Σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από τον καταναλωτισμό, κάποιοι εκατομμυριούχοι επαναπροσδιορίζουν τι σημαίνει να είσαι πλούσιος.
Γνωστοί ως εκατομμυριούχοι «χαμηλής κατανάλωσης», προτιμούν έναν τρόπο ζωής βασισμένο στη λιτότητα και την απλότητα, ο οποίος τους επιτρέπει να... μαζεύουν και να μαζεύουν και να μαζεύουν.
Σύμφωνα με το Fortune, αυτοί οι εκατομμυριούχοι δεν επιδιώκουν την καταξίωση μέσω πολυτελών υλικών αγαθών. Αντιθέτως, διατηρούν τις δαπάνες τους στο ελάχιστο.
Ένα παράδειγμα είναι η Shang Saavedra, μια πολυεκατομμυριούχος επιχειρηματίας που νοικιάζει ένα ταπεινό σπίτι, οδηγεί ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο 16 ετών και κάνει τα ψώνια της στο τμήμα κατεψυγμένων τροφίμων των σούπερ μάρκετ.
Αυτή και ο σύζυγός της επενδύουν σε πράγματα και δραστηριότητες που έχουν μακροπρόθεσμη αξία, όπως η εκπαίδευση των παιδιών τους και τα ακριβά ακίνητα.
Η Annie Cole, πάλι, παρότι έχει περιουσία ενός εκατομμυρίου δολαρίων, διατηρεί τα έξοδά της κάτω από τα 4.000 δολάρια το μήνα.
Η Cole προτιμά τα μεταχειρισμένα ρούχα και ετοιμάζει όλα τα γεύματα στο σπίτι. Σχεδιάζει να σταματήσει να εργάζεται πριν από τα 45 της, κάτι που θεωρεί πολυτέλεια πολυτιμότερη από οποιοδήποτε επώνυμο αντικείμενο.
Σύμφωνα με το Yahoo! Finance, πλατφόρμες όπως το TikTok και το Instagram ενθαρρύνουν τις τάσεις μαζικής κατανάλωσης, οι οποίες έρχονται σε άμεση αντίθεση με τη φιλοσοφία αυτών των εκατομμυριούχων.
Ωστόσο, κινήματα όπως ο «πυρήνας της υποκατανάλωσης» πρεσβεύουν ακριβώς το αντίθετο και προσπαθούν να προωθήσουν πρακτικές όπως η μείωση των παρορμητικών αγορών και η εκτίμηση για αυτά που έχει ήδη κάποιος.
Ο θετικός αντίκτυπος της χαμηλής κατανάλωσης υπερβαίνει την οικονομική εξοικονόμηση. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι πρακτικές αυτές προωθούν επίσης την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, συμβάλλοντας στη μείωση των αποβλήτων και της κατανάλωσης προϊόντων μικρής διάρκειας ζωής.
Ο Shang Saavedra, ο οποίος βοηθά άλλους ανθρώπους να υιοθετήσουν αυτόν τον τρόπο ζωής, συνοψίζει τη φιλοσοφία της χαμηλής κατανάλωσης με έναν προβληματισμό σχετικά με τη σημασία της κατανόησης του σκοπού που κρύβεται πίσω από αυτήν:
«Ποιος είναι ο απώτερος στόχος της υποκατανάλωσης; Αν κάποιος ασχολείται με την υποκατανάλωση μόνο και μόνο για την ίδια την πράξη, γρήγορα καίγεται και γίνεται δυστυχισμένος. Φυσικά, εξακολουθώ να αισθάνομαι την ανάγκη να αγοράζω αντικείμενα πολυτελείας και εμπειρίες, και κάθε τόσο έχουμε ένα ξεχωριστό δείπνο με τη σύζυγό μου σε ένα πολύ καλό εστιατόριο. Αλλά το να καταλαβαίνεις τον λόγο πίσω από την επιθυμία για κάτι… συνήθως προέρχεται από ένα ανικανοποίητο κομμάτι της ζωής σου και συχνά είναι μια ψυχολογική ανάγκη».
Μόδα στα social media η υποκατανάλωση;
Εκτός από τους εκατομμυριούχους που συνειδητά υιοθετούν την υποκατανάλωση ως συνειδητό τρόπο ζωής, κάποιοι νέοι της γενιάς Z μοιράζονται συνήθειες ελάχιστης κατανάλωσης στο TikTok.
Σύμφωνα με το BuzzFeed, αυτή η τάση, γνωστή ως «βασική υποκατανάλωση», δείχνει τους ανθρώπους να χρησιμοποιούν τα ίδια προϊόντα μέχρι να φθαρούν, να μαγειρεύουν στο σπίτι και να εξοικονομούν όσο το δυνατόν περισσότερα με έναν πιο λιτό τρόπο ζωής.
Αν και το κίνημα φαίνεται αυθεντικό, κάποιοι αμφισβητούν αν πρόκειται για πραγματική αλλαγή ή απλώς για άλλη μια μόδα. Η δημιουργός περιεχομένου Dominique Joane, η οποία δημοσίευσε το πρώτο βίντεο για το θέμα, σχολίασε:
«Ήταν αναζωογονητικό να ανοίξουμε το TikTok και να δούμε πώς αμφισβητείται η υπερβολική κατανάλωση στην κουλτούρα μας. Αλλά αναρωτήθηκα αν αυτή η τάση θα έχει πραγματικά μόνιμο αντίκτυπο ή αν, όπως τόσες άλλες στην πλατφόρμα, θα καταλήξει να είναι απλώς άλλη μια μόδα».