Θα μπορούσαν να το κάνουν σκραπ. Αλλά οι Γάλλοι αποφάσισαν να το αξιοποιήσουν διαφορετικά… Ο λόγος για το γαλλικό πυρηνικό υποβρύχιο το οποίο πέρυσι υπέστη σοβαρές ζημίες από φωτιά που εκδηλώθηκε σε αυτό.
Αντί να γίνει λοιπόν σκραπ, οι Γάλλοι το έκοψαν στα δύο και το σωζώμενο τμήμα θα το συγκολλήσουν σε ένα άλλο παροπλισμένο υποβρύχιο για να φτιάξουν ένα νέο.
Ενώ το επιθετικό υποβρύχιο Perle πέρυσι τον Ιούνιο βρισκόταν εκτός νερού, σε αποβάθρα για επισκευές σε ναυπηγείο στην Τουλόν της νότιας Γαλλίας, ξέσπασε μια μεγάλη πυρκαγιά -προκλήθηκε από ατύχημα- η οποία έκαιγε για τουλάχιστον 14 ώρες πριν κατασβεστεί πλήρως.
Η φωτιά, σύμφωνα με το γαλλικό υπουργείο Άμυνας, διέλυσε ουσιαστικά το μπροστινό τμήμα του υποβρυχίου, καθώς υπέστη δομικές ζημιές σε μεταλλικά εξαρτήματα που δεν μπορούσαν να επισκευαστούν.
Όμως, το πίσω μισό τμήμα του υποβρυχίου, μήκους 73 μέτρων, το οποίο έχει εκτόπισμα 2.600 τόνων, δεν υπέστη καμία ζημιά.
Ενα χρόνο νωρίτερα, το 2019, ένα ίδιο υποβρύχιο, με το όνομα Saphir είχε αποσυρθεί και θα αποσυναρμολογούνταν σε ναυπηγείο στο λιμάνι του Cherbour στη βορειοδυτική Γαλλία. Ωστόσο, οι εργασίες αποσυναρμολόγησης δεν είχαν προχωρήσει…
Το μπροστινό τμήμα του Saphir ήταν δομικά καλό, και Γάλλοι αξιωματούχοι αποφάσισαν ότι θα μπορούσαν να κρατήσουν το μπροστινό μέρος του Saphir και να το ενώσουν με το πίσω μέρος του Perle και να φτιάξουν έτσι ένα νέο επιθετικό υποβρύχιο.
Ετσι, το κατεστραμμένο υποβρύχιο Perle μεταφέρθηκε από την Τουλόν στο Cherbourg με πλοίο το Δεκέμβριο.
Οι εργάτες έκοψαν το Perle στη μέση τον Φεβρουάριο και έκαναν ακριβώς το ίδιο και με το Saphir, το έκοψαν δηλαδή στη μέση το Μάρτιο, σύμφωνα με δελτίο τύπου από τα γαλλικά ναυπηγεία Naval Group.
Στις αρχές Απριλίου, το πίσω μέρος του Perle και το μπροστινό τμήμα του Saphir τοποθετήθηκαν στη ράγα του ναυπηγείου του Cherbourg έτσι ώστε να ευθυγραμμιστούν προσεκτικά και στη συνέχεια να συγκοληθούν.
Η εκπρόσωπος της Naval Group, Klara Nadaradjane, δήλωσε ότι οι εργασίες συγκόλησης θα ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες.
Το νέο υποβρύχιο που θα προκύψει, το οποίο θα ονομάζεται Perle, θα έχει μήκος μεγαλύτερο από τα δύο προηγούμενα κατά 4,5 μέτρα και θα υπάρχει ένας χώρος θα λέγαμε… συνένωσης όπου τα καλώδια και οι σωλήνες του ενός θα συνδέονται με τα καλώδια και τους σωληνές του άλλου. Το νέο υποβρύχιο εξασφαλίζει επίσης παραπάνω ζωτικό χώορ για το 70μελές πλήρωμα.
