97 χρόνια από τη γέννηση του Μάνου Χατζιδάκι -Φωτογραφίες του στα Ανώγεια το 1979 και ένας ροκ «Εφιάλτης της Περσεφόνης» - iefimerida.gr

97 χρόνια από τη γέννηση του Μάνου Χατζιδάκι -Φωτογραφίες του στα Ανώγεια το 1979 και ένας ροκ «Εφιάλτης της Περσεφόνης»

Μάνος Χατζιδάκις
Μάνος Χατζιδάκις

Συμπληρώνονται σήμερα 97 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου μας συνθέτη Μάνου Χατζιδάκι.

Ο λόγος και το έργο του, παραμένουν πάντα επίκαιρα και με αφορμή τη γενέθλια μέρα του, το Δεύτερο και το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, μεταδίδουν από το πρωί της Κυριακής 23 Οκτωβρίου 2022, αφιερωματικές εκπομπές.

Ο Μάνος Χατζιδάκις, συνεχίζει να επηρεάζει και να εμπνέει τους νέους καλλιτέχνες. Δεν είναι τυχαίο που σύγχρονοι τραγουδοποιοί, με διαφορετικές αισθητικές, όπως η Lia Hide, η Livertia, το σχήμα OMNIAH, η Χριστίνα Ψύχα, η Ζηνοβία Αρβανιτίδη, η Αλεξάνδρα Κόνιακ και άλλοι πολλοί έχουν διασκευάσει τραγούδια του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αναφέρουμε επίσης την περίπτωση του κρητικού συγκροτήματος GEMMA που μας έδωσαν μια εκπληκτική διασκευή του τραγουδιού «Ο Εφιάλτης της Περσεφόνης». Το cover δεν προορίζεται για εμπορική χρήση. Ετοιμάστηκε για το τιμητικό αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι, που έγινε στο Δεύτερο Πρόγραμμα.

Λίγα λόγια για το τραγούδι

Το 1976, ο Μάνος Χατζιδάκις παρουσίασε τον κύκλο τραγουδιών «Τα Παράλογα» σε ποίηση Νίκου Γκάτσου. υπότιτλος υπήρχε το «Τραγούδια της Φθοράς και του Ονείρου», ενώ στο οπισθόφιλλο, ο Μάνος Χατζιδάκις, έγραψε «Τα Παράλογα είναι ένας κύκλος λαϊκών τραγουδιών για σιωπηλή και κατ’ ιδίαν ακρόαση. Το θέμα των τραγουδιών είναι η αθάνατη Ελλάδα σ’ όλη την ένδοξη διαδρομή της και γι’ αυτό απαιτείται απ’ τους ακροατές προσήλωση, θρησκευτικότης και ει δυνατόν νηστεία – χωρίς να σημαίνη αυτό ότι Τα Παράλογα πρέπει να ακούγωνται μόνο τη Μεγάλη Σαρακοστή…».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στον δίσκο, υπήρχε και το τραγούδι «Ο Εφιάλτης της Περσεφόνης» σε ερμηνεία της Μαρίας Φαραντούρη, που με εξαιρετικά καλλιτεχνικό τρόπο έθετε το μεγάλο θέμα της περιβαλλοντικής καταστροφής.

Ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Νίκος Γκάτσος, καυτηρίαζαν την αδιαφορία των πολλών και «αμέριμνων» και σημείωναν όσα χάνονταν με την άκρατη τσιμεντοποίηση και την μόλυνση της ατμόσφαιρας. Η πρώτη στροφή:

Εκεί που φύτρωνε φλισκούνι κι άγρια μέντα
κι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινο
τώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντα
και τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Ο Εφιάλτης της Περσεφόνης», φέρνει το θέμα της οικολογικής καταστροφής, το 1976, μια χρονιά που σχεδόν παντού κυριαρχούσαν εντελώς άλλου τύπου τραγούδια (αντάρτικα, κομματικά, και λαϊκότροπα). Τραγούδι εκπληκτικά προφητικό, γραμμένο σε μια χρονιά που ελάχιστοι μπορούσαν να φανταστούν τα τεράστια προβλήματα που έρχονταν και που αποτελούν την σημερινή οικολογική κρίση. Αυτό και μόνο, αποδεικνύει ότι, οι Μάνος Χατζιδάκις και Νίκος Γκάτσος, ήταν πολλά χρόνια μπροστά από την εποχή τους.

Ο Μάνος Χατζιδάκις, σημείωνε ακόμα στο οπισθόφυλλο του δίσκου «Τα Παράλογα»:

«Τα Παράλογα αποτείνονται σε μια σιωπηλή κατηγορία ανθρώπων που δύσκολα συναντά κανείς στον Ελλαδικό χώρο. Κι εδώ είναι η τόλμη αυτής της εργασίας. Περιττό να προσθέσω, ότι η συμμετοχή τόσων εθνικών κεφαλαίων στην ερμηνεία του έργου, καθιστά τον δίσκο γνήσια εθνικόφρονα χωρίς αμφισβήτηση για το ήθος και για τους στόχους του. Μουσικά, το έργο ανήκει στις νεώτερες αντιλήψεις μου περί τραγουδιού και μουσικής».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι φωτογραφίες που δημοσιεύουμε είναι από το Αρχείο του Γιώργου Μητρόπουλου. Δείχνουν τον Μάνο Χατζιδάκι στα «Ανώγεια 1979», Συνάντηση και Διάλογος για τη σημασία της λαϊκής παράδοσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