Καθώς το rebranding αποτελεί μια διαρκή άσκηση για τη χώρα, ο ελληνικός πολιτισμός με δύο παραστάσεις από Επίδαυρο και Ρωμαϊκή Αγορά θα υπενθυμίσει στο παγκόσμιο κοινό τη δυναμική της χώρας στον τομέα της δημιουργίας, όσο από τις 18 Ιουλίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου θα υλοποιούνται σε όλη τη χώρα δράσεις πολιτισμού σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία.
Καλλιτέχνες του διαμετρήματος της Ανίτα Ρατσβελισβίλι είναι ο λόγος που υπάρχει ακόμα η όπερα, έγραψε ο New Yorker. H Γεωργιανή μεσόφωνος, η οποία μέσα σε δέκα χρόνια εκτινάχθηκε στην κορυφή της παγκόσμιας όπερας, βρίσκεται εδώ και λίγες μέρες στην Ελλάδα. Είτε στο απόμερο σπίτι στα νότια προάστια, είτε στον χώρο προετοιμασίας ακριβώς δίπλα από τη Ρωμαϊκή Αγορά, ετοιμάζεται πυρετωδώς και μεταδίδει μέσω Ιnstagram εικόνες της Ελλάδας στο διεθνές κοινό, καθώς το Σάββατο 18 Ιουλίου θα δώσει ένα μοναδικό ρεσιτάλ στη Ρωμαϊκή Αγορά (για online κλείσιμο εισιτηρίων δείτε εδώ: digitalculture.gov.gr). Υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού, με μουσικούς της ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η τραγουδίστρια που συναρπάζει θα κόψει την κορδέλα για το πρόγραμμα «Ολη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», που σχεδίασε το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με εποπτευόμενους φορείς για το δύσκολο καλοκαίρι της πανδημίας.
H Eθνική Λυρική Σκηνή ανοίγει τον κύκλο του προγράμματος με τις 70 παραγωγές, τις 270 δράσεις, τη συμμετοχή 13 καλλιτεχνικών οργανισμών, σε 122 μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, σε 43 Περιφέρειες. Οπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε συνέντευξη Τύπου, το 91% των καλλιτεχνών και του τεχνικού προσωπικού που θα εργασθεί για αυτές τις δράσεις προέρχεται από την ελεύθερη αγορά και συγκεκριμένα είναι περισσότεροι από 800 καλλιτέχνες και 700 εργαζόμενοι στο υποστηρικτικό προσωπικό. Το πρόγραμμα, που θα πάρει τη μορφή ετήσιου θεσμού, εκκινεί μέσα στο καλοκαίρι της πανδημίας (18 Ιουλίου-30 Σεπτεμβρίου) με στόχο την υποστήριξη των καλλιτεχνών που πλήττονται βαρύτατα από τον κορωνοϊό και την προσφορά πολιτισμού στο κοινό. Από την 1η Οκτωβρίου θα ανοίξει η σχετική πλατφόρμα για την υποβολή δηλώσεων για τις εκδηλώσεις του επόμενου καλοκαιριού. Επίσης, η υπουργός δήλωσε ότι θα γίνουν κανονικά φέτος και οι εκδηλώσεις της Πανσελήνου.
Ομως μια διάσταση του προγράμματος αυτού ξεπερνά το εθνικό επίπεδο και φέρνει τον πολιτισμό στη θέση του αδιαπραγμάτευτου πρεσβευτή της Ελλάδας σε μια παγκόσμια συνθήκη, όπου ο περιορισμός στην κίνηση και η σχεδόν καθολική καταστολή πολιτιστικών δράσεων είναι η νέα καθημερινότητα: παγκόσμιες ζωντανές μεταδόσεις, ρεσιτάλ και παραστάσεις μέσα από αρχαιολογικούς χώρους. Ο Γιώργος Κουμεντάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που συνεργάστηκε στενά με το υπουργείο για τον συνολικό σχεδιασμό του προγράμματος, ανακοίνωσε ότι το ρεσιτάλ της Ρατσβελισβίλι μέσα από το πρόγραμμα εξωστρέφειας της Λυρικής με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος θα μεταδοθεί ζωντανά σε Ελλάδα και ολόκληρο τον κόσμο, ενώ την Κυριακή 19 Ιουλίου θα μεταδοθεί από την ΕΡΤ2 και στη συνέχεια από πολλές ευρωπαϊκές δημόσιες τηλεοράσεις. Η Λυρική συμμετέχει στο πρόγραμμα με 20 διαφορετικά προγράμματα μουσικής, όπερας, οπερέτας, χορού σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, σε συνολικά 111 παρουσιάσεις.
