Η διεθνής επιστημονική κοινότητα είναι διχασμένη αναφορικά με όσα περιγράφονται στο βιβλίο της Εξόδου της Παλαιάς Διαθήκης, αλλά μια ομάδα ερευνητών λέει ότι βρήκε αποδείξεις για τη διάβαση της Ερυθράς Θάλασσας, το Πεσάχ (διάβαση) ή Πάσχα όπως ονομάζουν οι Εβραίοι την φυγή από την Αίγυπτο.
Ερευνητές του Doubting Thomas Research Foundation (DTRF - «Ερευνητικό Ίδρυμα Άπιστος Θωμάς»), που μελετά την ιστορική ακρίβεια των αναφερομένων στη Βίβλο, υποστηρίζουν ότι μάλλον βρήκαν το δρόμο που ακολούθησαν καθοδηγούμενοι από τον Μωϋσή οι Ισραηλίτες προς τη Γη της Επαγγελίας. Ο κινηματογραφιστής Ράιαν Μάουρο του DTRF ταξίδεψε τρεις φορές στη Σαουδική Αραβία, απ’ όπου πέρασαν, όπως λέει οι Εβραίοι κατά το Πεσάχ (Πάσχα). «Αυτό που βρήκα εκεί με άφησε άναυδο. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι υπήρχαν όλες αυτές οι ενδείξεις που συμφωνούν με την Έξοδο και σχεδόν κανείς εκτός της περιοχής δεν τις γνωρίζει», είπε στη βρετανική εφημερίδα Daily Star.
Tο βιβλίο της Εξόδου – το δεύτερο της Πεντατεύχου της Παλαιάς Διαθήκης – αφηγείται την ιστορία του Ισραηλιτικού λαού από τη γέννηση του Μωυσή μέχρι την κατασκευή της Σκηνής του Μαρτυρίου κατά το δεύτερο έτος από το Πεσάχ (Πάσχα).
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Έξοδος οι Εβραίοι κυνηγημένοι από τον στρατό των Αιγυπτίων διέβησαν την Ερυθρά Θάλασσα, τα νερά της οποίας διαχώρισε στα δύο ο Μωυσής. Οι Αιγύπτιοι τους ακολούθησαν, όμως τα νερά ξαναγύρισαν και σκέπασαν όλο το στρατό του φαραώ. Αργότερα οι Ισραηλίτες έφθασαν στο όρος Σινά, όπου ο Μωυσής παρέλαβε τις δέκα εντολές από τον Θεό και μετά από 40 χρόνια στην έρημο εγκαταστάθηκαν στην περιοχή του σημερινού Ισραήλ.
Η τοποθεσία του βιβλικού Όρους Σινά συνδέεται παραδοσιακά με την χερσόνησο του Σινά στην Αίγυπτο, όπου χτίστηκε και το μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης στο σημείο, όπως πιστεύεται, της φλεγόμενης βάτου, όπου ο Θεός αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά στο Μωυσή. Αλλά ο Ράιαν Μάουρο πιστεύει ότι το πραγματικό Όρος Σινά βρίσκεται περίπου 160 χλμ. ανατολικότερα, πέρα από τον κόλπο της Άκαμπα που χωρίζει τη χερσόνησο του Σινά από τη Σαουδική Αραβία. «Μετά από τρία ταξίδια στη Σαουδική Αραβία είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι οι Ισραηλίτες πήγαν στην Μαδιάμ, κατά τη φυγή τους (Πεσάχ ή Πάσχα) από την Αίγυπτο», λέει. Η Μαδιάμ, η χώρα των Μαδιανιτών, εκτείνεται μεταξύ Αιγύπτου και Μωάβ, πιθανότατα προς ανατολάς του Αιλανιτικού Κόλπου και εκεί κατέφυγε ο Μωυσής μετά τον φόνο του Αιγύπτιου και εκεί νυμφεύθηκε τη θυγατέρα του ιερέα Ιοθώρ.
