Είναι εκείνα τα μαγικά δευτερόλεπτα που το μόνο που ακούγεται είναι ανάσες και το σούρσιμο από τα πόδια των ηθοποιών που μπαίνουν στη σκηνή. Ο Σταύρος Σβήγκος ανυπομονεί για την Επίδαυρο.
Με «Μήδεια», όχι του Ευριπίδη αλλά του Μποστ, γιατί το Εθνικό καινοτομεί. Δημοφιλής από την τηλεόραση, εργάτης στο θέατρο, ο Σταύρος Σβήγκος στο δυναμικό του Εθνικού αυτό το καλοκαίρι, βρίσκεται στις πρόβες για τον Ιάσονα, τον ρόλο που υποδύεται. Μιλώντας στο iefimerida.gr, ο Σταύρος Σβήγκος τονίζει την «υποκριτική τρέλα» του θιάσου που ετοιμάζεται για μια περιοδεία ανά την Ελλάδα, αλλά και τη μεγάλη προσμονή να ξαναβρεθεί στην Επίδαυρο, 8 και 9 Ιουλίου.
«Μήδειες» στην Επίδαυρο έχουμε δει πολλές, φέτος όμως η επιλογή του Εθνικού είναι η «Μήδεια» του Μέντη Μποσταντζόγλου. Τι θα δούμε, αλήθεια, σε αυτή την παράσταση;
Θα δείτε μια τελείως διαφορετική «Μήδεια» από όλες που πέρασαν με τα χρόνια στο υπέροχο αυτό θέατρο. «Μήδεια του Μποστ» όπως λέγεται κιόλας και όχι του Ευριπίδη, και όσοι γνωρίζουν ή ακόμη έζησαν την εποχή που μεγαλουργούσε, ο τίτλος τα λέει όλα. Με το τρελό του το μυαλό και το υπέροχο χιούμορ μάς έχει δώσει ένα κείμενο που λειτουργεί ως υπέροχος καμβάς, ώστε και εμείς να αποδώσουμε την υποκριτική μας τρέλα.
Μια εκρηκτική κωμωδία σε δεκαπεντασύλλαβο, δύσκολη η απομνημόνευση; Θα «περάσει» στο κοινό το κείμενο;
Τι πιο ωραίο για έναν ηθοποιό σήμερα να μπορεί να μελετήσει και να αποδώσει τον ρόλο του μέσα από τον δεκαπεντασύλλαβο. Διαφορετική προετοιμασία και προσέγγιση για να αποδώσεις την αλήθεια μέσα από αυτόν τον τόσο συγκεκριμένο λόγο. Εάν βρεις λοιπόν την αλήθεια, ό,τι και να πεις, όπως και να το πεις, ό,τι κείμενο κι αν είναι και όπως να είναι γραμμένο, σίγουρα θα «περάσει» στο κοινό.
Ξανθός ως Ιάσονας, αλά Τζέμς Ντιν, με δερμάτινα και μπότες, μιλήστε μας για την εικαστική προσέγγιση της παράστασης...
Σε αυτό εγώ σαν ηθοποιός οφείλω να ακολουθήσω το όραμα του σκηνοθέτη μου και όλων των συντελεστών που έχουν αναλάβει αυτή την ευθύνη και να προσαρμοστώ επάνω του. Στη συγκεκριμένη δουλειά και στα δικά μου μάτια την βλέπω υψηλή αισθητική μπλεγμένη υπέροχα με τη λαϊκή τέχνη, όπως και οι πίνακες του ίδιου του Μποστ.
Ο Μποστ σχολίαζε τα κακώς κείμενα του 1993. Φαντάζομαι οι ομοιότητες πολλές με το σήμερα...
Αυτό που έχω μάθει μέχρι τώρα στη ζωή μου είναι ότι ανά κάποια χρόνια η Ιστορία επαναλαμβάνεται. Για εμάς τον λαό, συνήθως τα κακώς κείμενα γράφονται στις πλάτες μας από τους πολιτικούς και τους προύχοντες του κάθε τόπου. Αυτό σχολίαζε και τότε ο Μποστ -και για εμένα, τα ίδια ζούμε ακόμη.
Ποια παράσταση που είδατε στην Επίδαυρο δεν έχετε ξεχάσει μέχρι σήμερα;
Το 2010, «Οθέλλος» σε σκηνοθεσία Τόμας Οστερμάγερ από τη Σαουμπίνε. Εάν κάποιος την είχε δει, τα λόγια μου περισσεύουν.
