Κάποια ζώα εκεί έξω είναι σταρ των social media και δεν το γνωρίζουν καν. Ας όψονται τα αφεντικά τους που τους έχουν κάνει πρώτες «φίρμες» στο Διαδίκτυο.
Όπως τόσοι άλλοι ιδιοκτήτες κατοικίδιων ζώων, ο Charles Lever έδωσε στο σκύλο του την δική του φωνή. Υιοθέτησε ένα αμερικανικό πιτ μπουλ τεριέ με το όνομα Tatum το 2016 και άρχισε να αφηγείται τον εσωτερικό μονόλογο του Tatum, καθώς το ζευγάρι πήγαινε σε περιπέτειες μαζί. Τι σκεφτόταν καθώς εξερευνούσε την πίσω αυλή, ή έσκαβε τις τρύπες του, ή κυνηγούσε την ουρά του; Κατέγραψε βίντεο με τον Tatum, πρόσθεσε τον σχολιασμό του και έστειλε τα αποτελέσματα στο Snapchat στην υπόλοιπη οικογένειά του.
Και αυτό ήταν το ταπεινό ξεκίνημα ενός από τα πιο διάσημα σκυλιά στον κόσμο για το 2024.
«Ένα άτομο στο οποίο στείλαμε τα βίντεο είπε μεταξύ σοβαρού και αστείου ότι εγώ και ο Tatum θα έπρεπε να έχουμε το δικό μας talk show», μου λέει ο Lever. «Μετά από αυτό, σκέφτηκα ότι θα μπορούσε να πάει καλά στο Instagram. Έτσι το έβαλα στην πλατφόρμα και παρουσίασα τα βίντεο, και μια από τις αστείες σελίδες του Instagram το πήρε και έγινε viral. Μας έκαναν tag και αποκτήσαμε μερικές χιλιάδες followers μέσα σε μια νύχτα».
Σήμερα, ο Tatum έχει 485.000 οπαδούς στο Instagram και επιπλέον 3,5 εκατομμύρια στο TikTok. Αλλά υπάρχει μια εντυπωσιακή διαφορά μεταξύ των πρώτων feeds του Tatum στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και της σημερινής του διαδικτυακής παρουσίας: Τώρα, οι θαυμαστές μπορούν να δουν τις πολλές, πολλές εμπορικές συμφωνίες που έχουν γίνει για λογαριασμό του Tatum. Το κουτάβι διαφημίζει τροφές για κατοικίδια ζώα, φωτογραφικές μηχανές και ταινίες της MGM σαν τετράποδος εκπρόσωπος. Και είναι επικερδές.
Η σύζυγος του Lever, Nicole, εξακολουθεί να εργάζεται σε ένα δημοτικό σχολείο, αλλά από τον Ιούνιο του 2022, ο Charles τρέχει το brand «Tatum» σε πλήρη απασχόληση- γιατί κατάλαβε ότι αυτές οι αστείες μιμήσεις και φωνές πληρώνουν τους μηνιαίους λογαριασμούς του ζευγαριού.
«Ξαφνιάστηκα», λέει ο Lever, όταν τον ρωτάω αν είχε συνειδητοποιήσει πόσο κερδοφόρα ήταν η βιομηχανία αυτή. «Έχει αλλάξει εντελώς τη ζωή μας. Δεν το περιμέναμε ποτέ αυτό. Απλά το ακολουθούμε. Βάζουμε τον Tatum σε προτεραιότητα και όλα παίρνουν τον δρόμο τους».
Όταν το TikTok ερωτεύεται σκύλους και γάτες
Ο Tatum, φυσικά, δεν είναι το μόνο κατοικίδιο που γεμίζει τα social media. Ο κόσμος έχει ερωτευτεί σκύλους, γάτες, γαϊδουράκια, ιγκουάνα, μέχρι και κουνάβια. Το TikTok έχει αυτή τη στιγμή εμμονή με ένα συμπαθητικό, φωτογραφικό emu.
Δεν υπάρχει κανένας λογικός συνδυασμός - και, κυρίως, κανένα επαναλήψιμο κόλπο - για τη απότομη και μετεωρική μετατροπή ενός απλού ζώου σε μια σοσιαλμιντιακή διασημότητα. Όσοι γνωρίζουν καλά τη βιομηχανία λένε ότι τα πιο επιτυχημένα κατοικίδια διαθέτουν μια απολαυστική ιδιοτροπία, η οποία γοητεύει: π.χ. παρατηρήστε την γλώσσα της Marnie The Dog ή τα μάτια της Nala Cat.
