Το έργο της «το πληγωμένο ελάφι» ήταν μια φωτογραφία της ζωής της όπως η ίδια η Φρίντα Κάλο την αποτύπωσε στο εμβληματικό έργο της.
Στη σύντομη ζωή της – πέθανε σε ηλικία 47 ετών – έμαθε να συνυπάρχει με τον οξύ σωματικό πόνο που κατά διαστήματα την καθήλωνε αλλά εκείνη τον μετέτρεπε σε ένα αστείρευτο ταλέντο που σημάδεψε τη Μεξικανική κουλτούρα.
Στο μπλε σπίτι της στη γειτονιά Κογιοακάν της πόλης του Μεξικού, οι αναμνήσεις ξεπηδούν από το χρονοντούλαπο της ιστορίας και συνθέτουν το πάζλ της μυθιστορηματικής ζωής της. Στα έξι της χρόνια προσβλήθηκε από πολιομυελίτιδα με αποτέλεσμα να αποκτήσει κινητικά προβλήματα. Επιπλέον, το 1925 σε ηλικία 18 ετών είχε ένα τροχαίο ατύχημα όταν το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε συγκρούστηκε με τραμ. Για μεγάλο διάστημα έμεινε καθηλωμένη καθώς χρειάστηκε να υποβληθεί σε αλλεπάλληλες χειρουργικές επεμβάσεις και όλης της η ζωή χαρακτηριζόταν από τη θλίψη που εκφραζόταν στα έργα της.
Οι δυο γάμοι με τον Ριβέρα
Το 1929 παντρεύτηκε τον σπουδαίο Μεξικανό τοιχογράφο Ντιέγκο Ριβέρα και μετακόμισαν στο Σαν Φρανσίσκο καθώς οι τοιχογραφίες του συζύγου της είχαν μεγάλη ζήτηση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αργότερα εγκαταστάθηκαν στο Ντιτρόιτ και η Μεξικανή καλλιτέχνιδα που προσπαθούσε να γίνει μητέρα απέβαλε. Η βαθιά απογοήτευσή της αποτυπώθηκε στα έργα της «Νοσοκομείο Χένρι Φορντ» και «Αποβολή στο Ντιτρόιτ». Μετά από δέκα χρόνια γάμου, κατά τα οποία υπήρχαν αναφορές για εξωσυζυγικές σχέσεις της Κάλο με άνδρες και γυναίκες χώρισε τον Ριβέρα και αποσύρθηκε στο χαρακτηριστικό γαλάζιο σπίτι της στο Μεξικό. Στη συνέχεια έκανε νέα σχέση με τον φωτογράφο του ΤΙΜΕ Νίκολας Μάρει. Εκείνος όμως δεν άργησε να καταλάβει πόσο σημαντικός ήταν ο Ριβέρα για την αγαπημένη του σημειώνοντας σε μια επιστολή του «από τους τρεις μας, υπήρχατε μόνο οι δυο σας». Το 1995 το περιοδικό Vanity fair δημοσίευσε επιστολή της Κάλο προς μια φίλη της στην οποία αποκάλυπτε ότι είχε σχέση με γυναίκα συνάδελφό της. Ο χωρισμός της με τον Ριβέρα πάντως δεν κράτησε πολύ καθώς το 1940 οι δυο τους παντρεύτηκαν ξανά.
Το ειδύλλιο με τον Λέον Τρότσκι
Στις εξωσυζυγικές της περιπέτειες αναφέρεται και ο Λέον Τρότσκι με τον οποίο μοιράζονταν τις ίδιες πολιτικές πεποιθήσεις. Ένα διάστημα, όταν εκείνος εγκατέλειψε τη Σοβιετική Ένωση με τη σύζυγό του, τον φιλοξένησε στο σπίτι της και τα δυο ζευγάρια έκαναν παρέα η οποία εξελίχθηκε σε ειδύλλιο μεταξύ Κάλο και Τρότσκι το 1937 όταν ο Ριβέρα εμφανιζόταν να έχει σχέση με τη μικρή της αδερφή. Το 1940 η Μεξικανή ζωγράφος βρέθηκε για μια ημέρα στη φυλακή καθώς η αστυνομία του Μεξικού την υποπτεύθηκε για τη δολοφονία του Τρότσκι, τον οποίο στην πραγματικότητα είχε δολοφονήσει ο Ραμόν Μερκαντέρ, οπαδός του Στάλιν.
Πίνακες, προσωπικά αντικείμενα, καβαλέτα και φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο και του συζύγου της, βρίσκονται ακόμα στην Casa Azul, το γαλάζιο σπίτι που ο Ριβέρα δώρισε στο Μεξικανικό κράτος μετά το θάνατό της με σκοπό να γίνει μουσείο. Η Μεξικανή ζωγράφος, πέθανε το 1954 ενώ τρία χρόνια αργότερα έφυγε από τη ζωή και ο σύζυγός της. Η Μεξικανική κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας την προσφορά τους, αποτύπωσε τα πρόσωπά τους στις δύο όψεις του χαρτονομίσματος των 500 πέσος, στην ειδική έκδοση για τα 200 χρόνια από την ανεξαρτητοποίηση της χώρας.
Εικόνες από το σπίτι της Φρίντα Κάλο
Φωτογραφίες: Αθανασία Αγγελοπούλου