Ο Μάουρο λέει ότι υπάρχουν αποδείξεις ότι ο Μωυσής οδήγησε τους Εβραίους απέναντι από τον κόλπο της Άκαμπα, από το σημείο όπου βρίσκεται σήμερα η παράκτια πόλη Νουβέιμπα στα ανατολικά της χερσονήσου του Σινά, όπου το πέρασμα είχε πλάτος σχεδόν 12 χλμ. και σχετικά μικρό βάθος 33 μέτρων. «Θα χρειαστεί κάποιο διάστημα μέχρι η εναλλακτική αυτή θεωρία καταχωρηθεί στην κοινώς αποδεκτή ιστοριογραφία, αλλά πιστεύω ότι το έργο μας θα αλλάξει ριζικά τις απόψεις αναφορικά με το θέμα», υποστήριξε.
Σύμφωνα με την άποψη πολλών επιστημόνων δεν υπάρχουν αρχαιολογικές αποδείξεις για την Έξοδο (Πεσάχ ή Πάσχα) και η Βίβλος μάλλον αποτελεί μια προσπάθεια του εβραϊκού λαού να καταγράψει τις ρίζες του, παρά μια αποτύπωση συγκεκριμένων ιστορικών γεγονότων. Αλλά ο Μάουρο διαφωνεί. «Εγώ θα έλεγα σε όσους διατηρούν αμφιβολίες για την Έξοδο να προσεγγίζουν με ανοικτό μυαλό το θέμα. Υπάρχει λόγος που η παράδοση αυτή πέρασε στις τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες του πλανήτη, τον Χριστιανισμό, τον Ιουδαϊσμό και το Ισλάμ», λέει. «Ίσως αμφιβάλλουν για την ιστορική ακρίβεια των αναφερομένων στο βιβλίο της Εξόδου ελλείψει αποδείξεων στο χώρο γύρω από το μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης, αλλά αυτά που βρήκαμε εμείς φαίνεται ότι συνάδουν με τις αρχαίες μαρτυρίες».
Στα τέλη του περασμένου χρόνου το ίδρυμά του, το DTRF, κυκλοφόρησε ένα ντοκιμαντέρ με τον τίτλο «Βρίσκοντας το Όρος του Μωυσή», που επεκαλείτο «αδιάψευστες αρχαιολογικές αποδείξεις» της φερόμενης ως πραγματικής τοποθεσίας του στη Σαουδική Αραβία. Ο Μάουρο ανέφερε στο ντοκιμαντέρ ότι βρήκε αρκετές αποδείξεις ότι η έξοδος των Εβραίων από την Αίγυπτο είναι πραγματικό γεγονός, όπως ένας βράχος στο όρος Χωρήβ που χτύπησε ο Μωυσής με το ραβδί του και ανέβλυσε νερό καθώς και τα κατάλοιπα ενός αρχαίου βωμού, όπου οι Ισραηλίτες λάτρευαν το χρυσό μοσχάρι όσο ο Μωυσής βρισκόταν στην κορυφή του όρους για να παραλάβει τις δέκα εντολές.
«Το χρυσό μοσχάρι, ο διαχωρισμένος βράχος, ο βωμός, το σημείο διέλευσης της Ερυθράς Θάλασσας, όλα αυτά πρέπει να ταιριάζουν και ταιριάζουν μ’ αυτό το σημείο, όσο με κανένα άλλο», είπε. Και πρόσθεσε: «Μπορεί να μην πιστεύουμε στους θεούς των αρχαίων Αιγυπτίων, Βαβυλωνίων και Ασυρρίων, αλλά αποδεχόμαστε τα στοιχεία της ιστορικής ύπαρξης των λαών αυτών. Οι περιγραφές στο βιβλίο της Εξόδου δεν διαφέρουν και τώρα έχουν πραγματικές αποδείξεις ότι αυτά τα γεγονότα πράγματι έλαβαν χώρα».