Ο Thomas Shapiro είναι ιδιοκτήτης της Tika, ενός ιταλικού κυνηγόσκυλου και μοντέλου που ο Shapiro ντύνει με φόρμες, γούνες και φορέματα σαν να βγήκαν από το Met Gala. Ο Shapiro λέει ότι ξεκίνησε τον λογαριασμό της Tika στο Instagram το 2016, απλώς επειδή ανέβαζε πάρα πολλές φωτογραφίες της στη δική του σελίδα. Βρήκε γρήγορα ένα κοινό που ενθουσιάστηκε με τα ρούχα της Tika και άφησε τη δουλειά του ως προγραμματιστής ιστοσελίδων το 2021.
Έκτοτε, ο Shapiro προσπαθεί να καταλάβει προς τι τόσος ενθουασιασμός για το κατοικίδιό του. «Ξεκινάω τη μέρα μου ελέγχοντας τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τον ατζέντη της Τίκα. Επικοινωνούμε το μεσημέρι για να δούμε αν υπάρχει κάτι καινούργιο σχετικά με ευκαιρίες διαφήμισης και περιεχομένου», λέει. «Κατόπιν, η Τίκα ξυπνάει και παίρνει το πρωινό της, και το μεσημέρι θα κάνουμε κάποιο βίντεο για το TikTok ή το Instagram. Τελειώνουμε τις λήψεις μας σε 10 ή 15 λεπτά».
Υπάρχουν μέχρι και... μάνατζερ ζώων-σελέμπριτις
Ο ατζέντης του Shapiro είναι μέλος του The Dog Agency, μιας εταιρείας διαχείρισης και μάνατζμεντ που δημιουργήθηκε ειδικά για να χειρίζεται τις έρευνες, τις ευκαιρίες και τις συνεργασίες που προκύπτουν στη ζωή των ζώων (όχι μόνο των σκύλων).
Η συμφωνία με την εταιρεία, λέει ο Shapiro, ήταν σωτήρια. Ως σχεδιαστής ιστοσελίδων, δεν είχε ιδέα πώς να κλείσει τα συμβόλαια για λογαριασμό της Tika. Αλλά το The Dog Agency χειρίζεται τις υποθέσεις δεκάδων τετράποδων σούπερ σταρ.
«Ξέρουν τι είναι καλύτερο για εκείνη. Δουλεύουμε μαζί για πάνω από τρία χρόνια τώρα. Δεν είμαι δικηγόρος, δεν εργάζομαι στη βιομηχανία του θεάματος και εκείνοι αναλαμβάνουν όλες τις διαπραγματεύσεις. Είχαμε μάρκες που ήθελαν να μείνουμε αποκλειστικοί μαζί τους για 90 ημέρες, και εκείνοι τις διαπραγματεύτηκαν σε 30 ημέρες, ώστε να μπορώ να δουλέψω με άλλες εταιρείες. Το πρακτορείο παίρνει ένα μερίδιο προφανώς, αλλά εξακολουθώ να βγάζω πολύ περισσότερα χρήματα από ό,τι θα έβγαζα αν χειριζόμουν αυτές τις υποθέσεις μόνη μου», λέει ο Σαπίρο.
Κανείς δεν λέει την αλήθεια ως προς τα πόσα κερδίζει
Ούτε ο Shapiro ούτε κανένας άλλος δεν ήταν ειλικρινής σχετικά με το πόσα χρήματα βγάζουν τα κατοικίδιά τους - πιθανότατα επειδή τα νούμερα είναι συχνά εξωφρενικά.
Η βρετανική Evening Standard ανέφερε ότι, με βάση μια μελέτη της OnBuy Pets Suppliers, οι κορυφαίοι petfluencers αναμένουν να κερδίσουν περίπου 30.000 ευρώ ανά χορηγούμενη ανάρτηση.
Σε συνέντευξή της στο Vox, η διευθύνουσα σύμβουλος του Dog Agency, Loni Edwards δήλωσε ότι τα έσοδα έχουν άμεση σχέση με τις μετρήσεις της επιρροής. «Η τιμή ποικίλλει και συνήθως συνδέεται με τον αριθμό των ακολούθων σας, όπου μια κλίμακα, ας πούμε, 100.000 ακολούθων θα σας αποφέρει μερικές εκατοντάδες δολάρια και πάνω», εξήγησε. «Έχω πελάτες που έχουν μερικά εκατομμύρια followers και παίρνουν 15.000 δολάρια ανά ανάρτηση».
