Θεατρικές πρεμιέρες στη στολισμένη Αθήνα, κάποιες μόλις πραγματοποιήθηκαν και άλλες βρίσκονται στις τελευταίες πρόβες για τις πρώτες μέρες του Δεκέμβρη.
Κλασικά και σύγχρονα κείμενα, αναφορές στο ρεμπέτικο και τρεις μονόλογοι που καθηλώνουν.
Θεατρικές πρεμιέρες ενόψει γιορτών
«Συρανό». Το έμμετρο ρομαντικό δράμα του Εντμόντ Ροστάν σκηνοθετεί ο Γιώργος Νανούρης στο θέατρο Αλκυονίς.
O κεντρικός ήρωας του έργου, ο ασυμβίβαστος ιππότης και ποιητής Συρανό ντε Μπερζεράκ (Μιχάλης Σαράντης), είναι ερωτευμένος με τη Ρωξάνη (Λένα Παπαληγούρα). Θεωρεί όμως πως εκείνη δεν θα αισθανθεί ποτέ το ίδιο, μιας και νιώθει άσχημος εξαιτίας της μεγάλης μύτης του, που αποτελεί χρόνια το αντικείμενο χλευασμού του. Τη Ρωξάνη πολιορκεί και ο πλούσιος Κόμης Ντε Γκις (Νικόλας Χανακούλας). Εκείνη όμως είναι ερωτευμένη με τον όμορφο Κριστιάν (Ιάσονας Παπαματθαίου), από τον οποίο λείπει και το πνεύμα και η ευφράδεια. Ο Συρανό συμφωνεί με τον Κριστιάν να γίνει η σκιά του, η φωνή και οι λέξεις του, ώστε να τον βοηθήσει να την κατακτήσει. Ουσιαστικά, μ΄αυτόν τον τρόπο εκφράζει τα δικά του αισθήματα στην αγαπημένη του.
Στον Μικρό Κεραμεικό θα παρουσιαστεί από τις 29 Νοεμβρίου η πολυαναμενόμενη παράσταση «Ελάτε να πιούμε έναν καφέ…», του Πιέρο Κιάρα σε σκηνοθεσία Νίκου Καρδώνη.
Το έργο είναι μια διασκευή της νουβέλας «La spartizione», που δημοσιεύτηκε το 1964 και γρήγορα απέκτησε ευρεία φήμη. Γνώρισε ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία με τη μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη το 1971 από τον Αλμπέρτο Λατουάντα, με τον τίτλο «Ελάτε σ' εμάς για έναν καφέ», με πρωταγωνιστή τον Ούγκο Τονιάτσι.
Το έργο ασχολείται με την σχέση ενός Αρχιληξίαρχου με τρεις ανύπαντρες αδελφές, σε μια επαρχιακή πόλη, στην εποχή του Μεσοπολέμου στη φασιστική Ιταλία του Μουσολίνι. Με αφορμή μια απλή πρόσκληση για έναν καφέ στο «Άβατο» των τριών αυτών αδερφών, απρόβλεπτες εξελίξεις και συνεχείς ανατροπές, με πολύτιμα όπλα το ακραίο, σε όρια φάρσας, χιούμορ , τη ζωντανή μουσική και τη χορικότητα οδηγούν τους ήρωες σε πραγματικά οριακές καταστάσεις. Το θέατρο της ζωής με τις αντιθέσεις και τα αιώνια λάθη, καθώς και ο μικροαστικός καθωσπρεπισμός της επαρχίας, σχολιάζονται με σουρεαλιστική διάθεση, με φόντο μια βαθιά σκοτεινή περίοδο της ιστορίας. Παίζουν: Μαίρη Σαουσοπούλου, Άννα Κουτσαφτίκη, Ντόρα Ζαχαροπούλου, Δημήτρης Καλαντζής, Χάρης Φλέουρας, Νάσος Φρίγγης, Ανούς Μπογοσιάν
Στον Εραστή, ένα από τα πιο αινιγματικά έργα του, ο συγγραφέας Χάρολντ Πίντερ (1930-2008) στρέφει το μικροσκόπιο στις ανθρώπινες σχέσεις, επιχειρώντας να αναδείξει πώς η μεγαλύτερη μοναξιά μπορεί και τρυπώνει καμιά φορά μέσα στα ζευγάρια. Ο Πίντερ, που τιμήθηκε το 2005 με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας κι έχει χαρακτηριστεί ως «αριστοτέχνης χαρτογράφος του διαιρεμένου εαυτού», έγραψε τον Εραστή το 1963, αρχικά για την τηλεόραση και αργότερα την ίδια χρονιά μεταφέρθηκε στη σκηνή, παραμένοντας στο ρεπερτόριο των θεάτρων μέχρι σήμερα. Η λεπτομερής σκιαγράφηση της σχέσης ανάμεσα στους ήρωες, η αποκάλυψη της φθοράς και η αγωνιώδης προσπάθεια να παραμείνουν «ζωντανοί» μαζί, κατατάσσουν το έργο στα αριστουργήματα του παγκόσμιου δραματολογίου.
