Το δράμα «The Brutalist» έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές και έχει συγκεντρώσει υποψηφιότητες σε πολλά βραβεία, αλλά η ταινία δέχεται επίσης πυρά για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.
Το δράμα «The Brutalist» έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές και έχει συγκεντρώσει υποψηφιότητες σε πολλά βραβεία - αλλά η ταινία δέχεται επίσης πυρά για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, ειδικά σε ένα σημείο που η ΑΙ σπεύδει για να συμπληρώσει μικρά γλωσσικά «κενά», ως προς τη χρήση ουγγρικής γλώσσας, του πρωταγωνιστή Adrian Brody και της συμπρωταγωνίστριάς του, Felicity Jones.
Σε συνέντευξή του στο Red Shark News που δημοσιεύθηκε προ μερικών 24ώρων, ο μοντέρ Dávid Jancsó εξήγησε πώς η ομάδα της ταινίας χρησιμοποίησε την τεχνητή νοημοσύνη και γιατί το επέλεξε εξ αρχής.
H παραδοχή του μοντέρ
Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιήθηκε σε δύο σημεία της διαδικασίας παραγωγής της ταινίας: αφενός στο να ακούγονται οι ηθοποιοί πιο «Ούγγροι» με ψηφιακές βελτιώσεις στη φωνή τους και αφετέρου για τη δημιουργία μιας ολόκληρης σκηνής προς το τέλος της ταινίας.
«Χρειάστηκαν κάποιες βελτιώσεις για να ενισχυθούν κάποια συγκεκριμένα γράμματα των φωνών τους. Αν έρχεστε από τον αγγλοσαξονικό κόσμο, ορισμένοι ήχοι μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κατανοηθούν. Προσπαθήσαμε αρχικά να κάνουμε ADR αυτά τα πιο δύσκολα στοιχεία με τους ηθοποιούς, αλλά αυτό δεν λειτούργησε. Έτσι αναζητήσαμε άλλες επιλογές για το πώς να τα βελτιώσουμε. ώστε να ακούγονται πιο αληθοφανείς [Ούγγροι]», είπε ο μοντέρ.
[Σ.σ: η Αυτοματοποιημένη Αντικατάσταση Διαλόγου (αγγλική συντομογραφία - ADR) είναι η διαδικασία επαναδημιουργίας διαλόγου από τον αρχικό ηθοποιό μετά τη διαδικασία των γυρισμάτων για τη βελτίωση της ποιότητας του ήχου ή την αλλαγή των διαλόγων, γνωστή και ως «looping» ή «session looping»].
Ο Brody και η Jones ήταν πλήρως σύμφωνοι με τη διαδικασία, η οποία έγινε με τη βοήθεια του ΑΙ εργαλείου Respeecher. Η εν λόγω στιγμή είναι ένα περίπου δίλεπτο τμήμα της ταινίας στο οποίο διαβάζεται δυνατά ένα γράμμα από τον χαρακτήρα του Μπρόντι προς τη σύζυγό του. Το γράμμα διαβάζεται ολόκληρο στα ουγγρικά και, όπως ισχυρίζεται η παραγωγή της ταινίας, κανένα άλλο μέρος της ερμηνείας του ηθοποιού δεν ενισχύθηκε με το Respeecher.
Βέβαια, για να λέμε και του στραβού το δίκιο, η χρήση της συγκεκριμένης ΤΝ χρησιμοποιείται ήδη ως εργαλείο και ως ένας τρόπος για να βελτιωθεί απλώς αυτό που ήδη υπάρχει. Δηλαδή, δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται: απλώς, είναι ίσως η πρώτη φορά που το παραδέχονται οι συντελεστές της ταινίας.
Από την άλλη πλευρά, το Generative AI χρησιμοποιείται για την πλήρη δημιουργία μιας σεκάνς προς το τέλος της ταινίας.
«Το GenAI χρησιμοποιείται επίσης ακριβώς στο τέλος της ταινίας σε μια σεκάνς στην Μπιενάλε της Βενετίας για να δημιουργήσει μια σειρά από κτίρια στο στιλ του αρχιτέκτονα [τον οποίο υποδύεται ο Μπρόντι]», πρόσθεσε ο μοντέρ.
Μειώνει την αξία του έργου;
Πολλοί έχουν ήδη υποστηρίξει ότι η στήριξη στην τεχνητή νοημοσύνη μειώνει τη δεξιοτεχνία και την ανθρώπινη δημιουργικότητα που περιμένει το κοινό σε μια ταινία με επίκεντρο την αρχιτεκτονική, όπως το The Brutalist.
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης εδώ έχει προκαλέσει επιπλέον συζητήσεις σχετικά με την ηθική της αυτοματοποίησης στην τέχνη και τον κινηματογράφο, ιδίως όσον αφορά έργα που υπερηφανεύονται ότι είναι «βαθιά προσωπικά».
Αυτή η διαμάχη που έχει ενσκήψει από το Σαββατοκύριακο στα social media σχετικά με το θέμα αυτό, υπογραμμίζει την αυξανόμενη ανησυχία σχετικά με τον ρόλο της ΤΝ στις δημιουργικές βιομηχανίες, με πολλούς να φοβούνται ότι θα μπορούσε να διαβρώσει την παραδοσιακή καλλιτεχνία.
Ενώ το The Brutalist συνεχίζει να θεωρείται αγαπημένο πολλών θεατών (και φαβορί στα επικείμενα Όσκαρ), η απόφασή του να ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη έχει προκαλέσει σημαντικές συζητήσεις σχετικά με την ισορροπία μεταξύ της καινοτομίας και της διατήρησης της ανθρώπινης πινελιάς στον κινηματογράφο.
Υπεραμύνονται της απόφασής τους
Πάντως, οι συντελεστές της ταινίας υπεραμύνονται της απόφασής τους να χρησιμοποιηθεί η AI. «Είμαι φυσικός ομιλητής της ουγγρικής γλώσσας και γνωρίζω ότι είναι μία από τις πιο δύσκολες γλώσσες για να μάθεις να την προφέρεις» είπε ο Jancsó, και πρόσθεσε:
«Μιλάμε μόνο για μια αντικατάσταση γραμμάτων. Μπορείτε να το κάνετε αυτό στο ProTools μόνοι σας, αλλά είχαμε τόσους πολλούς διαλόγους στα ουγγρικά που χρειαζόμασταν πραγματικά να επιταχύνουμε τη διαδικασία, αλλιώς θα ήμασταν ακόμα στο "περίμενε"».
Ο Jancsó υπερασπίστηκε επίσης τη συζήτηση για την A.I. γενικά.
«Είναι αμφιλεγόμενο στη βιομηχανία να μιλάμε για τεχνητή νοημοσύνη, αλλά δεν θα έπρεπε να είναι», δήλωσε. «Θα έπρεπε να κάνουμε μια πολύ ανοιχτή συζήτηση για το ποια εργαλεία μπορεί να μας προσφέρει. Δεν υπάρχει τίποτα στην ταινία που να χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη που να μην έχει ξαναγίνει. Απλώς, κάνει τη διαδικασία πολύ πιο γρήγορη. Τη χρησιμοποιούμε για να τελειοποιήσουμε αυτές τις μικρές λεπτομέρειες που δεν είχαμε τα χρήματα ή τον χρόνο να γυρίσουμε».