τη σχέση του Γούντι Άλεν με τη Σουν-Γι και για το γεγονός ότι η Μία Φάροου ανακάλυψε γυμνές φωτογραφίες της τότε υιοθετημένης κόρης της στο διαμέρισμα του Γούντι Άλεν.
Ο Γούντι Άλεν και η Σουν-Γι παντρεύτηκαν στη Βενετία το 1997 και έχουν δύο υιοθετημένες κόρες. «Πιστεύω ότι παντρεύτηκε τη Σουν-Γι μόνο επειδή πήρε τόσο κακή δημοσιότητα. Νομίζω ότι θα ήταν ένα διασκεδαστικό μικρό μυστικό και την παντρεύτηκε γιατί τον έκανε να φαίνεται νόμιμο. Ελπίζω πραγματικά να είναι χαρούμενοι μαζί», είπε η Κριστίνα.
Όσο για τους συγκλονιστικούς ισχυρισμούς της Ντίλαν για κακοποίηση όταν ήταν παιδί, η Κριστίνα λέει ότι μόνο αυτή και ο Γούντι Άλεν ξέρουν τι πραγματικά συνέβη.
Κάθε επεισόδιο του ντοκιμαντέρ τελειώνει με την κατηγορηματική άρνηση του Γούντι Άλεν ότι υπήρξε βίαιος, ότι κακοποίησε σεξουαλικά την Ντίλαν και ότι συμπεριφερόταν με ανάρμοστο τρόπο σε οποιαδήποτε έφηβη.
«Δεν άλλαξε ποτέ την ιστορία της και νομίζω ότι πρέπει να της δοθεί το πλεονέκτημα της αμφιβολίας», λέει η Κριστίνα. «Πιστεύω ότι συνέβη κάτι ακατάλληλο».
Όσον αφορά το ειδύλλιο της ίδιας με τον σκηνοθέτη, καταλήγει: «Δεν λυπάμαι που συνέβη, αλλά λυπάμαι που το άφησα να συνεχίσει για τόσο καιρό. Δεν αμφέβαλα ποτέ ότι είναι πνευματώδης και ταλαντούχος, αλλά είναι απογοητευτικό να βάζεις κάποιον σε ένα βάθρο, καλλιτεχνικά και πνευματικά, και μετά να σε απογοητεύει τόσο άσχημα. Νιώθω σαν να έσκαψε τον τάφο του και λυπάμαι που δεν σκέφτηκε τις συνέπειες των επιλογών που έκανε».