Ο Dietrich Mateschitz, συνιδρυτής της εταιρείας ενεργειακών ποτών Red Bull και ιδιοκτήτης των δύο ομάδων της Red Bull στη Formula 1(Red Bull Racing και Alpha Tauri), πέθανε σε ηλικία 78 ετών.
Ο Αυστριακός επιχειρηματίας μετέτρεψε το καφεϊνούχο ποτό σε ένα από τα πιο γνωστά brand παγκοσμίως, με το σλόγκαν «το Red Bull σου δίνει φτερά» και τις καμπάνιες μάρκετινγκ που περιστρέφονταν γύρω από τα extreme sports.
Ο Dietrich Mateschitz είχε περιουσία η καθαρή αξία της οποίας υπολογίζεται περίπου στα 20 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Forbes. Μαζί με τον Ταϊλανδό επιχειρηματία Chaleo Yoovidhya ίδρυσαν τη Red Bull το 1984, πούλησαν τα πρώτα ενεργειακά ποτά τους στην Αυστρία τρία χρόνια αργότερα και επεκτάθηκαν στις ΗΠΑ το 1997. Ο Yoovidhya πέθανε το 2012.
Red Bull ο κολοσσός
Περισσότερα από 9,8 δισ. κουτιά Red Bull πωλήθηκαν σε σε 172 χώρες πέρυσι, αυξημένα κατά περίπου 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας. Τα έσοδα του ομίλου αυξήθηκαν κατά παρόμοιο ποσοστό στα 7,8 δισ. ευρώ. Η Red Bull στο τέλος του περασμένου έτους απασχολούσε πάνω από 13.600 εργαζομένους.
Από τις οδοντόκρεμες στα ενεργειακά ποτά
Ο Mateschitz γεννήθηκε στη Στυρία τον Μάιο του 1944 κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, γιος δύο δασκάλων δημοτικού σχολείου. Αφού απέκτησε πτυχίο μάρκετινγκ σε ηλικία 28 ετών το 1972 εντάχθηκε στην Unilever, προωθώντας αρχικά απορρυπαντικά. Στη συνέχεια μετακινήθηκε στην εταιρεία καλλυντικών Blendax, όπου στα προϊόντα του περιλαμβάνονταν και οδοντόκρεμες.
Η έμπνευση για το ενεργειακό ποτό ήρθε στον Mateschitz κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του στην Ταϊλάνδη ως διευθυντής μάρκετινγκ της Blendax που ανήκει πλέον στην Procter & Gamble.
Ενώ ταξίδευε για δουλειές στην Ασία, ανακάλυψε τυχαία το τονωτικό ποτό που τελικά θα λανσάριζε στην Ευρώπη ως Red Bull, αφού ίδρυσε την εταιρεία με αυτό το όνομα το 1984 σε συνεργασία με τον Ταϊλανδό επιχειρηματία και συνεργάτη της Blendax Chaleo Yoovidhya. Η αρχική του επένδυση ήταν 500.000 δολάρια.
Συγκεκριμένα ο Mateschitz και ο Ταϊλανδός επενδυτής Chaleo Yoovidhya ίδρυσαν την Red Bull το 1984, αφού ο Mateschitz είδε ότι μπορούσε να εμπορευτεί το Krating Daeng - ένα άλλο ενεργειακό ποτό που δημιούργησε ο Chaleo - στη Δύση. Η Red Bull λέει ότι ο Mateschitz εργάστηκε πάνω στη φόρμουλα για τρία χρόνια πριν το τροποποιημένο ποτό κυκλοφορήσει με το νέο του όνομα στη γενέτειρά του, την Αυστρία, το 1987.
Από τα ενεργειακά ποτά στα extreme sports
Υπό την καθοδήγηση του Mateschitz, η Red Bull αύξησε γρήγορα το μερίδιό της στην αγορά, πρώτα στην Ευρώπη και στη συνέχεια στις Ηνωμένες Πολιτείες, βοηθούμενη από τις εκστρατείες μάρκετινγκ που προωθούσαν τις ισχυριζόμενες διεγερτικές ιδιότητες του ποτού και τις εκτεταμένες συμφωνίες χορηγίας στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, το ποδόσφαιρο, τα extreme sports και τη μουσική βιομηχανία.
