Εργα τέχνης βγαίνουν προσεκτικά από τα κιβώτιά τους, τεράστιες εγκαταστάσεις στήνονται σε όλους του ορόφους, κορυφαίοι καλλιτέχνες και επιμελητές κυκλοφορούν στο ιστορικό κτίριο του ΦΙΞ. Είναι αλήθεια: η περίφημη συλλογή του ΕΜΣΤ που ποτέ δεν έχουμε δει ως σήμερα στήνεται, το μουσείο ετοιμάζεται.
Δεν έχουν κλείσει καν τρεις μήνες από την τοποθέτηση του μεταβατικού διευθυντή αρχιτέκτονα Δημήτρη Αντωνακάκη και της ιστορικού Τέχνης και αναπληρώτριας διευθύντριας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Πειραματικού Κέντρου Τεχνών – ΜΟΜus Συραγώς Τσιάρα και μεγάλο μέρος της μόνιμης συλλογής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης έχει αρχίσει ήδη να τοποθετείται. Οπως αποκάλυψε το ίδιο το Μουσείο μέσω του λογαριασμού του στο Facebook, επικρατεί οργασμός εργασιών. Εδώ και τουλάχιστον ένα μήνα τα έργα βγαίνουν από τις αποθήκες τους, διενεργούνται οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης ή και επιδιόρθωσης όπου χρειάζεται (σας θυμίζουμε την περίπτωση του εμβληματικού έργου του Καμπανόφ που επλήγη από έντομα) και ακολουθεί η τοποθέτηση στο χώρο με βάση τη μουσειολογική μελέτη της Κατερίνας Κοσκινά, της τελευταίας διευθύντριας του μουσείου.
Οπως προβλέπει η μουσειολογική μελέτη, θα εκτεθούν περίπου τα δύο τρίτα της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ που ποτέ ως τώρα δεν έχουμε δει σε τέτοια ανάπτυξη στην Αθήνα. Μεγάλο μέρος της λίγοι τυχεροί είχαμε την ευκαιρία να δούμε στο Κάσελ, στο πλαίσιο της Documenta14 στην έκθεση ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Εκεί, στο ιστορικό μουσείο Φριντεριτσιάνουμ -από το ισόγειο ως και το δώμα της οροφής που καταλήφθηκε από τον θρυμματισμένο χάρτη της Ευρώπης του Κώστα Βαρώτσου- το διεθνές κοινό τέχνης είχε την ευκαιρία να δει μέρος της συλλογής. Μια εμπειρία θέασης συγκινητική για τους Ελληνες που όμως προκάλεσε ερωτήματα και ενδιαφέρον για να δούμε στην πλήρη της αποκάλυψη τη συλλογή και κυρίως τα ονόματα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών που συμμετέχουν.
Αυτές τις μέρες στη Συγγρού έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η εγκατάσταση ενός σπουδαίου έργου πολλαπλών φορτίσεων. Πρόκειται για την «Χωρίς τίτλο» εγκατάσταση του Γιάννη Κουνέλλη, έργο που δημιούργησε ειδικά για το ΕΜΣΤ το ιδρυτικό μέλος της Arte Povera, και ειδικότερα για την έκθεση ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ το 2004 που τότε παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής. Μια ρωμαλέα εκτενής εγκατάσταση με μεγάλες διαγωνίως τοποθετημένες κολώνες – σαν αρχαίοι κίονες που έχουν γύρει- και από κάτω πολλά τσουβάλια με κάρβουνο. H τοποθέτηση έγινε υπό την επίβλεψη του Νταμιάνο Ουρμπάνι επί δεκαετίες στενού συνεργάτη του Γιάννη Κουνέλλη.
Σημειώνουμε ότι η συλλογή άρχισε να δημιουργείται το 2010 από την ιδρυτή διευθύντρια του ΕΜΣΤ Αννα Καφέτση και αριθμεί σήμερα περί τα 1.100 έργα Ελλήνων και ξένων δημιουργών.