Τη στιγμή της παύσης για τον Πολιτισμό, η Ελλάδα επανεκκινεί και το διατρανώνει διεθνώς, στο κοινό που δεν μπορεί να έρθει φέτος στη χώρα μας, ή που δεν μπορεί να δει φέτος παραγωγές θεάτρου ή όπερας όπως θα επιθυμούσε. Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανακοίνωσε η Λίνα Μενδώνη, στις 25 Ιουλίου θα γίνει από τη μήτρα του παγκόσμιου θεάτρου, την Επίδαυρο, ζωντανή μετάδοση σε όλο τον κόσμο της παράστασης «Πέρσες» του Αισχύλου, που ανεβάζει το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη. Σε συνεργασία με την Google είναι εφικτή αυτή η πρωτοφανής συνθήκη και μάλιστα με ένα έργο που, όπως είπε η υπουργός, έχει ξεχωριστή σημασία, αφού αν δεν υπήρχε η Ναυμαχία της Σαλαμίνας ο δυτικός κόσμος δεν θα ήταν όπως τον ξέρουμε σήμερα.
Δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη αναμένεται να βυθιστούν στο δέος και το μέτρο της Επιδαύρου και των «Περσών». Ταυτόχρονα, θα υπάρχει μια πλατφόρμα μέσω της οποίας όποιος επιθυμεί, αντί αντιτίμου, θα μπορεί να κάνει μια δωρεά που θα πάει στο Εθνικό Θέατρο - κλασική τακτική που επεκτάθηκε παγκοσμίως κυρίως εν μέσω πανδημίας.
Τα δεδομένα αυτά, σε μια στιγμή που η συζήτηση διεθνώς σε σχέση με την Ελλάδα αφορά κυρίως την Αγία Σοφία και όσα συμβολίζει, έχουν ξεχωριστό ενδιαφέρον, αφού ρίχνουν το φως στη δυναμική της σύγχρονης Ελλάδας στον πολιτισμό, στον τρόπο που ο αρχαιολογικός πλούτος δεν αποτελεί απλώς ιστορική μαρτυρία αλλά ενεργό κύτταρο της νέας δημιουργίας. Η συνεργασία άλλωστε με την Google και το ΥΠΠΟ φαίνεται ότι θα φέρει πολλά τέτοια νέα δεδομένα και φόρμες. Η παράσταση αυτή δεν θα προβληθεί σε ζωντανή σύνδεση και στην Ελλάδα, αφού οι «Πέρσες» θα κάνουν περιοδεία σε όλη τη χώρα μετά την Επίδαυρο.
Οσον αφορά τις παραστάσεις που θα έρθουν σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερώνονται για τις δράσεις και να κάνουν αυτομάτως κράτηση θέσης μέσω του digitalculture.gov.gr. H διαδικασία είναι εξαιρετικά απλή και το εισιτήριο που μπορεί κάποιος να τυπώσει ή να έχει στο κινητό του για να το σκανάρει μπαίνοντας στον χώρο θα αναφέρει και την ώρα προσέλευσης. Υπενθυμίζεται ότι λόγω των πρωτοκόλλων ασφαλείας πρέπει να τηρούνται αποστάσεις και κατά την προσέλευση. Επίσης, το ρεσιτάλ της Ρατσβελισβίλι θα προβληθεί τόσο μέσα από το digitalculture.gov.gr όσο και από το nationalopera.gr. Oι παραστάσεις του «Ολη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» είναι δωρεάν, οι επισκέπτες πληρώνουν μόνο το αντίτιμο εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο ή το μουσείο, όπου υπάρχει αντίτιμο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αρχαιοφύλακες δέχθηκαν να εργασθούν εθελοντικά για την υλοποίηση αυτών των δράσεων. Στο πλαίσιο του προγράμματος παρουσιάστηκε και ένα ειδικό βίντεο, γυρισμένο στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, με πρωταγωνίστρια τη σπουδαία χορεύτρια Ελενα Τοπαλίδου, σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Ασθενίδη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Δείτε αναλυτικά όλες τις δράσεις και κάντε κρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr