Από τη φάρμα όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε -οι γονείς της δεν είχαν καν να πληρώσουν τον γιατρό που την έφερε στον κόσμο- ως την κορυφή των τσαρτ, το «όχι» που είπε στον Ελβις Πρίσλεϊ, τη φιλανθρωπική δράση, τον αγώνα της για την LGBTQ κοινότητα και τη δωρεά της για το εμβόλιο εναντίον του κορωνοϊού, η Ντόλι Πάρτον ήταν ανέκαθεν μια αδιαμφισβήτητη, σπουδαία σταρ στις καρδιές όλων των ανθρώπων.
«Πάντα με παρεξηγούσαν εξαιτίας της εικόνας μου. Μην με κρίνετε από το εξώφυλλο, είμαι ένα πραγματικά καλό βιβλίο». Φορώντας ένα μαύρο ζιβάγκο, συγκλονιστικά πληθωρικά κοσμήματα με διαμάντια στα αυτιά και τον λαιμό, με τα μεγάλα κόκκινα ακρυλικά της νύχια σε μια μικρή χορογραφία με κάθε κίνηση των χεριών της, η Ντόλι Πάρτον χαρίζει στο παγκόσμιο κοινό της ένα ακόμα Dollyism. Δηλαδή, ένα από τα ρητά, τους χρησμούς της, που περιστασιακά ανεβάζει στον λογαριασμό της στο Instagram. Mόνο που αυτή τη φορά, η ανάρτηση, που έγινε λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση ότι χρηματοδότησε ήδη από τον περασμένο Απρίλιο με ένα εκατομμύριο δολάρια την έρευνα για το εμβόλιο εναντίον του κορωνοϊού, προσφέρεται για μια βαθύτερη ανάγνωση.
Η γυναίκα που έκανε μια καριέρα τεράστια, έγινε μύθος της αμερικανικής κάντρι σκηνής και από τα πιο δαιμόνια επιχειρηματικά μυαλά του αμερικανικού star system χωρίς να εγκαταλείψει την έδρα της στο Νάσβιλ, αποστόμωσε όσους μένουν στην εικόνα της ξανθιάς φουντωτής περούκας, του πληθωρικού στήθους, του ιδιαίτερου στυλ. Γιατί ναι, αυτή η γυναίκα με το τεράστιο κοινό, φεμινίστρια πριν τον φεμινισμό με έναν δικό της τρόπο, αγωνίστρια, κρίθηκε συχνά από την εικόνα της. Η αλήθεια είναι λοιπόν, ότι ήδη τον περασμένο Απρίλιο, όταν η ερευνητική ομάδα του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Vanderbilt εργαζόταν για την ανάπτυξη ενός εμβολίου για λογαριασμό της -σε κρίσιμη οικονομική κατάσταση- Moderna και χρειαζόταν απεγνωσμένα πόρους για να συνεχίσει το έργο της, η Πάρτον δώρισε ένα εκατομμύριο δολάρια που ήταν κάτι πολύ σημαντικότερο από ένα φιλί της ζωής. Ηταν το σπρώξιμο για να φτάσει η εταιρεία πριν λίγες μέρες στην ανακοίνωση ότι έχει εμβόλιο, αποτελεσματικό κατά 94,5%.
Oχι πια Jolene, μόνο Vaccine
Αν και ακολούθησαν και άλλες δωρεές και ενισχύσεις, όλοι παραδέχονται ότι χωρίς αυτό το ένα εκατομμύριο τής σταρ τον Απρίλιο, η ομάδα ίσως δεν θα είχε κατορθώσει να ολοκληρώσει, να εξελίξει την έρευνά της. Ηταν ένας καθηγητής του Πανεπιστημίου και καλός φίλος της Ντόλι Πάρτον τα τελευταία χρόνια αυτός που της μίλησε για την έρευνα. Ο Dr Naji Abumrad γνωρίστηκε με την σταρ όταν την ανέλαβε μετά από σοβαρό τροχαίο ατύχημα που είχε αυτή. Αμέσως η τραγουδίστρια προσφέρθηκε να κάνει τη δωρεά που ξεπέρασε κάθε προηγούμενο βέβαια, ενώ συνέβαλλε για τη συγκέντρωση μικρότερων ποσών από πολίτες, προτρέποντάς τους να συμβάλλουν. Πολλοί πολίτες προτείνουν στα social media να αλλάξουμε τον τίτλο του περιβόητου τραγουδιού της Jolene σε vaccine (εμβόλιο)!
