Η ειδική και επίλεκτη ομάδα ανθρώπων που δρα παρασκηνιακά για να συγκαλύψει την δικαστική διαμάχη μεταξύ της Μπλέικ Λάιβλι και του Τζάστιν Μπαλντόνι.
Οι αντιπαλότητες του Χόλιγουντ δεν είναι φυσικά κάτι καινούργιο - ωστόσο οι συγκρούσεις σήμερα σπάνια διαδραματίζονται τόσο δημόσια. Αυτός μπορεί να είναι ο λόγος για τον οποίο η διαμάχη μεταξύ των ηθοποιών Blake Lively και Justin Baldoni, η οποία ξέσπασε τον Δεκέμβριο του 2024, εξακολουθεί να βρίσκεται στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και των περιοδικών τρεις μήνες μετά.
Η δικαστική διαμάχη που ακολούθησε έφερε στο φως μια κόντρα που είχαν οι δυο ηθοποιοί κατά τη διάρκεια της παραγωγής της ταινίας «It Ends With Us». Το ζευγάρι των πρωταγωνιστών - που δεν εμφανίστηκε μαζί στο κόκκινο χαλί της πρεμιέρας στη Νέα Υόρκη - κατέθεσε αγωγές ο ένας εναντίον του άλλου.
Η Lively κατηγόρησε τον Baldoni και άλλους ότι διεξήγαγαν «εκστρατεία λάσπης» εναντίον της, αφότου εκείνη παραπονέθηκε για υποτιθέμενη σεξουαλική παρενόχληση στο πλατό. Ο Baldoni, εν τω μεταξύ, κατηγόρησε τη Lively και τον σύζυγό της, επίσης ηθοποιό, Ryan Reynolds ότι διεξήγαγαν μια εξίσου ισχυρή «εκστρατεία λάσπης» εναντίον του. Και οι δύο πλευρές αρνούνται όλους τους ισχυρισμούς.
Οι «spin doctors» της κρίσης
Αυτό που προέκυψε καθώς όλα αυτά διαδραματίζονταν είναι ότι προηγουμένως είχαν προσληφθεί ειδικοί και επίλεκτοι «διαχειριστές» δημοσίων σχέσεων -ή spin doctors δημοσίων σχέσεων, όπως αποκαλούνται και ισχυρίζεται το άρθρο του BBC.
Οι νομικοί εκπρόσωποι της Lively αντάλλαξαν πολυάριθμα γραπτά μηνύματα με της «ομάδας διαχείρισης κρίσης» που είχε προσλάβει ο Μπαλντόνι, με επικεφαλής τη Melissa Nathan, στους προηγούμενους πελάτες της οποίας περιλαμβάνονται ο Johnny Depp και ο ράπερ Drake. Η Nathan φέρεται να έστειλε το μήνυμα: «Ξέρεις ότι μπορούμε να "θάψουμε" τον οποιονδήποτε».
Η Λάιβλι με την σειρά της φέρεται να έχει προσλάβει τον πρώην αναπληρωτή προσωπάρχη της CIA, τον Νικ Σαπίρο για να την συμβουλεύσει σχετικά με τη νομική και επικοινωνιακή στρατηγική της.
Η «αόρατη» μηχανή του Χόλιγουντ
Η διαμάχη των δυο ηθοποιών έχει ρίξει τα φώτα της δημοσιότητας σε μια βιομηχανία που κανονικά θα παρέμενε σε μεγάλο βαθμό αόρατη: δηλαδή τη «μηχανή» που δουλεύει στα παρασκήνια του Χόλιγουντ και καλύπτει τα σκάνδαλα και τις [βεντέτες».
«Σε κάθε κινηματογραφικό πλατό, υπάρχουν καβγάδες και συμβαίνουν όλα τα είδη των συγκρούσεων», εξηγεί ο Ρίτσαρντ Ράσφιλντ, ιδρυτής και αρθρογράφος στο The Ankler. Και προσθέτει: «Όταν αυτά τα πράγματα μεταφέρονται στο κοινό, αυτό κάνει τους πάντες πολύ νευρικούς».