Ο Mateschitz όχι μόνο βοήθησε το ενεργειακό ποτό να γίνει δημοφιλές σε όλο τον κόσμο, αλλά έχτισε επίσης μια αυτοκρατορία που περιελάμβανε αθλητικές ομάδες, μέσα ενημέρωσης, ακίνητα και δραστηριότητες που σχετίζονται με τη γαστρονομία, γύρω από το εμπορικό σήμα του... ταύρου!
Με την αυξανόμενη επιτυχία της Red Bull, επέκτεινε σημαντικά τις επενδύσεις του στον αθλητισμό.
Ο δισεκατομμυριούχος της Red Bull δημιούργησε ουσιαστικά μια τεράστια αθλητική αυτοκρατορία που περιλαμβανει από ομάδες αγώνων της Formula 1 μέχρι ποδοσφαιρικούς συλλόγους και ομάδες χόκεϊ, ενώ έχει συμβόλαια με εκατοντάδες αθλητές σε διάφορα αθλήματα.
Η Red Bull διαθέτει ποδοσφαιρικές ομάδες σε κορυφαίες κατηγορίες στην Αυστρία, τη Γερμανία, τη Βραζιλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το δίκτυο ποδοσφαιρικών συλλόγων της Red Bull περιλαμβάνει την Red Bull Salzburg με έδρα την Αυστρία, την RB Leipzig με έδρα τη Γερμανία και την Red Bulls της Νέας Υόρκης.
Η εταιρεία ξεκίνησε αγοράζοντας τον αυστριακό σύλλογο SV Austria Salzburg το 2005 τον οποίο έβαψε στα χρώματα του brand και μετονόμασε σε Red Bull Salzburg.
Επανέλαβε την κίνηση αυτή στη Γερμανία, όπου αγόρασε την ομάδα πέμπτης κατηγορίας SSV Markranstädt το 2009, την μετονόμασε σε RasenBallsport Leipzig και χρηματοδότησε τη σταθερή της πρόοδο στα πεωταθλατα μέχρι την άνοδό της στην Bundesliga το 2016.
Από πολύ νωρίς ο Mateschitz πίστευε στη χρήση των αγώνων αυτοκινήτου και των extreme sports ως εργαλείων προώθησης.
Συνοπτικά, οι ομάδες της Red Bull:
- FC Red Bull Salzburg (Football)
- RB Leipzig (Football)
- New York Red Bulls (Football)
- Red Bull Brasil (Football)
- FC Liefering (Football)
- Red Bull Racing (Formula 1)
- Scuderia Toro Rosso (Formula 1 sister team)
- Team Peugeot-Hansen (Rallycross Racing - Red Bull sponsors)
- EKS Audi Sport (Rallycross Racing - Red Bull sponsors)
- Red Bull KTM Factory Racing (MotoGP)
- Red Bull KTM Tech 3 (MotoGP/Moto2)
- Red Bull KTM Ajo (Moto2/Moto3)
- EC Red Bull Salzburg (Eight Time Ice Hockey Champions)
- EHC Red Bull Munchen (Ice Hockey)
- Red Bull Extreme Sailing Team (Sailing)
- Red Bull Skate Team (Skateboarding)
- Red Bull Surfing Team (Surfing)
Με δύο ομάδες στη Formula 1 ο Mateschitz
Ο Dietrich Mateschitz μπήκε στη Formula 1 τη δεκαετία του 1990, αγόρασε την αγωνιστική ομάδα Jaguar το 2004 και συμμετείχε την επόμενη σεζόν με το όνομα Red Bull. Με τον Sebastian Vettel στο τιμόνι, η Red Bull Racing κέρδισε και τα δύο πρωταθλήματα της F1 - για οδηγούς και κατασκευαστές - επί τέσσερα συνεχόμενα χρόνια, από το 2010 ως το 2013.
Ωστόσο, η Red Bull Racing δυσκολεύτηκε να ανταγωνιστεί τη Mercedes και τον Lewis Hamilton, που κυριάρχησαν στα πρωταθλήματα της F1 από το 2014.