Άλλοι άνθρωποι που ασχολούνται με τα κατοικίδια ζώα αντιμετωπίζουν την επιχείρηση ως ένα επάγγελμα μερικής απασχόλησης- ένας τρόπος να κάνουν παρέα με τα κατοικίδιά τους και να βγάζουν κάποια χρήματα στο περιθώριο.
Η Kristina Wolf, μια Αμερικανίδα που εργάζεται σε ένα ίδρυμα άγριας ζωής, είναι η περήφανη μητέρα ενός από τα λίγα διάσημα φίδια του TikTok. Το όνομά του είναι Linguini. «Κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας [του Covid] η αδελφή μου και εγώ βαρεθήκαμε αρκετά», λέει η Wolf. «Επέμενε να φτιάξω ένα TikTok για τον Linguini επειδή είναι αξιολάτρευτος και θα μπορούσα να διδάξω στους ανθρώπους ακόμα και για τα φίδια. Δημοσίευσα το πρώτο μου βίντεο, το οποίο είχε 16 εκατομμύρια προβολές, και συνέχισα».
Έκτοτε, η Wolf έχει διερευνήσει κάποιες εμπορικές ευκαιρίες για τον Linguini. Αν είστε σούπερ φαν, μπορείτε να φορέσετε ένα φούτερ με κουκούλα Linguini ή να ακουμπήσετε το κεφάλι σας σε ένα μαξιλάρι Linguini. Αλλά η Wolf δεν θέλει να προωθήσει πολύ επιθετικά τα εμπορεύματα, επειδή δεν της αρέσει η ιδέα ότι ο λογαριασμός της θα φαίνεται «υπερβολικά εμπορευματοποιημένος».
Όταν δεν γνωρίζεις πόσα χρήματα αποφέρεις στο αφεντικό σου
Αυτό είναι ένα από τα παράδοξα του να είσαι ένας pet influencer (ή «γονέας» pet influencer): τα ίδια τα ζώα δεν έχουν επίγνωση της φήμης τους και οι υπεύθυνοι ιδιοκτήτες προσπαθούν να έχουν υπόψη τους αυτή την ανισορροπία δύναμης.
«Πολλοί από εμάς έχουμε "καεί"», λέει η Ashley Looper, η οποία διαχειρίζεται τον λογαριασμό στο Instagram για τον TurboRoo, ένα τσιουάουα.
Η Looper και το κατοικίδιό της έγιναν viral στις αρχές της δεκαετίας του 2010, όταν, όπως μου λέει, η βιομηχανία του Petfluencing κινούνταν πολύ πιο αργά. Σημειώνει ότι οι δυο τους έχουν μακροχρόνιο συμβόλαιο με τη μάρκα σκυλοτροφών Purina και η εταιρεία αρχικά της είπε να δημοσιεύει «δύο φορές τον μήνα», μια συχνότητα που θεωρείται... ξεπερασμένη στο σημερινό υπερφορτωμένο τοπίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
«Τώρα πρέπει να υπογράψεις δύο συμβόλαια, να στείλεις προ-επιμέλεια και οι μάρκες δεν είναι ποτέ ευχαριστημένες», λέει η Looper. «Είναι ένα ολόκληρο πράγμα, τα hashtags που χρειάζονται...».
Τα σχόλιά της θέτουν ένα κρίσιμο ερώτημα σχετικά με την επιρροή των κατοικίδιων ζώων, ένα ερώτημα που οι περισσότεροι ιδιοκτήτες κατοικίδιων ζώων έχουν σκεφτεί: Πώς διαχειρίζεστε την ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής ενός σκύλου; Και πώς εξασφαλίζετε ότι η σχέση παραμένει αγνή;
Όλοι οι ιδιοκτήτες θεωρούν ότι η υγεία και η ευημερία των ζώων τους είναι η νούμερο ένα προτεραιότητά τους. Όμως, δέχονται συνεχώς σχόλια από ανθρώπους που δεν τους πιστεύουν - οι οποίοι είναι σίγουροι ότι υπάρχει κάτι εγγενώς ελαττωματικό στο να μετατρέψεις ένα κατοικίδιο σε... δημόσιο πρόσωπο.
Ο Lever πιστεύει ότι αυτά τα παράπονα είναι... επιεικώς για γέλια. «Αν ανησυχείτε ότι ο Tatum πέφτει θύμα κακομεταχείρισης, δείτε ένα βίντεο χωρίς ήχο. Απλά σας κοιτάζει. Το 95% της ημέρας, χαλαρώνει. Αυτή τη στιγμή απλά κάθεται στον καναπέ, είναι ένα πολύ τεμπέλικο σκυλί».