Ο Νίκι Λάουντα έφυγε από τη ζωή σήμερα. Ωστόσο είχε ξεγελάσει το θάνατο σε ένα τρομακτικό ατύχημα, 43 χρόνια πριν. Ήταν 1 Αυγούστου του 1976 όταν ο σταρ-πιλότος της Formula 1 Νίκι Λάουντα κατάφερε να βγει ζωντανός από την πύρινη κόλαση της πίστας του Νίρμπουργκρινγκ. Ενα σοκαριστικό ατύχημα που σίγουρα σημάδεψε τη ζωή του θρύλου της F1.
Ενα ατύχημα από το οποίο μολονότι είχε λίγες πιθανότητες να επιζήσει, τα κατάφερε. Τα σημάδια από εκείνο το ατύχημα τα κουβαλούσε μια ζωή. Η όψη του άλλαξε για πάντα, αλλά αυτό ήταν το λιγότερο. Προβλήματα υγείας τον συνόδευσαν σχεδόν μέχρι το τέλος της ζωής του πριν λίγες ώρες, στα 70 του χρόνια.
Ο φόβος του Λάουντα για την πίστα «Πράσινη Κόλαση»
1976. Ο Νίκι Λάουντα είχε διανύσει μια εξαιρετική σεζόν και ήταν το φαβορί για τον τίτλο του πρωταθλητή. Ο 10ος αγώνας της περιόδου ήταν προγραμματισμένος για την 1η Αυγούστου, στην πιο επικίνδυνη πίστα. Στο Νίρμπουργκρινγκ, στην πίστα που έγινε γνωστή ως «Πράσινη Κόλαση».
Η διαδρομή ήταν πολύ επικίνδυνη, η πίστα περνούσε μέσα από το βουνό, είχε 177 στροφές όπου μέσα σε περίπου μισό αιώνα είχαν καταγραφεί 130 θάνατοι οδηγών. Ο Λάουντα, στις κατατακτήριες δοκιμές, ζήτησε από τους υπόλοιπους οδηγούς που συμμετείχαν να μποϊκοτάρουν τον αγώνα γιατί δεν υπήρχαν αρκετά μέτρα ασφαλείας. Αλλωστε, ήταν εκείνος που από πολύ νωρίς είχε μιλήσει για την έλλειψη επαρκών μέτρων ασφαλείας. Οι υπόλοιποι οδηγοί δεν συμφώνησαν και ο αγώνας ξεκίνησε κανονικά. «Ορισμένοι ήθελαν να φανούν γενναίοι, άλλοι ήταν απλά τόσο ηλίθιοι για να ξέρουν τι κάνουν», έλεγε ο Λάουντα που ανησυχούσε πως οι μπαριέρες βρίσκονταν κοντά και δεν υπήρχαν σημεία διαφυγής για ένα μονοθέσιο που θα είχε βγει εκτός πίστας.
Λάουντα και Χαντ η ανελέητη κόντρα στις πίστες
Ο μεγάλος του αντίπαλος, ο Βρετανός Τζέιμς Χαντ με τη McLaren, ψήφισε να διεξαχθεί ο αγώνας. Εξασφάλισε την πολ ποζίσιον, αν και δεν έκρυψε πως φοβόταν, λέγοντας «χαίρομαι που βλέπω τη γραμμή τερματισμού σε κάθε γύρο».
Στην εκκίνηση ο Λάουντα βρισκόταν δίπλα του. Είχε πραγματοποιήσει τον δεύτερο ταχύτερο γύρο σχεδόν ένα δευτερόλεπτο πιο αργός από τη McLaren του Βρετανού. Ο αγώνας, ουσιαστικά, διεξάγονταν ανάμεσα στους δύο, ήταν ταχύτεροι από τους υπόλοιπους.
«Ο Νίκι Λάουντα τράκαρε, στη βορινή στροφή...»