Τι σημαίνει λοιπόν όλο αυτό για τους ανθρώπους των οποίων η δουλειά είναι να κρατούν κρυφή από το κοινό την στυγνή πραγματικότητα της κινηματογραφικής βιομηχανίας;
Από τον Τομ Χάρντι στη Σάρα Τζέσικα Πάρκερ
Ελάχιστες διαφωνίες έχουν ξεχυθεί στο φως τα τελευταία χρόνια - και όσες έγιναν, αμέσως... καλύφθηκαν. Ο ηθοποιός Dwayne Johnson αποκάλυψε «μια θεμελιώδη διαφορά στις φιλοσοφίες μας για το πώς προσεγγίζουμε τη δημιουργία ταινιών και τη μεταξύ μας συνεργασία» με τον συμπρωταγωνιστή του στο Fast & Furious, Vin Diesel, σε συνέντευξή του το 2018.
Η Μπλέικ Λάιβλι χάνει ό,τι πιο σημαντικό είχε
Τρομερές αποκαλύψεις στην υπόθεση Μπλέικ Λάιβλι-Τζάστιν Μπαλντόνι
Οι πρωταγωνιστές μιας άλλης ταινίας δράσης, «Mad Max: Fury Road», η Charlize Theron και ο Tom Hardy, φέρονται να έχουν γυρίσει πολλές από τις σκηνές τους χωριστά.
Επίσης υπήρχαν οι υποτιθέμενες εντάσεις μεταξύ της Kim Cattrall και της Sarah Jessica Parker, οι οποίες ήταν συμπρωταγωνίστριες στο «Sex and the City». Το 2018, αφού η Parker προσέφερε δημοσίως τα συλλυπητήριά της για τον θάνατο του αδελφού της Cattrall, η Cattrall τής απάντησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποκαλώντας την Parker «υποκρίτρια» και δηλώνοντας: «Δεν είσαι η οικογένειά μου. Δεν είσαι φίλη μου».
Αλλά πίσω από τα παρασκήνια, εκατοντάδες άλλοι καβγάδες δεν θα δουν ποτέ το φως της δημοσιότητας. «Κάποια από τα καλύτερα... έργα ενός δημοσιογράφου μπορεί να μη φανούν ποτέ», λέει ο Daniel Bee, δημοσιογράφος και σύμβουλος δημοσίως σχέσεων με έδρα το Λος Άντζελες. «και τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα που έχω κάνει ποτέ στην δουλειά αυτή είναι αυτά που κανείς δεν θα μάθει ποτέ».
«Ισχυρές δυνάμεις στο παιχνίδι»
Από τότε που ο Bee ξεκίνησε ως δημοσιογράφος το 1997, έχει παρατηρήσει μια αλλαγή στον ευρύτερο κλάδο. «Όταν ξεκίνησα την καριέρα μου στα βρετανικά ΜΜΕ, υπήρχαν 11 εθνικές εφημερίδες που ανταγωνίζονταν η μία την άλλη. Τώρα, έχεις να αντιμετωπίσεις έναν ανώνυμο αλγόριθμο και λογαριασμούς όπου δεν ξέρεις ποιον έχεις απέναντί σου. Είναι πιο δύσκολο να το ελέγξεις από ποτέ άλλοτε».
Σίγουρα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσπαθούν να ελέγξουν τις αφηγήσεις γύρω από τις μεγάλες ταινίες και τους αστέρες τους.
«Υπήρχε πάντα ένας στρατός συμβούλων και μελετητών που έκαναν... μέχρι και "βουντού" όσον αφορά στις δημόσιες σχέσεις», λέει ο Eriq Gardner, ειδικός στο δίκαιο της ψυχαγωγίας και ιδρυτικός εταίρος της Puck News. Και επισημαίνει: «Αν και θα ήθελα να πω ότι το κοινό πλέον είναι αρκετά ενημερωμένο και έξυπνο ώστε να "διαβάζει ανάμεσα στις γραμμές" για να διακρίνει το που τελειώνει η αλήθεια και που αρχίζει το ψέμα, υπάρχουν πλέον πολλές ισχυρές δυνάμεις στο παιχνίδι καθώς και μια μεγάλη ποσότητα παραπληροφόρησης».
Ενώ οι δημοσιογράφοι προηγούμενων εποχών μπορεί να έπρεπε να ανησυχούν μόνο για τις πλατφόρμες έντυπης και ραδιοτηλεοπτικής ενημέρωσης, τα smartphones και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σημαίνουν ότι στο σημερινό ψηφιακό τοπίο ο καθένας μπορεί να διαμορφώσει τη δική του αφήγηση. Μια κακώς κρινόμενη ανάρτηση ή ένα σχόλιο μπορεί να βλάψει την καριέρα ενός ηθοποιού.