Η Κλέλια Ανδριολάτου και ο Πάνος Παπαδόπουλος συναντώνται στο θέατρο του Νέου Κόσμου για να εξερευνήσουν τη διαβρωτική πορεία του χρόνου στη σχέση του ζευγαριού, εκείνο το νήμα, όπως λένε οι ίδιοι, που οδηγεί από την παράλογη επιθυμία του να καταπιεί κανείς το αντικείμενο του πόθου του, στο να παλεύει όλη νύχτα στο κρεβάτι προκειμένου να μη συναντηθούν τα πόδια τους. Κι όμως ο Ρίτσαρντ και η Σάρα υπήρξαν κάποτε πολύ ερωτευμένοι. Θα ’λεγε κανείς πως ερωτεύτηκαν με την πρώτη ματιά. Κι όπως όλα τα ζευγάρια που κάποτε ερωτεύτηκαν με την πρώτη ματιά, τώρα ζουν «σχεδόν» ευτυχισμένοι.
Η Σοφία Μαραθάκη και η ομάδα Ατονάλ επιστρέφουν στο Θέατρο Τέχνης με το τρομακτικά επίκαιρο έργο του κορυφαίου σύγχρονου βρετανού συγγραφέα Dennis Kelly, «Love and Money», υποψήφιο στα Laurence Olivier Awards. Ένα έργο για τις ανθρώπινες σχέσεις που διαλύονται από το χρήμα, τον καταναλωτισμό, τα χρέη. Όλα τα δραματικά πρόσωπα αλληλοσπαράσσονται μέχρι τελικής πτώσεως, κολυμπώντας μέσα σε σακούλες με επώνυμα ρούχα, πακέτα έτοιμων φαγητών, πολυτελή αυτοκίνητα, αλκοόλ, ηρεμιστικά και πιστωτικές κάρτες.
Το κείμενο αναφέρεται στη σύγχρονη ζωή, στον κοινωνικό κανιβαλισμό, στην εξαφάνιση του υποκειμένου μέσα στα στερεότυπα της τηλεόρασης και του διαδικτύου. Χρέη, ψώνια, αυτοχειρία, διαδικτυακό φλερτ, επαγγελματικός αριβισμός, είναι κάποια από τα στοιχεία που συνθέτουν τον κόσμο της τραγικής αυτής φάρσας.
Επί σκηνής ένα εξαιρετικό πρωταγωνιστικό καστ: Κατερίνα Μαούτσου, Άρης Μπαλής, Νάνσυ Μπούκλη, Γιώργος Σύρμας, Σοφία Μαραθάκη. Από τις 4 Δεκεμβρίου στο ιστορικό Υπόγειο του Θέατρο Τέχνης και μόνο για 12 παραστάσεις, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00.
H παράσταση «Υπόθεση Παραντάιν» είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του 1933 του Βρετανού συγγραφέα Robert Hichens και βάση της ομώνυμης βραβευμένης ταινίας του Alfred Hitchcock, που για πρώτη φορά γίνεται θεατρικό έργο από την Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου και ζωντανεύει στην σκηνή του θεάτρου Αγγέλων Βήμα σε σκηνοθεσία Αλέξιου Κοτσώρη.
Η γοητευτική κυρία Παραντάιν, ταπεινής καταγωγής και αμφιλεγόμενου παρελθόντος, κατηγορείται ότι δηλητηρίασε τον τυφλό σύζυγό της, έναν πλούσιο και σημαντικής κοινωνικής θέσης απόστρατο συνταγματάρχη και προβεβλημένο ήρωα πολέμου. Την υπεράσπισή της αναθέτει μετά από σύσταση του νομικού συμβούλου της στον συνεργάτη του, τον νέο, ραγδαία ανερχόμενο δικηγόρο αντιδικιών σερ Μάλκολμ Κην, γόνο ιστορικής νομικής οικογενείας, ο οποίος, αν και είναι σε έναν ευτυχισμένο γάμο με μια όμορφη και πνευματώδη γυναίκα, την Γκέη, καταλαμβάνεται αμέσως από τυφλό και μη ελεγχόμενο πάθος για την πελάτισσά του.
Παίζουν (με σειρά εμφάνισης): Μαρίνα Παντελάκη, Φωτεινή Τεντολούρη, Ηλέκτρα Μαγγίνα, Βαγγέλης Μάγειρος, Γιώργος Λουράκης, Στέφανος Κακαβούλης, Απόστολος Μαλεμπιτζής, Θάνος Κρομμύδας
Στο πολυβραβευμένο θρίλερ ιδεών του Robert Icke, οι αντικρουόμενες οπτικές για τον εαυτό μας και τον κόσμο, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα.
Το "The Doctor", ελεύθερα βασισμένο στο έργο Καθηγητής Μπερνάρντι (1912) του Άρτουρ Σνίτσλερ, ανεβαίνει στις 8 Δεκεμβρίου στο Αμφι-Θέατρο, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου και παραγωγή του πολιτιστικού οργανισμού Λυκόφως, του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου.
Έργο ευφυές και πολυπρισματικό, το «The Doctor» καταπιάνεται με ζητήματα ηθικής, ενεργοποιώντας τα αντανακλαστικά των θεατών απέναντι στα στερεότυπα και προκαλώντας τα όρια των δικών τους προκαταλήψεων. Το φύλο, η καταγωγή, η κοινωνική τάξη, αλλά και η θρησκεία ή η σεξουαλικότητα, με τους αυτοματισμούς και τις «ταμπέλες» που τα συνοδεύουν, λειτουργούν σαν έναυσμα για ένα επί σκηνής παιχνίδι πολλαπλών ρόλων και ταυτοτήτων που κόβει την ανάσα.
Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο Elizabeth μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη) αρνείται την είσοδο ενός ιερέα (Νίκος Χατζόπουλος) στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη.
Eίναι καλή εποχή να μιλάμε για Εβραίους; Και γιατί όχι για γιατρούς; Είναι προτιμότερη η διαχείριση από την ηγεσία; Πώς βλέπουμε μια γυναίκα που ασκεί εξουσία; Και … τι χρώμα έχει η θρησκευτική πίστη;
Μέσα από αντιπαραθέσεις και αντιφάσεις η ιστορία ξετυλίγεται σαν ένα καυστικό νοητικό πείραμα, το οποίο αναδεικνύει όχι μόνο τα ηθικά διλήμματα και τα αδιέξοδα της πολιτικής ταυτοτήτων (identity politics), αλλά και την ανθρωποφάγα «κουλτούρα της ακύρωσης» (cancel culture), που λογοκρίνει, εξοστρακίζει και αποκαθηλώνει με εργαλείο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το «The Doctor» αποτελεί ένα παγκόσμιο θεατρικό φαινόμενο που θέτει την εποχή μας κάτω από ένα θεατρικό μεγεθυντικό φακό. Παρουσιάστηκε πρώτα στο Λονδίνο (θέατρο Almeida και West End), και στη συνέχεια ανέβηκε μέσα σε τρία χρόνια στα σημαντικότερα θεατρικά κέντρα του κόσμου, από την Νέα Υόρκη και το Armory έως το ιστορικό Burgtheater της Βιέννης και από το Adelaide Festival στην Αυστραλία έως το Internationaal Theater Amsterdam (ITA).
O Guardian το χαρακτήρισε «ιδιοφυή διάγνωση των σύγχρονων (κοινωνικών) ασθενειών».
Ο Τίποτας από 8 Δεκεμβρίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Είναι (σχεδόν) ένας άνθρωπος. Όπως όλοι. Με ένα παρελθόν. Κι ένα μέλλον (;). Και μια ήσυχη ατάραχη ζωή. Ή τουλάχιστον αυτό θέλει να πιστεύει και να πιστέψουν κι οι άλλοι.