Στον καιρό της πανδημίας, η Ντόλι Πάρτον ήταν η σταρ που έκανε πολλά περισσότερα το να αφηγείται ναρκισσιστικά πώς περνάει τον χρόνο της μέσα στην καραντίνα: έκανε δυο διαφημιστικά βίντεο για την ενημέρωση του κοινού ως προς τα μέτρα προστασίας, διάβαζε παραμύθια διαδικτυακά σε παιδιά. Όμως η Πάρτον είναι η σπάνια και αυθεντική περίπτωση σταρ που είναι αληθινά φιλάνθρωπη και έχει μια διαρκή ανάγκη να βοηθάει τους άλλους. Η δωρεά της για την ανάπτυξη του εμβολίου ήταν ίσως η κορύφωση αυτής της ανάγκης της. Μεταξύ άλλων έχει δημιουργήσει την Ιmagination Library με στόχο να έχουν δωρεάν βιβλία παιδιά σε όλες τις ΗΠΑ κυρίως σε περιοχές που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε αυτά. Υπάρχουν χρονιές που προμηθεύει τη βιβλιοθήκη ακόμα και με ένα εκατομμύριο βιβλία.
Εκατομμύρια βιβλία στα παιδιά ως τιμή για τον αγράμματο πατέρα της
Αυτό θεωρεί ότι είναι μια από τις μεγαλύτερες προσφορές της, το παράσημο στη ζωή της. Η απόφασή της να δημιουργήσει τη βιβλιοθήκη οφείλεται στο γεγονός ότι ο σκληρά εργαζόμενος πατέρας της που ήταν κατά κάποιο τρόπο και ο μέντοράς της, ήταν αγράμματος. Μάλιστα ο ίδιος λίγο πριν πεθάνει της είπε «Ντόλι, αυτή η βιβλιοθήκη είναι ότι σημαντικότερο έχεις κάνει στη ζωή σου».
Και ναι, ήταν ο τρόπος που μεγάλωσε αυτός που την έκανε να προσφέρει διαρκώς, σε κάθε στάδιο της ζωής της, όσο ταυτόχρονα η καριέρα της θέριευε ενώ ταυτόχρονα δημιουργούσε μια μικρή επιχειρηματική αυτοκρατορία γύρω από τον μύθο της: Το Dollywood, ένα θεματικό πάρκο με χιλιάδες εργαζόμενους και εκατομμύρια επισκέπτες, σειρά εμπορικών προϊόντων με την υπογραφή της, επενδύσεις… Ξυπνά κάθε πρωί νωρίς, ακόμα και στις 4 τα ξημερώματα και μαζί με τον μάνατζέρ της, τρώγοντας πρωινό (αυγά με τυρί και τοπικό χοιρομέρι) εξετάζουν μια λίστα με τουλάχιστον 50 διαφορετικά θέματα σε σχέση με τις επιχειρήσεις της και προτάσεις που δέχεται. Λένε όχι στο 90% των προτάσεων που της γίνονται. Πίσω από τη γλυκιά, ράθυμη, σέξι εικόνα της κλασικής Αμερικανίδας του Νότου, βρίσκεται μια επιχειρηματίας που στις συσκέψεις ξέρει τι θέλει, αποφεύγει τις παγίδες και δεν φεύγει αν δεν πάρει αυτό που θέλει.
Από τα τέσσερα της χρόνια φτιάχνει ρυθμούς
Η Ντόλι, που γεννήθηκε στις 19 Ιανουαρίου του 1946, ήταν το τέταρτο από δώδεκα παιδιά μιας αγροτικής οικογένειας -ο πατέρας της καλλιεργούσε καπνό και ήταν κτηνοτρόφος. Oι συγγενείς από την οικογένεια του πατέρα της ήταν αγρότες, σκληρά εργαζόμενοι άνθρωποι, και έμαθε από αυτούς να δουλεύει ασταμάτητα, χωρίς γκρίνια, με πείσμα ενάντια σε κάθε συνθήκη. Από την οικογένεια της μητέρας της που ήταν οι περισσότεροι ερασιτέχνες μουσικοί, αγάπησε την κάντρι. Είχε όμως και ένα ιδιαίτερο χάρισμα: Από 4 ετών έφτιαχνε ρυθμούς, μικρά τραγούδια, επηρεασμένη από την επαναληπτικότητα, την ροή ήχων στο περιβάλλον της: πώς πέφτει βροχηδόν ο αρακάς σε ένα μεταλλικό σκεύος, πώς ηχεί το νερό την ώρα που ακουμπά τον νιπτήρα. Σύντομα άρχισε να βάζει και στίχους. Ηταν 10 ετών όταν έκανε την πρώτη εμφάνιση σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό και άρχισε την καριέρα της που πήρε σάρκα και οστά την επόμενη μέρα της αποφοίτησής της από το σχολείο.
H έκρηξη δεν άργησε να έρθει. Η πρώτη της επιτυχία ήταν το Dumb Blonde που κυκλοφόρησε το 1967, ενώ το 1973 το τραγούδι της «Αnd I will always love you» βρέθηκε στο νούμερο ένα των αμερικανικών τσαρτς. Ενας θρίαμβος, τόσο μεγάλος που ο Ελβις Πρίσλεϊ λίγα χρόνια μετά της ζήτησε τα δικαιώματα για να το ηχογραφήσει και ο ίδιος με τη δική του ερμηνεία. Και η Ντόλι, που λάτρευε τον Ελβις όσο κανέναν άλλο του είπε όχι! Ένα σοκ για την μουσική βιομηχανία – ποιος λέει όχι στον βασιλιά. Είχε όμως ήδη τη διαύγεια, την ευφυία, στη στρατηγική σκέψη που της επέτρεπε να γνωρίζει ότι αυτή η τιμή από τον βασιλιά της ροκ θα θάμπωνε τη δική της αξία. Ακόμα και σήμερα συζητά για την οδυνηρή απόφαση που πήρε -βέβαια το 1982 επέτρεψε στη Γουίτνεϊ Χιούστον να το ηχογραφήσει και σήμερα πολλοί νεότεροι γνωρίζουν το τραγούδι από αυτή την ερμηνεία.
Στη δεκαετία του ’80 η επιτυχία της έγινε απόλυτη και πραγματικά παγκόσμια. Ηταν η εποχή που πρωταγωνίστησε στο φιλμ «9 με 5», μια ταινία σταθμό για τις εργαζόμενες γυναίκες με το τραγούδι που φέρει τον ίδιο τίτλο να γίνεται ύμνος. Ακόμα και πρόσφατα, η αμερικανική Vogue σε ένα στιλπνό βίντεο μόδας επέλεξε αυτό το τραγούδι ως soundtrack. Ηταν η εποχή που άρχισε να γεννιέται η επιχειρηματίας Ντόλι Πάρτον, γεννήθηκε και ξεκίνησε η υλοποίηση του Dollywood -φήμες ότι ήθελε πρόσφατα να το αγοράσει ο Κάνιε Γουέστ δεν έχουν επιβεβαιωθεί. Χρόνια μετά ανέφερε ότι ήταν εκείνη μια ψυχολογικά φορτισμένη περιόδος που φλέρταρε ακόμα και με την κατάθλιψη.
Η Ντόλι Πάρτον παντρεύτηκε στα 20 της χρόνια τον Καρλ Ντιν -είχε εταιρεία για ασφαλτοστρώσεις- ενώ δεν έχουν αποκτήσει παιδί. Τρέμοντας μήπως η περιουσία της έχει την τύχη αυτής της Αρίθα Φράγκλιν ή του Πρινς έχει κινήσει τις διαδικασίες για τη διαθήκη της και προτρέπει μάλιστα δημοσίως τους άλλους σταρ να κάνουν το ίδιο για να μην προκαλέσουν διχόνοια, πολέμους και πόνο στις οικογένειες και τους φίλους τους μετά τον θάνατό τους.
Κάτι άλλο για το οποίο είναι πασίγνωστη, είναι η πλήρης αποχή της από τον σχολιασμό της πολιτικής, τόσο που έχει εφευρεθεί ο όρος Dollytics για την περίπτωσή της. Είναι όμως γνωστό πόσο έχει αγωνιστεί για τα δικαιώματα της LGTBQ κοινότητας εδώ και δεκαετίες και πρόσφατα δεν δίστασε για πρώτη φορά να πάρει θέση και για το κίνημα Black Lives Matter, λέγοντας σε δημόσια δήλωση «νομίζετε ότι μόνο οι μικροί λευκοί μας κώλοι έχουν σημασία; Όχι!».
Αν την ρωτήσει κανείς την Ντόλι Πάρτον σήμερα τι είναι αυτό που την φοβίζει περισσότερο, μετά από αυτή τη συναρπαστική ζωή που έχει ζήσει θα πει «μήπως γυρίσει η περούκα μου την ώρα που την φοράω στη σκηνή». Η φράση που λέει συχνότερα είναι «χρειάζονται πολλά λεφτά για να δείχνει κάποιος τόσο φτηνός», έχει σαρωτικό χιούμορ, ενώ το μότο της είναι «ονειρέψου περισσότερο, μάθε περισσότερα, νοιάσου περισσότερο, γίνεται κάτι περισσότερο από αυτό που είσαι». Περιμένοντας λοιπόν το εμβόλιο του κορωνοϊού, είτε τραγουδάμε το Jolene είτε όχι τη στιγμή που θα το κάνουμε, μπορούμε από τη Δευτέρα 23 Νοεμβρίου θα απολαύσουμε στο Netflix το Christmas on the Square όπου εμφανίζεται ως ο καλός άγγελος των Χριστουγέννων. Λογικό...