Σβήγκος: Η περιοδεία άλλοτε μοιάζει με πενταήμερη, άλλοτε σαν να δουλεύεις σε ανθρακωρυχείο
Ποια είναι τα συναισθήματα λίγο πριν παίξετε εσείς στο θέατρο της Επιδαύρου; Βάρος, χαρά;
Χαρά, μεγάλη χαρά. Ανυπομονησία να ξαναπατήσω τα υπέροχα χώματα, να δω τη φύση και να μυρίσω όλες τις υπέροχες μυρωδιές αυτού του θεάτρου -και ο υπέροχος ήχος από τις ομιλίες του κοινού λίγα λεπτά πριν ξεκινήσει η παράσταση.
Πώς είναι μια περιοδεία θιάσου, πώς κυλά το 24ωρο; Δύσκολη ή σαν πενταήμερη όπως πολλοί φαντάζονται;
Χαχαχα! Κάποιες φορές μοιάζει με πενταήμερη και κάποιες άλλες σαν να δουλεύεις σε ανθρακωρυχείο... Δεν είναι εύκολο να αλλάζεις σχεδόν κάθε μέρα τόπο και σκηνή, αλλά ταυτόχρονα είναι και ένα ταξίδι εσωτερισμού που εάν το εκμεταλλευτείς θα διδαχθείς πολλά πράγματα από τον εαυτό σου και θα έχεις υπέροχες στιγμές με τους συναδέλφους σου.
Ποια είναι η πιο ωραία παραλία, μυρωδιά, ήχος του καλοκαιριού;
Έχω ένα μέρος εδώ και 10 χρόνια που είναι ο παράδεισός μου. Είναι παραλία στο Αιγαίο που απολαμβάνω την άγρια ομορφιά του.
Ο Σταύρος Σβήγκος πρωταγωνιστεί στη «Μήδεια» του Εθνικού Θεάτρου που θα κάνει πρεμιέρα στην Επίδαυρο και έπειτα περιοδεία ανά την Ελλάδα.
Εθνικό Θέατρο – Γιάννης Καλαβριανός, Μήδεια του Μποστ, Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου 08/07 έως 09/07/2022 στις 21:00
«Πώς μ’ εκνευρίζει ο χορός κι αυτές οι κορασίδες, που βγαίνουν δήθεν συμπονών όλες τις ηρωίδες!»
Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα έργο-σταθμό της νεοελληνικής δραματουργίας στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Καλαβριανού. Γραμμένη το 1993 σε δεκαπεντασύλλαβο, η Μήδεια του Μέντη Μποσταντζόγλου ή Μποστ, είναι μια εκρηκτική κωμωδία για τη σύγχρονη πραγματικότητα αυτής της χώρας.
Η Μήδεια, η Αντιγόνη, ένας ψαράς, ο Ιάσονας, μια καλόγρια και ένας διαφορετικός Χορός, συναντιούνται αναπάντεχα για να διαλύσουν κάθε μας βεβαιότητα, «να επικρίνουν τους επικριτάς, να προβληματίσουν τους κριτάς και να ελευθερώσουν τους θεατάς».
Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους
Σκηνοθεσία Γιάννης Καλαβριανός / Δραματουργική επεξεργασία Γιάννης Καλαβριανός – Έρι Κύργια / Σκηνικά Εύα Μανιδάκη / Κοστούμια Βάνα Γιαννούλα / Μουσική Θοδωρής Οικονόμου / Χορογραφία Μαριάννα Καβαλλιεράτου / Φωτισμοί Νίκος Βλασόπουλος / Μουσική διδασκαλία Μελίνα Παιονίδου / Δραματολόγος παράστασης Εύα Σαραγά
Παίζουν (αλφαβητικά): Γιώργος Γλάστρας (Τροφός), Θανάσης Δήμου (Οιδίποδας), Άνδρη Θεοδότου (Αντιγόνη), Στέλιος Ιακωβίδης (Ευριπίδης), Θανάσης Ισιδώρου (Ψαράς), Σύρμω Κεκέ (Καλόγρια), Μαρία Κοσκινά (Κορυφαία), Φανή Παναγιωτίδου (Εξάγγελος), Γιώργος Σαββίδης (Καλόγερος), Σταύρος Σβήγκος (Ιάσονας), Γαλήνη Χατζηπασχάλη (Μήδεια)
Χορός (αλφαβητικά): Μαρία Κωνσταντά, Ειρήνη Μακρή, Λυγερή Μητροπούλου, Ελπίδα Νικολάου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ματίνα Περγιουδάκη, Μαριάμ Ρουχάτζε, Θεοδοσία Σαββάκη, Νιόβη Χαραλάμπους
Μουσικοί επί σκηνής: Παρασκευάς Κίτσος κοντραμπάσο, Θοδωρής Οικονόμου πιάνο, μουσική διεύθυνση, Δημήτρης Χουντής σοπράνο σαξόφωνο, Μαρία Χριστίνα Harper άρπα