Ο Θάνος Τοκάκης συνεχίζει την καλλιτεχνική έρευνα πάνω στην αναζήτηση της ταυτότητας και την έννοια της ευτυχίας. Μετά τη μικρού μήκους ταινία “Tokakis ή What’s my name”, όπου, αξιοποιώντας προσωπικά του βιώματα, επίσης ασχολήθηκε με αυτοσαρκασμό με το θέμα, σκηνοθετεί και ερμηνεύει έναν σχεδόν μπεκετικό ήρωα, που από σκηνής μιλάει για τον πόνο, τα ραγίσματα και τα τραύματα που κουβαλά. Θέματα για τα οποία δεν θέλει να μιλήσει κανείς, οριακά ούτε ο ίδιος.
Βασισμένη στο κείμενο του υποψήφιου για Πούλιτζερ Γουίλ Ίνο, η παράσταση, στα όρια της stand up comedy, γεμάτη χιούμορ, αυτοσαρκασμό, ανατροπές αλλά και πολύ πόνο, αξιοποιεί θραύσματα μιας ιστορίας για να αναρωτηθεί για το πόσο μας ορίζει η ευτυχία και η «υποχρέωση» να την αναζητούμε. Ο Τίποτας δεν είναι ακριβώς ένας μονόλογος στο θέατρο, ούτε ακριβώς stand up comedy, είναι μια μίξη. Μοιάζει σαν να παρακολουθούμε μια κουβέντα, μια χαλαρή συζήτηση περί ζωής που δεν αφορά κάτι συγκεκριμένο. Ο Τίποτας έχει στο μυαλό του κάνα δυο –το πολύ– απλά πράγματα που τον απασχολούν και μας απασχολούν.
Μετά από δύο πετυχημένες σεζόν στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές, υποψηφιότητα καλύτερης ανδρικής ερμηνείας στα Βραβεία Κοινού του Αθηνοράματος και έχοντας πραγματοποιήσει τριπλό ιστορικό sold out τον περασμένο Μάιο στο περίφημο The Tank Theatre της Νέας Υόρκης, το πολυσυζητημένο «Κόκκαλο» σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη, μια από τις σημαντικότερες ελληνικές παραστάσεις των τελευταίων χρόνων, επιστρέφει στην Αθήνα, για να παρουσιαστεί από τις 4 Δεκεμβρίου και μόνο για 12 παραστάσεις, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο Σημείο, προτού ταξιδέψει στη Σόφια για να συνεχίσει τη διεθνή του πορεία. Ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη για τη ζωή και το έργο του Αντονέν Αρτώ.
Με τον Γεράσιμο Γεννατά σε ένα ερμηνευτικό σόλο και τον ιδιοφυή μουσικό περφόρμερ Γιώργο Παλαμιώτη ζωντανά μαζί του επί σκηνής.
To VAULT Theatre Plus παρουσιάζει στο Θέατρο Έν Άθήναις την παράσταση «Η Τουρκομερίτισσα» (βασισμένη στη ζωή της Μαρίκας Νίνου), σε κείμενο - σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά, με την Ελένη Ουζουνίδου στον ομώνυμο ρόλο. Από την Παρασκευή 08 Δεκεμβρίου, κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00, για περιορισμένες παραστάσεις.
Η Μαρίκα Νίνου και ο Τζίμης Μάρκου συναντιούνται ξανά στην θρυλική ταβέρνα «Τζίμης ο Χονδρός» και μαζί ξεδιπλώνουν την μυθιστορηματική ζωή της Τουρκομερίτισσας που έγραψε ιστορία στο ελληνικό τραγούδι. Η σκηνή μετατρέπεται σε ταβέρνα και οι θεατές σε θαμώνες και μάρτυρες των σημαντικότερων γεγονότων και των άγνωστων πτυχών της τραγικής ζωής της τραγουδίστριας.
Όλα αυτά με φόντο μια Ελλάδα που προσπαθεί να γιατρέψει τις πληγές της από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο και την Μικρασιατική καταστροφή. Πριν την διαλύσει ο δεύτερος παγκόσμιος, με την κατοχή, το λιμό, τον εθνικό διχασμό, τον εμφύλιο. Μια Ελλάδα όμως που ποτέ δεν σταματά να διασκεδάζει. Και να τραγουδάει. Γιατί η ζωή της Νίνου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την πορεία του λαϊκού τραγουδιού, με την νυχτερινή ζωή της Αθήνας, το ρεμπέτικο και τα τραγούδια με τα οποία διασκεδάζουμε μέχρι και σήμερα.