Πέρυσι ο οδηγός της Red Bull Max Verstappen διεκδίκησε και πήρε τον τίτλο στο πρωτάθλημα οδηγών από τον Hamilton υπό αμφιλεγόμενες συνθήκες στο φινάλε της σεζόν στο Άμπου Ντάμπι. Ο Ολλανδός έχει ήδη κερδίσει τον τίτλο και φέτος για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και η Red Bull είναι έτοιμη να κατακτήσει και το πρωτάθλημα κατασκευαστών από τη Mercedes, ενδεχομένως και σήμερα στο γκραν πρι του Όστιν. Να σημειωθεί ωστόσο ότι τις τελευταίες ημέρες η επιτυχία της Red Bull έχει επισκιαστεί από το σκάνδαλο του budget cap με την αυστριακή ομάδα να βρίσκεται στο στόχαστο των αντιπάλων της.
Είναι επίσης ιδιοκτήτης της AlphaTauri και έφτιαξε την πίστα Red Bull Ring στην Αυστρία, όπου διεξάγεται το ετήσιο γκραν πρι της Στυρίας. Ωστόσο, παράλληλα με τις δίδυμες ομάδες της F1, ο Mateschitz είχε τεράστια συμβολή σε πολλές άλλες μορφές μηχανοκίνητου αθλητισμού, από το MotoGP έως το NASCAR. Έδωσε την ευκαιρία σε δεκάδες νέους οδηγούς, πολλοί από τους οποίους δεν θα είχαν προοδεύσει χωρίς την υποστήριξη της Red Bull.
Θλίψη στην Formula 1 για το χαμό του αφεντικού της Red Bull
Ο θάνατος του Mateschitz ανακοινώθηκε το Σάββατο κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού Σαββατοκύριακου της F1.
"Είναι πολύ, πολύ λυπηρό. Τι σπουδαίος άνθρωπος", δήλωσε ο επικεφαλής της ομάδας της Red Bull Christian Horner στο Sky Sports. "Αυτό που πέτυχε και αυτό που έκανε για τόσους πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο σε διάφορα αθλήματα είναι απαράμιλλο".
Ο Αυστριακός Toto Wolff, επικεφαλής της ομάδας της Mercedes, ο κύριος ανταγωνιστής του στην Formula 1 δηλαδή, χαρακτήρισε τον Mateschitz ως έναν από τους μεγαλύτερους επιχειρηματίες στον κόσμο.
"Δημιούργησε μια αγορά που δεν υπήρχε με τα ενεργειακά ποτά από το Σάλτσμπουργκ και δημιούργησε ένα από τα καλύτερα brand στον κόσμο. Δεν υπάρχει κανένας σαν αυτόν".
Πώς τα extreme sports απογείωσαν τη Red Bull
Εκτός του μηχανοκίνητου αθλητισμού ο Mateschitz υποστήριξε αθλητές σε δεκάδες άλλα αθλήματα, ξεκίνησε το δικό του τηλεοπτικό κανάλι Servus και επιδόθηκε στο πάθος του για την αεροπορία με μια εντυπωσιακή συλλογή από vintage αεροσκάφη, μερικά από τα οποία επιδεικνύονταν τακτικά στο Αυστριακό GP.
Παρά την τεράστια επιτυχία του στις επιχειρήσεις και στον αθλητισμό, ο Mateschitz διατήρησε την ιδιωτικότητά του, μιλώντας σπάνια στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, εκτός από μερικούς στενούς συνεργάτες του στην πατρίδα του την Αυστρία.
Ο Mateschitz έγινε ωστόσο πρωτοσέλιδο για τις λαϊκιστικές του απόψεις. Στο παρελθόν επέκρινε τη Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ για τους χειρισμούς της στην προσφυγική κρίση κατά τη διάρκεια της περιόδου 2015-16. Ο αυστριακός τηλεοπτικός σταθμός Servus, που ανήκει στην Red Bull Media House GmbH, είναι γνωστός για την προώθηση ακροδεξιών απόψεων. Γερμανικά μέσα ενημέρωσης σημείωναν μάλιστα ότι η διεύθυνση του σταθμού ραπόρταρε απευθείας στον Mateschintz και όχι στο τμήμα media της Red Bull.