Astroturfing και λοιποί «σκανδαλιστικοί» τρόποι
Μία από τις τακτικές είναι το «astroturfing» ή η μεταμφίεση μιας ενορχηστρωμένης εκστρατείας λασπολόγησης σε μια... δήθεν αυθόρμητη αντίδραση της κοινής γνώμης.
Αυτό λειτουργεί με τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης και τη δημιουργία μιας ψευδούς εντύπωσης για κάποιον/κάποια, συχνά συντονισμένης μέσω λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τρόπο που να φαίνεται «οργανικός», δηλαδή αυθεντικός, προερχόμενος από μια υφιστάμενη βάση χρηστών [και όχι ψεύτικη, από bots].
Η πρακτική αυτή δεν είναι καινούργια, αλλά έχει αποκτήσει νέα ζωή με την έλευση των αλγορίθμων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
«Είναι η σκόπιμη παραπληροφόρηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», λέει η Carla Speight, ιδρύτρια της εφαρμογής PR Mastery. «Χτίζεται σε στρώματα», συνεχίζει. «Είναι σαν να παίζεις μια πολύ παρτίδα σκάκι. Βάζεις όλα τα κομμάτια στις σωστές θέσεις, ακριβώς τη σωστή ποσότητα ψεύτικων πληροφοριών, τα δημοσιοποιείς και μετά απλά παρακολουθείς... την έκρηξη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
Αν και οι αναρτήσεις μπορεί να φαίνονται ως «γνήσιες», στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα ψεύτικο πλήθος - είτε αυτό αποτελείται από bots είτε από πραγματικούς ανθρώπους, οι οποίοι μπορούν να πληρωθούν για να συντονίσουν τις αναρτήσεις τους.
«Το μόνο που χρειάζεται είναι ένας ή δύο άνθρωποι για να δημιουργήσουν ένα meme και να το στείλουν στους κατάλληλους ανθρώπους», λέει η Speight.

Επανεφευρίσκοντας μια πανάρχαια τακτική
Όμως όλα αυτά είναι απλώς μια νέα πλατφόρμα για μια πανάρχαια τάση που υπήρχε πολύ πριν από την έλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με τον Bee. «Οι εκστρατείες "λάσπης" ήταν πάντα εδώ», επισημαίνει.
«Παλαιότερα θα ήταν ένας μικρός δημοσιογράφος που θα ψιθύριζε μια πληροφορία σε έναν αρθρογράφο μιας μεγάλος εφημερίδας. Το θέμα με τα ψηφιακά μέσα είναι ότι είναι ανώνυμα και μη ανιχνεύσιμα».
«Όταν τα σκάνδαλα βγαίνουν στη φόρα, συνήθως προέρχονται από μέρη εκτός του Χόλιγουντ», υποστηρίζει ο Ράσφιλντ. «Η ιστορία με τον Χάρβεϊ Γουάινστιν αποκαλύφθηκε από τους New York Times και το New Yorker». Ήταν οι New York Times που ανέφεραν πρώτοι τη νομική καταγγελία της Lively τον Δεκέμβριο.
Τι θέλουν οι θεατές
Καμία από αυτές τις βιομηχανίες δεν θα υπήρχε αν το τηλεοπτικό κοινό δεν ήθελε να μάθει γαργαλιστικές λεπτομέρειες για τις ζωές των αγαπημένων του ηθοποιών. Και όμως, η στάση απέναντι στις διασημότητες έχει αναμφίβολα αλλάξει μετά την έλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
«Είναι πλέον μια αμφίδρομη επικοινωνία, κάτι που δεν συνέβαινε ποτέ πριν», επισημαίνει ο Bee. «Γενικά οι διασημότητες απλώς έλεγαν κάτι και το μήνυμα αυτό μεταφερόταν. Τώρα, πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για μια αμφίδρομη συζήτηση με τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης».
Όσο για τις αγωγές της Lively και του Baldoni, δεν είναι σαφές πώς θα εξελιχθούν - αλλά και μόνο το γεγονός ότι αυτές έχουν διαρρεύσει τόσο ασυνήθιστα στη δημοσιότητα είναι μια υπενθύμιση του πόσο πολύ μπορεί να «ξεφύγει» μια κατάσταση αν το Χόλιγουντ δεν την «περιορίσει» εν τη γενέσει της...