Ως που εκτείνονται τα όρια της ελευθερίας της έκφρασης και πότε αυτά αντιβαίνουν το θρησκευτικό συναίσθημα; Στις 30 Σεπτεμβρίου του 2005, η δανέζικη εφημερίδα «Γιούλαντς Πόστεν» δημοσιεύει 12 σατιρικά σκίτσα με τον προφήτη Μωάμεθ ξεσηκώνοντας θύελλα στον μουσουλμανικό κόσμο, όσο όμως και στη Δύση.
Στα σκίτσα αυτά ο Μωάμεθ απεικονίζεται μεταξύ άλλων ως βομβιστής, ενώ σε κάποια άλλα το σαρίκι του μοιάζει με βόμβα έτοιμη να εκραγεί. Άλλο σατιρικό σκίτσο έδειχνε τον Μωάμεθ στις πύλες του παραδείσου να ενημερώνει τους πιστούς μαχητές του Ισλάμ πως έχει «ξεμείνει από παρθένες».
Τα σκίτσα έφεραν αντιδράσεις από σειρά μουσουλμανικών χωρών, καθώς και από τους Μουσουλμάνους που διαμένουν στην ευρωπαϊκή χώρα, καθώς στην θρησκεία του Ισλάμ απαγορεύεται η απεικόνιση του προφήτη, αλλά φυσικά και εξαιτίας του περιεχομένου των σατιρικών σκίτσων που παρουσίαζαν τους πιστούς ως τρομοκράτες.
Το δίλημμα των ΜΜΕ ανά τον κόσμο για τα σκίτσα του Μωάμεθ
Εφημερίδες και τηλεοπτικοί σταθμοί σε όλο τον κόσμο βρέθηκαν αντιμέτωποι με ένα τεράστιο δίλημμα. Την ώρα που ο μουσουλμανικός κόσμος έβραζε, θα μπορούσαν άραγε να αναδημοσιεύσουν τα σκίτσα του Μωάμεθ; Το BBC απεφάνθη πως ήταν απαραίτητο προκειμένου οι τηλεθεατές του να έχουν εικόνα για τον λόγο που προκάλεσε την έντονη διαμάχη.
Την ίδια ώρα, περιοδικό στη Νορβηγία που αναδημοσίευσε τα σκίτσα δήλωνε πως αποφάσισε να κλείσει το γραφείο του στην Παλαιστίνη έπειτα από απειλές. Στη Γάζα, ένοπλοι περικύκλωσαν τότε τα γραφεία της ΕΕ διαμαρτυρόμενοι για την δημοσίευση των σκίτσων του Μωάμεθ.
Η αντιπαράθεση στην πολιτική για τα σκίτσα του Μωάμεθ
Ο τότε γγ του ΟΗΕ, Κόφι Ανάν, εξέφραζε το 2005 την ανησυχία του για την έκταση που πήρε το θέμα με τα σκίτσα του Μωάμεθ. Ωστόσο, η δήλωσή του έμοιαζε με σολομώντεια λύση καθώς έλεγε: «Η ελευθερία του Τύπου πρέπει πάντα να ασκείται κατά τρόπο που σέβεται πλήρως τις θρησκευτικές ελευθερίες».
Ο Ιταλός Επίτροπος Φράνκο Φρατίνι χαρακτήριζε παράλογη την δημοσίευση των σκίτσων του Μωάμεθ, ωστόσο τόνισε πως το δικαίωμα στην κριτική είναι από τα θεμελιώδη δικαιώματα στα οποία εδράζεται η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η «Διεθνής Ημέρα Βλασφημίας» ως απάντηση στα σκίτσα του Μωάμεθ
Η «Ημέρα Βλασφημίας», γνωστή και ως «Διεθνής Ημέρας Δικαιώματος στη Βλασφημία» καθιερώθηκε προκειμένου να υπερασπιστεί το δικαίωμα των ανθρώπων να ασκούν κριτική σε ζητήματα πίστης, καθώς η ποινικοποίηση της βλασφημίας εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ εκτός από τα μουσουλμανικά κράτη και σε πολλές χώρες της Δύσης.
Η πρώτη «Ημέρα Βλασφημίας» διοργανώθηκε το 2009 και περιελάμβανε μεταξύ άλλων έκθεση έργων τέχνης στην Ουάσιγκτον, καθώς και ένα φεστιβάλ «ελευθερίας του λόγου» στο Λος Άντζελες των ΗΠΑ. Η επιλογή της ημέρας κάθε άλλο παρά τυχαία είναι, αφού συμπίπτει με την ημέρα που ξεκίνησε η σφοδρή αντιπαράθεση για τα σκίτσα του Μωάμεθ.
Σε κάποιες χώρες, όπως το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και η Σαουδική Αραβία, η βλασφημία τιμωρείται ακόμη και με τη θανατική ποινή. Μέχρι πολύ πρόσφατα ωστόσο, τουλάχιστον 14 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης διατηρούν την ποινικοποίηση της βλασφημίας. Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται η Γαλλία, η Δανία, η Γερμανία, η Ιταλία, αλλά και η Ελλάδα και η Κύπρος.
Οι νεκροί από την υπόθεση των σκίτσων του Μωάμεθ
Οι αναταραχές στις πρεσβείες της Δανίας σε μουσουλμανικές χώρες, καθώς και επιθέσεις σε μέσα μαζικής ενημέρωσης θέλουν τα θύματα αυτού του πολέμου ανάμεσα στα θρησκευτικά πιστεύω και την ελευθερία του λόγου να ανέρχονται σε εκατοντάδες.
Σε κάθε περίπτωση, όλοι θυμόμαστε την επίθεση Τζιχαντιστών στα γραφεία του γαλλικού σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo που κατέληξε στο θάνατο 12 ανθρώπων και τον τραυματισμών ακόμη 11. Μια ένοπλη επίθεση που ήρθε έπειτα από μια βομβιστική επίθεση και φωτιά στα γραφεία του περιοδικού το 2011.