Αρχαιολατρεία και φιλελληνισμός με καμβά το 1821: αυτοί είναι οι πυλώνες της Συλλογής Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου, που για πρώτη φορά θα εκτεθούν και μάλιστα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, που συνηθίζει να μας εκπλήσσει με αναπάντεχες συνυπάρξεις. Τώρα θα δούμε το Μέγαρο Σταθάτου να γίνεται μεγαλοαστική κατοικία του 19ου αιώνα εγκολπώνοντας τη συλλογή.
Το νήμα των 200 ετών από το 1821 είναι ένα υφαντό πυκνό που έχει πολλές διαστάσεις και λεπτές γραμμές που μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει. Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αποφάσισε να το κάνει με έναν τρόπο πρωτότυπο και μοναδικού ενδιαφέροντος λόγω της σπανιότητας των εκθεμάτων: με την έκθεση «Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου», που θα παρουσιαστεί από τις 10 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Σταθάτου. Η έκθεση περιλαμβάνει σημαντικά ευρωπαϊκά έργα (ελαιογραφίες και γλυπτά) του 19ου αιώνα και του ελληνικού Νεοκλασικισμού σε διάλογο με αρχαία αριστουργήματα, και φέρει την επιμελητική υπογραφή της Ιστορικού Τέχνης Φανής Μαρίας Τσιγκάκου και του Καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδη. Μάλιστα τη σκηνογραφική επιμέλεια που θα αποσκκοπεί στη δημιουργία μιας θεατρικής εμπειρίας για τον επισκέπτη, θα έχει η σπουδαία Χλοη Ομπολένσκυ και ο Ανδρέας Γεωργιάδης. Το Μέγαρο Σταθάτου, ένα εμβληματικό δείγμα του ελληνικού αρχιτεκτονικού Νεοκλασικισμού, θα μεταμορφωθεί σε εσωτερικό μιας μεγαλοαστικής ευρωπαϊκής κατοικίας του 19ου αιώνα, υπό τη σκηνογραφική επιμέλεια της Χλόης Ομπολένσκυ και του Ανδρέα Γεωργιάδη.
Τα έργα προέρχονται από τη Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου, μία μοναδική Φιλελληνική Πινακοθήκη καλλιτεχνικών έργων και αριστουργημάτων, τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό. Πρόκειται για ευρωπαϊκές, φιλελληνικές, καλλιτεχνικές δημιουργίες καθώς και έργα Ελλήνων καλλιτεχνών εμπνευσμένα από θέματα της αρχαιότητας, τα οποία παρουσιάζονται δίπλα σε σημαντικές αρχαιότητες που προέρχονται από μεγάλα Μουσεία της Ιταλίας και της Ελλάδας. Η έκθεση στοχεύει στην ανάδειξη των αρχαιολατρικών πτυχών του φιλελληνικού κινήματος, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την Επανάσταση του 1821. Η αρχαιολατρεία υπήρξε ο μακροβιότερος σύνδεσμος των Ευρωπαίων με την Ελλάδα. Κατά την Επανάσταση μετασχηματίστηκε σε φιλελληνισμό και αποτυπώθηκε εικαστικά σε ευρωπαϊκά έργα τέχνης. Μετά τη δημιουργία του ελληνικού κράτους υιοθετήθηκε από τους Έλληνες νεοκλασικούς καλλιτέχνες με στόχο την ανάδειξη της αδιάρρηκτης συνέχειας της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς.
Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με τη χρηματοδότηση της «ΑΙΓΕΑΣ» ΑΣΤΙΚΗΣ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΦΕΛΟΥΣ ΕΡΓΟΥ.