Ψιχάλες βροχής ξεκίνησαν να πέφτουν προτού οι οδηγοί μπουν στα μονοθέσια τους, ενώ έβρεχε σε άλλα σημεία της θηριώδους πίστας. Ο αγώνας ξεκίνησε. Οι οδηγοί είχαν μπροστά τους 14 γύρους. Μόλις στο δεύτερο, όμως, μπροστά από τα πιτ πέρασαν μόλις 14 μονοθέσια. Τι είχαν απογίνει τα υπόλοιπα;
Από τα μεγάφωνα ανακοινώθηκε πως είχε γίνει ένα ατύχημα στο Μπέργκβεργκ, την πιο βορινή στροφή. Μετά από αρκετά λεπτά ανακοινώθηκε πως ο οδηγός ήταν ο Νίκι Λάουντα της Ferrari.
Βίντεο: Η στιγμή του ατυχήματος σοκ του Νίκι Λάουντα
Η Ferrari του Λάουντα με ταχύτητα περίπου 193 χλμ/ώρα χτύπησε στα προστατευτικά κιγκλιδώματα , σηκώθηκε στον αέρα, στροβιλίστηκε, κατέληξε στη μέση της πίστας και τυλίχθηκε στις φλόγες. Ο οδηγός που ακολουθούσε, ο Γκάι Έντουαρντς με τη Hesketh, κατάφερε να αποφύγει τη Ferrari με αλλεπάλληλα ζιγκ-ζαγκ, αλλά ο Μπρετ Λάνγκερ της Surtees δεν μπορούσε να κάνει τίποτα για να μη χτυπήσει το φλεγόμενο μονοθέσιο. Στη συνέχεια ο Χάραλντ Ερτλ της Hesketh χτύπησε και τα δύο μονοθέσια.
Η σοκαριστική στιγμή του απεγκλωβισμού του Νίκι Λάουντα [βίντεο]
Ολοι τους βγήκαν και έτρεξαν να βοηθήσουν τον Λάουντα. Μαζί τους και ο Αρτούριο Μερζάριο της Williams. Ρίσκαραν τη ζωή τους. Ο Νίκι Λάουντα ήταν εγκλωβισμένος στο μονοθέσιό του λόγω της ζώνης του.
Με τη βοήθεια των σωστικών συνεργείων ο Λάνγκερ που είχε υπηρετήσει στο Βιετνάμ έπιασε τον Λάουντα από τους ώμους για να τον σηκώσει και ο Μερζάριο αναζήτησε το μηχανισμό που έλυνε τις ζώνες ασφαλείας. Πάνω στον πανικό βγήκε το κράνος του Λάουντα και η μπαλακλάβα (full face) που φορούσε πήρε φωτιά, το πρόσωπό του καιγόταν. Ο Ερτλ επιχείρησε να σβήσει τη φωτιά με τον πυροσβεστήρα, όμως εκείνη αναζωπυρώθηκε. Οταν τον απεγκλώβισαν είχε τις αισθήσεις του και μετά έπεσε σε κώμα. Για τρεις ημέρες βρισκόταν σε κρίσιμη κατάσταση.
Η φωτιά τον παραμόρφωσε στο πρόσωπο
Ο Νίκι Λάουντα είχε υποστεί σοβαρότατα εγκαύματα στο κεφάλι, και μέρος του αυτιού του είχε αποκολληθεί. Δεν ήταν, όμως, μόνο τα εξωτερικά εγκαύματα. Ο οδηγός της F1 κινδύνευε εξαιτίας της εισπνοής τοξικών αερίων από τα καύσιμα που είχαν πέσει στην πίστα και από τον αφρό του πυροσβεστήρα (προβλήματα που τον συνόδευσαν ωσ το τέλος, χθες, καθώσ τον περασμένο Αύγουστο έκανε μεταμόσχευση πνεύμονα , και έκτοτε μπαινόβγαινε στην εντατική ακόμη και λόγω γρίπης. Μια τέτοια γρίπη τον οδήγησε στο θάνατο).