Η Μαρίκα Νίνου, έζησε μια σύντομη αλλά ταραχώδη ζωή. Ερωτεύτηκε πολύ, αγάπησε πολύ, πόνεσε πολύ. Ήταν μια γυναίκα ξεχωριστή, που η ζωή την σμίλεψε. Ένα μοναδικό κράμα εκρηκτικής προσωπικότητας και τρομερής ευαισθησίας. Κι άφησε πίσω της μια κληρονομιά που αξίζει να αναγνωριστεί και να την μάθουν οι νεότερες γενιές.
Μια γλυκόπικρη παράσταση που αποτελεί φόρο τιμής στους πρόσφυγες της Μικρασιατικής καταστροφής και ειδικότερα στην Αρμένισσα τραγουδίστρια Ευαγγελία Αταμιάν, που ξεριζώθηκε από την πατρίδα της στην Μικρά Ασία, μεγάλωσε στην προσφυγούπολη της Κοκκινιάς, ξαναβαφτίστηκε Μαρίκα Νίνου και δοξάστηκε όσο καμία άλλη στην εποχή της.
Η εξαιρετική παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου, μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε τις δύο προηγούμενες θεατρικές σεζόν στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, επανέρχεται από 13 Δεκεμβρίου αυτή τη φορά στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής.
«Αν ήταν φυτό, θα της έδιναν το όνομα Amalia melancholia. Η ίδια ευχήθηκε να της δώσει η ιστορία τον τίτλο της βασίλισσας των φοινίκων». Μια παράσταση για τη γυναίκα που στιγματίστηκε για την ατεκνία της αλλά χάρισε στην Αθήνα τον Εθνικό Κήπο.
Η σκηνή του θεάτρου μετατρέπεται σε αίθουσα μουσείου ανατομίας και η Έμιλυ Κολιανδρή, ως ζωντανό έκθεμα φυσικής και πολιτικής ιστορίας, ερμηνεύει την Αμαλία, τη μελαγχολική βασίλισσα των φοινίκων, δίπλα στη Ρίτα Λυτού.
Θεατρική πρεμιέρα στο ΚΘΒΕ
Ένα από τα πιο γνωστά έργα του μεγάλου Αμερικανού δραματουργού Τενεσί Ουίλιαμς, η βραβευμένη με Πούλιτζερ «Λυσσασμένη Γάτα» ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ, σε μετάφραση – σκηνοθεσία Σύλλα Τζουμέρκα. Η νέα παραγωγή του ΚΘΒΕ έρχεται στο Βασιλικό Θέατρο τον Δεκέμβριο.
Μια, υψηλής θερμοκρασίας, ανατρεπτική εκδοχή ενός από τα κορυφαία έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, μέσα από την σκηνοθετική ματιά του Σύλλα Τζουμέρκα, στην πρώτη του συνεργασία με το ΚΘΒΕ.
Ένα παθιασμένο έργο τρυφερό όσο και σκληρό, ποιητικό όσο και ρεαλιστικό, ένα παιχνίδι του έρωτα με τον θάνατο, γεμάτο οικογενειακές συγκρούσεις, ανομολόγητα πάθη, απληστία και μανία για εξουσία. Μέσα σε μία ατμόσφαιρα, απ’όπου αναδύονται αλκοόλ και αποξένωση, η «Λυσσασμένη γάτα» κάνει βαθιά τομή στις διαπροσωπικές σχέσεις των ζευγαριών ή στο πώς μπορεί να διασωθεί ένας έρωτας – εάν μπορεί.
Πρεμιέρα: Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου, στις 21.00
Την ημέρα των γενεθλίων του πατέρα, οι δύο γιοί του βρίσκονται στο σπίτι με τις οικογένειές τους για να γιορτάσουν. Ο Γκούπερ, ο μεγαλύτερος γιος και η γυναίκα του η Μέη, γνωρίζοντας ότι ο πατέρας είναι βαριά άρρωστος, προσπαθούν να αναλάβουν την τεράστια περιουσία του, την οποία δικαιωματικά θεωρούν πως τους ανήκει, έχοντας μια υποδειγματική οικογενειακή ζωή με πέντε παιδιά. Από την άλλη ο μικρότερος αδελφός και αγαπημένος γιος, ο Μπρικ, βυθισμένος στο πένθος, έχει αποσυρθεί από τη ζωή και έχει προσκολληθεί στο αλκοόλ, ενώ η γυναίκα του η Μάργκαρετ προσπαθεί απεγνωσμένα να ξανακερδίσει τον έρωτά του και να αναλάβει την περιουσία του πατέρα.