Στα γραφεία της Minos EMI στη Λεωφόρο Μεσογείων, η ιστορία του ελληνικού τραγουδιού κρέμεται στους τοίχους. Από τον διάδρομο κιόλας, αμέτρητοι χρυσοί δίσκοι καλλιτεχνών που σφράγισαν μια ολόκληρη εποχή θυμίζουν τίτλους και χρονολογίες. «Τόλης Βοσκόπουλος, "Όταν Τραγουδώ", έκδοση δίσκου Δεκέμβριος 1976» γράφει ένας από αυτούς, έξω από το γραφείο του «πατριάρχη» της εταιρείας, Μάκη Μάτσα.
Εμβληματική φυσιογνωμία της μουσικής βιομηχανίας της χώρας, ο κ. Μάτσας, που ανέλαβε τα ηνία της Minos από τον πατέρα του το 1960, μιλά στο iefimerida.gr για τη φιλία του με τον «άρχοντα» της πίστας, που κράτησε σχεδόν 50 χρόνια.
«Είδα για πρώτη φορά τον Τόλη στο Can Can, όπου τραγουδούσε τότε με τη Δούκισσα. Αρχικά η φωνή του δεν ξεχώρισε μέσα στα "θηρία" εκείνης της εποχής, τον Καζαντζίδη, τον Μπιθικώτση και τους υπόλοιπους, καθώς δεν είχε αποφασίσει κι ο ίδιος τι δρόμο θα τραβήξει. Μια εμφανιζόταν ως τραγουδιστής, μια ως ηθοποιός, μια ως χορευτής. Είχε κάνει δυο μικρά δισκάκια στην Columbia που δεν πήγαν καλά, όταν μου είπε ότι γνώρισε τον Ζαμπέτα και ότι του υποσχέθηκε να του δώσει ένα-δυο τραγούδια.
Του έδωσε την "Αγωνία'', που χάλασε κόσμο. Μετά, κάθε δίσκος του γινόταν ανάρπαστος και οι γυναίκες λιποθυμούσαν έξω από τα κέντρα όπου εμφανιζόταν», θυμάται ο κ. Μάτσας.
Στο βιβλίο του «Πίσω απ' τη μαρκίζα», ο άνθρωπος που έζησε δίπλα σε μύθους του τραγουδιού αφιερώνει ένα μεγάλο κεφάλαιο στον Τόλη Βοσκόπουλο. Όχι τυχαία, καθώς, όπως λέει, τον θεωρούσε πάντα ανεπανάληπτο ως καλλιτέχνη, ως άνθρωπο και ως φίλο.
Αρχικά, είχε συμβόλαιο με τη Phillips και εκεί έβγαλε την «Αγωνία», αλλά μετά τη λήξη του στράφηκε στη Minos και συμπορεύτηκε με τον Μάκη Μάτσα επί δεκαετίες.
«Είχε μια αριστοκρατική φινέτσα ο Τόλης, σαν να είχε μεγαλώσει με γονείς αριστοκράτες -ενώ ήταν γιος μανάβη. Όσο για τη σκηνή, εκεί έκανε ό,τι ήθελε, την κουμαντάριζε την πίστα», λέει ο Μάκης Μάτσας.
Παντρεύτηκε με τζιν τη Μαρινέλλα
Ο Τόλης αγάπησε όλες τις γυναίκες του με πάθος και ήταν μαζί τους απίστευτα γενναιόδωρος, όπως λέει ο κ. Μάτσας.
«Ήρθε μια μέρα και μου είπε ''θα παντρευτώ τη Μαρινέλλα''. Στην αρχή της καριέρας του της είχε ζητήσει ένα ντουέτο κι εκείνη αρνήθηκε, γι' αυτό του είχε μείνει κάτι σαν απωθημένο. Πήγα στον γάμο τους, εκείνος φορούσε τζιν κι εκείνη ένα απλό, καρό ρούχο. Με τον ίδιο τρόπο ήρθε μια μέρα και μου είπε ''χωρίζω. Πήρα το πουκαμισάκι μου και φεύγω''. Πίσω του κάθε φορά άφηνε δώρα εκατομμυρίων. Αυτοκίνητα και εκπληκτικά κοσμήματα, μπριγιάν, ζαφείρια. Δεν ζήτησε ποτέ τίποτα, έφευγε μόνο με τα ρούχα του».