Οι πρωτοπόροι του αγώνα δεν είχαν γνώση τι πραγματικά είχε γίνει, ακόμα και να γνώριζαν οι άνθρωποι των ομάδων τους, δεν θα τους το έλεγαν. Μονάχα ο Κρις Έιμον, ο σπουδαίος Νεοζηλανδός οδηγός, επέλεξε να μη συνεχίσει τον αγώνα με την Ensign που του είχε δημιουργήσει πολλά προβλήματα ήδη εκείνη τη χρονιά.
Ο Χαντ κέρδισε τον αγώνα
Ο αγώνας συνεχίστηκε και ο αποφασισμένος Χαντ τερμάτισε πρώτος 28 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Τζόντι Σέκτερ (Tyrrell) και τον τιμέιτ του, Γιόχαν Μας (ΜcLaren). Είχε μειώσει τη διαφορά από τον Λάουντα στους 14 βαθμούς.
"Θέλω να γίνει καλά ο Νίκι Λάουντα και να επιστρέψει στην πίστα. Το τελευταίο που θέλω είναι να γίνω παγκόσμιος πρωταθλητής με εκείνον να με βλέπει από την τηλεόραση, καθηλωμένος σε ένα νοσοκομειακό κρεβάτι", δήλωσε ο Χαντ μετά το τέλος του αγώνα.
Εν αντιθέσει με την ταινία οι δυο τους είχαν καλή σχέση, σχεδόν φίλοι. Ο Χαντ του έστειλε ένα τηλεγράφημα σε ενοχλητικό ύφος, γνωρίζοντας πως αν ο Λάουντα νευρίαζε, θα έκανε ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια.
Οι γιατροί τον είχαν ξεγραμμένο, είχαν φέρει ιερέα να τον διαβάσει
Ο Λάουντα μεταφέρθηκε σε μια ειδική κλινική για εγκαυματίες στο Μάνχάιμ. Εξι γιατροί και 34 νοσοκόμες έκαναν τα πάντα για να τον κρατήσουν στη ζωή. Κανείς τους, όμως, δεν το πίστευε.
Η κατάσταση ήταν τόσο άσχημη που οι γιατροί είχαν πει στη γυναίκα του να μην φύγει από το πλευρό του. Δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα για εκείνον και ο θάνατος του ήταν θέμα χρόνου. Μάλιστα, την τρίτη ημέρα της νοσηλείας του, ένας ιερέας μπήκε στο θάλαμο για να τον διαβάσει.
«Τον άκουγα να μιλάει στα λατινικά. Ο ιερέας δεν λέει τίποτα καλό, ούτε την πιθανότητα να γίνω καλύτερα. Ήθελα να του φωνάξω ''σταμάτησε, θα το μετανιώνεις μια ζωή. Δεν θα πεθάνω''», είχε αποκαλύψει αργότερα ο Νίκι Λάουντα.
Ο Νίκι Λάουντα ξεγέλασε το θάνατο
Ο Νίκι Λάουντα διέψευσε άπαντες. Αντίθετα από κάθε πρόβλεψη ανάρρωσε σε μόλις έξι εβδομάδες. Βέβαια, χρειάστηκε να περάσει επίπονες διαδικασίες, όπως οι πλύσεις στους πνεύμονες και πολύωρες επεμβάσεις. Στην επιστροφή του, έξι εβδομάδες αργότερα, ο Νίκι Λάουντα συμμετείχε στο ιταλικό Γκραν Πρι, όπου και τερμάτισε τέταρτος.
Η Ferrari τον είχε ήδη αντικαταστήσει με τον Αργεντινό Κάρλος Ρόιτμαν. Η σχέση του με τη Ferrari δεν αποκαταστάθηκε ποτέ όσα χρόνια ζούσε ο Έντσο. Πριν καν τελειώσει η σεζόν το 1977 αποχώρησε από τη Ferrari με επόμενο προορισμό τη Brabham του Μπέρνι Έκλεστοουν.
Η επιστροφή του Λάουντα στις πίστες
Με εμφανή τα σημάδια από το ατύχημα στο πρόσωπό του, η επιστροφή του Νίκι Λάουντα στις πίστες ήταν ένα πραγματικά συγκλονιστικό γεγονός, έξι εβδομάδες αφότου είχε κάνει την υφήλιο να καρδιοχτυπήσει:
Φορώντας ακόμη γάζες στο κεφάλι, έβαλε τη στολή του και το κράνος του και μπήκε στο μονοθεσιό του:
Στο πλευρό του Νίκι Λάουντα στάθηκε ο Χάραλντ Ερτλ:
Πήγε τον Χαντ μέχρι τον τελευταίο αγώνα της σεζόν
Εκείνη τη χρονιά, έδινε μάχη για τον τίτλο μέχρι και τον τελευταίο αγώνα με τον Τζέιμς Χαντ, ο οποίος τελικά στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής. Αυτή η επική αναμέτρηση, που αν μη τι άλλο αποκάλυψε τον κάθε άλλο παρά συνηθισμένο χαρακτήρα του Αυστριακού, βρίσκεται στο επίκεντρο της πλοκής της ταινίας Rush (2013) του αμερικανού σκηνοθέτη Ρον Χάουαρντ.
Όπως είναι γνωστό το πρωτάθλημα το 1976 το κατέκτησε ο Χαντ στον τελευταίο αγώνα της σεζόν, στην Ιαπωνία. Τα βλέφαρα του Λάουντα είχαν καεί, έμπαινε νερό στα μάτια του και επέλεξε να μη συνεχίσει τον αγώνα όπου πραγματοποιούνταν υπό βροχή.
Συγκλονίζει η περιγραφή του Νίκι Λάουντα για το ατύχημα
Ο Νίκι Λάουντα, μετά από καιρό, μίλησε για το ατύχημα του, δηλώνοντας πως εάν τον είχαν απεγκλωβίσει μερικά δευτερόλεπτα αργότερα θα ήταν νεκρός. Ο ίδιος δεν θυμόταν τι συνέβη. Ο εγκέφαλος του μπλόκαρε το συμβάν από το σημείο που έφυγε από τα πιτ με σλικ ελαστικά , θυμάται τον ήχο που έκανε το ελικόπτερο όταν τον μετέφερε στο νοσοκομείο.
«Δεν έχω αναμνήσεις από τον πόνο, μόνο από τον φόβο του θανάτου. Τον ένιωθα να πλησιάζει και προσπάθησα να υπερασπιστώ τον εαυτό μου. Το θυμάμαι ακόμα αλλά ο πόνος, ήταν δευτερεύουσας σημασίας εκείνη τη στιγμή. Δεν έσπασα τίποτα, έχασα μόνο το αυτί μου που ήταν πεσμένο στην άσφαλτο. Αλλά μπορείς να ζήσεις και να ακούς πολύ καλά και χωρίς αυτί. Φυσικά, ο κόσμος κάνει πλάκες σχετικά, αλλά το σημαντικό είναι να συμβιβαστείς με αυτό γιατί αν δεν το κάνεις και κάποιος κοροϊδέψει την εμφάνισή σου, θα σε πειράξει», είχε πει.
«Σκέφτομαι μόνο τις εικόνες που έχουν δει όλοι γιατί έχω στο μυαλό μου μόνο όσα έχω δει από την τηλεόραση, αλλά καμία ανάμνηση από το ατύχημα. Ξέρω ότι έπεσα στις μπαριέρες κι έπειτα κατέληξα στην μέση της πίστας. Αν οι άλλοι οδηγοί, δεν είχαν έρθει να με βοηθήσουν, δεν θα είχα επιβιώσει. Γιατί, ενώ είχα μείνει μέσα στο μονοθέσιο για 55 δευτερόλεπτα με τη θερμοκρασία στους 800 βαθμούς, με έβγαλαν την τελευταία στιγμή και αυτό με έσωσε. Εξέπληξα τον εαυτό μου γιατί κοιτούσα συνεχώς το χέρι μου που προφανώς πονούσε. Ο σερ Τζον Γουότσον κρατούσε το κεφάλι μου και τον ρώτησα πώς ήταν το πρόσωπό μου. Όπως και πριν, μου απάντησε, πράγμα που φυσικά δεν ήταν αλήθεια. Ένα-δυο δεύτερα παραπάνω και θα ήμουν νεκρός», πρόσθεσε ο Νίκι Λάουντα.