Η συνένωση των δύο υποβρυχίων έγινε πρώτα ψηφικά, με τους μηχανικούς να χρησιμοποιούν ένα 3D ψηφιακό μοντέλο στο οποίο εφάρμοσαν αυτό που είχαν σχεδιάσει πριν το κάνουν πράξη.
Χρειάστηκαν 100.000 ώρες για μηχανικές μελέτες και 250.000 ώρες βιομηχανικής εργασίας από 300 άτομα, προσθέτει η εταιρεία που έχει αναλάβει να φέρει σε πέρας το εγχείρημα.
Οσο για το κόστος… Αυτό δεν έχει γίνει γνωστό.
Το Perle, που έπεσε στο νερό το 1993, ήταν το νεότερο από μια σειρά έξι πυρηνικών υποβρυχίων κατηγορίας Rubis του γαλλικού στόλου. Το Saphir, ήταν το δεύτερο από αυτά τα έξι σκάφη που έπεσε το νερό, το 1984. Επιχειρούσε επί 35 χρόνια στο γαλλικό ναυτικό, πριν από τον παροπλισμό του.
Τα υποβρύχια τύπου Rubis προγραμματίζεται να αντικατασταθούν τα επόμενα χρόνια από τα νέα πυρηνικά υποβρύχια Barracuda, το πρώτο από τα οποία, το Suffren, παραδόθηκε στο γαλλικό ναυτικό τον Νοέμβριο. Αλλά το έκτο υποβρύχιο Barracuda αναμένεται να ενταχθεί στο γαλλικό στόλο κάποια στιγμή μέχρι το… 2030. Οπότε το μισό Perle και το μισό Saphir που θα συνενωθούν θα χρησιμοποιηθεί έτσι ώστε να καταφέρει η Γαλλία να έχει σταθερά 6 υποβρύχια, σύμφωνα με την Naval Group.
Το νέο υποβρύχιο Perle αναμένεται να επιστρέψει στην Τουλόν στα τέλη του 2021 για περαιτέρω τεχνικές εργασίες και αναβαθμίσεις στα συστήματα μάχης του πριν εισέλθει στο γαλλικό στόλο στις αρχές του 2023.
Για τη Naval Group σύμφωνα με στέλεχός της, η συνένωση δύο αδελφών υποβρυχίων για να προκύψει ένα νέο είναι κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της εταιρείας.
Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που γίνεται γενικά κάτι τέτοιο. «Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ έκανε κάτι παρόμοιο με αυτό που επιχειρούν τώρα οι Γάλλοι όταν αντικατέστησε το τόξο του λαβωμένου USS San Francisco, το οποίο προσάραξε σε μια ακτή κοντά στο Γκουάμ το 2005, με το τόξο του USS Honolulu, το οποίο είχε προγραμματιστεί να αποσυρθεί», δήλωσε ο Τόμας Σούγκαρτ, συνταξιούχος διοικητής επιθετικού υποβρυχίου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
«Σίγουρα απαιτείται πολλή δουλειά, αλλά πιθανώς πολύ λιγότερη από αυτή που απαιτεί η κατασκευή ενός εντελώς νέου υποβρυχίου», δήλωσε ο Shugart, συνεργάτης του Κέντρου Νέας Αμερικανικής Ασφάλειας.
Σημείωσε δε, ότι η κατασκευή υποβρυχίων στις ΗΠΑ γίνεται πλέον αρθρωτά, κάνοντας δηλαδή κάτι σαν αυτό που κάνουν οι Γάλλοι με τα δύο υποβρύχια.
«Όλα τα αμερικανικά υποβρύχια νέας κατασκευής φτιάχνονται τώρα με αρθρωτή κατασκευή, συνδυάζοντας ουσιαστικά κομμάτια υποβρυχίων, αν και σαφώς με πιο προγραμματισμένο τρόπο από ό, τι στην περίπτωση αυτού του επισκευασμένου γαλλικού υποβρυχίου», προσέθεσε.