Η άγνωστη σύλληψη
Όπως λέει ο κ. Μάτσας, ο Τόλης είχε κακή σχέση με το χρήμα. Ξόδευε αλόγιστα για τις γυναίκες της ζωής του, αμελώντας κάποιες φορές να φροντίζει τρέχοντα θέματα.
«Αν του έλεγε η αγαπημένη του ''ωραία αυτή η Τζάγκουαρ'', για παράδειγμα, την άλλη μέρα η Τζάγκουαρ ήταν έξω από το σπίτι της. Τον κολοφώνα της δόξας του τον έζησε δίπλα στη Ζωή Λάσκαρη. Ήταν τότε που μια νύχτα χτύπησε το τηλέφωνό μου και μου είπαν ότι συνέλαβαν τον Τόλη για χρέη στην εφορία και μου ζήτησαν να πάω το πρωί μια επιταγή για να τον αφήσουν ελεύθερο -όπως και έγινε. Δεν κρατούσε τίποτα για τον εαυτό του. Όταν ήρθε πρώτη φορά να υπογράψουμε συμβόλαιο, είχα μεγάλη αγωνία για το πόσα χρήματα θα ζητήσει. Κάθισε εδώ, απέναντί μου, έριξε στον ελληνικό καφέ του λίγες σταγόνες νερό -γιατί δεν του άρεσε ζεστός- και μου είπε ''φέρε το συμβόλαιο να το υπογράψω''. Του λέω ''έχει κενό στα ποσοστά και στην προκαταβολή''. Το πιάνει, το υπογράφει, και μου λέει: ''Βάλε ό,τι θέλεις''. Έμεινα άναυδος. 40 χρόνια στη δουλειά, από κανέναν άλλον δεν το άκουσα αυτό. Αυτός ήταν ο Τόλης. Μοναδικός».
Ο έρωτας με την Άντζελα Γκερέκου
Το τρίτο στεφάνι του Τόλη Βοσκόπουλου δεν εξελίχθηκε όπως είχε φανταστεί.
«Είχε πολλά προβλήματα με την τρίτη σύζυγό του, που τον έριξαν ψυχολογικά. Όταν εμφανίστηκε στη ζωή του η Άντζελα Γκερέκου, ήταν ένας άνθρωπος πεσμένος κάτω και εκείνη του άπλωσε το χέρι και τον σήκωσε. Ήταν η σωτηρία του. Το έχω γράψει και στο βιβλίο μου, ότι την ευχαριστώ που του έδωσε μια εικοσαετία γεμάτη γαλήνη και χαρά. Τον γνώρισε τυχαία στο νοσοκομείο "Υγεία" και πήγε να του μιλήσει γιατί ήταν από παιδί ερωτευμένη με τη φωνή του. Έτσι ξεκίνησε το ειδύλλιο του Τόλη με αυτή την πανέμορφη γυναίκα, που στάθηκε δίπλα του όπως του άξιζε, ως το τέλος, και του χάρισε μια υπέροχη κόρη. Είχα πάει στον γάμο τους, ήταν και οι δύο πολύ ευτυχισμένοι», λέει ο Μάκης Μάτσας.
Πάνω από το γραφείο του, μοναδικά καρέ του Χατζιδάκι, του Θεοδωράκη, του Καζαντζίδη, μοιάζουν να ξεπηδούν από ένα χρυσό άλμπουμ πλημμυρισμένο αναμνήσεις. «Εδώ είναι ο τελευταίος χορός του Μπιθικώτση», μας λέει, δείχνοντας μια από τις κορνίζες, την ώρα που η Ελλάδα αποχαιρετά τον Τόλη Βοσκόπουλο, έναν ακόμα σπουδαίο ερμηνευτή, που άνθησε στη Minos και άφησε παρακαταθήκη τα τραγούδια του σε έναν λαό που τα αγάπησε με πάθος.