Η ζωή του Λάουντα, μετά το ατύχημα
Το 1977, ο Λάουντα θα κέρδιζε για δεύτερη φορά τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή με τη Φεράρι. Σταμάτησε να συμμετέχει στους αγώνες το 1979, για να ιδρύσει τη Lauda Air, την πρώτη του αεροπορική εταιρεία. Οι αιθέρες ήταν το άλλο του πάθος.
Αλλά τα σιρκουί δεν έπαψαν ποτέ να τον θέλγουν και γύρισε στην F1 το 1982, αυτή τη φορά στο τιμόνι μιας McLaren.
Με τη ΜακΛάρεν κατέκτησε τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή το 1984, για τρίτη και τελευταία φορά. Για τους περισσότερους ειδικούς, ο Λάουντα έγραψε ιστορία στο άθλημα. Η μεθοδικότητά του στην προετοιμασία και η αποφασιστικότητά του στους αγώνες του τον διέκριναν πάντα.
Μετά το τέλος της καριέρας του, ο Λάουντα συνέχισε να είναι πανταχού παρών στους κύκλους της F1. Υπήρξε σύμβουλος της Scuderia Ferrari, επικεφαλής της αγωνιστικής ομάδας της Jaguar, σχολιαστής της γερμανικής τηλεόρασης τα Σαββατοκύριακα των αγώνων, μη εκτελεστικός πρόεδρος της Mercedes AMG Petronas F1 Team — του ανήκε το 10% αυτής της τελευταίας.
Ο Νίκι Λάουντα βρέθηκε εξάλλου στο επίκεντρο μιας τραγωδία ως ο επικεφαλής αεροπορικής εταιρείας. Την 26η Μαΐου 1991, ένα Boeing 767 της Lauda Air που εκτελούσε το δρομολόγιο Μπανγκόκ-Βιένη συνετρίβη λόγω βλάβης. Ουδείς από τους 223 ανθρώπους που επέβαιναν στο αεροσκάφος επέζησε.
Γεννημένος την 22α Φεβρουαρίου 1949, γόνος βιενέζικης αστικής οικογένειας με μεγάλη περιουσία, ο Αντρέας Νικολάους Λάουντα, ή «Νίκι» όπως θα γινόταν παγκοσμίως γνωστός, δεν ήταν ούτε είκοσι όταν, χωρίς να ειδοποιήσει τους γονείς του, πήρε μέρος στην πρώτη του κούρσα με αυτοκίνητο, στο τιμόνι του Mini Cooper που του είχε χαρίσει η γιαγιά του. Παρά την αντίθετη γνώμη της οικογένειας, θα ριχνόταν στο πάθος του.
Τα τοξικά αέρια που εισέπνευσε στο παραλίγο μοιραίο ατύχημα του 1976 επηρέασαν τον οργανισμό του. Έπειτα από δύο μεταμοσχεύσεις νεφρών το 1997 και το 2005, χρειάστηκε να υποβληθεί σε επείγουσα επέμβαση μεταμόσχευσης πνεύμονα τον Αύγουστο του 2018, αφού μολύνθηκε από ιό κατά τη διάρκεια μιας παραμονής του στην Ιμπίθα.
Εγχειρίστηκε στο γενικό νοσοκομείο της Βιένης, κατά σατανική σύμπτωση την επομένη της επετείου του ατυχήματός του, και συνήλθε μετά βίας. «Ήταν πολύ δύσκολο να επανέλθω. Συγκρίνεται μόνο με τα εγκαύματά μου μετά το ατύχημα στο Νίρμπουργκρινγκ», θα παραδεχόταν στην ελβετική εφημερίδα Blick. «Ήμουν νεκρός για λίγο. Αλλά ξαναζωντάνεψα».