Η Ισπανίδα επιχειρηματίας Κάρμεν Ιχόζα έχει αναπτύξει ένα πρωτοποριακό κλωστοϋφαντουργικό προϊόν το οποίο μπορεί να παραχθεί με λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις σε σχέση με το δέρμα, είναι λιγότερο βάναυσο και φυσικά οικολογικό.
Η 70χρονη Ιχόζα κατάφερε να φτιάξει ένα ύφασμα που μοιάζει με δέρμα, από ίνες φύλλων ανανά. Κι αν αυτό από μόνο του είναι αρκετά εντυπωσιακό, σκεφτείτε ότι το κατάφερε σε μια περίοδο της ζωής της όπου οι περισσότεροι απολαμβάνουν στο έπακρο τη συνταξιοδότησή τους.
Αν και ασχολείται με αυτό για πάνω από 12 χρόνια, έχει περάσει σχεδόν όλη τη ζωή της στον κόσμο της μόδας. Η εταιρεία της, Piñatex, έχει συνεργαστεί με πάνω από 3.000 μάρκες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων των Hugo Boss, Chanel, Mango και Ecoalf.
Το 2016, όταν η Piñatex κυκλοφόρησε το πρώτο της πρωτότυπο, κέρδισε 363.000 δολάρια. Από τότε η εταιρεία διπλασιάζει τα κέρδη της κάθε χρόνο.
Ακόμα και το 2020, παρά την πολύ δύσκολη συγκυρία λόγω της πανδημίας, η Piñatex αυξήθηκε κατά 40% σε σχέση με το 2019.
Ενώ αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μεταβατική φάση, η εταιρεία λαμβάνει μέτρα για να επεκταθεί από μεσαία εταιρεία που είναι αυτή τη στιγμή.
1993: Ένα ταξίδι που άλλαξε τα πάντα
Η Κάρμεν Ιχόζα ήταν μόλις 19 ετών όταν μετακόμισε στην Ιρλανδία για να σπουδάσει και να εργαστεί ταυτόχρονα. Εκείνη την εποχή εργαζόταν ήδη σε μια μικρή εταιρεία που δεν είχε περισσότερους από 30 υπαλλήλους, αλλά είχε μεγάλες δυνατότητες.
Κατά ειρωνικό τρόπο, δούλευε σε δερμάτινα προϊόντα πολυτελείας για εταιρείες όπως Harrods, Liberty και Takashimaya.
Στη συνέχεια εργάστηκε ως σύμβουλος για την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Παγκόσμια Τράπεζα. Ο επόμενος ρόλος της της επέτρεψε να ταξιδέψει και να μάθει πράγματα σχετικά με τα προϊόντα για τα οποία ήταν παθιασμένη.
Το 1993 ταξίδεψε στις Φιλιππίνες και πήγε σε ένα από τα βυρσοδεψεία της χώρας. Ήταν τόσο σοκαρισμένη από τις συνθήκες εργασίας, που εγκατέλειψε αμέσως τη δουλειά της.
«Δεν είχα σχέδιο Β ή τίποτα, αλλά υποσχέθηκα στον εαυτό μου ότι δεν θα δουλεύω άλλο με δέρμα», λέει η Ιχόζα. «Και τότε ήταν που άλλαξε η ζωή μου» παραδέχεται.
Η λύση βρισκόταν ακριβώς δίπλα στο πρόβλημα
Η έμπνευση για τη λύση που θα σκεφτόταν, τελικά, δεν ήρθε τόσο γρήγορα όσο νομίζει κανείς. Ήταν μια πολύ αργή διαδικασία, αναλύοντας τι θα μπορούσε να γίνει με τα τοπικά προϊόντα στις Φιλιππίνες.
Άρχισε να συνεργάζεται με το Κέντρο Σχεδιασμού της χώρας, ήρθε σε επαφή με αγρότες, μίλησε με υφάντρες που δούλευαν στο χέρι και ασχολήθηκε ενεργά. Για την Κάρμεν ήταν ο μόνος τρόπος να συνδεθεί πραγματικά με αυτό που ήθελε να δημιουργήσει.
«Η δουλειά με το προϊόν με έκανε να αρχίσω να συνειδητοποιώ ότι αυτό που έψαχνα ήταν δυνατό να γίνει. Συνέχισα να προσπαθώ ξανά και ξανά και ένιωσα ότι η ίνα άρχισε να μου... μιλάει απευθείας» εξηγεί, έχοντας πια γοητευτεί από τα φύλλα ανανά.
«Οι ίνες τους είναι πολύ λεπτές, αλλά είναι επίσης ισχυρές και εύκαμπτες. Και έτσι σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να φτιάξω πλέγμα μαζί τους» αναφέρει.
Από τις Φιλιππίνες, στην Ισπανία
Η Κάρμεν Ιχόζα λέει με χαμόγελο ότι, αν και μπορεί να μιλήσει για όλες τις επιτυχημένες ιστορίες των επενδυτών που ήθελαν να τη βοηθήσουν στο έργο της, δεν είναι απλό, καθώς συνάντησε πολλά εμπόδια στην πορεία.
«Δεν είναι εύκολο να βρεις ανθρώπους που έχουν όραμα για το μέλλον και είναι σε θέση να απεικονίσουν αυτό που δουλεύεις, και τι έχεις στο μυαλό σου στη συνέχεια», υποστηρίζει μιλώντας στο Business Insider España.
Αφού δημιούργησε το πλέγμα ινών στις Φιλιππίνες, χρειάστηκε να σχεδιάσει το επάνω στρώμα - αυτό που θα υφίστατο επεξεργασία και θα γινόταν «faux δέρμα».
Δηλώνει ότι είναι απεριόριστα ευγνώμων στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, στο Πανεπιστήμιο Σχεδιασμού και Μηχανικής και σε διάφορες εταιρείες που τη βοήθησαν στην πορεία.
Για την Ιχόζα, ένα από τα σημαντικότερα σημεία της παραγωγικής διαδικασίας ήταν η απόκτηση του διπλώματος ευρεσιτεχνίας το 2011. «Το να μπορείς να δουλεύεις με αυτοπεποίθηση σε ένα προϊόν στο οποίο πιστεύουν οι άνθρωποι σου επιτρέπει να συνεχίσεις να αναπτύσσεσαι», λέει.
Το 2014, στα 62 της χρόνια, η Carmen απέκτησε διδακτορικό δίπλωμα στα υφάσματα από το Royal College of Art του Λονδίνου. Το 2016 κατέληξε στο τελικό προϊόν: ένα vegan δέρμα που υποστηρίζει την ηθική ευθύνη και με το οποίο συνεργάζονται χιλιάδες μάρκες απ' όλον τον κόσμο.
Μόνο μέσα από τη δική της ιστορία επιτυχίας, η Piñatex βοηθά στην ευαισθητοποίηση σχετικά με την προσέγγιση που θα μπορούσε να ακολουθήσει ο κόσμος της μόδας προς τη βιωσιμότητα.
Για την 70χρονη επιχειρηματία, είναι προνόμιο να μπορεί να σέβεται το περιβάλλον και να προσφέρει ένα πραγματικά καθαρό προϊόν από απορρίμματα, χωρίς ρυπογόνα υποπροϊόντα - αλλά για εκείνη το μεγαλύτερο επίτευγμα είναι ότι είναι σε θέση να βοηθήσει χιλιάδες οικογένειες στις Φιλιππίνες, δίνοντας στις γυναίκες τις θέσεις εργασίας που χρειάζονται για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους.